• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    BaKu skrev 2018-11-27 19:42:04 följande:
    Undra om man kan våga använda dem som ogravid sen :p

    6 januari är det beräknat. Jobbar denna veckan så nu är det verkligen nedräkning. Många tycker nog jag ser stor ut för alla är förvånade att det är drygt en månad kvar. Men har inte gått upp mycket och kanske ser större ut eftersom jag (skönt nog) inte fått något hull utan bara mage.

    Såg du hade ultraljud på gång. Det är ju så roligt. Vi fick göra ett extra för två veckor sen för att kolla var moderkakan satt och då fick vi ju se bebis igen. Så otroligt när man kan se så mycket. Vi såg exempelvis när den sträckte ut tungan.
    haha jag kommer definitvt använda mina brallor även efter graviteten åtminstone i början för jag antar att man inte kommer vältränad platt mage direkt haha! Idag ska jag faktiskt till gymmet för första gången på väääldigt länge. tänkte träna upp ryggen lite så jag inte får ont sen =) (hoppas kan man ju alltid...)

    Åh så snart! förstår om du längtar efter mini nu!!! Hade ni namn klart på både pojke o flicka? förstår om du inte vill berätta här i tråden om det är något ovanligt ;) och är allt klart och inhandlat nu? 
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-11-29 09:25:10 följande:
    Måste bara lägga in en bild på magen. Alltså det kanske inte syns så på bilden hur stor den blivit. Men har riktigt svårt å dölja det nu. Speciellt med mina jobb kläder. Tror att folk misstänker men dom vågar väl inte säga nåt för det kan ju va så att jag bara ätit för mycket xD men ser verkligen gravid ut.. men e ju bara i v 14.. med en sån mage.. haha
    WOW! Avis! tycker absolut det ser ut som en babykula och ingen plufsig mage!

    jag kan få en liten mage på kvällen efter jag ätit men på morgnarna ser jag smal ut igen så det är väl mest för att jag är mätt som jag ser större ut.. Tungan ute det har ju också att göra med hur moderkakan ligger! ska fråga min gyn på ultraljudet nästa vecka!
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-28 08:58:11 följande:
    Aj då fortfarande riktigt dåligt alltså :( äter du vitamin B6? jag hörde att man tydligen har brist på det när man mår väldigt illa/dåligt under graviditeten.. har för mig att vi skrev om detta för några veckor sen när jag också mådde kasst. förstår att du såklart gör vad som går för att må bättre Hjärta

    låter ändå optimistiskt om du kan hålla en positiv inställning och som du säger inte ha så höga krav på ditt mående. det kommer ju att bli bättre - det vet du ju innerst inne. men vi önskar ju alla att det kunde skynda på lite för dig.

    smart idé att köpa lite större och dyrare grejer på rean - vi kommer också behöva lite fler uppsättningar med sängar och sånt då våra föräldrar bor på olika platser i sverige och vi kommer inte kunna ha med allt från schweiz de gånger vi är där o hälsar på. förstår också att du behöver känna det lite mer 'verkligt' när du mår som du gör. det var som sagt under min dåliga tid jag bestämde mig för att ta reda på om bebisen var en pojke eller flicka då det inte kändes riktigt verkligt annars.. 
    härligt att din mage växer - vill att min ska börja göra det också snart så man kan gå och stoltsera lite med att vara gravid Glad har hört att det inte syns på vissa förrän i v 20 typ - kanske är jag en av dem, men då borde det ju åtminstone synas till jul :) är själv i v 14+5 idag. 
    ha en fin dag!
    Jag tar såna gravid-vitaminer. Det är B6 i dem.
    Tydligen finns det nåt som heter hyperemesis gravidarum som jag funderar på om det kanske är. Då har man mer illamående än normalt gravidillamående. Och längre. Jag hoppas det går över till vecka 20, annars är det ok ändå (min nya inställning). Har fått ut en starkare tablett mot illamåendet också. 
    Det är dock värt det så länge lillan mår bra och är frisk. =) 

    Fick precis pengarna tillbaka för bärselen, men inget mail om varför. Antar att den tog slut kanske. Typiskt. Men nu har mina föräldrar ett skötbord iaf. =) Skrev jag spjälsäng i förra meddelandet? Blandar ihop saker lite. 
    Ja precis så kände jag också, när vi fick veta könet så kändes det mer verkligen. Ibland känns det som man har inbillat sig allting. 

    Ja det kommer nog snart. =) Tydligen var jag tidig enligt vissa. Mamma hade träffat flera bekanta som var va 4 veckor längre än mig (runt vecka 18 då) där det inte syntes nåt. Så vissa tror att jag bara är tjock. Det blir mysigt med en mage till jul iaf. =) 
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-28 08:58:11 följande:
    Aj då fortfarande riktigt dåligt alltså :( äter du vitamin B6? jag hörde att man tydligen har brist på det när man mår väldigt illa/dåligt under graviditeten.. har för mig att vi skrev om detta för några veckor sen när jag också mådde kasst. förstår att du såklart gör vad som går för att må bättre Hjärta

    låter ändå optimistiskt om du kan hålla en positiv inställning och som du säger inte ha så höga krav på ditt mående. det kommer ju att bli bättre - det vet du ju innerst inne. men vi önskar ju alla att det kunde skynda på lite för dig.

    smart idé att köpa lite större och dyrare grejer på rean - vi kommer också behöva lite fler uppsättningar med sängar och sånt då våra föräldrar bor på olika platser i sverige och vi kommer inte kunna ha med allt från schweiz de gånger vi är där o hälsar på. förstår också att du behöver känna det lite mer 'verkligt' när du mår som du gör. det var som sagt under min dåliga tid jag bestämde mig för att ta reda på om bebisen var en pojke eller flicka då det inte kändes riktigt verkligt annars.. 
    härligt att din mage växer - vill att min ska börja göra det också snart så man kan gå och stoltsera lite med att vara gravid Glad har hört att det inte syns på vissa förrän i v 20 typ - kanske är jag en av dem, men då borde det ju åtminstone synas till jul :) är själv i v 14+5 idag. 
    ha en fin dag!
    Jag tar såna gravid-vitaminer. Det är B6 i dem.
    Tydligen finns det nåt som heter hyperemesis gravidarum som jag funderar på om det kanske är. Då har man mer illamående än normalt gravidillamående. Och längre. Jag hoppas det går över till vecka 20, annars är det ok ändå (min nya inställning). Har fått ut en starkare tablett mot illamåendet också. 
    Det är dock värt det så länge lillan mår bra och är frisk. =) 

    Fick precis pengarna tillbaka för bärselen, men inget mail om varför. Antar att den tog slut kanske. Typiskt. Men nu har mina föräldrar ett skötbord iaf. =) Skrev jag spjälsäng i förra meddelandet? Blandar ihop saker lite. 
    Ja precis så kände jag också, när vi fick veta könet så kändes det mer verkligen. Ibland känns det som man har inbillat sig allting. 

    Ja det kommer nog snart. =) Tydligen var jag tidig enligt vissa. Mamma hade träffat flera bekanta som var va 4 veckor längre än mig (runt vecka 18 då) där det inte syntes nåt. Så vissa tror att jag bara är tjock. Det blir mysigt med en mage till jul iaf. =) 
  • anina
    Ellencassandra skrev 2018-11-29 09:25:10 följande:
    Måste bara lägga in en bild på magen. Alltså det kanske inte syns så på bilden hur stor den blivit. Men har riktigt svårt å dölja det nu. Speciellt med mina jobb kläder. Tror att folk misstänker men dom vågar väl inte säga nåt för det kan ju va så att jag bara ätit för mycket xD men ser verkligen gravid ut.. men e ju bara i v 14.. med en sån mage.. haha
    Jag fick också min mage tidigt. De runt mig tror att jag är tjock för de tycker det är så tidigt att få mage. Men det är en annan form mot vad det skulle varit annars. =) Njut av din fina mage. =)
  • gammelpysen

    Jag är i vecka 18+3 och endast en kollega har frågat lite försiktigt hittills!!! Ändå går jag runt med tajta klänningar för att fiska efter kommentarer har gått upp 10 kg så det är ju inte osynligt längre heller ...

  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2018-11-29 10:31:57 följande:

    WOW! Avis! tycker absolut det ser ut som en babykula och ingen plufsig mage!

    jag kan få en liten mage på kvällen efter jag ätit men på morgnarna ser jag smal ut igen så det är väl mest för att jag är mätt som jag ser större ut..  det har ju också att göra med hur moderkakan ligger! ska fråga min gyn på ultraljudet nästa vecka!


    Haha va roligt å höra! Då var det inte bara inbillning ;) Hm det kanske har med moderkakan å göra då? Min ligger i framvägg! Kanske därför den är större än normalt? :P

    Att det är så olika med det där när man får mage å storlek osv! Då är du kanske en som bara POFF får en mage sen där v 20 :) kul med ultraljud nästa vecka :D jag såg min förra veckan men redan längtar jag till nästa ;) men fråga gyn om det där med moderkakans placering :) vore intressant å höra!
  • Ellencassandra
    anina skrev 2018-11-29 10:40:49 följande:

    Jag fick också min mage tidigt. De runt mig tror att jag är tjock för de tycker det är så tidigt att få mage. Men det är en annan form mot vad det skulle varit annars. =) Njut av din fina mage. =)


    Åh :) ja folk brukar ju ha mycket åsikter om gravida magar. Om man e lite större än vad andra brukar vara då påpekar dom att det är nog tvillingar.. osv osv :P tycker också man ser skillnad på gravid mage å jag-har-bara-gått-upp-i-vikt-mage ;)

    Tack detsamma :D jag ska ha en tajt klänning på julfesten med jobbet nästa vecka för då har jag tänkt att de ska få reda på det :)
  • Mjbo
    jaktenpaflow skrev 2018-11-28 21:49:51 följande:

    Ja verkligen, speciellt också att det är ju farligt för mig med då man kan blöda extremt mycket mm. Det är vanligt att man får blödningar och då måste man åka in direkt. Så KS lär ju bli en del tidigare än BF i så fall.

    Ja könet blir såå spännande har ju en tjej sen innan därför har jag lättare att föreställa mig det, men blir ju hur underbart som helt med en liten kille också!! Oavsett vad så är jag bara så tacksam över att det såg bra bra!<3

    Ja det är märkligt att de flyttar ändå men som du säger 1 dag är ju ingenting. Jag låg på pricken på NIPT i v 11 men nu diff 4 dagar. Annars är allt super Känner lite rörelser varje dag och mer och mer:) Helt otroligt att vi alla kommit så långt!! V 15 när har du RUL?


    Ja de är klart, man är väl tacksam bara den mår bra där inne den lilla räkan oavsett kön och oavsett hur den kommer att komma ut :)

    Låg du 4 dagar bakåt eller framåt denna gång? Men dom lät dig ligga kvar ändå på ursprungsdatumet ändå?

    Ja idag är jag i vecka 15. Rul har vi den 3/1. Längtar :)
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-11-29 09:25:10 följande:

    Måste bara lägga in en bild på magen. Alltså det kanske inte syns så på bilden hur stor den blivit. Men har riktigt svårt å dölja det nu. Speciellt med mina jobb kläder. Tror att folk misstänker men dom vågar väl inte säga nåt för det kan ju va så att jag bara ätit för mycket xD men ser verkligen gravid ut.. men e ju bara i v 14.. med en sån mage.. haha


    Åh va kul med magbild! Håller med om att de är mer än gravidmage än en "ätit för mycket mage".. kul!

    Kanske jag oxå vågar mig på att lägga ut en magbild!? Får se om jag orkar upp ur soffan och ta en sen! :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF