• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Seb81 skrev 2018-11-07 19:03:09 följande:

    Nu har vi fått veta nipt testet!

    Allt såg bra ut & HAN verkar vara en frisk liten pojke! Nu hoppas jag att allt ser bra ut på tisdag, att hjärtat slår!! Detta blir min 4:e pojke haha. Lilla myran är redan så älskad! <3


    Stort grattis att allt ser bra ut och till din lille kille <3 förstår att han är älskad!! Stor kram
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-07 18:53:52 följande:

    Ja jag fick också veta att man ska trappa av. Hur läge tog du prednisonen? Det är tänkt att jag ska ta det till v.7 och sen trappa av, men vet folk som tar det längre. 

    Förstår att det är jobbigt att må dåligt fysiskt, samtidigt blir jag glad av varje symtom jag tycker mig känna av. Det får mig att känna mig aningen tryggare i att det ska gå vägen, trots att jag vet att det såklart inte alls behöver vara så. Skönt för dig att du börjar må bättre nu i alla fall och du har ju kommit rätt långt, den mest osäkra tiden är över! :)

    Jag har kontaktat kliniken för att få ut recept på mer mediciner men vi har inte snackat om vul än. De vill att jag tar blodprov för att se att hcg är högt nog och ökar som det ska men jag vill inte... Vågar helt enkelt inte. Är livrädd att se dåliga siffror. Har bara tagit sånt blodprov vid en av mina tidigare graviditeter och det var helt fruktansvärt att se låga, sjunkande siffror. Det kommer gå som det går oavsett förstås men att se det så svart på vitt vill jag inte om det skulle vara dåliga nyheter.


    Jag tog prednison till v 9 tror jag och sen trappade jag av så slutade förra veckan.

    Jag tog också hcg prover men de gjorde mig inte särskilt trygg :( fick ett värde och läste överallt att det skulle dubblas varannan dag- det ökade men dubblades inte ens var 3 dag så var ändå väldigt nervös fram till första vul. Man brukar boka första vul i v 7 dvs 6+ något- jag fick se min räka v 6+2.

    Gjorde du din ivf utomlands? För det låter som att våra kliniker jobbar lite likadant med medicin etc- jag gjorde min ivf i Prag.

    Ja jag minns att jag längtade efter alla symptom som var möjligt i början ;)
  • Sommarhopp

    Här kommer ett till oroligt inlägg. Har kommit lite rosa i trosorna i 2 dagar nu och idagnär jag vaknade så gör inte brösten ont längre och jag känner mig inte alls gravid längre. Lite int i magen på ena sidan, men inte värre än att jag kan gå till jobbet. Men vad gör jag nu? Så orolig för att det här ska vara 3e missfallet i rad. Men vad gör jag nu? Vart vänder man sig? Är utskriven från ivfkliniken efter att ha sett hjärtslag i v 6+6. Min barnmorska har inget ultraljud och endast telefontid en timme om dagen, när det alltid är upptaget. ( finns ingen telefonkö) och ingen gynakut i den staden jag bor. Ringer man 1177 eller försöker man få tid på vanliga gynekologen? Eller är det att boka ett privat vul i en annan stad som gäller? V 8+1 idag.

  • Kumminsilver
    jaktenpaflow skrev 2018-11-07 22:40:49 följande:

    Tyckte också att de första veckorna fram till första ultraljudet gick sjukt långsamt! Sen bara rullade det på:) Oj vad mycket olika grejer,hur kommer det sig? Vad är prednison? Ja jag vet!:)) Känns underbart!! Vill bara ha RUL överstökat då tror jag verkligen att jag bara kan njuta av att vara gravid. Längtar tills jag känner rörelser varje dag och ordentligt, så himla underbart! Har känt lite fladder än så länge så hoppas det kommer mer snart! Har ni berättat för någon än?


    Ja det känns verkligen som dagarna kryper fram nu! Skönt att höra att fet rullade på sen i alla fall, hoppas det kommer göra det för mig också.

    Östrogen och progesteron är ju standard. Det krävs eftersom min kropp ju inte producerar egen nu vid medicinerad cykel. Prednison är vad jag förstått det som kortison. Det ska förhindra att immunförsvaret ser embryot som ett hot och attackerar det. Jag tar det eftersom jag haft upprepade missfall, men egentligen vet vi inte alls om det hjälper för jag har inte fått testat om mitt immunförsvar faktiskt är överaktivt eller inte. Det är mer en ?för säkerhetsskull? grej antar jag.

    Åh jag förstår att det känns underbart och att du längar till RUL! Längtar tills jag är där också. Måste vara spännande och mysigt att känna fladder i alla fall! :D

    Jag berättade för mamma igår eftersom hon frågade hur det gått, men om hon inte berättat för någon (man vet aldrig med henne) så är det ingen mer som vet förutom kliniken förstås. Det känns alldeles för tidigt att berätta något än. När berättade ni?
  • Kumminsilver
    Inalina skrev 2018-11-08 07:19:54 följande:

    Hej fina ni,

    Nu kommer ett sånt där lite jobbigt inlägg.. igår kväll när jag kissade började det rinna blod och det kom även blod på pappret när jag torkade mig. När jag var på toa en gång till senare var det samma sak, det droppade i toaletten som vid mens ungefär. I morse samma sak. Är i v 12-13 och såg det lilla livet på ultraljud förra veckan då allt såg bra ut men detta är ju absolut inte normalt. :(

    Har inte ont i magen men ligger ju o känner efter på helspänn och har mailat min klinik som alltid är fullbokad men hoppas kunna komma in där ändå idag. Så här ska det ju inte behöva vara :( någon som vet någon som haft likadant och som det gått bra för? Är inte i upplösningstillstånd utan vill ta reda på fakta först men oron skaver såklart.

    Kram på er och hoppas ni och era små mår bra!! <3


    Nej men gud. Mitt hjärta stannade nästan när jag läste detta. Är ledsen för din skull och hoppas att det inte är något allvarligt fel. Förstår att du är orolig, men samtidigt så behöver det ju inte vara något hemskt. Jag vet att vissa haft blödningar till och från under graviditeten och att de ändå fick fina friska barn. Det är många som talat om det för mig när jag varit orolig för egen del, men det kan vara svårt att ta in i ett sånt läge. Att allt såg bra ut på ultraljudet nyligen är ju i alla fall ett bra tecken. Hoppas verkligen allt går bra för er.
  • Seb81
    Inalina skrev 2018-11-08 07:19:54 följande:

    Hej fina ni,

    Nu kommer ett sånt där lite jobbigt inlägg.. igår kväll när jag kissade började det rinna blod och det kom även blod på pappret när jag torkade mig. När jag var på toa en gång till senare var det samma sak, det droppade i toaletten som vid mens ungefär. I morse samma sak. Är i v 12-13 och såg det lilla livet på ultraljud förra veckan då allt såg bra ut men detta är ju absolut inte normalt. :(

    Har inte ont i magen men ligger ju o känner efter på helspänn och har mailat min klinik som alltid är fullbokad men hoppas kunna komma in där ändå idag. Så här ska det ju inte behöva vara :( någon som vet någon som haft likadant och som det gått bra för? Är inte i upplösningstillstånd utan vill ta reda på fakta först men oron skaver såklart.

    Kram på er och hoppas ni och era små mår bra!! <3


    Fy vännen :( Oron tar aldrig slut.... jag blödde så i lördags! Men då hade vi haft lite lite lite sex och det fullkomligt rann blod ur mig. Sköra slemhinnor är väldigt vanligt i början av graviditeten. Jag skulle tro att det är slemhinnorna eller att livmodern växer och därmed gör att det trycker på. Vi har ju väldigt mycket blod nu så det räcker med minsta lilla kärl som blir överansträngt så spricker det.

    När var det du såg bebben senast?

    Jag ber för dig älskade du <3
  • Kumminsilver
    Inalina skrev 2018-11-08 07:28:38 följande:

    Jag tog prednison till v 9 tror jag och sen trappade jag av så slutade förra veckan.

    Jag tog också hcg prover men de gjorde mig inte särskilt trygg :( fick ett värde och läste överallt att det skulle dubblas varannan dag- det ökade men dubblades inte ens var 3 dag så var ändå väldigt nervös fram till första vul. Man brukar boka första vul i v 7 dvs 6+ något- jag fick se min räka v 6+2.

    Gjorde du din ivf utomlands? För det låter som att våra kliniker jobbar lite likadant med medicin etc- jag gjorde min ivf i Prag.

    Ja jag minns att jag längtade efter alla symptom som var möjligt i början ;)


    Okej så du tog lite längre än vad jag ska ändå. Tanken på att sluta ta det så tidigt som v.7 gör mig nervös, men å andra sidan så gör ju allt gör mig nervös... ;)

    Nej, jag tänker att om inte siffrorna är ?perfekta? så skapar det mer oro och ångest hos mig än vad det ger kliniken att få veta, oavsett siffror. Jag vet inte. Vågar i alla fall inte ta proverna igen. Åh så tidigt som 6+ något alltså?! Vad skönt, jag trodde man var tvungen att vänta längre än så. Gjorde ni vul på kliniken eller på något annat ställe?

    Ja, gjorde det i Danmark! Varför blev det Prag för er? :)
  • Kumminsilver
    Sommarhopp skrev 2018-11-08 07:49:54 följande:

    Här kommer ett till oroligt inlägg. Har kommit lite rosa i trosorna i 2 dagar nu och idagnär jag vaknade så gör inte brösten ont längre och jag känner mig inte alls gravid längre. Lite int i magen på ena sidan, men inte värre än att jag kan gå till jobbet. Men vad gör jag nu? Så orolig för att det här ska vara 3e missfallet i rad. Men vad gör jag nu? Vart vänder man sig? Är utskriven från ivfkliniken efter att ha sett hjärtslag i v 6+6. Min barnmorska har inget ultraljud och endast telefontid en timme om dagen, när det alltid är upptaget. ( finns ingen telefonkö) och ingen gynakut i den staden jag bor. Ringer man 1177 eller försöker man få tid på vanliga gynekologen? Eller är det att boka ett privat vul i en annan stad som gäller? V 8+1 idag.


    Åh! :( Blir ledsen av alla oroligheter. Vid mitt första missfall ringde jag en gynekolog och bad om att få komma in och göra vul så fort som möjligt. De tyckte jag skulle vänta två veckor och sen ta ett graviditetstest. Eh nej tack... Jag sa då att jag måste få veta nu eftersom jag tar massa mediciner efter ivf som jag måste sluta med om det är så att jag fått missfall. Först då gick de med på att ge mig en tid... Fick komma in som akutpatient samma dag. Så du kan ju försöka med vanliga gyn, ge dig inte utan stå på dig. Går det absolut inte så är det nog vul i annan stad som gäller kanske.

    Hoppas verkligen att allt står rätt till!
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-08 08:19:08 följande:
    Okej så du tog lite längre än vad jag ska ändå. Tanken på att sluta ta det så tidigt som v.7 gör mig nervös, men å andra sidan så gör ju allt gör mig nervös... ;)

    Nej, jag tänker att om inte siffrorna är ?perfekta? så skapar det mer oro och ångest hos mig än vad det ger kliniken att få veta, oavsett siffror. Jag vet inte. Vågar i alla fall inte ta proverna igen. Åh så tidigt som 6+ något alltså?! Vad skönt, jag trodde man var tvungen att vänta längre än så. Gjorde ni vul på kliniken eller på något annat ställe?

    Ja, gjorde det i Danmark! Varför blev det Prag för er? :)
    Ja - det mesta gör en ju nervös i den här karusellen... jag fick ju blodförtunnande sprutor som jag kunde ta till v 12 men slutade med dem i v 9 också - hade fullt med blåmärken på hela magen och ångest varje kväll när jag skulle ta en spruta. Fick desstum ganska mkt näsblod då blodet tunnas ut.

    jag tror de brukar säga att man kan sluta med kortisonet när de sett hjärtslagen - vilket man bokar in i v 7-8 vid ivf. jag bor i schweiz och därför valde vi att göra ivf i Prag. är jättenöjd över det beslutet och uppskattar att de vågar prova lite olika mediciner och grejer när man vill det.

    Det lät som att du gjorde ditt utomlands - vet att svenska kliniker (förutom Falun) är väldigt restriktiva med att ge prednison etc. 
    jag går hos min gyn här i Schweiz och gör ultraljud etc, fick en tid idag kl 13:30 så då får jag vet hur det lilla livet mår. Åh jag hoppas verkligen det bara är sköra slemhinnor eller moderkakan som lagt sig på nåt konstigt sätt etc. Är orolig att något gått fel nu när moderkakan ska ta över försörjningen från gulkroppen och att något gått snett. men i eftermiddag vet jag. kram!
  • Inalina
    Seb81 skrev 2018-11-08 08:12:05 följande:
    Fy vännen :( Oron tar aldrig slut.... jag blödde så i lördags! Men då hade vi haft lite lite lite sex och det fullkomligt rann blod ur mig. Sköra slemhinnor är väldigt vanligt i början av graviditeten. Jag skulle tro att det är slemhinnorna eller att livmodern växer och därmed gör att det trycker på. Vi har ju väldigt mycket blod nu så det räcker med minsta lilla kärl som blir överansträngt så spricker det.

    När var det du såg bebben senast?

    Jag ber för dig älskade du <3
    tack för stöd och uppmuntrande ord. Hjärta jag vet ju att du blödit till och från också, förra gången jag fick en liten blödning var det bara 1 gång och när jag torkade mig kom lite färskt blod som sedan blev brunt i ett par dagar. Denna gången är det mkt mer och det ser liksom ut som mens. vågar knappt gå på toa nu då jag är så rädd att det ska komma klumpar eller börja störtblödaGråter men ja som du säger - livmodern växer ju - griper i varenda halmstrå och har inte ont i magen (ännu). Fick en tid i eftermiddag. 

    Bebisen mådde bra i torsdags för en vecka sedan - förstår inte vad som skulle kunna ha hänt sedan dess, jag har tagit det lugnt och inte kört slut på mig själv. kram
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF