• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi väntar en liten tös och har kommit en liten bit på vägen vad gäller namn. Men det är svårt!!! Vi hade varsitt namn som vi både röstade ner åt varandra, sedan hittade vi ett klassiskt namn som vi båda gillar. Vi får låta det sjunka in helt enkelt.

    Däremot har jag redan handlat lite kläder, bland annat på rean. Svårt att låta bli när det finns så mycket sött <3

  • Anonym (Kaffedraken)
    gammelpysen skrev 2018-12-29 19:06:40 följande:

    Åååh! Förstår känslan så väl. I morse låg jag till och med och grät för jag är så lycklig av att äntligen vara gravid. Även maken får tårar i ögonen emellanåt. Helt sjukt vad vi längtat efter detta.


    Åh det förstår jag! Jag grät också igår. När jag såg rörelserna så kom alla känslor på en gång. Började tänka på hela ivf resan å hur jobbigt det har varit men att jag nu är här.

    Åh :) så fint. Kan din man känna på magen å känna sparkar? :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    jaktenpaflow skrev 2018-12-30 01:20:05 följande:

    Underbart!:) ser så roligt ut nör magen och naveln rör sig men är verkligen bösta känslan! Vilken v är du i nu?


    Ja det såg så konstigt ut men underbart :D

    Imorgon går jag in i v 19 :) vilken v e du i nu?
  • Anonym (Kaffedraken)
    gammelpysen skrev 2018-12-30 08:07:33 följande:

    Vi väntar en liten tös och har kommit en liten bit på vägen vad gäller namn. Men det är svårt!!! Vi hade varsitt namn som vi både röstade ner åt varandra, sedan hittade vi ett klassiskt namn som vi båda gillar. Vi får låta det sjunka in helt enkelt.

    Däremot har jag redan handlat lite kläder, bland annat på rean. Svårt att låta bli när det finns så mycket sött <3


    Åh jag ville så gärna handla på rean igår när jag va och shoppade byxor.. Men jag lät bli. Tyvärr haha:D Jag och mannen har bestämt att vi tillsammans ska handla första klädesplaggen efter vi vart på rul som är om 4 dagar. Vi får ju även reda på kön då, så då ska vi åka till affären och köpa nånting då :)

    Vad för storlekar köpte du? :)

    Angående namn har vi avvaktat där med. När vi då vet kön ska vi sätta oss ner och börja kolla "på riktigt".. hittills har vi mest kollar runt lite bara.. har några namn som förslag men inget vi tänkt på ordentligt om man säger så :D
  • Anonym (Kaffedraken)
    BaKu skrev 2018-12-30 01:48:18 följande:

    Ja det är häftigt och overkligt efter all kamp och alla tårar.

    Känns ganska bra, men helt ärligt försöker jag att inte tänka på den för mycket. I vanliga fall är jag en sån som vill veta allt. Men just inför förlossningen känner jag att ju mer jag vet desto mer nervös blir jag. Så jag har knappt läst något eller så. Vårt landsting erbjuder föräldrautbildning i form av föreläsningar. En av dessa rörde förlossningen och den var vi på. Den var ganska basic och de gick igenom hur det ser ut på förlossningen och lite vad som händer när man kommer dit. Sen var det kortfattat om förlossningens faser och lite vanliga missuppfattatningar och frågor. De pratade också kort om vilka smärtstillande alternativ som finns. Det var en väldigt lagom nivå och givande för både mig och mannen. Stort fokus låg på hur viktig partnern är och hur mycket man som gravid kan förändras under (och efter) förlossningen.

    I mitt jobb kommer jag i kontakt med sjuka barn och förlossningar som gått fel så jag vet tyvärr mycket om vad som kan hända och det är också ett skäl till att jag valt att inte ta reda på för mycket.

    Tänker att vi kvinnor har det i oss och att personalen är duktig och kan guida bra under tiden.

    Sen har jag ju inte riktigt fattat att det är så nära... Förlossningsväskan blev packad idag...packade bebisens saker för kanske två veckor sen. Men mina har jag inte fått ner förrän nu. Har fortfarande lite saker jag inte lagt ner... Haha. Vi bor dock nära sjukhuset och mina föräldrar bor nära oss så i värsta fall får de köra dit något man glömt.

    Vi har namn klart om det blir en flicka, men inte pojk. Och vi båda tror pojk så det börjar kännas svårt nu. Vi gillar samma typ av namn, men kan inte komma på något vi gillar helt och hållet.

    Har ni andra börjat fundera på namn?


    Jag tror det är helt rätt att inte försöka planera och kontrollera sin förlossning för man vet aldrig hur det blir! Tror det är sunt som du säger att lita på sin kropp, personalen och vara öppen i sinnet. Har du tänkt något på smärtstillande? Något du också tar som det kommer? Men usch vad jobbigt att vara nära små bebisar där det gått fel! Inte riktigt sånna bildet man vill ha. Skönt att ni bor nära sjukhuset! Vi har börjat prata namn och har väl ett som vi gillar båda två och ett varsitt som vi gillar men som den andra inte gillar haha, så vi får se hur det slutar! Så spännande att ni inte vet vad det är!:) Till lilltjejen var vi överens på en gång om namn men nu är det lite svårare..
  • Anonym (Kaffedraken)
    gammelpysen skrev 2018-12-30 08:07:33 följande:

    Vi väntar en liten tös och har kommit en liten bit på vägen vad gäller namn. Men det är svårt!!! Vi hade varsitt namn som vi både röstade ner åt varandra, sedan hittade vi ett klassiskt namn som vi båda gillar. Vi får låta det sjunka in helt enkelt.

    Däremot har jag redan handlat lite kläder, bland annat på rean. Svårt att låta bli när det finns så mycket sött <3


    Det är så svårt med namn, att man ska namnge en liten människa! Klassiska namn är ju bra, funkar alltid:) Åh vad kul med att handla kläder!! Ska nog också köpa ngt litet snart! Måste sätta mig och rensa andra barnkläder. Har massor väldigt tjejiga, vad gör man med dem? Sparar? Skänker? Huvudet kokar över av alla tankar vagn, hur ska vi sova? Massor med logistikfrågor haha
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sitter nu uppe och mår superilla. Vaknade för en stund sen av att jag (ursäkta) hade en spya i halsen. Det kom aldrig upp helt men får inte bort kräksmaken. Har haft ögonflimmer och huvudvärk sista två veckorna, men har bara tagit det som ögonmigrän (vilket jag haft förr, innan graviditeten). Nu känner jag mig varm och magen är lite sådär. Ringde förlossningen, men hon trodde inte det var havandeskapsforgiftning med tanke på att jag haft så bra värden genom hela graviditeten och jag hade "vaga" symtom. Nu fick jag ta två Alvedon så skulle vi se hur jag mår om cirka två timmar. Om jag fortfarande kände mig dålig skulle jag ringa tillbaka.

    Tanken är nyår hos föräldrarna där vi även ska fira en 60-åring, men just nu känns det som det inte blir mycket firande för vår del. För min del kan bebis gärna få komma så snart som möjligt. Kan tänka mig att åka in under dagen för att få en bebis tidigt på nya året...

  • Anonym (Kaffedraken)
    BaKu skrev 2018-12-31 04:09:10 följande:

    Sitter nu uppe och mår superilla. Vaknade för en stund sen av att jag (ursäkta) hade en spya i halsen. Det kom aldrig upp helt men får inte bort kräksmaken. Har haft ögonflimmer och huvudvärk sista två veckorna, men har bara tagit det som ögonmigrän (vilket jag haft förr, innan graviditeten). Nu känner jag mig varm och magen är lite sådär. Ringde förlossningen, men hon trodde inte det var havandeskapsforgiftning med tanke på att jag haft så bra värden genom hela graviditeten och jag hade "vaga" symtom. Nu fick jag ta två Alvedon så skulle vi se hur jag mår om cirka två timmar. Om jag fortfarande kände mig dålig skulle jag ringa tillbaka.

    Tanken är nyår hos föräldrarna där vi även ska fira en 60-åring, men just nu känns det som det inte blir mycket firande för vår del. För min del kan bebis gärna få komma så snart som möjligt. Kan tänka mig att åka in under dagen för att få en bebis tidigt på nya året...


    Då hoppas jag att det inte är havandeskapsförgiftning, kan det dyka upp plötsligt? Om inte så borde det ju vara lugnt..

    Men du gör nog rätt i att ta det lugnt, förstår att det utöver ögonflimmer är rätt tungt nu ändå och orken inte riktigt infinner sig.

    I bästa fall är det dax för förlossning, och waow det vore ju hur galet som helst! Spännande! Det är ju nära i tiden nu, så det kommer ju att ske snart. Fantastiskt att bebis är färdigbakad!! Jag önskar er all lycka på färden! :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    BaKu skrev 2018-12-31 04:09:10 följande:

    Sitter nu uppe och mår superilla. Vaknade för en stund sen av att jag (ursäkta) hade en spya i halsen. Det kom aldrig upp helt men får inte bort kräksmaken. Har haft ögonflimmer och huvudvärk sista två veckorna, men har bara tagit det som ögonmigrän (vilket jag haft förr, innan graviditeten). Nu känner jag mig varm och magen är lite sådär. Ringde förlossningen, men hon trodde inte det var havandeskapsforgiftning med tanke på att jag haft så bra värden genom hela graviditeten och jag hade "vaga" symtom. Nu fick jag ta två Alvedon så skulle vi se hur jag mår om cirka två timmar. Om jag fortfarande kände mig dålig skulle jag ringa tillbaka.

    Tanken är nyår hos föräldrarna där vi även ska fira en 60-åring, men just nu känns det som det inte blir mycket firande för vår del. För min del kan bebis gärna få komma så snart som möjligt. Kan tänka mig att åka in under dagen för att få en bebis tidigt på nya året...


    Oj! Då är det kanske något på gång?

    Åk in om du är orolig. Hellre en gång för mycket än för lite.

    Tänk om det blir en nyårsbebis kram!!!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mjbo skrev 2018-12-29 15:11:49 följande:

    Låter härligt!! Kul att ni kan känna så tydligt båda två redan, vi längtar tills mannen kan känna oxå, såå mysigt!!

    Ja har läst mig till att de sover ofta men rätt korta intervaller resan nu, så de är vakna en hel del redan! Så häftigt! :)


    Är det så vad gäller sömnen? Det förklarar en del. Minipysen är nästan som en liten klocka. Vaken på morgonen, sedan runt lunch, sedan runt 18 igen. Lite häftigt. Sedan blir hon pigg av maten, men det kanske snarare är min mage som väcker henne när jag ätit.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF