• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • 170909
    gammelpysen skrev 2018-11-30 12:54:40 följande:
    Grattis till utbildningen!

    Hur lång utbildning är Det? Kan man ta uppehåll?
    Tack!!
    Utbildningen är bara 1.5år och jag kan ta uppehåll men det är mycket känslor inblandat. Jag har varit arbetslös och mammaledig i en hel evighet känns det som och så får jag chansen att göra något för mig med en helt underbar klass som jag trivs super med. Så känns  det som att det skiter sig på ett sätt, samtidigt som jag vill ha fler barn. Men det är nog det att jag egentligen vill vara mer jämställd och pappa den här gången. Dvs slippa vara gravid och kunna satsa på karriären direkt utan att någon säger något om det

    Min förhoppning är att jag kan knipa ihop benen i ca 12dagar över tiden och sen vara ledig under sommaren för det blir ca 3mån och sen fortsätta i höst som om inget har hänt. Men jag vet att det inte är upp till mig.
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2018-11-30 09:00:27 följande:

    haha det känns inte som jag är gör det särskilt ofta ;) det var den 1 nov senast när jag hade en plötslig blödning och nu blir det 6 dec.. inte haft några fler blödningar som tur är! fy den oron kan man vara utan! de visar nog mest babyn för att man ska få se att allt ser bra ut - ganska mycket händer ju i början =) 

    vi har börjat prata lite namn, men har haft ett sedan många år som vi är sugna på - men bara lite orolig att någon av vännerna ska hinna ta det först ;) men det har inte hänt ännu. tycker det är jättesvårt - vill gärna ha något svenskt, som funkar på engelska, och lite traditionellt men ändå ovanligt - haha ja du hör ju att det inte ritkgit går ihop ;) har ni fått ihop någon namnlista? av någon anlending tycker jag pojknamn är lättare nu såklart haha!

    magen syns inte så mkt - går fortfarande att dölja den väl, men skulle jag gå i tajta tröjor skulle det inte gå för det mesta av dagen. men då jag inte berättat på jobbet ännu undviker jag de plaggen =) är detta eran första baby?  


    Nej det får ju lixom inte att se de ofta nog:) Du har inte haft mer problem med blödningar?

    Ja namn är ju såå svårt!! Vi har inga tjejnamn än med killnamnet är typ klart. Har två vi väljer mellan eller tre men min man vägrar ett haha så två som är aktuella. Men tjej blir som sagt supersvårt!! När tänkte du berätta på jobbet? Det är vår andra vi har en liten tjej på 2,5 år!:)) Världens underbaraste lilla tös som börjat läsa sagor och klappa på magen...
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2018-11-30 09:00:27 följande:

    haha det känns inte som jag är gör det särskilt ofta ;) det var den 1 nov senast när jag hade en plötslig blödning och nu blir det 6 dec.. inte haft några fler blödningar som tur är! fy den oron kan man vara utan! de visar nog mest babyn för att man ska få se att allt ser bra ut - ganska mycket händer ju i början =) 

    vi har börjat prata lite namn, men har haft ett sedan många år som vi är sugna på - men bara lite orolig att någon av vännerna ska hinna ta det först ;) men det har inte hänt ännu. tycker det är jättesvårt - vill gärna ha något svenskt, som funkar på engelska, och lite traditionellt men ändå ovanligt - haha ja du hör ju att det inte ritkgit går ihop ;) har ni fått ihop någon namnlista? av någon anlending tycker jag pojknamn är lättare nu såklart haha!

    magen syns inte så mkt - går fortfarande att dölja den väl, men skulle jag gå i tajta tröjor skulle det inte gå för det mesta av dagen. men då jag inte berättat på jobbet ännu undviker jag de plaggen =) är detta eran första baby?  


    Jobbigt det där när man har ett namn man är rädd att bli av med. Kan ni inte bara säga att det är det hon ska heta haha? Paxa det nu! Är det ett ovanligt namn eller vanligt hos er?
  • jaktenpaflow
    Mjbo skrev 2018-11-30 12:41:53 följande:

    Hej från soffan!

    Ville bara meddela att jag fått svar idag på influensaproverna, och det var inte influensa!! Så överlycklig! :D

    Lunginflammation och bihåleinflammation samtidigt räckte väl nog ändå haha :p

    Feberfri idag ÄNTLIGEN!! Dag 8... Så nu borde det vända! :)

    Hoppas ni andra mår bra och får en härlig helg!


    Men åh vad ?bra? att det ?bara? var det haha:) Hoppas du kan känna sog lite lugnare nu! Kram
  • jaktenpaflow
    Micec skrev 2018-11-30 11:16:11 följande:

    Tack snälla! jag går in i vecka 6 imorgon. aaa, jag har haft ont i bröstvårtorna och mått illa och vart otroligt trött. Men nu efter jag slutat med lutinus är ALLT som bortblåst. Är orolig att symptomen försvunnit. och tänker ifall kroppen ej klarat att producerat eget progesteron nu...


    Hej och välkommen!:) Jag fick mindre ömma bröst när jag slutade men de var fortfarande ömma. Men det har verkligen gått upp och ner. Vissa dagar har jag inte känt någonting och andra dagar känner jag mig superavid! Så tycker inte du ska oroa dig:) Hade ni försökt länge innan detta plus?
  • Kumminsilver
    Mjbo skrev 2018-11-29 21:58:38 följande:
    V 15 :)
    Okej då är du en rätt bra bit före mig då :) Tycker du tiden går fort eller långsamt nu? Jag har tyckt det gått väldigt långsamt hittills, men får se om det går snabbare nu när jag blivit aningen lugnad efter vul och det snart dessutom blir fullt upp med jul, nyår osv. :)
  • Mjbo
    Kumminsilver skrev 2018-11-30 19:26:20 följande:

    Okej då är du en rätt bra bit före mig då :) Tycker du tiden går fort eller långsamt nu? Jag har tyckt det gått väldigt långsamt hittills, men får se om det går snabbare nu när jag blivit aningen lugnad efter vul och det snart dessutom blir fullt upp med jul, nyår osv. :)


    Tiden gick sjuuukt långsamt fram till typ v 10 tyckte jag. Sen dess har det swischar förbi, tycker tiden går super snabbt nu!

    Som du säger så är de ju jul och allt va de innebär nu denna månad så nu går det nog rätt snabbt denna månad när man har så mycket annat att tänka på.. Vi har rul direkt efter nyår, den 3/1 , är då i vecka 20 och har kommit halvvägs, så jag tror denna halva kommer gå riktigt snabbt, hoppas du känner lika snart!! :)
  • Mjbo
    jaktenpaflow skrev 2018-11-30 15:37:08 följande:

    Men åh vad ?bra? att det ?bara? var det haha:) Hoppas du kan känna sog lite lugnare nu! Kram


    Haha ja precis! :D Jaa det känns så skönt att det inte va influensa. Även om de förmodligen inte hade varit nån fara så hade ja ändå gått och oroat mig.. Så de känns skönt!

    Kram!
  • anina
    Micec skrev 2018-11-30 07:37:39 följande:

    Hej tjejer! Grattis till alla! Jag har också blivit gravid efter IVF :) Nu har jag en fråga, jag slutade med lutinus för några dagar sen, sen dess är ALLA "grav" symptom borta.... Var det så för er med ? det gör mig supernojjig... men börjar förstås med tänka att alla symtpom kanske var just pga lutinus. Någon som upplevt samma?


    Stort grattis. :)

    Jag bockar av de flesta symptom, mår fortfarande skit (vecka 18 imorgon), men jag är mer undantag än regel.

    Lutinus kan ge exakt samma symtom som mens och graviditet. Jag vet att förra gången jag tog det så hade jag alla möjliga symptom, tex ömma bröst. Så det är riktigt luriga tabletter. Så länge du inte blöder och har ordentliga smärtor i magen så kan du nog vara lugn. Men det är en jobbig tid, mycket värre än ruvardagarna. Här kan du dock skriva om allt du känner. Vi har alla här varit fruktansvärt oroliga i olika perioder så vi vet vad du går igenom.

    Stor kram
  • Micec
    jaktenpaflow skrev 2018-11-30 15:40:11 följande:

    Hej och välkommen!:) Jag fick mindre ömma bröst när jag slutade men de var fortfarande ömma. Men det har verkligen gått upp och ner. Vissa dagar har jag inte känt någonting och andra dagar känner jag mig superavid! Så tycker inte du ska oroa dig:) Hade ni försökt länge innan detta plus?


    Tack för svar! :) Vi har försökt 3,5 år , blev dock gravida för 1,5 år sen på naturlig väg men det visade sig vara en ofostrig graviditet vid kub, den upplevelsen finns hela tiden i bakhuvudet och oroar mig därför mer än jag borde...
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF