• Äldre 12 Sep 18:34
    226255 visningar
    3525 svar
    3525
    226255

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 10 Dec 09:52
    BaKu skrev 2018-12-07 19:25:30 följande:
    Illamåendet kommer och går lite. Det är framför allt på nätterna och om det kommer så är det väldigt plötsligt. Men det är som tur var med lite mellanrum. Däremot en del sammandragningar när jag rör mig och har även haft lite molvärk. Bebis ligger med huvudet neråt och håller på att fixera sig, men är ännu inte helt "fast". Börjar kännas sjukt overkligt, spännande och nervöst.

    Idag var syskonbarnet på besök och bebisen får redan mängder med kärlek därifrån. Så häftigt.

    Nu har vi bara en månad kvar. Mannen börjar bli riktigt nervös inför förlossningen tror jag. Men hade bra samtal på BVC och där de i rapporten till förlossningen noga skrev vad vi båda känner/behöver.

    Hur mår du nu då? Börjar sitt illamående bli bättre?
    Hej!! vad skönt att bebisen håller på att lägga sig på rätt håll så du slipper oroa dig för det Glad
    skönt om du känner dig trygg inför förlossningen också - väldigt bra det där med förlossningsbrev, men själv tycker jag det är jättesvårt att veta vad man vill?? jag menar - jag antar att de är proffs som kommer vara där och mycket blir väl att bestämma sig för stunden misstänker jag? 

    jag mår jättebra nu, magen är inte särskilt stor och syns mest bara på eftermiddagen. Illamåendet är nog helt borta (ibland när jag ätit för mkt kommer det lite känningar igen men det försvinner ju fort igen :)) tror jag har en tendens att äta lite för mkt, vet att jag läser överallt att små portioner oftare är bättre men är väldigt dålig på det..

    försöker känna efter sparkar från bebisen och igår tyckte jag mig känna lite dunkande - men tänker att det kanske lika gärna var min puls haha. är det väldigt långt ner man ska känna i början? som om man håller händerna i ett V mot underlivet typ? som sagt.. annars var det nog mina tarmar bara eller nåt annatFlört
  • Äldre 10 Dec 10:42
    Ellencassandra skrev 2018-12-06 14:23:37 följande:
    Jag har också moderkaka i framvägg! Men det jag undrar över är om man också känner rörelser senare än vanligt också? Sparkar å så förstår jag för då sitter ju moderkakan som en stötdämpare men rörelser då, vet du? :)

    Oj då! Bra att dom håller extra koll på dig och tar det på allvar. Bättre att vara på den säkra sidan. Jag ska också börja gå till sjukgymnast nästa vecka. Inte för foglossning men har ryggproblem! Jobbigt att du ska behöva få så ont :( hoppas du får bra hjälp å ev kryckor om det behövs :)

    Grattis på er förlovningsdag :D låter som en bra å mysigt plan! Julmys!!
    Jag funderade också på det. =) För jag känner ingenting sånt där inne heller. Det gör bara ont det jag känner. Gör du det?
    Ja känns superskönt att de tar det på allvar. 
    Vad jobbigt med din rygg. Brukar du ha problem?
    Tack. =) Vi åt på restaurang i helgen och jag kände mig som en människa igen. Mådde dåligt men orkade stanna iaf. =)
    Inalina skrev 2018-12-06 15:52:06 följande:
    jag känner få som haft så tuffa graviditeter som du (det låter ju som att du har det där hyperemesis gravidarum eller vad det heter!) jag hoppas du hittar något som hjälper dig med foglossningen också, taskigt att du ska behöva få precis allt Gråter

    mina bröst har knappt heller vuxit - riktigt avis på dem som ökar flera storlekar!
    mysigt att ni firar lite saker i alla fall och klä granen är ju hur härligt som helst - nästa år har ni ju en till familjemedlem som kan hjälpa till Baby
    Ja det kan nog vara det kanske. Ska höra med barnmorskan på onsdag, då har vi RUL. =)
    Ja jag vill också ha större tuttar. =) Mina är iofs hyfsat stora sen innan men ändå.
    Haha ja hon kommer säkert stjälpa, eller jag menar hjälpa till nästa år. =) Ska bli sååå mysigt. 

    Jag har också köpt mina byxor på HM, enda affären i stan som har gravidkläder. Jag trivs jättebra i dem. Tycker de håller in kärlekshandtagen också. =) 
    Jag tror jag håller på att bli förkyld. Varit täppt i näsan hela graviditeten, men blivit värre nu. 
    Förresten, angående drömmar. Jag drömmer alltid mycket, och minns oftast mycket av dem. Senaste tiden har det börjat bli mycket mardrömmar. Är det fler av er som får det?
  • Äldre 10 Dec 11:40
    Seb81 skrev 2018-12-08 21:11:25 följande:

    Hej på er alla!

    Nu var det längesen jag skrev här :)

    Jag hoppas alla mår bra och att magarna växer som bara den!! Här växer det och sparkar i magen för fullt. Jag fick aldrig veta lm jag har framvägg eller bakvägg, men jag tror att myran ligger framför eftersom jag känner så tydligt och började redan känna i v 14. Det är en livlig myra jag har i magen och kan redan nu märka av när han är vaken eller sover, vissa tider som jag märkt han är mest aktiv på! :)

    Hur går det för er? Känner ni något än?

    Helt sinnes att man snart har gått 18 veckor... halva tiden snart! Tiden har bara flugit fram, så tacksam för det!!

    Jag mår verkligen super bra nu och allt rullar på som vanligt. Dock har jag lite ont i underlivet, har fått åderbråck på blygdläpparna och det tynger nedåt. Idag när jag bajsade, hård i magen som jag är så tog jag i och då kom det blod från slidan. Blev såklart nojjig igen men jag antar att det är pga av trycket occh den ökande blodmägnden. Inte undra på att jag blöder lätt där nere :/

    Ni då? Några komplikationer? Ser att nån har hemsk foglossning :/ Fy vad hemskt!

    Kram!


    Åh vad härligt det låter. =) Vad skönt att du mår så bra. Roligt att du känner så mycket. Jag känner ingenting, vecka 19 nu. Längtar efter att känna bebisen. Imorgon är det RUL iaf. =)

    Kram
  • Äldre 10 Dec 11:44
    gammelpysen skrev 2018-12-09 23:19:16 följande:

    Japp, rul. Är lite nervös faktiskt över att ta reda på kön. Vore kul med en tjej samtidigt som jag gärna vill att min man ska få en son.. känns som om man kommer att sörja det man inte får hur man än vänder och vrider på Det! Helt otroligt med tanke på hur mycket man kämpat för att komma hit...


    Stort lycka till idag! Hör av dig efteråt :)
  • Äldre 10 Dec 12:14
    anina skrev 2018-12-10 10:42:17 följande:

    Jag funderade också på det. =) För jag känner ingenting sånt där inne heller. Det gör bara ont det jag känner. Gör du det?

    Ja känns superskönt att de tar det på allvar. 

    Vad jobbigt med din rygg. Brukar du ha problem?

    Tack. =) Vi åt på restaurang i helgen och jag kände mig som en människa igen. Mådde dåligt men orkade stanna iaf. =)Ja det kan nog vara det kanske. Ska höra med barnmorskan på onsdag, då har vi RUL. =)Ja jag vill också ha större tuttar. =) Mina är iofs hyfsat stora sen innan men ändå.

    Haha ja hon kommer säkert stjälpa, eller jag menar hjälpa till nästa år. =) Ska bli sååå mysigt. 

    Jag har också köpt mina byxor på HM, enda affären i stan som har gravidkläder. Jag trivs jättebra i dem. Tycker de håller in kärlekshandtagen också. =) 

    Jag tror jag håller på att bli förkyld. Varit täppt i näsan hela graviditeten, men blivit värre nu. 

    Förresten, angående drömmar. Jag drömmer alltid mycket, och minns oftast mycket av dem. Senaste tiden har det börjat bli mycket mardrömmar. Är det fler av er som får det?


    Vi får se när det börjar då ;) jag vaknade för några dagar sen under natten av att jag kände mycket konstiga bubblor i nedre delen av magen. Skedde ca 3-4 ggr på raken. Aldrig känt nåt liknande. Men vet inte om det var rörelser. Ganska tidigt isåfall. Annars har jag inte känt nåt. Har inte ont eller så :)

    Ja jag har haft problem med ryggen i typ 8 år :/ det är nog pga mitt jobb inom hemtjänst. Så får se hur det går!

    Spännande med RUL :D längtar till mitt!

    Såg att du skrev om mardrömmar. Jo det har jag också haft ganska mycket. Mycket som handlar om barnet å min sambo. Väldigt otäckt för den känslan sitter liksom kvar sen ett tag när man vaknat. Men det är ju rätt vanligt med mardrömmar. Mycket tankar som man har ;)
  • Äldre 10 Dec 13:59

    Hej alla! Nu är vi till åka från ultraljudet och trenden håller i sig. Det är en liten flicka <3 stämmer också över statistik med icsi där tjejer ska vara vanligare.

    Nu blir det dyrt har redan siktat in små rosa barnkläder ...

  • Äldre 10 Dec 14:54
    gammelpysen skrev 2018-12-10 13:59:43 följande:

    Hej alla! Nu är vi till åka från ultraljudet och trenden håller i sig. Det är en liten flicka <3 stämmer också över statistik med icsi där tjejer ska vara vanligare.

    Nu blir det dyrt har redan siktat in små rosa barnkläder ...


    Heej! men så härligt med en liten tjej Hjärta och ja även om jag inte köpt något ännu känns det ju inte direkt svårt att fylla en babygarderob med diverse tjejkläder hihi!

    Kram!
  • Äldre 10 Dec 15:44
    gammelpysen skrev 2018-12-10 13:59:43 följande:

    Hej alla! Nu är vi till åka från ultraljudet och trenden håller i sig. Det är en liten flicka <3 stämmer också över statistik med icsi där tjejer ska vara vanligare.

    Nu blir det dyrt har redan siktat in små rosa barnkläder ...


    Åh så mysigt! <3 allt såg bra ut annars oså? :)
  • Äldre 10 Dec 22:57
    anina skrev 2018-12-10 11:40:04 följande:

    Åh vad härligt det låter. =) Vad skönt att du mår så bra. Roligt att du känner så mycket. Jag känner ingenting, vecka 19 nu. Längtar efter att känna bebisen. Imorgon är det RUL iaf. =)

    Kram


    Heej!!

    Ja det är så mysigt!!! Snart så, så kommer de små sparkarna. Du kanske har din moderkaka framför henne så då är det inte ovanligt att man känner senare. Men snart så! :)

    Gud vad spännande!! Kolla så att könet stämmer nu oxå! :) lägg gärna ut en bild på pyret :)

    Jag tror att jag ocå börjar känna av foglossning. I vissa rörelser och speciellt när jag ska ta på mig strumpor, när jag står på ett ben så känner jag av det. Ömt lixom. Mer påtagligt mot em/kvällen. Sen bultar det lite lätt ut mot svansskotan och även i underlivet. Men det kan ju även oxå bero på mitt åderbråck som jag fått, super svullen på ena blygdläppen :/ Men nu när jag ligger i sängen som värker det i underlivet och ut mot ryggen... svårt men det blir bara värre och värre för varje dag som går.

    Hur mår du annars? Förutom foglossningen?

    Kram
  • Äldre 11 Dec 08:50
    Inalina skrev 2018-12-10 14:54:43 följande:

    Heej! men så härligt med en liten tjej  och ja även om jag inte köpt något ännu känns det ju inte direkt svårt att fylla en babygarderob med diverse tjejkläder hihi!

    Kram!


    Mjbo skrev 2018-12-10 15:44:12 följande:

    Åh så mysigt! <3 allt såg bra ut annars oså? :)


    Tusen tack! Är så otroligt glad och tacksam. Nu börjar jag verkligen mysa och längta efter bebisen. Även maken är fullständigt lyrisk ? igår kunde även han känna rörelser lite lätt, men moderkakan ligger som sagt i framvägg så de riktiga sparkarna kommer att dröja.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF