• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    LillaAw skrev 2018-12-28 08:58:58 följande:
    Jag gick också in i vecka 19 igår. Så vi ligger helt samma :) jag har börjat känns bebisen nu varje dag. Känner mest när jag lägger mig ner. Känns nästan utanpå magen med. Ska på RUL på 3/1 torsdag, känns som jag har moderkakan i bakvägg. Ska bli så härligt att äntligen få se henne igen. Att man nu känner buffar gör iaf att man blir lite lugnare. Jag har inga krämpor alls utan lever precis som vanligt. Hoppas det får fortsätta så! God fortsättning :)
    häftigt! då är vi precis lika! jag ska ju oxå på rul på torsdag den 3/1 :D 
    Ni vet redan att de blir en flicka alltså? :) 

    Låter skönt med en problemfri graviditet. Hoppas det fortsätter så för er! Min har varit lite omtumlande måste jag säga hittills, men jag kämpar på :) 
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2018-12-28 09:55:07 följande:

    tror inte att det är nått dom kollar på rutin då man inte vill vara där och "resta" tappen i onödan.. Men vid tillfällen som dessa att man mår kraftiga sammandragningar och sånt kollar dom ju den så den inte blivit påverkad av det. Förstår att du är orolig, finns så mycket man är orolig för hela tiden... tyvärr... Och jag tror tyvärr inte vården förstår hur eller varför man känner som man gör, iallafall inte vanliga vården.

    Tack för dina tankar :) Jag ska se till att vila ordentligt, det som är svårt för mig är att det känns inte när jag ligger still, så då tycker jag att jag är pigg och mår bra, och så börjar jag köra igång en storstädning, flänger runt och uträttar ärenden  eller gå ut på promenad, så får jag jätte ont igen. Typiskt...... Men jag ska verkligen försöka hålla mig lugn nu när jag är ledig och faktiskt KAN. Går igenom netflix flitigt ;)

    Är du ledig nyår eller jobbar du? :) Har du börjat med simningen? i sådant fall, hur tycker du det funkar? och hur ofta kör du? :) 

    Inga problem med foglossning ännu? :)


    Aha okej jag förstår :) jo just när man varit i den här ivf karusellen och är väldigt van vid bakslag så kan man inte riktigt tro att allt ska gå bra hela vägen. Men försöker tänka positivt!

    Haha åh kan tänka mig det! Du får försöka tvinga dig att ta det lugnt även om allt känns bra xD men förstår att det e svårt ;) skönt att du inte har ont hela tiden iallafall. Blir du sjukskriven efter den 9e Jan? Eller ska ni avvakta å se kanske. Hopps du blir bättre snart.

    Jag är ledig fyra dagar nu :) så det känns skönt. Sen veckan därpå är jag ledig tre dagar också. så härligt :)

    Nej jag har inte börjat än. Min sjukgymnast skulle maila mig schemat men hon har glömt det. Ska iallafall börja efter nyår nångång. :) ska berätta då hur det är :D

    Nä har lite ont ibland i skinkorna å kan stråla lite vid ljumskarna typ, men annars är det lugnt. Det är övre ryggen jag har problem med. Sen innan graviditeten men har förvärrats nu tyvärr..
  • BaKu

    Hej! Har inte svarat på ett tag här så kanske missat nåt.

    Hur som så känner jag mig enorm nu. Magen är stor och det syns verkligen att det snart är dags. Idag gick vi ner till ensiffrigt med antal dagar kvar till BF. det känns helt galet och både jag och mannen har svårt att greppa att det faktiskt är så nära.

    Vissa dagar känns det som att det kanske är på väg att starta, men inget händer och nästa dag kan det kännas som det är veckor kvar.

    Tungt är det i alla fall och utöver foglossningen börjar tyngden tära på rygg och knän. Nu förstår man hur övervikt sliter på kroppen så det är ju en bra motivation till att hålla vikten längre fram.

    Vet att det skrevs om amning. Där känner jag faktiskt inget negativt eller någon svårighet kring det. Jag tänker att det är så otroligt naturligt och den som störs av att jag ger mitt barn mat kan fara och flyga. Däremot lär jag inte slänga upp brösten framför min far exempelvis och för barnets skull kommer jag kandke i möjligaste mån gå undan för att få lite lugn och ro.

    Däremot är jag lite "orolig" för brösten efteråt. Inte så mycket för utseendet. Det är nåt man får ta, men för mig och min man har brösten varit en viktig del i vårt sexliv och det vet man ju inte alls hur det blir sen.

    Sexlivet är också något jag börjat fundera en del på. Tyvärr så har jag haft lite för ont och varit för trött för att vi ska kunna hålla det vid liv just nu. Det blir långt mellan gångerna och det trots att vi båda är sugna. Sen blir det ju naturligt en längre period efter barnet kommit som man inte kan/vill. Men sen... För oss är det en viktig del, men det känns som att ett barn i hushållet kan förändra väldigt mycket. Både vad gäller känslor och möjlighet. Men antar att man får ta det som det kommer. Mannen är underbar och har inte gnällt en enda gång utan ser till att ta tillvara på tillfällena som ges. Jag vet ju att han längtar, men han förstår ju mig fullt ut.

    Dessutom är han underbar med att serva mig. Han får springa en hel del för att hämta saker till mig och han fixar mat (och håller koll på att jag faktiskt äter). Så skönt att ha honom vid min sida nu.

    Hemmet är nu fyllt av bebissaker. Nu är det bara bebisen som saknas.

    Ser också att vi fått några nya och nygamla i gruppen. Så otroligt roligt att ha er här och hoppas allt går bra för er. Som alla andra sagt så är det en underbar grupp som förstår alla våra nojor och kan sätta sig in i hur vi upplever graviditeten. Inga frågor är dumma och inga känslor är överdrivna här.

    För er som mår illa vill jag återigen tipsa om Lergigan comp. Räddade min första halva av graviditeten. Det och allt småätande. Fick utskrivet av kliniken, men går säkert få via mvc. Lergigan finns i lite olika varianter, men den här sorten innehöll dessutom koffein. Lergigans innehåll kan annars göra en ganska sömnig.

    Och för er som är nya och har foglossning vill jag åter tipsa om foglossningsbälte. Det kommer inte ta bort besvären, men för mig gjorde det att jag över huvud taget kunde stå upp. Jag köpte mitt via rehaboteket... Skickar med länk...

    www.rehaboteket.se/ortos/hoft-lar-ljumske/foglossningsbalte-backenbalte

    Det är ju lite tidigt rejälare än de vanliga och går att justera bra.

    Och när det kommer till mammakläder. Köp byxor så snart ni känner att det börjar bli trångt. Jag har kunnat använda mina i princip hela graviditeten. Det är bara ett par lite taightare jeans som inte är så bekväma nu. Köpte inte så många par, men satsade på ett par svarta jeans som var lite finare. Ett par chinos som man med fördel kan köpa lite större utan att det ser konstigt ut och därmed kan man ha dem hela graviditeten. Samt ett par "finmjukisbyxor" som var sköna men ändå så snygga att de funkade att ha på jobbet. Såg ut som vanliga tygbyxor. Dessa var av märket boob och kan verkligen rekommendera det. Bra kvalitet och superbekvämt.

    Snåla inte heller på att köpa ny bh. Er kropp kommer tacka er för ju större ni bli desto mer kommer det klämma här och var ändå. För de flesta växer brösten en hel del. Dessutom får man ju lite mer omfång. Jag satsade bland annat på nån sportbh. Otroligt skönt. Nu kan jag inte längre använda de jag köpte i början, så använder amningsbh. Löjligt skönt.

  • LillaAw
    Mjbo skrev 2018-12-28 09:57:20 följande:

    häftigt! då är vi precis lika! jag ska ju oxå på rul på torsdag den 3/1 :D 

    Ni vet redan att de blir en flicka alltså? :) 

    Låter skönt med en problemfri graviditet. Hoppas det fortsätter så för er! Min har varit lite omtumlande måste jag säga hittills, men jag kämpar på :) 


    Ja vi gjorde nipt och fick reda på könet då :) jag hade jobbigt i början med illamående och så men det gick över. Nu har jag anmält mig till gravid-vattengympa som jag ska börja på i slutet av januari. Ska bli skönt att röra på mig lite med andra preggos! :) och poolen är uppvärmd till en skön temperatur.

    Roligt att vi har RUL på samma dag med :D inte långt kvar nu!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Mjbo
    LillaAw skrev 2018-12-28 14:10:48 följande:
    Ja vi gjorde nipt och fick reda på könet då :) jag hade jobbigt i början med illamående och så men det gick över. Nu har jag anmält mig till gravid-vattengympa som jag ska börja på i slutet av januari. Ska bli skönt att röra på mig lite med andra preggos! :) och poolen är uppvärmd till en skön temperatur.

    Roligt att vi har RUL på samma dag med :D inte långt kvar nu!
    Åh det låter härligt! Förstår att du längtar! :) 
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-12-28 11:35:27 följande:
    Aha okej jag förstår :) jo just när man varit i den här ivf karusellen och är väldigt van vid bakslag så kan man inte riktigt tro att allt ska gå bra hela vägen. Men försöker tänka positivt!

    Haha åh kan tänka mig det! Du får försöka tvinga dig att ta det lugnt även om allt känns bra xD men förstår att det e svårt ;) skönt att du inte har ont hela tiden iallafall. Blir du sjukskriven efter den 9e Jan? Eller ska ni avvakta å se kanske. Hopps du blir bättre snart.

    Jag är ledig fyra dagar nu :) så det känns skönt. Sen veckan därpå är jag ledig tre dagar också. så härligt :)

    Nej jag har inte börjat än. Min sjukgymnast skulle maila mig schemat men hon har glömt det. Ska iallafall börja efter nyår nångång. :) ska berätta då hur det är :D

    Nä har lite ont ibland i skinkorna å kan stråla lite vid ljumskarna typ, men annars är det lugnt. Det är övre ryggen jag har problem med. Sen innan graviditeten men har förvärrats nu tyvärr..
    Tack! Ja jag ska försöka ;)

    Okej, ja återkoppla gärna när du börjat så ja vet om jag kanske ska försöka ta mig tid jag med.. Ja tror tyvärr inte de finns några grupper för gravida här att gå på, men man kanske får planera in ett pass i veckan som man åker och simmar iallafall, fast utan instruktör :)

    Skönt att det är hyfsat ok med fogar iallafall, hoppas det fortsätter så länge! och att vattengympan hjälper ryggen så du kan bli lite starkare där.. :) 
  • S91

    Hej alla!

    Hoppas ni mår bra.

    Jag måste fråga.. är det någon här som illamåendet har avtagit för redan i vecka 9?

    Har ju mått jätteilla och kräkts fram till i förrgår men nu är det som om någon skruvat ner det rejält. Mår fortfarande lite illa men inte alls som innan. Har kvar mina andra gravtecken och ingen blödning..

    Är orolig för MA såklart men jag vet att det kan se så olika ut.. går in i vecka 10 på söndag.

    Hoppas någon kan lugna

    Kram

  • BaKu
    S91 skrev 2018-12-28 18:35:16 följande:

    Hej alla!

    Hoppas ni mår bra.

    Jag måste fråga.. är det någon här som illamåendet har avtagit för redan i vecka 9?

    Har ju mått jätteilla och kräkts fram till i förrgår men nu är det som om någon skruvat ner det rejält. Mår fortfarande lite illa men inte alls som innan. Har kvar mina andra gravtecken och ingen blödning..

    Är orolig för MA såklart men jag vet att det kan se så olika ut.. går in i vecka 10 på söndag.

    Hoppas någon kan lugna

    Kram


    Har hört många som haft det så! Håller tummarna för er.
  • Ellencassandra
    S91 skrev 2018-12-28 18:35:16 följande:

    Hej alla!

    Hoppas ni mår bra.

    Jag måste fråga.. är det någon här som illamåendet har avtagit för redan i vecka 9?

    Har ju mått jätteilla och kräkts fram till i förrgår men nu är det som om någon skruvat ner det rejält. Mår fortfarande lite illa men inte alls som innan. Har kvar mina andra gravtecken och ingen blödning..

    Är orolig för MA såklart men jag vet att det kan se så olika ut.. går in i vecka 10 på söndag.

    Hoppas någon kan lugna

    Kram


    Vi i gruppen hade mycket oro kring illamående som försvann. Just dom veckorna. Jag hade till och med bruna flytningar och illamåendet försvann men allt var bra. Mitt illamående kunde försvinna en till två dagar för å sen komma tillbaka i full styrka :P så tror absolut du kan va lugn :) du har en bättre dag idag bara! ;) men förstår absolut din oro. Men hoppas jag kunde lugna lite :)
  • Seb81
    S91 skrev 2018-12-28 18:35:16 följande:

    Hej alla!

    Hoppas ni mår bra.

    Jag måste fråga.. är det någon här som illamåendet har avtagit för redan i vecka 9?

    Har ju mått jätteilla och kräkts fram till i förrgår men nu är det som om någon skruvat ner det rejält. Mår fortfarande lite illa men inte alls som innan. Har kvar mina andra gravtecken och ingen blödning..

    Är orolig för MA såklart men jag vet att det kan se så olika ut.. går in i vecka 10 på söndag.

    Hoppas någon kan lugna

    Kram


    Hej!

    Vill börja med att säga att är du minsta otrolig så ring till din klinik! Är dom snälla, som de brukar vara,så får du göra ett ultraljud.

    Sen är det just runt v 9 som symtomen kan försvinna, de kallas spökveckorna! Förstår att du är nojjig, det med all rätt. Hur mår du?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF