• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    Kumminsilver skrev 2018-11-08 14:39:34 följande:

    Hade ni vattniga flytningar väldigt tidigt? Är bara i v.4 (3+6) och idag har jag fått vattniga flytningar och är livrädd att det är missfall på gång igen. Minns nämligen att jag fick just vattniga flytningar 1-2 dagar innan jag började blöda sist... Brukar också få det innan mens.


    Ja jag hade det i min förra graviditet, kändes exakt som att mensen kom hela tiden! Usch var orolig jag var då men allt var som det skulle och min BM då sa att det var väldigt vanligt. Hade det problemet hela graviditeten och en gång i v 20 var det så mycket att jag trodde jag läckte fostervatten!! Men så var det inte... Men som svar till dig så är det vanligt och inget jag tycker du bör oroa dig över:)
  • jaktenpaflow
    Kumminsilver skrev 2018-11-08 08:00:54 följande:

    Ja det känns verkligen som dagarna kryper fram nu! Skönt att höra att fet rullade på sen i alla fall, hoppas det kommer göra det för mig också.

    Östrogen och progesteron är ju standard. Det krävs eftersom min kropp ju inte producerar egen nu vid medicinerad cykel. Prednison är vad jag förstått det som kortison. Det ska förhindra att immunförsvaret ser embryot som ett hot och attackerar det. Jag tar det eftersom jag haft upprepade missfall, men egentligen vet vi inte alls om det hjälper för jag har inte fått testat om mitt immunförsvar faktiskt är överaktivt eller inte. Det är mer en ?för säkerhetsskull? grej antar jag.

    Åh jag förstår att det känns underbart och att du längar till RUL! Längtar tills jag är där också. Måste vara spännande och mysigt att känna fladder i alla fall! :D

    Jag berättade för mamma igår eftersom hon frågade hur det gått, men om hon inte berättat för någon (man vet aldrig med henne) så är det ingen mer som vet förutom kliniken förstås. Det känns alldeles för tidigt att berätta något än. När berättade ni?


    Okej jag förstår, tack för infon:) Ja det är väldigt härligt, vill bara känna mer och starkare!! Nu är det bara någon gång då och då... Vet era nära om allt ni gått igenom? Vi berättade för vår familj och riktigt nära vänner efter första ultraljudet i v 8 och några fler efter NIPT. Sen är det väldigt många vi inte berättat för alls än utan vi väntar tills efter RUL... Av någon anledning haha! Har fortfarande svårt att tänka att det ska komma en bebis i april!
  • Ettnamn4sep
    Inalina skrev 2018-11-08 14:16:28 följande:

    ja jag vet - en riktig mirakelbaby hittills !!! så spännande med ditt kub, det är verkligen roligt - och var beredd på att det kan ta en stund och en del puttande från barnmorskan/läkaren - för bebisen måste ligga precis rätt för att de ska kunna mäta ;) 

    förstår att ni längtar att se lilla livet det är ju det bästa och mest lugnande man kan göra just nu


    Det är så himla fascinerande alltså. Kvinnans kropp är magisk.

    Vad bra att du säger det, för det är något som skulle stressa mig. Finns det annat jag liksom ska ? ställa mig in på? inför kub?

    På kub dagen kommer det ha varit drygt 1,5 vecka sen jag lämnade blodproven. Tror du jag får resultatet på plats?
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-11-08 16:29:20 följande:

    haha ja den ser ju liiite större ut på bilden ;) den är väl inte ens 6cm i verkligheten tror jag ;)

    fick resultatet av NIPT idag på telefon också - berättar för er här i morgon om det är pojke/flicka då jag vill berätta för mannen först !! inga kromosomavvikelser så det känns fantastsikt skönt att veta!!


    Väntar med spänning på att få höra könet :D och vad mannen sa :D
  • Sommarhopp
    anina skrev 2018-11-08 13:17:57 följande:

    Hej.

    De flesta av oss här har haft blodiga flytningar och där symptomen minskat/försvunnit. Jag vet hur det känns, särskilt när man har missfall i bagaget. 

    Min barnmorska sa till mig att om jag är orolig så ska jag åka till akuten. Jag kände mig jättedum men hon sa att det är bättre än att oroa sig. Jag åkte in när jag hade bruna flytningar och brösten slutade göra ont. Allt var bra med bebisen.

    Har de nån gynekolog på akuten där du bor?

    På tal om ont i sidan så har jag hemska kramper där ibland, det är tydligen ligamenten till livmodern som drar. Så allt du beskriver är normalt, men jag förstår din oro. Vi andra har som sagt också varit där och oroat oss.

    Ber för dig, att allt är bra. 

    Stor kram


    Nu har jag gjort vul. Det gick halvbra. Mini levde och hjärtat slog, men mättes till 7+6 vilket är två dagar för lite. När jag gjorde vul i v 6+6 var den nästan stor som 7+0 istället så den har inte varit liten hela tiden. Läkaren tyckte det var helt normalt, men jag kan inte släppa att det var precis så förra gången jag fick MA. Vid första vul tyckte läkaren att allt såg bra ut, fastän den mättes till 2 dagar för liten. Men efter det växte den långsammare och långsammare och tillslut dog den.
  • Sommarhopp
    anina skrev 2018-11-08 13:17:57 följande:

    Hej.

    De flesta av oss här har haft blodiga flytningar och där symptomen minskat/försvunnit. Jag vet hur det känns, särskilt när man har missfall i bagaget. 

    Min barnmorska sa till mig att om jag är orolig så ska jag åka till akuten. Jag kände mig jättedum men hon sa att det är bättre än att oroa sig. Jag åkte in när jag hade bruna flytningar och brösten slutade göra ont. Allt var bra med bebisen.

    Har de nån gynekolog på akuten där du bor?

    På tal om ont i sidan så har jag hemska kramper där ibland, det är tydligen ligamenten till livmodern som drar. Så allt du beskriver är normalt, men jag förstår din oro. Vi andra har som sagt också varit där och oroat oss.

    Ber för dig, att allt är bra. 

    Stor kram


    Nu har jag gjort vul. Det gick halvbra. Mini levde och hjärtat slog, men mättes till 7+6 vilket är två dagar för lite. När jag gjorde vul i v 6+6 var den nästan stor som 7+0 istället så den har inte varit liten hela tiden. Läkaren tyckte det var helt normalt, men jag kan inte släppa att det var precis så förra gången jag fick MA. Vid första vul tyckte läkaren att allt såg bra ut, fastän den mättes till 2 dagar för liten. Men efter det växte den långsammare och långsammare och tillslut dog den.
  • Mjbo
    Sommarhopp skrev 2018-11-09 08:56:26 följande:
    Nu har jag gjort vul. Det gick halvbra. Mini levde och hjärtat slog, men mättes till 7+6 vilket är två dagar för lite. När jag gjorde vul i v 6+6 var den nästan stor som 7+0 istället så den har inte varit liten hela tiden. Läkaren tyckte det var helt normalt, men jag kan inte släppa att det var precis så förra gången jag fick MA. Vid första vul tyckte läkaren att allt såg bra ut, fastän den mättes till 2 dagar för liten. Men efter det växte den långsammare och långsammare och tillslut dog den.

    Jag förstår såklart din oro, eftersom det blev som det blev sist... Så jag förstår... va med om precis samma sak jag med förra året.. Och det finns inget som vi kan göra eller säga som får dig på andra tankar förmodligen då det är svårt att koppla bort när man börjat tänka på det.. MEN, det är helt normalt. och tänk att så otroligt liten den är, det skiljer bara någon millimeter på 2 dagar, och så små att mäta, det är inte konstigt om det blir nån dag hit eller hit felmätt... Men somsagt, jag förstår din oro. försök slappna av ändå och var glad för att den levde.. försööök iallafall.


    Stor kram till dig <3

  • anina
    Sommarhopp skrev 2018-11-09 08:55:25 följande:
    Nu har jag gjort vul. Det gick halvbra. Mini levde och hjärtat slog, men mättes till 7+6 vilket är två dagar för lite. När jag gjorde vul i v 6+6 var den nästan stor som 7+0 istället så den har inte varit liten hela tiden. Läkaren tyckte det var helt normalt, men jag kan inte släppa att det var precis så förra gången jag fick MA. Vid första vul tyckte läkaren att allt såg bra ut, fastän den mättes till 2 dagar för liten. Men efter det växte den långsammare och långsammare och tillslut dog den.
    Hej.

    Vad skönt att det ändå såg bra ut. Förstår att du är orolig med tanke på tidigare erfarenheter. Men det behöver inte alls gå samma väg denna gången. Resorna brukar inte se likadana ut. Har du ett nytt ul bokat?

    Min plutt har varit liten hela tiden. 

    Kram
  • Inalina
    Ettnamn4sep skrev 2018-11-09 07:40:26 följande:
    Det är så himla fascinerande alltså. Kvinnans kropp är magisk.

    Vad bra att du säger det, för det är något som skulle stressa mig. Finns det annat jag liksom ska ? ställa mig in på? inför kub?

    På kub dagen kommer det ha varit drygt 1,5 vecka sen jag lämnade blodproven. Tror du jag får resultatet på plats?
    ja det är otroligt häftigt vad vi kan åstadkomma - kvinnokroppen är verkligen fantastisk och bör hyllas!! =)

    jag tror de bland annat kollar på hur stort huvudet är eller så, och så försöker de mäta någon 'nackspalt' eller vad det är på bebisen. bebisen måste ligga i exakt profil för att de ska kunna mäta, men efter puttande o knuffande brukar det gå ;)

    vi fick svar på NIPT igår bara 7 dagar efter testerna och allt såg fint ut =) du borde se fram emot kub, det är ju så häftigt att se babyn där inne med armar o ben och alltHjärta
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-11-09 08:03:29 följande:
    Väntar med spänning på att få höra könet :D och vad mannen sa :D
    Det är en FLICKA =)BabyHjärta

    det känns äntligen så verkligt nu och vi har berättat för mannens familj nu också, och ska smått börja berätta för vänner o så :) äntligen kan man glädjas tilsammans med andra - delad glädje är verkligen så mycket större!

    Mannen är också jätteglad och vågar nog tro på detta nu också!
    jaha då är det bara att önska trevlig helg igen då Flört
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF