• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Seb81

    Förresten.... jag tycker det är lite roligt att testa olika saker som jag läst på internet. Bland annat bikarbonat testet för att se vad det är för kön. Man kan göra det från v 10, 10+ tror jag. Man kissar i en plastmugg och häller i bikarbonat. Bubblar/pyser det är det en kille och händer det noll så är det en tjej. För mig blev det en tjej. Jag tycker sånthär är lite kul alltså.... har ni testat nått sånthär förut? Har även testat ringtestet, fick tjej där med. Skulle vilja testa rödkålstestet oxå. Finns ett salivtest oxå som dom gör mycket i Kina & Indien. Goggla på det vet jag! :)

    Haha jag vet, ni tycker säkert jag är galen men jag gillar sånt här :D

  • Seb81
    anina skrev 2018-10-30 20:31:01 följande:

    Folk är så dumma ibland.

    En kompis till mig fick barn för ett tag sen. Hon rökte hela graviditeten. Det känns som att jag aldrig kan se henne på samma sätt igen. En annan kompis har också rökt och snusat och har precis fått sitt fjärde barn.

    Medan en annan har kollat upp varenda krydda typ.

    Jag såg en film häromdagen där de gjorde ivf. De hade inte råd med så många försöka, var i USA. Tänkte då på hur tacksam jag är för att vi får våra försök här i Sverige.

    Bara skriv av dig all ilska du. Det är det vi är till för här. :) vi förstår dig.

    Nåt som gör mig irriterad är att alla kändisar verkar kunna adoptera genom att bara betala. Vi får inte ens adoptera då min sambo är 49 år.

    Unna dig nåt gott ikväll.

    Stor kram


    Känner igen det där du.... folk alltså! En nära vän till mig har fått 2 barn under den tiden vi har försökt. Vi började samtidigt. Hon har rökt hela båda grav och knte ammat för att hon vill ha space och kunna röka mm. Efter det har inte jag heller sett på henne på samma sätt. Fruktansvärt illa.
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-10-31 07:12:29 följande:
    Haha ja det får man hoppas att det inte är! Tänker nog mer att det är ischias faktiskt. Efter att ha läst på lite :)

    Nä det e ju ingen bebis mage än direkt! Men kul att det syns nån skillnad :D ja det e bara mysigt å glida omkring i koftor osv! :)
    Ja så kan de ju vara, oavsett så hoppas jag de släpper lite åt dig så du slipper ha så ont redan :) 

    Ja, fast eftersom vi gärna håller det hemligt någon vecka till minst så hade det gärna fått synas lite mindre just nu ;) men eftersom jag är omföderska så lär de väl synas extra tidigt pga det oxå sägs det.. Men som sagt, ingen bebismage ännu, bara pluffs och tarmar tyvärr haha :P
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-10-31 08:43:09 följande:
    hej vännen, jag förstår dig också.. det är ok att vara deppig.
    folk tänker inte på vad de säger och hon vet ju inte alls vad du gått igenom. (just därför ska de ju hålla truten...) 

    jag har ju själv inte vågat/haft ork att ha sex ännu och jag berättade detta för min kollega (som blev gravid när hon gick på p-piller när hon var 23....så du kan ju tänka dig förståelsen där) och hon bara garvade och sa att sex är ju absolut inte farligt när man är gravid! 

    NÄHÄ?? varför är ni flera i gruppen som får blödningar några dagar efter sex - och varför blir vissa rådda av sina läkare att inte ha det om de har lätt för att blöda? jag har tänkt att vi ska ha det men mår ju så dåligt på kvällarna så mannen förstår såklart att det inte funkar.  har inte vågat träna heller - jag gick till gymmet en dag och körde en del styrka och rodd - dagen efter hade jag så ont i magen och var säker på att det var mf.

    jag vet att du är tacksam för att vara gravid nu men det gör ju inte att alla tuffa behandlingar och känslor försvinner. jag tror man kommer vara ÄNNU mer tacksam över bebisen när den kommer - men då kommer ju nästa moment - när folk kommer fråga 'hur många barn tänker ni er'...  jo visst tjena - att ha kämpat över 3 år med första och sen behöva tänka hur man ska besvara den frågan...
    ha en fin dag och hoppas det känns bättre idag!! 
    Måste bara få kommentera där angående sex. Jag har inte heller vågat mig på det sedan insättningen, alls.. Så det var ett par månader sedan nu.. Men å andra sidan är jag så trött på kvällarna så hade inte orkat ändå. Plus att jag inte alls har fokus på det om ja ska va ärlig.... Så du är inte ensam om att låta din man vänta ;) 
  • Ellencassandra

    Idag träffade jag min bm för första gången och det gick jätte bra. Hon var väldigt förstående ang min oro å bokade in ett extra besök mellan kub å RUL så vi kunde prata mer om mitt mående å ev få nån å prata med. Då skulle vi även lyssna på hjärtljuden. Nästa vecka blir det å lämna blodprov för kub osv. Men jag smygbokade faktiskt ett ul imorgon efter jobbet. Kunde inte låta bli. Måste se hur allt står till. För idag hade jag en del molvärk och brunt i trosan :/ kram på er!

  • Florence123
    Mjbo skrev 2018-10-31 09:31:07 följande:

    Måste bara få kommentera där angående sex. Jag har inte heller vågat mig på det sedan insättningen, alls.. Så det var ett par månader sedan nu.. Men å andra sidan är jag så trött på kvällarna så hade inte orkat ändå. Plus att jag inte alls har fokus på det om ja ska va ärlig.... Så du är inte ensam om att låta din man vänta ;) 


    Här är det ungefär 2 månader sedan sist, jag låg sjuk i influensan två veckor innan sprutstart och är sedan ET extremt trött på kvällarna. Blev riktigt svullen under stimuleringen och varit alldeles uppblåst och förstoppad sedan dess. Så sex är det sista jag tänker på.. annat är det för stackars maken, haha. Men han förstår såklart (och köpte hem både katrinplommon i burk och som juice i helgen, haha han gör vad han kan )
  • BaKu
    Inalina skrev 2018-10-31 08:50:49 följande:

    Nä jag förstår - vi kommer inte kunna inreda något barnrum ändå (bor i en tvåa och flyttar till större dec 2019) så egentligen kan man ju köpa lite vadsomhelst som är gulligt till babyn. Här i Schweiz är de inte så duktiga på 'neutralt' dock utan gör gärna kläderna i rosa eller blått... men jag har ju inte direkt gått igenom marknaden helt då jag inte haft någon större anledning ;) när köpte du första saken till babyn?

     


    När vi var på semester i ungefär vecka 18 så köpte vi första plagget. En body med det lokala fotbollslaget blev det. Mannen är fotbollsnörd och vi har anknytning till staden så passade bra. Efter det kändes det lättare att handla. Men har inte köpt kläder än... Har ärvt massor, men ska köpa lite eget så snart jag slutat jobba. Nu orkar jag inte efter jobbet.
  • BaKu

    Vi undvek sex under tiden jag blödde. Barnmorskan la fram det som att det inte är farligt, men för att inte oroa sig och tro att man orsakat något var det bättre att låta bli.

    Däremot har vi haft sex nästan hela tiden. Större delen av tiden har det dessutom varit varit fantastiskt eftersom man blir känsligare. Däremot så har det minskat på slutet. Smidigheten är ju inte vad den varit och är ju väldigt trött. Men kan bara ge ett råd och det är glidmedel. Man blir torrare och känsligare så det är till stor hjälp :)

  • anina
    Ellencassandra skrev 2018-10-31 18:04:03 följande:

    Idag träffade jag min bm för första gången och det gick jätte bra. Hon var väldigt förstående ang min oro å bokade in ett extra besök mellan kub å RUL så vi kunde prata mer om mitt mående å ev få nån å prata med. Då skulle vi även lyssna på hjärtljuden. Nästa vecka blir det å lämna blodprov för kub osv. Men jag smygbokade faktiskt ett ul imorgon efter jobbet. Kunde inte låta bli. Måste se hur allt står till. För idag hade jag en del molvärk och brunt i trosan :/ kram på er!


    Vad skönt att du fick en gullig barnmorska. :) och att du har bokat ett ultraljud. Kanon att du fick en extra tid senare också. Vissa är väldigt förstående.

    Du måste höra av dig när du har varit där imorgon. :) frågade du om sjukskrivning?
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-10-31 18:04:03 följande:

    Idag träffade jag min bm för första gången och det gick jätte bra. Hon var väldigt förstående ang min oro å bokade in ett extra besök mellan kub å RUL så vi kunde prata mer om mitt mående å ev få nån å prata med. Då skulle vi även lyssna på hjärtljuden. Nästa vecka blir det å lämna blodprov för kub osv. Men jag smygbokade faktiskt ett ul imorgon efter jobbet. Kunde inte låta bli. Måste se hur allt står till. För idag hade jag en del molvärk och brunt i trosan :/ kram på er!


    Va skönt att du fick en sån förstålig bm, det är ju guld värt. Vi har precis fått hem tiderna för kub ultraljudet och rul. Så spännande! Kub är den 21/11, så om 3 veckor. Blodproverna tog jag i måndags :)

    Hör av dig imorgon efter ul! kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF