• Äldre 12 Sep 18:34
    225399 visningar
    3525 svar
    3525
    225399

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 18 Dec 08:45
    Florence123 skrev 2018-12-18 07:41:16 följande:
    Jag kan relatera lite till din oro över ?offentlig? amning med mitt första barn, man har ju liksom ingen aning om någonting i förväg. Och är man inte helt bekväm i sin kropp/bröst innan kan tanken på att behöva mata bebisen så folk kan se skrämmande.

    För mig kändes det dock som det mest naturliga i elva världen från början. Ja, förutom att det stundvis gjorde ont som satan med såriga bröstvårtor och mjölkstockning - men att amma med folk runtomkring kunde jag inge bry mig mindre om - bandet till sitt barn och det faktum att du varje gång ammar ger ditt barn energi för att överleva - gjorde liksom att jag aldrig tänkte på att det var ?pinsamt?. Självklart gick jag iväg till eget rum de gånger jag tyckte set kändes bättre, istället för att sitta mitt i fikabordet t ex.

    Så mitt tips. Slösa inte tid och energi på att oroa dig över något som kanske inte ens kommer vara ett problem. Och vad gäller chansen för lite egentid eller hjälp med matning kan du ju lösa genom att pumpa mjölk eller köpa ersättning. Det ena utesluter inte det andra.
    tack för kloka ord och tips :) jag är normalt inte en person som oroar mig för en massa saker innan det har hänt så det får jag sluta med nu gällande amning/bebisen också! jag tror mitt problem ligger lite i att det är MIN kropp och jag vill inte att andra ska betrakta den som något annat än min. (om en bebis ammar blir det ju liksom en 'händelse' som folk uppmärksammar. jaja som sagt - får jobba lite med mig själv där, kommer kanske gå jättebra! Glad

    som ellencassandra skrev är det ju väldigt skönt att bebisen i alla fall kommer på sommaren så det blir faktiskt enkelt att sätta sig ute i värmen (även om jag kanske borde få en vinterbebis så jag kan sitta inne o uggla haha) - jag borde ju se det positiva i det Flört
  • Äldre 18 Dec 09:45

    Hej alla!

    Säger som andra här, tänker på er massa men jag har inte skrivit på ett tag :)

    Jag mår bra men jag har börjat få foglossning som är riktigt påtaglig.. får rulla ur soffan/sängen, sitta ner och ta på/av skor och kläder osv... gör ont i fogarna och ryggen, även ner på innerligen. Sen har jag jätte problem med åderbråcken, det trycker så nedåt så att det känns som allt ska komma ut. Jag börjar på riktigt bli rädd!!! Ska ringa bm i dag så dom får kolla på mig, står inte ut länge! Igår kväll låg jag i soffan och så kändes det som en bomb som sprängdes mellan benen, började störtblöda! Måste vara pga trycket! Blev såklart jätterädd men det slutade efter några timmar, nu bara brunt.

    När jag äntligen kände att livet vände så kommer detta! :/

    Går in i v 19 idag, så det är ju sjukt lång tid kvar!!

  • Äldre 18 Dec 18:40
    Mjbo skrev 2018-12-17 14:22:45 följande:

    Jag längtar oxå otroligt mycket, ska bli så mysigt. Och denna gång ska min dotter få följa, hon är 8år och längtar lika mycket som ett lillasyskon som vi gör efter en bebis.. så hon är helt överlycklig, precis som vi :)

    Nu är det sista veckan innan jul, det kommer gå snabbt, sen är julhelgen igång och tiden springer iväg.. sen är det i princip dags! Så himla roligt vilken datum hade du rul? Vilken vecka kommer du va i då?

    Vi har den 3e och jag kommer va i vecka 20 :)


    Men vad kul att stora syster ska få följa med! Härligt. Ja, tiden går ju fort trots allt. Vi har rul 27e december och kommer då vara i vecka 18+5 ( så nästan vecka 20).

    Vi längtar :)
  • Äldre 18 Dec 22:50
    Seb81 skrev 2018-12-18 09:45:48 följande:

    Hej alla!

    Säger som andra här, tänker på er massa men jag har inte skrivit på ett tag :)

    Jag mår bra men jag har börjat få foglossning som är riktigt påtaglig.. får rulla ur soffan/sängen, sitta ner och ta på/av skor och kläder osv... gör ont i fogarna och ryggen, även ner på innerligen. Sen har jag jätte problem med åderbråcken, det trycker så nedåt så att det känns som allt ska komma ut. Jag börjar på riktigt bli rädd!!! Ska ringa bm i dag så dom får kolla på mig, står inte ut länge! Igår kväll låg jag i soffan och så kändes det som en bomb som sprängdes mellan benen, började störtblöda! Måste vara pga trycket! Blev såklart jätterädd men det slutade efter några timmar, nu bara brunt.

    När jag äntligen kände att livet vände så kommer detta! :/

    Går in i v 19 idag, så det är ju sjukt lång tid kvar!!


    Men fy vad obehagligt! Jag har också fått ett åderbråck typ i ljumsken och ner mot låret. Ibland gör det tom ont! Är det samma för dig? Har börjat använda stödstrumpor nu, har hört att det ska hjälpa. Vet du något som hjälper? Läskigt med blod, det vill man ju inte vara med om! Har det slutar helt nu? Har ni varit på RUL?
  • Äldre 18 Dec 22:52
    Ellencassandra skrev 2018-12-18 08:16:36 följande:

    Hej på er :) jo det har varit ganska tyst här nu ett tag. Men det händer väl inte så mycket som nån skrev! Tiden går fort men ändå känns det som en evighet till RUL. Ska dit den 7 januari. Längtar.

    Ryggproblemen fortsätter å jag träffar sjukgymnasten regelbundet. Hon var ju rätt snabb med att säga att efter nyår bör jag gå ner i tid. Var lite tveksam men börjar bli så irriterad å besviken på mitt jobb. De vet om att jag har ont men egentligen bryr de sig inte så värst. Igår la dom två städningar på raken å tvätttid på det. Idag har dom nästan tagit bort all gångtid mellan pensionärerna (jobbar ju inom hemtjänst) så just nu känner jag bara ja men då går jag ner i tid eller blir sjukskriven. Det verkar som att det är det dom vill när de håller på såhär. Ursäkta gnället men behöver skriva av mig lite xD magen växer på å ser nog ut att vara i v25 å inte i v17 som jag är xD men jag klagar inte. Det är just nu det enda tecknet som får mig att förstå art jag e gravid :P hpppas få känna rörelser snart.

    Som Inalina skrev så känner jag lite liknande. Iallafall med amning offentligt. Men tycker iallafall det är skönt att man får bebis på sommaren. Känns som amningen kommer bli betydligt lättare. Bara sätta sig på en bänk i solen å amma :D tror man vänjer sig..


    Men vad illa av dem! Kan du inte få lite rekommendationer av din läkare hur de ska lägga upp passet? Ska du ansöka om gravidpenning? Ja så mysigt med vår och sommarbebisar! När har du BF?:)
  • Äldre 19 Dec 08:02
    jaktenpaflow skrev 2018-12-18 22:52:12 följande:

    Men vad illa av dem! Kan du inte få lite rekommendationer av din läkare hur de ska lägga upp passet? Ska du ansöka om gravidpenning? Ja så mysigt med vår och sommarbebisar! När har du BF?:)


    Tyvärr så vet jag sen innan att de inte bryr sig så mycket om man är gravid. Antingen jobbar man å gör allt som ingår, eller så stannar man hemma. Nu har jag snälla kollegor som tur va som är hjälpsamma. Men vill inte heller lägga allt på dom. Jag kommer absolut ansöka om graviditetspenning :P hur är ditt jobb? Kan du jobba längre eller kommer du söka graviditetspenning? :)

    Jag har BF den 2 juni :) du måste ha i slutet av april/början av maj nånting va? :)
  • S91
    Äldre 19 Dec 12:09

    Hej alla!

    Nu vågar jag nog kanske mig in i tråden efter att ha läst på avstånd ett tag.

    Är 27 år (sambo 28) gjorde min första ivf-behandling i februari. Har gjort tre FET i stimulerad cykel efter det varav det sista lyckats efter trippel dos Letrozole.

    Idag fick vi se en liten groda med tickande hjärta i V 7+3. Har inte vågat hoppats innan detta och hoppas jag får glädjas lite nu. Är dock fortfarande väldigt orolig för missfall..

    De flesta har ju gått längre här inne men jag känner igen många av er. Grattis till er alla :)

  • Äldre 19 Dec 13:37
    S91 skrev 2018-12-19 12:09:02 följande:

    Hej alla!

    Nu vågar jag nog kanske mig in i tråden efter att ha läst på avstånd ett tag.

    Är 27 år (sambo 28) gjorde min första ivf-behandling i februari. Har gjort tre FET i stimulerad cykel efter det varav det sista lyckats efter trippel dos Letrozole.

    Idag fick vi se en liten groda med tickande hjärta i V 7+3. Har inte vågat hoppats innan detta och hoppas jag får glädjas lite nu. Är dock fortfarande väldigt orolig för missfall..

    De flesta har ju gått längre här inne men jag känner igen många av er. Grattis till er alla :)


    Hej och välkommen å framförallt stort grattis :)

    Förstår din oro. Vi alla har varit där! Å man slutar ju inte direkt å oroa sig men det blir bättre iallafall :)

    Minns också att det var läskigt att börja skriva i gravid gruppen istället. Tänkte typ att nu får jag missfall bara för att jag ens skriver här.

    Men så skönt att ni fått se ett litet tickande hjärta :) hur mår du annars? Illamående å så?
  • Äldre 19 Dec 15:28
    jaktenpaflow skrev 2018-12-18 22:50:22 följande:

    Men fy vad obehagligt! Jag har också fått ett åderbråck typ i ljumsken och ner mot låret. Ibland gör det tom ont! Är det samma för dig? Har börjat använda stödstrumpor nu, har hört att det ska hjälpa. Vet du något som hjälper? Läskigt med blod, det vill man ju inte vara med om! Har det slutar helt nu? Har ni varit på RUL?


    Varit hos gyn i dag, fått remiss till att prova ut stödstrumpbyxor... jag har sjukt ont av det. Som tur är trycket som jag har pga av åderbråcken och inte bebben som trycker nedåt! Det är så obehagligt :/ Stådstrumpor hjälper ju ytterlig lite eftersom de går bara upp till knäna! Men prata med din bm! Bloden kom från moderkakan, den ligger lite långt ner så nu vlir det extra kontroller. Blev sjuksskriven en vecka, måste vila!! Vi fick se lillen idag, så mysigt! Men RUL är den 28/1, längtar!
  • Äldre 19 Dec 17:07
    S91 skrev 2018-12-19 12:09:02 följande:

    Hej alla!

    Nu vågar jag nog kanske mig in i tråden efter att ha läst på avstånd ett tag.

    Är 27 år (sambo 28) gjorde min första ivf-behandling i februari. Har gjort tre FET i stimulerad cykel efter det varav det sista lyckats efter trippel dos Letrozole.

    Idag fick vi se en liten groda med tickande hjärta i V 7+3. Har inte vågat hoppats innan detta och hoppas jag får glädjas lite nu. Är dock fortfarande väldigt orolig för missfall..

    De flesta har ju gått längre här inne men jag känner igen många av er. Grattis till er alla :)


    Åh så kul att se dig här!! =) och grattis vad härligt med första VUL och tickande hjärta!! Här har vi allihop gått igenom mycket tillsammans så inga frågor är det minsta dumma :) 
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF