• Äldre 12 Sep 18:34
    226468 visningar
    3525 svar
    3525
    226468

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 2 Nov 14:46
    anina skrev 2018-11-02 13:54:36 följande:

    Här är min lilla sprattelböna. :) den låg på mage idag och sprattlade lite med benen. Allt såg bra ut. :) fick göra både ul och vul. Syns inte att bilden har lagts till dock. Bebisen var knappt 5,5 cm så läkaren ville ha mig till 12+0, jag är enligt ivf-datumen 12+6. Så nästan en vecka tillbakaflyttad. Hon sa däremot att de ser mer tydligt på rul men också att de inte ändrar BF vid ivf.

    Vi får göra nipt. :) ska lämna in blodprovet på måndag. Kommer även att få veta kön. :)

    Idag har jag hittills mått lite bättre och åkte till hm efter ultraljudet och köpte 2 par byxor. Bonussonen (14 år) tyckte det var de fulaste byxor han har sett med tygstycket upptill. :)


    Åh ja ser tyvärr ingen bild? Prova lägg upp den igen! Så nyfiken :)

    Tur att de inte ändrar bf datum åt dig heller, hade varit lite surt att bli förflyttad en hel vecka.. Så de va ju bra ändå. Och ja tror att de växer väl säkert olika fort så man kan väl bli flyttat hit och dit under hela graviditeten skulle jag tro :)

    Skönt att allt såg bra ut idag med! :)
  • Äldre 2 Nov 15:57
    anina skrev 2018-11-02 13:54:36 följande:

    Här är min lilla sprattelböna. :) den låg på mage idag och sprattlade lite med benen. Allt såg bra ut. :) fick göra både ul och vul. Syns inte att bilden har lagts till dock. Bebisen var knappt 5,5 cm så läkaren ville ha mig till 12+0, jag är enligt ivf-datumen 12+6. Så nästan en vecka tillbakaflyttad. Hon sa däremot att de ser mer tydligt på rul men också att de inte ändrar BF vid ivf.

    Vi får göra nipt. :) ska lämna in blodprovet på måndag. Kommer även att få veta kön. :)

    Idag har jag hittills mått lite bättre och åkte till hm efter ultraljudet och köpte 2 par byxor. Bonussonen (14 år) tyckte det var de fulaste byxor han har sett med tygstycket upptill. :)


    Åååå vad kul vännen!!! Stort grattis! :) Men drygt när man åker tillbaka :/ Men huvudsaken att bebben mår bra!

    Ser inte heller någon bild!! Lägg ut igen :)

    Haha, brukar vara så när de inte får välja själv.... känner i hen det där. Men skönt att du fick komma ut lite. Själv ligger jag i soffan, AS yr och är så sjukt rastlös. Men när jag ställer mig upp så snurrar allt :( Vad kan det vara då? Blodtrycket?

    Kram!
  • Äldre 2 Nov 23:04
    Mjbo skrev 2018-11-02 14:46:23 följande:

    Åh ja ser tyvärr ingen bild? Prova lägg upp den igen! Så nyfiken :)

    Tur att de inte ändrar bf datum åt dig heller, hade varit lite surt att bli förflyttad en hel vecka.. Så de va ju bra ändå. Och ja tror att de växer väl säkert olika fort så man kan väl bli flyttat hit och dit under hela graviditeten skulle jag tro :)

    Skönt att allt såg bra ut idag med! :)


    Det går inte med bilden. Får prova med datorn imorgon. :)

    Ja det är säkert så. Blir spännande med rul i december. :) kram
    Seb81 skrev 2018-11-02 15:57:30 följande:

    Åååå vad kul vännen!!! Stort grattis! :) Men drygt när man åker tillbaka :/ Men huvudsaken att bebben mår bra!

    Ser inte heller någon bild!! Lägg ut igen :)

    Haha, brukar vara så när de inte får välja själv.... känner i hen det där. Men skönt att du fick komma ut lite. Själv ligger jag i soffan, AS yr och är så sjukt rastlös. Men när jag ställer mig upp så snurrar allt :( Vad kan det vara då? Blodtrycket?

    Kram!


    Det kan nog vara blodtrycket ja. Jag köpte en sån mätare. Kan vara bra att ha. Särskilt senare när man kan få havandeskapsförgiftning. Vila nu i helgen.

    Kram
  • Äldre 2 Nov 23:22
    LillaAw skrev 2018-11-01 22:39:28 följande:

    Idag var vi på nipt och fick då även göra första ultraljudet på magen. Kändes skönt att slippa vaginalt ultraljud :) v 10+0 och den lille var 3,2 cm <3

    Om ca 2 veckor får vi veta svar på provet och även kön. Hoppas allt är bra. Könet spelar ingen roll alls för mig så länge barnet är friskt! :)


    Vad skönt att allt såg bra ut på ultraljudet iaf! Vi gjorde också NIPT, skulle de ringa er om det var några avvikelser eller får ni all info online? Hur mår du annars?:)
  • Äldre 2 Nov 23:27
    Inalina skrev 2018-11-02 09:34:02 följande:

    Hej på er!

    Igår var det dags för ultraljud och NIPT för mig - det gick superbra och vi gjorde både ett vaginalt ultraljud och ett på magen. Tyckte bilderna syntes mkt bättre med vul - men häftigt att det funkar på 'vanligt sätt' nu också :)

    Jag fick en bild men glömde fota av den!

    Bebisen var 4,2 cm lång och av någon anledning flyttade min gyn mig tillbaka till v 10+2 (jag trodde jag var 10+6) men men spelar ju ingen roll. Fick nytt bf 28 maj istället. Häftigt att se både armar o ben och hon visade även en 3D bild där man fick se babyns ansikte med ögon o näsa - jättehäftigt!!

    Hon skrev in mig som 'högrisk-graviditet' - vilket betyder att jag nu får göra ett ultraljud varje gång jag är där för besök utan att betala något extra :)

    (högrisk pga IVF tror jag...)

    Ang NIPT så ska vi fortsätta fundera på om vi ska ta reda på kön... bfår svar på blodproverna om 10 dagar och då kommer de även fråga om vi vill veta...

    Ha en fin fredag allihopa :)!! kram


    Heej och grattis till ett fint ultraljud!:) men wow vad coolt att ni gjorde 3D!!! Vill också göra det! Var det på MVC? Vad märkligt att de flyttade ditt BF, gjorde du FET? Märkligt också att det klassades som högrisk men underbart att få se bebben vid varje besök!! Vilken lyx!:) vi har valt att vänta med att kolla könet till RUL. Dock väldigt svårt när svaret bara finns ett knapptryck ifrån!
  • Äldre 2 Nov 23:31
    170909 skrev 2018-11-02 09:23:58 följande:

    Många här i tråden verkar göra UL och KUB och NIPT omkring v10-11.

    Jag trodde jag hade UL på tisdag men så var det inte, 

    Kommer göra UL och KUB och så i v12+4 det känns ganska sent om jag jämför med er. Kan det vara för sent?

    Det känns inte alls så bra, jag har hittills inga positiva erfarenheter av mödravården i Linköping och då har jag varit gravid innan och är gravid med syskon nu.


    Nejdå det är inte försent:) Brukar göras mellan typ v 11 och 14 tror jag. Vilken vecka är du i nu? Hur gammal är första barnet:)
  • Äldre 2 Nov 23:36

    Det är ju många nu som gjort ultraljud, har ni alltid sett massa rörelser? Jag har gjort två ultraljud ett i v 8 och ett i v 10/11 ungefär. Allt såg ju jättebra ut och ett pickande hjärta men den rörde sig inte så mkt. Såg inget sprattel eller liknande. Nu kan jag inte låta bli att vara litw orolig, skulle det kunna vara ngt fel? Eller är det vanligt att den är helt stilla?

  • Äldre 3 Nov 06:00
    jaktenpaflow skrev 2018-11-02 23:36:08 följande:

    Det är ju många nu som gjort ultraljud, har ni alltid sett massa rörelser? Jag har gjort två ultraljud ett i v 8 och ett i v 10/11 ungefär. Allt såg ju jättebra ut och ett pickande hjärta men den rörde sig inte så mkt. Såg inget sprattel eller liknande. Nu kan jag inte låta bli att vara litw orolig, skulle det kunna vara ngt fel? Eller är det vanligt att den är helt stilla?


    Jag såg den sprattla i senaste ul, va då i vecka 10. Har gjort 2 st innan det där man inte sett nånting, bara en skugga med ett hjärta som slår typ. Och att din inte rörde sig i vecka 10/11 kan ju ha med att göra att den sov eller något. Tror absolut inte du behöver bara orolig, det är säkert jätte olika:)
  • Äldre 3 Nov 07:10
    jaktenpaflow skrev 2018-11-02 23:36:08 följande:

    Det är ju många nu som gjort ultraljud, har ni alltid sett massa rörelser? Jag har gjort två ultraljud ett i v 8 och ett i v 10/11 ungefär. Allt såg ju jättebra ut och ett pickande hjärta men den rörde sig inte så mkt. Såg inget sprattel eller liknande. Nu kan jag inte låta bli att vara litw orolig, skulle det kunna vara ngt fel? Eller är det vanligt att den är helt stilla?


    Tror inte de börjar röra sig förrän möte senare. Gjorde ett UL i v 13+0 och då var minipysen först stilla, men när det var dags att mäta nacken för kub snurrade den runt och vägrade lägga sig tillrätta.

    Vet inte om ni har någon gravidapp men den jag använder (minbebis) anger att rörelserna kommer senare.
  • Äldre 3 Nov 07:11

    Förrän, inte möte ...

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF