• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    askyfullofstars skrev 2018-11-05 20:15:59 följande:

    Förresten om någon vill ställa frågor så arbetar jag på Försäkringskassan (inom sjukpenning men har såklart även koll på SGI) :)


    .

    Vad händer med ens sgi om företaget man arbetar på, och har fast tjänst hos sedan många år, går i konkurs innan man gått hem på mammaledigheten? :) säg mellan 7 - bara 1 månader innan?:)

    Jag hade denna diskussion med min väninna igår så va passande att du skrev att man fick ställa frågor :D vi va inte riktig överens nämligen om svaret så ser fram emot ditt svar ;)
  • vinterbebis12
    Florence123 skrev 2018-11-05 19:59:09 följande:
    Efter hur många år klassas man som omföderska? Min son sedan tidigare IVF är precis 5 fyllda.
    Hänger gärna på också. Har två IVF-barn och den yngsta är också 5. Gissar att vi är omföderskor?! Dock är jag över 40 nu så gissar att jag denna gång tillhör en annan risk kategori...
  • Mjbo
    vinterbebis12 skrev 2018-11-05 22:22:56 följande:

    Hänger gärna på också. Har två IVF-barn och den yngsta är också 5. Gissar att vi är omföderskor?! Dock är jag över 40 nu så gissar att jag denna gång tillhör en annan risk kategori...


    Mitt barn är 8 år. Kom till på naturlig väg. När jag frågade min bm om just detta sa hon såhär: "har plogen gått fram en gång så har den ju gått fram"

    Haha, så rolig jämförelse, men de va så hon sa, så även jag som fött barn för mer än 8 år sen räknas som omföderska, så ni gör nog det ni med :)
  • Florence123
    Mjbo skrev 2018-11-06 06:45:05 följande:

    Mitt barn är 8 år. Kom till på naturlig väg. När jag frågade min bm om just detta sa hon såhär: "har plogen gått fram en gång så har den ju gått fram"

    Haha, så rolig jämförelse, men de va så hon sa, så även jag som fött barn för mer än 8 år sen räknas som omföderska, så ni gör nog det ni med :)


    Makes sense. Muskelminne sitter i hela livet och livmodern blir ju som en enda stor muskel. Och ja.. har plogen plogat så är vägskyltarna lite böjda för alltid
  • Mjbo
    Florence123 skrev 2018-11-06 07:13:07 följande:
    Makes sense. Muskelminne sitter i hela livet och livmodern blir ju som en enda stor muskel. Och ja.. har plogen plogat så är vägskyltarna lite böjda för alltid
    haha :D Ja, de är väl så :) 
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2018-11-05 15:07:25 följande:

    hej! Tack :) känns häftigt och jag börjar känna mig mer positiv nu då jag mår lite bättre än tidigare och vågar tro på graviditeten :) jag bor i schweiz - så allt är privat här hehe, de kör tydligen nyaste grejerna hos min gyn så blir en lite sci-fi upplevelse ;)

    ja jag gjorde också FET - ska maila min klinik o se när mitt bf är egentligen.. ja jag kommer nog fråga om könet när de de ringer om mina NIPTprover... kommer inte kunna hålla mig känner jag hihi :) idag ringde de o berättade att mina prover visat att jag har lågt vitamin D och inget skydd för röda hund (rubella) - så jag ska vara försiktig runt barn i alla fall... 

    kram!


    Vad härligt och helt rätt att du vågar tro på graviditeten!:) Åh så spännande att få veta om det är pojke eller flicka!! Jag gör att för att inte trycka på den där knappen visa kön eftersom vi har alla provsvar digitalt! Ja lågt D är väldigt vanligt, ska du börja ta extra tillskott?

    Jag gjorde ET men till mig sa de att BF aldrig skulle ändras. Tänker att det borde vara samma med FET men det kanske det inte är.. Ska också boka 3D ultraljud! Så häftigt!<3
  • jaktenpaflow
    170909 skrev 2018-11-05 13:25:14 följande:

    Jag tjafsade med henne och ifrågasatte varför hon inte tog urinprovet också när jag hade alla andra symptom. Men det skulle vi göra nästa gång vi sågs. Jag orkade inte tjafsa både med henne och sambon, man är påverkad av graviditeten, ingen tror på en, man blir bara trött och tillslut tänker man att aja skitsamma då. På sätt och vis kände jag lite "haha vad var det jag sa" när det blev konstaterat att jag var förgiftad. Lite barnsligt kanske men ändå Jag hoppas som sagt att de blir kompisar och ha roligt ihop för det skulle underlätta alla semestrar och sånt

    Är det bara jag som är sk omföderska här?Jag tror det är bra om du försöker hitta någon att prata med, det är en jobbig process detta och massor av tankar och rädslor. 

    Börjar du känna dig lite deprimerad så ska du verkligen ta tag i det och försöka ta dig upp så snabbt som möjligt för ju längre ner du sjunker i depressionen desto svårare och jobbigare blir det att ta sig upp.

    Jag tänker som så att ju bättre jag mår fysiskt och psykiskt desto bättre är det för barnet. Så jag satsar lite extra på må-bra-saker just nu. Jag år bra av att träna så jag försöker klämma in det extra mycket ibland på bekostnad av sambons träningstider, men han har inte foglossning så det får han finna sig i. Jag har inte ens dåligt samvete för det heller.

    Jag äter mat som är god, inte billig. 

    Mitt råd är att bita i hop och göra klart utbildningen för det blir så mycket lättare sen. Än att du ska avsluta den när du kommit ur studie vanorna och har småbarn att ta hand om.

    Hitta någon att prata med.

    Ta dig tid och lyxa till det med rimliga saker som får dig att må bra fysiskt och psykisk. Kan ju vara lite svårt och dyrt att åka på lyxkryssning för att må bra


    Nej jag är också det:) Har en tvååring sen tidigare! Ja det tror jag att de blir:)
  • jaktenpaflow
    Kumminsilver skrev 2018-11-05 20:26:13 följande:

    Tänkte vara med här jag också, och hoppas på att vara kvar hela vägen nu! Jag har plussat efter fryst embryoåterföring och är förstås så glad, men också så orolig. Har flera missfall bakom mig så oron är svår att släppa, men försöker mitt bästa  


    Vad kul att se dig här!! Välkommen! Här är vi gravida och allt är bra tills motsatsen är bevisad:) Försöker vi tänka men inte så lätt alla gånger med tanke på allas resa. Men så skönt att få pepp och stöd från gruppen och mer förståelse än vad man ofta kan få från sin omgivning eller andra BF grupper. Hur mår du?:)
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-05 20:26:13 följande:

    Tänkte vara med här jag också, och hoppas på att vara kvar hela vägen nu! Jag har plussat efter fryst embryoåterföring och är förstås så glad, men också så orolig. Har flera missfall bakom mig så oron är svår att släppa, men försöker mitt bästa Drömmer 


    Hej! Å grattis till plus! Kul med ny person i gruppen! (känner ju igen dig från ivf-gruppen såklart :)!

    dina känslor verkar vara exakt där vi alla andra var precis i början, självklart jätteglad men också orolig med mf i bagaget. vi tycker det är klokt att hellre vara 'glad i onödan' här än att gå och våndas och vara superorolig hela tiden för allt som kan hända. men det är ofta lättare sagt än gjort också :) några symptom ännu? körde du FET i naturlig cykel?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF