• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • gammelpysen
    Kallamakka skrev 2018-12-23 12:00:45 följande:

    Hej gänget!

    Följt er på avstånd sedan mitt ma jag fick. Ser att tiden har sprungit iväg och att ni nu har kommit långt på vägen redan i era graviditeter! :)

    Jag har ju länge önskat att jag ska få återta en plats i ert gravida gäng, och idag kom det klara besked - att går allt som det ska så får vi en bebis i slutet av augusti istället för i maj! Är alltså gravid igen, och är försiktigt med glädjeyran denna gång men självklart glad! :)

    God Jul på er allesammans! :)


    Åååååh!!! Stort Grattis!!! Så glad för din skull!!! Och välkommen hit igen! Fick ni börja om på nytt eller hade ni i frysen?
  • Kallamakka
    gammelpysen skrev 2018-12-23 13:38:59 följande:

    Åååååh!!! Stort Grattis!!! Så glad för din skull!!! Och välkommen hit igen! Fick ni börja om på nytt eller hade ni i frysen?


    Tack för delad glädje! :D Känner mig som hemma här med er, haha! :)

    Vi hade 2 rackare kvar i frysen, det här blev första försöket efter missfallet. Så ännu har vi ett kvar i frysen om det här inte heller skulle gå bra, det är ju skönt. Men den får gärna ligga i frysen några år känner jag. :)
  • Ellencassandra
    authentic skrev 2018-12-23 12:51:54 följande:

    Jag har precis börja skriva i denna gruppen men graviditetshormonerna får tårarna att spruta åt alla håll och kanter när jag läser ditt inlägg. Blir så rörd på något sätt.

    God jul och gott nytt år! <3


    Massa kramar! :) 2019 är vårt år så är det bara!!
  • Mjbo
    Kallamakka skrev 2018-12-23 14:04:50 följande:

    Tack för delad glädje! :D Känner mig som hemma här med er, haha! :)

    Vi hade 2 rackare kvar i frysen, det här blev första försöket efter missfallet. Så ännu har vi ett kvar i frysen om det här inte heller skulle gå bra, det är ju skönt. Men den får gärna ligga i frysen några år känner jag. :)


    Stort grattis!!! Vilken julklapp! Härligt att ha dig här igen! :)

    Passar på att önska er allihopa en riktigt god jul! Jag håller med alla andra, 2019 kommer bli ett fantastiskt år! <3
  • S91
    Kallamakka skrev 2018-12-23 12:00:45 följande:

    Hej gänget!

    Följt er på avstånd sedan mitt ma jag fick. Ser att tiden har sprungit iväg och att ni nu har kommit långt på vägen redan i era graviditeter! :)

    Jag har ju länge önskat att jag ska få återta en plats i ert gravida gäng, och idag kom det klara besked - att går allt som det ska så får vi en bebis i slutet av augusti istället för i maj! Är alltså gravid igen, och är försiktigt med glädjeyran denna gång men självklart glad! :)

    God Jul på er allesammans! :)


    Åh vad härligt att höra, hoppas verkligen det går vägen för er nu!

    Vi ska också *peppar peppar* ha i augusti :) hoppas det blev en fin jul
  • S91
    jaktenpaflow skrev 2018-12-20 20:19:23 följande:

    Men vad roligt att du hittat hit! Välkommen och stort grattis till er!!:) underbart med ett plus, hur mår du? Ja förstår verkligen din oro, vi här inne försöker verkligen att peppa och påminna varandra om att vi är gravida och allt är bra tills motsatsen är bevisad. Så viktigt att också kunna njuta och glädjas åt graviditeten. Även om det är lättare sagt än gjort och självklart blir man orolig ibland <3 Men vi förtjänar att må bra och vara glada efter allas resa! Vet ni varför ni hade svårt att bli gravida? Hur mår du nu? Kram


    Jag mår ganska uteslutande skitdåligt hehe, mycket hormoner och mår väldigt illa dygnet runt. Imorse var illamåendet borta så då var jag livrädd för missfall, men illamåendet kröp sig på framåt dagen så nu är allt som det ska med kräkningarna så nu är jag "nöjd" igen haha.

    Det är sant, att man måste försöka glädjas emellan oron men det är svårt. Vi försöker se varje dag som en vinst, men man läser så mycket om missfall och MA så det blir så skrämmande nära. Men vid VUL gav mig min gyn 90-10 på att det brukar gå vägen när det ser så "fint ut" med rätt storlek och allt, så vi försöker fokusera på det.

    Jag har genomgått flera bukoperationer, är född med Morbus hirsprung som kort innebär avsaknad av nervceller i delar av tjocktarmen. Så opererades för det som bebis.

    Jag akut buköppnades -07 för en ovarialcysta som snott sig runt tunntarmen och vänster äggstock. Man tror att det är anledningen till barnlösheten. Först var man inne på att äggledarna inte var kvar efter operationen men gjorde en spolning och det fanns passage i båda. Har även en sammanväxning kring höger äggledare som man först trodde var en sactosalpinx (säcktuba) men visade sig mer vara en vätskeansamling. Såå jag har typ själv konstaterat att rörelsen i äggledarna måste vara störd pga mycket ärrvävnad efter operationen. Har aldrig varit gravid innan. Har pcos också.

    Sambon är det inga "fel" på. Vi fick jättebra resultat av behandlingen och har fyra blastocyster kvar i frysen nu.

    Blev ett långt inlägg..

    Är allt bra med dig? Hur mår du?
  • S91
    Inalina skrev 2018-12-21 08:55:30 följande:

    Ja här är du aldrig ensam :) men tänk på att inte stressa - de veckorna jag mådde som sämst känns det som att jag överlevde för att jag tog det väääldigt lugnt på morgonen. Hjärnan hänger liksom inte helt med när man mår sådär dåligt och får man stressfria morgnar så löser sig hela dagen sen :)

    jag mår bra! har lite små-ont långt nere i magen vissa dagar men det ska tydligen vara för att livmodern växer så mkt just nu. Gick in i v 19 idag och nu äntligen tycker jag väl att tiden börjar gå ganska fort igen - när jag mådde som du trodde jag tiden stod still mer eller mindre Ha en härlig fredag allihopa! och njut av julledigheten och era växande magar


    Jag försöker verkligen ta det lugnt och har vart hemma nästan en vecka nu men ska jobba imorgon :) det värsta är att jag måste gå så tidigt när jag jobbar dag, börjar 6.45 och måste åka 6.15, vilket innebär tiiiidig uppstigning om jag ska ta det lugnt. Känns som jag behöver nästan två timmar för att komma igång som det är nu haha.

    Åh vad härligt med V 19, längtar så efter att få gå över kub-veckorna! Det är som du säger, känns som tiden står stilla nu i vecka 9 puuuh. Inte kul med ont i magen men du får se det som att det växer där inne :) <3 hoppas du haft det bra i jul? Kram
  • S91
    authentic skrev 2018-12-21 17:33:47 följande:

    Tack :)

    Det blir hela 9+6 den dagen och den långa väntan beror på att jag hamnade mitt i klinikens julstängning, så himla typiskt. Det positiva är väl att vi förhoppningsvis får se ett lite större foster på skärmen. Längtar så himla mycket:) känner mig inte ett dugg intresserad av jul och nyår haha.


    Men åh alltså din stackare! Ni måste va så otåliga nu.. Så typiskt att hamna mitt i julledigheten. Ja alltså det kommer ju bli underbart för er att se den lille även fast det blir lite senare, och så blir det inte långt till kub! Om ni nu ska göra det såklart :)

    Förstår din känsla, inte heller vart så intresserad över nåt annat än min graviditet typ haha, allra minst jul.

    Hur mår du nu?
  • anina

    God Jul och gott nytt år allihopa. :)

    Och välkommen ni nya. Stort grattis. :) Och såå roligt att se dig här igen Kallamakka. :)

  • anina

    Råkade skicka iväg det lite för snabbt.

    Jag orkade vara med hela julafton så jag är supernöjd. Var rädd att det inte skulle gå. Ska byta fåtölj från vår till en i fjällstugan en vecka faktiskt. Sambon tyckte det var lite onödigt att åka när jag mår dåligt och inte heller kan röra mig så mycket. Men det ska bli så skönt med ett miljöombyte. Har bestämt mig för att lära mig virka så jag ska sitta vid brasan och virka och läsa när de åker skidor. Ska försöka mig på en liten mössa till bebis. Har insett att det är skönt också, bara att få komma iväg.

    Hoppas ni inte uppfattar mig som bitter i mina inlägg, det är inte min mening. Tänkt en del på det. Jag är så tacksam för livet i magen. Har bara inte så mycket att berätta utöver illamåendet och smärtorna och mattheten. På tal om det är det dags för en illamåendetablett nu. Skriker av smärtor i bäckenet om jag varit uppe lite på dagen. Men har kommit fram till att även om det blir rullstol sen så är det ok. För det är bättre än flera månader i sängen. Och jag har accepterat att illamåendet kommer vara kvar hela tiden. Så jag är ganska nöjd med tillvaron ändå. Depressionen är bättre, har vissa dagar som är sämre.

    Har köpt lite kläder till bebis, och fick även av mina föräldrar i julstrumpan.

    Har halkat och trillat på sidan 2 gånger så har varit lite orolig för bebis men har googlat lite så jag är lugn igen. :)

    Jag skulle bara skriva god jul tänkte jag och inte en hel novell. :) har läst det ni skriver. Är såå glad för er nya och nygamla i gruppen.

    Stor kram på er

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF