• Äldre 12 Sep 18:34
    225400 visningar
    3525 svar
    3525
    225400

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 28 Nov 08:14
    jaktenpaflow skrev 2018-11-27 19:15:08 följande:

    RUL idag och det gick super!!:) Lillen softade verkligen på med ena armen bakom huvudet och andra på pannan och låg och gäspade haha så söt! Samtidigt som den sparkade med benen upp mot huvudet. Könet är nedskrivet på en lapp och vi kommer ta reda på det med några nära och kära i helgen:) Så spännande! Vi råkade se vissa saker på skärmen som gör att vi tror på en pojke, jag har alltid varit inställd på flicka så ni försöker jag ställa om lite. Jag pojkmamma? Haha ska bli så spännande:) Dock hade jag moderkakan i framkant och något neråt så återbesök v 32 50/50 att det blir KS. Hoppas den flyttar på sig! Någon som varit med eller hört om samma? Hur gick det?

    Någon som blivit flyttad vid RUL eller fått en diff på ultraljud jämfört med datum från IVF kliniken? Vår bebis var 4 dagar mindre än vad som var sagt innan men eftersom vi gjort IVF så ändrar de inte datumet utan tror att det kanske blir en lite mindre bebis. Funderar på att boka in ett 3D och 4D ultraljud. Någon som gjort det?:)


    Men gud va underbart. Förstår att det känns spännande och overkligt. Angående könet växer man som mamma nog in i det oavsett vad det blir, men de är klart att de är svårt att ställa om sig om man vsrt så inställt på någonting annat..

    Läskigt med eventuellt ks. Förstår dina känslor där, hade inte heller velat det. Men vad som är är bäst för bebisen måste man väl acceptera antar jag, du gör nog det du med om det visar sig att det blir det till slut, tror du inte? :)

    Jag gjorde ett 3D ultraljud med dottern i vecka 32, dock var detta som sagt 8 år sen och det finns förmodligen bättre maskiner ute på marknaden nu, men enligt mina erfarenheter så var detta jätte häftigt:)

    Jag blev flyttad en dag när vi gjorde kub. Dom kommer att flytta mig oavsett ivf graviditet, konstigt nog. Men det var bara en dag iallafall så det gör inte så mycket enligt mig :)

    Hoppas du mår bra och att allt rullar på. Så härligt att du snart är halvvägs! Jag går in i vecka 15 imorgon och tycker det känns helt sjukt. Kan inte förstå det själv:) kram!
  • Äldre 28 Nov 08:27
    jaktenpaflow skrev 2018-11-27 19:02:01 följande:

    Vad kul att du känner så! Klart man ska gå och mys shoppa lite om man vill:) Njut!! Jag inväntar svar på kön som vi får på lördag. Blir det tjej så har vi såå mycket grejer men pojke blir det en del nytt:) Men även om det blir en tjej får hon såklart lite nya saker men jag har en tendens att gå lite åt antingen det tjejiga eller killiga hållet hehe. Funderar lite på hur vi ska göra med vagn... mycket att tänka på!:)


    Ja men nu blev det inget köp ändå :P fegade ur lite. Men snart så! :) åh va spännande!! Läste att ni fick det på en lapp å ska läsa det tillsammans med nära å kära! Gud så roligt :D ja det e verkligen mycket å tänka på :) jag kan absolut ingenting om barnvagnar. Är det bäst å åka till en butik å testa olika modeller kanske å sen beställa från nätet? Vi bor på Värmdö med mycket skog å natur så vill gärna ha en som klarar å köra bra i skog men även i stan :)
  • Äldre 28 Nov 08:58
    anina skrev 2018-11-27 21:21:10 följande:
    Hej. Förlåt för så sent svar. Jag mår fortfarande väldigt dåligt. Illamåendet har t.o.m varit sämre senaste tiden. Och inte ens två citodon kan ta bort huvudvärken. Är så matt och trött i kroppen. Känns som jag sprungit en marathon och sen bastat i 7 timmar. Och så foglossning.

    Var jätteledsen i helgen. Har antingen legat i sängen eller suttit i soffan de senaste ca 3 månaderna. Jobbar nu 25% så kommer ut litegrann. Orkar dock inte göra så mycket på jobbet. Jag har bestämt mig för att ändra inställning och sänka förväntningarna. Jag ska räkna med att må så här resten av graviditeten, och de stunder som jag kan göra nåt är bonus. På lördag ska familjen ut och äta. Jag ska försöka orka en stund. Och orkar jag en timme så ska jag vara glad, istället för att vara ledsen för att jag ingen orkar mer. Så nu kör vi. :)

    Tack. Var superroligt med tårtan. :) och jag kunde faktiskt äta den. Är jätteglad att vi gjorde det.

    Såg att du ska göra nåt sånt med. Blir det ballonger? Man kanske kan ha en pinjata tänkte jag också på. :) ja det är många flickor i gruppen nu.

    På tal om att köpa grejer så beställde jag en baby Björn bärsele på rean förra veckan. Fick den för 533 kr istället för 1400. Och en ihopfällbar spjälsäng till mina föräldrar för ca 370 kr. Känns supertidigt och läskigt, men kunde inte låta bli. Har beställt några småsaker på wish också. När jag är ledsen behöver jag kolla lite sånt.

    Magen växer och det syns att jag är gravid. :) känns så skönt. Men ibland tänker jag ?tänk om hon inte lever längre?. Det är ju nästan 4 veckor sen vi gjorde ett ul. Rul är den 12 dec. Vecka 17 (16+3) nu. Känns helt sjukt att vi kommit så långt. Ibland känns det för bra för att vara sant. Försöker dock att inte oroa mig alltför mycket.

    Kram på er alla
    Aj då fortfarande riktigt dåligt alltså :( äter du vitamin B6? jag hörde att man tydligen har brist på det när man mår väldigt illa/dåligt under graviditeten.. har för mig att vi skrev om detta för några veckor sen när jag också mådde kasst. förstår att du såklart gör vad som går för att må bättre Hjärta

    låter ändå optimistiskt om du kan hålla en positiv inställning och som du säger inte ha så höga krav på ditt mående. det kommer ju att bli bättre - det vet du ju innerst inne. men vi önskar ju alla att det kunde skynda på lite för dig.

    smart idé att köpa lite större och dyrare grejer på rean - vi kommer också behöva lite fler uppsättningar med sängar och sånt då våra föräldrar bor på olika platser i sverige och vi kommer inte kunna ha med allt från schweiz de gånger vi är där o hälsar på. förstår också att du behöver känna det lite mer 'verkligt' när du mår som du gör. det var som sagt under min dåliga tid jag bestämde mig för att ta reda på om bebisen var en pojke eller flicka då det inte kändes riktigt verkligt annars.. 
    härligt att din mage växer - vill att min ska börja göra det också snart så man kan gå och stoltsera lite med att vara gravid Glad har hört att det inte syns på vissa förrän i v 20 typ - kanske är jag en av dem, men då borde det ju åtminstone synas till jul :) är själv i v 14+5 idag. 
    ha en fin dag!
  • Äldre 28 Nov 11:05
    jaktenpaflow skrev 2018-11-27 19:15:08 följande:

    RUL idag och det gick super!!:) Lillen softade verkligen på med ena armen bakom huvudet och andra på pannan och låg och gäspade haha så söt! Samtidigt som den sparkade med benen upp mot huvudet. Könet är nedskrivet på en lapp och vi kommer ta reda på det med några nära och kära i helgen:) Så spännande! Vi råkade se vissa saker på skärmen som gör att vi tror på en pojke, jag har alltid varit inställd på flicka så ni försöker jag ställa om lite. Jag pojkmamma? Haha ska bli så spännande:) Dock hade jag moderkakan i framkant och något neråt så återbesök v 32 50/50 att det blir KS. Hoppas den flyttar på sig! Någon som varit med eller hört om samma? Hur gick det?

    Någon som blivit flyttad vid RUL eller fått en diff på ultraljud jämfört med datum från IVF kliniken? Vår bebis var 4 dagar mindre än vad som var sagt innan men eftersom vi gjort IVF så ändrar de inte datumet utan tror att det kanske blir en lite mindre bebis. Funderar på att boka in ett 3D och 4D ultraljud. Någon som gjort det?:)


    Åh så härligt att allt gick bra för er!Grattis!
    RUL är ju en jättestor milstolpe att ta sig förbi =) spännande med lappen - föstår inte hur ni kan hålla er till helgen!!Förvånad beundransvärt ;)
  • Äldre 28 Nov 21:49
    Mjbo skrev 2018-11-28 08:14:12 följande:

    Men gud va underbart. Förstår att det känns spännande och overkligt. Angående könet växer man som mamma nog in i det oavsett vad det blir, men de är klart att de är svårt att ställa om sig om man vsrt så inställt på någonting annat..

    Läskigt med eventuellt ks. Förstår dina känslor där, hade inte heller velat det. Men vad som är är bäst för bebisen måste man väl acceptera antar jag, du gör nog det du med om det visar sig att det blir det till slut, tror du inte? :)

    Jag gjorde ett 3D ultraljud med dottern i vecka 32, dock var detta som sagt 8 år sen och det finns förmodligen bättre maskiner ute på marknaden nu, men enligt mina erfarenheter så var detta jätte häftigt:)

    Jag blev flyttad en dag när vi gjorde kub. Dom kommer att flytta mig oavsett ivf graviditet, konstigt nog. Men det var bara en dag iallafall så det gör inte så mycket enligt mig :)

    Hoppas du mår bra och att allt rullar på. Så härligt att du snart är halvvägs! Jag går in i vecka 15 imorgon och tycker det känns helt sjukt. Kan inte förstå det själv:) kram!


    Ja verkligen, speciellt också att det är ju farligt för mig med då man kan blöda extremt mycket mm. Det är vanligt att man får blödningar och då måste man åka in direkt. Så KS lär ju bli en del tidigare än BF i så fall.

    Ja könet blir såå spännande har ju en tjej sen innan därför har jag lättare att föreställa mig det, men blir ju hur underbart som helt med en liten kille också!! Oavsett vad så är jag bara så tacksam över att det såg bra bra!<3

    Ja det är märkligt att de flyttar ändå men som du säger 1 dag är ju ingenting. Jag låg på pricken på NIPT i v 11 men nu diff 4 dagar. Annars är allt super Känner lite rörelser varje dag och mer och mer:) Helt otroligt att vi alla kommit så långt!! V 15 när har du RUL?
  • Äldre 28 Nov 21:54
    Ellencassandra skrev 2018-11-28 08:27:10 följande:

    Ja men nu blev det inget köp ändå :P fegade ur lite. Men snart så! :) åh va spännande!! Läste att ni fick det på en lapp å ska läsa det tillsammans med nära å kära! Gud så roligt :D ja det e verkligen mycket å tänka på :) jag kan absolut ingenting om barnvagnar. Är det bäst å åka till en butik å testa olika modeller kanske å sen beställa från nätet? Vi bor på Värmdö med mycket skog å natur så vill gärna ha en som klarar å köra bra i skog men även i stan :)


    Haha ja det blir så ibland:) Vilken v är du i nu? Haha ja vi tänkte det, ingen stor grej bara bjuda på lite adventsfika och en ballong fylld med konfetti! Ska bli så spännande!!!

    Ja jag skulle absolut rekommendera det, provköra i butiker och sen jämföra priser på nätet. Många har ju bra kampanjer med babyskydd inkluderat:) Jag behöver också en sån vagn, har en Stokke till min tjej, äääälskar modellen smidig men ändå stora bra terränghjul. Lite högre så stt man har nära kontakt till bebisen. Nackdelen ör stt den ni efter två pr bara könns lite plastig och knackig:/ så får se Hur vi gör nu.
  • Äldre 28 Nov 22:39
    Inalina skrev 2018-11-28 11:05:45 följande:

    Åh så härligt att allt gick bra för er!Grattis!

    RUL är ju en jättestor milstolpe att ta sig förbi =) spännande med lappen - föstår inte hur ni kan hålla er till helgen!! beundransvärt ;)


    Tack snälla känns så underbart!! Den var så söt när den gäspade, så himla gulligt att se!!:) Nej jag vet haha men vi har hållt oss sen NIPT för typ 7 veckor sedan så dessa dagar är inget:) Sen har vi gått igenom en del andra grejer som har gjort att vi knappt hunnit tänka på bebis i magen:(

    Hur mår du när har du RUL?
  • Äldre 29 Nov 08:49
    jaktenpaflow skrev 2018-11-28 22:39:35 följande:
    Tack snälla känns så underbart!! Den var så söt när den gäspade, så himla gulligt att se!!:) Nej jag vet haha men vi har hållt oss sen NIPT för typ 7 veckor sedan så dessa dagar är inget:) Sen har vi gått igenom en del andra grejer som har gjort att vi knappt hunnit tänka på bebis i magen:(

    Hur mår du när har du RUL?
    åh ja det kan jag tänka mig! längtar efter att se min lilla tjej på ultraljud nästa vecka!! alltså jag vet inte riktigt hur det funkar med RUL och andra rutiner här i Schweiz - jag får se min lilla bebis var 4e vecka på ultraljud och då kollar de urin och stick i fingret och vikt o så.

    Nu på nästa veckas besök kommer jag vara på 15+6 så jag antar att gången efter det räknas som RUL...Flört

    hoppas ni mår bra i övrigt också, tufft att behöva gå igenom kriser när man är gravid - tydligen är man otroligt mkt känsligare rent psykiskt också vilket gör att tunga besked etc blir extra påfrestande. ta hand om digHjärta
  • Äldre 29 Nov 09:23
    jaktenpaflow skrev 2018-11-28 21:54:49 följande:

    Haha ja det blir så ibland:) Vilken v är du i nu? Haha ja vi tänkte det, ingen stor grej bara bjuda på lite adventsfika och en ballong fylld med konfetti! Ska bli så spännande!!!

    Ja jag skulle absolut rekommendera det, provköra i butiker och sen jämföra priser på nätet. Många har ju bra kampanjer med babyskydd inkluderat:) Jag behöver också en sån vagn, har en Stokke till min tjej, äääälskar modellen smidig men ändå stora bra terränghjul. Lite högre så stt man har nära kontakt till bebisen. Nackdelen ör stt den ni efter två pr bara könns lite plastig och knackig:/ så får se Hur vi gör nu.


    Vecka 14! :) 13+3!

    Ja men det låter bra :) tack för tips! Har ju som sagt noll koll hur det funkar med vagnar å så.. åh ska kolla upp den modellen stokke! :)
  • Äldre 29 Nov 09:25


    Måste bara lägga in en bild på magen. Alltså det kanske inte syns så på bilden hur stor den blivit. Men har riktigt svårt å dölja det nu. Speciellt med mina jobb kläder. Tror att folk misstänker men dom vågar väl inte säga nåt för det kan ju va så att jag bara ätit för mycket xD men ser verkligen gravid ut.. men e ju bara i v 14.. med en sån mage.. haha
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF