• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    Florence123 skrev 2018-11-27 15:56:31 följande:

    Vid diskussion med min bm huruvida jag ville ta influensavaccin eller inte berättade hon att fostret INTE tar skada om jag får i flunsan, däremot kan jag som gravid bli mycket sjukare av influensan än icke gravida.


    Precis så sa min också!:) Speciellt i slutet sv grav då bebisen kan trycka mot lungorna.
  • jaktenpaflow
    Mjbo skrev 2018-11-27 11:19:55 följande:

    Hej hörni!

    Som ni kanske hört är jag sjuk och har varit i en vecka nu med feber och allt möjligt.

    Idag har jag äntligen tagit mig ner till vårdcentralen.. crp låg på över 100 så det är inget vanligt virus utan någon form av bakterieinfektion.. fick penicillin mot lunginflammation och kortison nässpray mot bihåleinflammation..

    Dom tog även influensaprover på mig oxå då allt tyckte stämma in.. Nu är jag livrädd att jag gått och fått influensa!!! Tänk om lilla mini skadas :'(

    (det kunde innebära missbildningar och annat på fostret enligt min läkare) .. i övermorgon går jag in i vecka 15, så är ju läskigt nära gränsen på vecka 16 som dom säger... fyyy hur ska man kunna överleva detta nudå, inte nog med att man mår som en påse skit ska man även behöva oroa sig för detta :(


    Usch vad jobbigt att vara så sjuk men tror verkligen inte di behöver oroa dig! Jag åkte på UVI i v 7, lunginflammation i v 10 med en snabbsänka på typ 120, skyhög sa dem och sen UVI med väldigt ovanliga bakterier igen i v 13 men kroppen tog hand om den själv. Influensan ska inte påverka fostret har min läkare sagt. Den enda är att set inte är bra att gå runt med infektioner för länge men din behandlas ju nu:)
  • jaktenpaflow

    RUL idag och det gick super!!:) Lillen softade verkligen på med ena armen bakom huvudet och andra på pannan och låg och gäspade haha så söt! Samtidigt som den sparkade med benen upp mot huvudet. Könet är nedskrivet på en lapp och vi kommer ta reda på det med några nära och kära i helgen:) Så spännande! Vi råkade se vissa saker på skärmen som gör att vi tror på en pojke, jag har alltid varit inställd på flicka så ni försöker jag ställa om lite. Jag pojkmamma? Haha ska bli så spännande:) Dock hade jag moderkakan i framkant och något neråt så återbesök v 32 50/50 att det blir KS. Hoppas den flyttar på sig! Någon som varit med eller hört om samma? Hur gick det?

    Någon som blivit flyttad vid RUL eller fått en diff på ultraljud jämfört med datum från IVF kliniken? Vår bebis var 4 dagar mindre än vad som var sagt innan men eftersom vi gjort IVF så ändrar de inte datumet utan tror att det kanske blir en lite mindre bebis. Funderar på att boka in ett 3D och 4D ultraljud. Någon som gjort det?:)

  • BaKu
    Inalina skrev 2018-11-27 10:46:58 följande:

    Ja alltså måste ju vara bästa uppfinningen som gjorts! dessutom värmer de ju lite mer då de går upp på magen och man måste inte hålla på o krångla med att ha långa linnen som ska stoppas in eller sitta på plats på samma sätt - amazing! 

    har en vän som ska ha bebis 11 jan - minns inte kring vilket datum du är beräknad? har du jobbat din sista dag ännu??


    Undra om man kan våga använda dem som ogravid sen :p

    6 januari är det beräknat. Jobbar denna veckan så nu är det verkligen nedräkning. Många tycker nog jag ser stor ut för alla är förvånade att det är drygt en månad kvar. Men har inte gått upp mycket och kanske ser större ut eftersom jag (skönt nog) inte fått något hull utan bara mage.

    Såg du hade ultraljud på gång. Det är ju så roligt. Vi fick göra ett extra för två veckor sen för att kolla var moderkakan satt och då fick vi ju se bebis igen. Så otroligt när man kan se så mycket. Vi såg exempelvis när den sträckte ut tungan.
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2018-11-27 19:15:08 följande:

    RUL idag och det gick super!!:) Lillen softade verkligen på med ena armen bakom huvudet och andra på pannan och låg och gäspade haha så söt! Samtidigt som den sparkade med benen upp mot huvudet. Könet är nedskrivet på en lapp och vi kommer ta reda på det med några nära och kära i helgen:) Så spännande! Vi råkade se vissa saker på skärmen som gör att vi tror på en pojke, jag har alltid varit inställd på flicka så ni försöker jag ställa om lite. Jag pojkmamma? Haha ska bli så spännande:) Dock hade jag moderkakan i framkant och något neråt så återbesök v 32 50/50 att det blir KS. Hoppas den flyttar på sig! Någon som varit med eller hört om samma? Hur gick det?

    Någon som blivit flyttad vid RUL eller fått en diff på ultraljud jämfört med datum från IVF kliniken? Vår bebis var 4 dagar mindre än vad som var sagt innan men eftersom vi gjort IVF så ändrar de inte datumet utan tror att det kanske blir en lite mindre bebis. Funderar på att boka in ett 3D och 4D ultraljud. Någon som gjort det?:)


    Så roligt att höra!

    På mitt RUL kunde inte bm riktigt se var moderkakan slutade så fick göra att nytt UL för två veckor sen (då slutet av vecka 33). Då hade moderkakan antagligen flyttat sig lite, men den låg precis på gränsen så har faktiskt inte fått slutligt besked än. Barnmorskan ville att en läkare skulle kolla på det för säkerhets skull. Så nu ska vi tillbaka om en vecka för VUL hos läkare. Hoppas verkligen att slippa KS.
  • Ettnamn4sep
    Florence123 skrev 2018-11-27 15:48:40 följande:

    Har gjort icsi en gång och gick en pojke icsi även denna gång men vet inte kön än.


    Jaha! Men vad kul. Känns dock som att det är ? flick-säsong? nu. Nästan alla gravida jag stött på bär på flickor. Jag vet inte könet än heller, drygt en månad kvar tid. Men man är ju så nyfiken!

    Vilken vecka är du i? Håller tummarna för dig!
  • jaktenpaflow
    BaKu skrev 2018-11-27 19:50:07 följande:

    Så roligt att höra!

    På mitt RUL kunde inte bm riktigt se var moderkakan slutade så fick göra att nytt UL för två veckor sen (då slutet av vecka 33). Då hade moderkakan antagligen flyttat sig lite, men den låg precis på gränsen så har faktiskt inte fått slutligt besked än. Barnmorskan ville att en läkare skulle kolla på det för säkerhets skull. Så nu ska vi tillbaka om en vecka för VUL hos läkare. Hoppas verkligen att slippa KS.


    Tiden går sååå fort! Snart dags för dig!!<3 Hur känns det? Läste ovan att du fick kommentarer om att du var stor och folk blev förvånade över att höra att du hade en månad kvar. Helt sjukt med vissa människor! Vad är deras problem tänker jag haha! Med dottern gick jag upp inte ens 10 kg och hade mindre mage än ?normalt? gick tom gå på tillväxtultraljud och ändå sa folk, oj du kommer ju snart spricka. Suck alltså:) bor du i Sthlm? Ja jag är Inte heller sugen på KS men försöker tänka att de också har sina fördelar:) Ofta blir ju ärret superfint och läker bra när det är planerat. Har du slutat jobba nu?
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-27 16:11:27 följande:

    stort grattis till dig! rolig grej med grädden! vi som vet könet på bebisen redan är ju överrepresenterade med flickor vad jag förstått hoppas att du mår mycket bättre nu? och kunde äta lite av tårtan med ;) Kram!!


    Hej. Förlåt för så sent svar. Jag mår fortfarande väldigt dåligt. Illamåendet har t.o.m varit sämre senaste tiden. Och inte ens två citodon kan ta bort huvudvärken. Är så matt och trött i kroppen. Känns som jag sprungit en marathon och sen bastat i 7 timmar. Och så foglossning.

    Var jätteledsen i helgen. Har antingen legat i sängen eller suttit i soffan de senaste ca 3 månaderna. Jobbar nu 25% så kommer ut litegrann. Orkar dock inte göra så mycket på jobbet. Jag har bestämt mig för att ändra inställning och sänka förväntningarna. Jag ska räkna med att må så här resten av graviditeten, och de stunder som jag kan göra nåt är bonus. På lördag ska familjen ut och äta. Jag ska försöka orka en stund. Och orkar jag en timme så ska jag vara glad, istället för att vara ledsen för att jag ingen orkar mer. Så nu kör vi. :)

    Tack. Var superroligt med tårtan. :) och jag kunde faktiskt äta den. Är jätteglad att vi gjorde det.

    Såg att du ska göra nåt sånt med. Blir det ballonger? Man kanske kan ha en pinjata tänkte jag också på. :) ja det är många flickor i gruppen nu.

    På tal om att köpa grejer så beställde jag en baby Björn bärsele på rean förra veckan. Fick den för 533 kr istället för 1400. Och en ihopfällbar spjälsäng till mina föräldrar för ca 370 kr. Känns supertidigt och läskigt, men kunde inte låta bli. Har beställt några småsaker på wish också. När jag är ledsen behöver jag kolla lite sånt.

    Magen växer och det syns att jag är gravid. :) känns så skönt. Men ibland tänker jag ?tänk om hon inte lever längre?. Det är ju nästan 4 veckor sen vi gjorde ett ul. Rul är den 12 dec. Vecka 17 (16+3) nu. Känns helt sjukt att vi kommit så långt. Ibland känns det för bra för att vara sant. Försöker dock att inte oroa mig alltför mycket.

    Kram på er alla
  • anina
    Mjbo skrev 2018-11-27 15:15:56 följande:

    Tack snälla. Nejdå det var jag som frågade rätt ut vad som kan hända med barnet om man får influensa som gravid.. så ja får väl skylla mig själv som ställde frågan kanske.

    Angående om jag handlat nånting ännu till mini som jag såg du frågade i något tidigare inlägg till mig, så är svaret nej. Jag har inte köpt nånting ännu. Vågar inte riktigt tror jag... Känns som det är ett stort steg! :) Längtar såklart, men ska hålla ut till efter rul :) har du köpt nånting ännu?


    Hoppas du kryar på dig snabbt nu.

    Bebisen har det nog bra där inne. Det är du som lider. Men jag förstår att du oroar dig, du är inte ensam om de tankarna.

    Angående maten så är det också ok att det blir lite mindre och sämre mat nu. Jag har en bekant som inte får behålla nånting, hon är i vecka 18 nu. Tror hon har gått ner runt 15-20% av sin vikt, och hennes bebis har växt som den ska. Jag åt i stort sett bara pizza och drack cola innan pga illamåendet. Bm sa att det är ok under en period.

    Stor kram
  • Mjbo
    anina skrev 2018-11-27 21:26:10 följande:

    Hoppas du kryar på dig snabbt nu.

    Bebisen har det nog bra där inne. Det är du som lider. Men jag förstår att du oroar dig, du är inte ensam om de tankarna.

    Angående maten så är det också ok att det blir lite mindre och sämre mat nu. Jag har en bekant som inte får behålla nånting, hon är i vecka 18 nu. Tror hon har gått ner runt 15-20% av sin vikt, och hennes bebis har växt som den ska. Jag åt i stort sett bara pizza och drack cola innan pga illamåendet. Bm sa att det är ok under en period.

    Stor kram


    Tack för lugnande ord. Förmodligen sant det du säger man man blir ju så orolig ändå.. Men jag hoppas det vänder snart! Kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF