• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • gammelpysen
    170909 skrev 2018-11-01 18:37:41 följande:

    Jag som bara läser men aldrig skriver går i Linköping. När jag skulle boka tid för inskrivning och hela den grejen så tog det ca 30min för de är full bokade. Tydligen saknas det 5.5 tjänster på kvinnokliniken i Linköping. Jag erbjöd att vända mig till Norrköping när sköterskan började prata om att boka in mig i Motala. 

    Jag hade äggplock 31/8 så idag är jag i 10+6 tror jag typ, och har mitt första UL på tisdag. Sen inskrivning hos BM en eller två veckor senare, pga deras personalbrist. Skulle titta in en snabbis för att ta ett blodprov någon gång 1-7nov som skulle vara till NIPT va? för KUB är väl när de mäter nacken va? Äsch kommer inte ihåg hur det var förra gången.

    Jag hade gärna vänt mig till något privat ställe men det verkar inte finnas möjlighet till det, konstigt nog. 


    Oj!!! Är det så illa ställt?? Då får man vara nöjd med att få basvård antar jag... förklarar kanske också att de tar in oss så pass "sent".

    Vi Gjorde vårt äggplock så tidigt som möjligt. Sköt upp julimensen för att hinna med under semestern, jävligt bussigt av rmc... kom tillbaka utvilad, hade laddat med nyttig mat och sol. Väntade ett halvår från senaste försöket med, som blev ett tidigt missfall. Väntan var hemsk, ville bara få det överstökat, men med facit i hand var det nog klokt.
  • Ellencassandra
    gammelpysen skrev 2018-11-03 07:10:14 följande:

    Tror inte de börjar röra sig förrän möte senare. Gjorde ett UL i v 13+0 och då var minipysen först stilla, men när det var dags att mäta nacken för kub snurrade den runt och vägrade lägga sig tillrätta.

    Vet inte om ni har någon gravidapp men den jag använder (minbebis) anger att rörelserna kommer senare.


    På min app står att att den redan i typ v 9 börjar röra på armar å ben för å träna musklerna. Jag såg både ben å armar röra sig i förrigår :) v 10. MEN det behöver ju absolut inte betyda att det är nåt fel om den inte rör sig. Jag tror faktiskt jag bara hade tur som såg det. Tror den lilla för det mesta vilar såhär tidigt. Du behöver inte vara orolig jaktenpaflow. Du har en liten men som e tröttis ;)
  • monn
    jaktenpaflow skrev 2018-11-02 23:36:08 följande:

    Det är ju många nu som gjort ultraljud, har ni alltid sett massa rörelser? Jag har gjort två ultraljud ett i v 8 och ett i v 10/11 ungefär. Allt såg ju jättebra ut och ett pickande hjärta men den rörde sig inte så mkt. Såg inget sprattel eller liknande. Nu kan jag inte låta bli att vara litw orolig, skulle det kunna vara ngt fel? Eller är det vanligt att den är helt stilla?


    Vår son låg helt stilla i de veckorna - han är helt normal :)
  • jaktenpaflow
    Ellencassandra skrev 2018-11-03 07:23:40 följande:

    På min app står att att den redan i typ v 9 börjar röra på armar å ben för å träna musklerna. Jag såg både ben å armar röra sig i förrigår :) v 10. MEN det behöver ju absolut inte betyda att det är nåt fel om den inte rör sig. Jag tror faktiskt jag bara hade tur som såg det. Tror den lilla för det mesta vilar såhär tidigt. Du behöver inte vara orolig jaktenpaflow. Du har en liten men som e tröttis ;)


    Ja precis det jag också läst, hon som gjorde UL sa ingenting så det bör ju vara normalt iaf. Hahaha ja man får hoppas på det, se det positiva i det hela:))
  • jaktenpaflow
    Mjbo skrev 2018-11-03 06:00:15 följande:

    Jag såg den sprattla i senaste ul, va då i vecka 10. Har gjort 2 st innan det där man inte sett nånting, bara en skugga med ett hjärta som slår typ. Och att din inte rörde sig i vecka 10/11 kan ju ha med att göra att den sov eller något. Tror absolut inte du behöver bara orolig, det är säkert jätte olika:)


    Tack för svar, du har säkert rätt:) Kanske är en liten trötter där inne! Men så kul att se den få sprattla!! Så gulligt!:))
  • jaktenpaflow
    gammelpysen skrev 2018-11-03 07:10:14 följande:

    Tror inte de börjar röra sig förrän möte senare. Gjorde ett UL i v 13+0 och då var minipysen först stilla, men när det var dags att mäta nacken för kub snurrade den runt och vägrade lägga sig tillrätta.

    Vet inte om ni har någon gravidapp men den jag använder (minbebis) anger att rörelserna kommer senare.


    Åh den appen har jag inte, ska kolla på den:) Hur mår du nu? Vi var ju rätt lika i tid eller hur? När har du tid för RUL?:)
  • jaktenpaflow
    monn skrev 2018-11-03 12:07:05 följande:

    Vår son låg helt stilla i de veckorna - han är helt normal :)


    Åh vad skönt att höra:) Tack för svar!! Känner mig mycket lugnare nu efter allas svar<3
  • Seb81

    Jag blir bara mer och mer nojjig över denna graviditet. Jag pallar fan knte av detta psykiskt. Jag mår skit rent ut av.

    Jag gjorde nipt test i v 10+0..... ivrig som jag är. Men de sa att från v 10+0 ska det inte vara några problem. Först fick jag ett Mail i förrgår att det blev misslyckat. Nu fick jag ett Mail om att det förmodligen misslyckas igen pga av för lite dna i mitt blod från fostret. Ja.... så nu sitter jag här, tänker att myran inte levde då och att det är därför. Att myran är död & jag sitter här med en växande mage med ett dött foster i mig. Men de sa att det kan ha varit för tidigt men att det egentligen ska gå att ta det i v 10+0. Vi såg ju myran på vul i v 9+2. Då var allt bra.... alltså vad fan ska jag göra? Jag går under snart. Jag har kub den 13/11 och jag orkar fan inte vänta.... vad ska jag göra????? Jag får panik. Min sambo säger akuten nu men det känns inte ok att åka in och kolla det där nu.... finns dom som verkligen behöver akut vård. Får väl ringa bm på måndag. Börjar min praktik på måndag oxå, jag orkar inte. Jag orkar fan inte med det...... vara social och tänka på allt. Fan... orkar inte må såhär!!!!!!!!! Den eviga ORO, tvi på den.

  • Ellencassandra
    Seb81 skrev 2018-11-03 16:20:55 följande:

    Jag blir bara mer och mer nojjig över denna graviditet. Jag pallar fan knte av detta psykiskt. Jag mår skit rent ut av.

    Jag gjorde nipt test i v 10+0..... ivrig som jag är. Men de sa att från v 10+0 ska det inte vara några problem. Först fick jag ett Mail i förrgår att det blev misslyckat. Nu fick jag ett Mail om att det förmodligen misslyckas igen pga av för lite dna i mitt blod från fostret. Ja.... så nu sitter jag här, tänker att myran inte levde då och att det är därför. Att myran är död & jag sitter här med en växande mage med ett dött foster i mig. Men de sa att det kan ha varit för tidigt men att det egentligen ska gå att ta det i v 10+0. Vi såg ju myran på vul i v 9+2. Då var allt bra.... alltså vad fan ska jag göra? Jag går under snart. Jag har kub den 13/11 och jag orkar fan inte vänta.... vad ska jag göra????? Jag får panik. Min sambo säger akuten nu men det känns inte ok att åka in och kolla det där nu.... finns dom som verkligen behöver akut vård. Får väl ringa bm på måndag. Börjar min praktik på måndag oxå, jag orkar inte. Jag orkar fan inte med det...... vara social och tänka på allt. Fan... orkar inte må såhär!!!!!!!!! Den eviga ORO, tvi på den.


    Åh 3 jag förstår hur du känner dig. Det är otroligt jobbigt psykiskt å inte veta å gå runt å oroa sig ständigt. Vad jobbigt att nipt misslyckades.. :( hoppas att det var för tidigt för dig. Som de skrev. Har du kunnat få fram nån information om det på nätet?

    Tycker inte du ska behöva gå å oroa dig hela helgen om du mår så dåligt :( kanske ni ska gå till gynakuten ändå?

    Hoppas det löser sig och du får lite inre frid. Vet hur jobbigt det är, var själv där förra helgen. Mådde så sjukt dåligt och tänkte riktigt negativa tankar. Kände mig ensammast i världen. Massa kramar å ta hand om dig <3
  • jaktenpaflow
    Seb81 skrev 2018-11-03 16:20:55 följande:

    Jag blir bara mer och mer nojjig över denna graviditet. Jag pallar fan knte av detta psykiskt. Jag mår skit rent ut av.

    Jag gjorde nipt test i v 10+0..... ivrig som jag är. Men de sa att från v 10+0 ska det inte vara några problem. Först fick jag ett Mail i förrgår att det blev misslyckat. Nu fick jag ett Mail om att det förmodligen misslyckas igen pga av för lite dna i mitt blod från fostret. Ja.... så nu sitter jag här, tänker att myran inte levde då och att det är därför. Att myran är död & jag sitter här med en växande mage med ett dött foster i mig. Men de sa att det kan ha varit för tidigt men att det egentligen ska gå att ta det i v 10+0. Vi såg ju myran på vul i v 9+2. Då var allt bra.... alltså vad fan ska jag göra? Jag går under snart. Jag har kub den 13/11 och jag orkar fan inte vänta.... vad ska jag göra????? Jag får panik. Min sambo säger akuten nu men det känns inte ok att åka in och kolla det där nu.... finns dom som verkligen behöver akut vård. Får väl ringa bm på måndag. Börjar min praktik på måndag oxå, jag orkar inte. Jag orkar fan inte med det...... vara social och tänka på allt. Fan... orkar inte må såhär!!!!!!!!! Den eviga ORO, tvi på den.


    Usch känner igen din oro... Jag hoppas att det var precis på gränsen till förtidigt att göra NIPT. Har ni pratat ngt mer om hur ni vill göra? Jag tycker inte att du ska tänka på att du har mindre rätt att vara på akuten än andra. Visst vissa där behöver akut vård men din oro är inte heller bra. Om du inte orkar vänta tills på måndag då du kanske kan boka ett ultraljud privat tycker jag att du ska fundera på akuten utan att tänka för mycket på andra. Förhoppningsvis får alla där hjälp ändå. Hur känner du dig nu?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF