• Äldre 12 Sep 18:34
    226288 visningar
    3525 svar
    3525
    226288

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 31 Dec 11:38
    Mjbo skrev 2018-12-28 08:44:14 följande:

    Jag förstår, alltid ska de finnas nånting att kommentera på för de utomstående, att man inte bara kan låta en person va gravid i fred :p hoppas du kan ta kommentarerna med en nypa salt, förstår att det blir tröttsamt.

    Jag är fortfarande ledig och börjar inte fören den 9e januari igen, så himla skönt med långledigt.. välbehövligt.

    Måendet är inte på topp. Va på akuten här om dagen efter en natt med hemska sammandragningar och magvärk så ja trodde ja skulle avlida och att ungen skulle komma ut. Det var hemskt. Feber och högt crp konstaterades men inte mycket mer än så. Fick antibiotika för uvi men jag tror inte riktigt på det... Så jag är sängliggandes ännu en gång. Magen gör ont till och från förfarande.. ska vila och tar min medicin så får ju hoppas de går över. Det som va positivt var att livmodertappen inte har påverkats utan den är ca 4cm som den ska, och lilla i magen lever, fick se hjärtat slå på ett 2 sekunders ultraljud. Så det va skönt att allt va som de skulle där iallafall, huvudsaken.

    Hur mår du?? :)


    Hur mår du Nu?

    Jag hade sammandragningar veckan innan jul och fick lämna urinprov för säkerhets skull. BM ringde upp på fredagen. GBS så fick antibiotika. Jag tyckte heller inte att det gav med sig utan åkte in på julafton till prenatal, ingen fara.

    Har de kollat GBS för dig? En tredjedel av alla kvinnor har det och man behandlar endast vid besvär men har man haft besvär under graviditeten sätter de in en antibiotikakur innan förlossningen för att undvika smitta till bebisen.

    Kram!
  • Äldre 31 Dec 11:57
    anina skrev 2018-12-26 18:56:08 följande:

    Råkade skicka iväg det lite för snabbt.

    Jag orkade vara med hela julafton så jag är supernöjd. Var rädd att det inte skulle gå. Ska byta fåtölj från vår till en i fjällstugan en vecka faktiskt. Sambon tyckte det var lite onödigt att åka när jag mår dåligt och inte heller kan röra mig så mycket. Men det ska bli så skönt med ett miljöombyte. Har bestämt mig för att lära mig virka så jag ska sitta vid brasan och virka och läsa när de åker skidor. Ska försöka mig på en liten mössa till bebis. Har insett att det är skönt också, bara att få komma iväg.

    Hoppas ni inte uppfattar mig som bitter i mina inlägg, det är inte min mening. Tänkt en del på det. Jag är så tacksam för livet i magen. Har bara inte så mycket att berätta utöver illamåendet och smärtorna och mattheten. På tal om det är det dags för en illamåendetablett nu. Skriker av smärtor i bäckenet om jag varit uppe lite på dagen. Men har kommit fram till att även om det blir rullstol sen så är det ok. För det är bättre än flera månader i sängen. Och jag har accepterat att illamåendet kommer vara kvar hela tiden. Så jag är ganska nöjd med tillvaron ändå. Depressionen är bättre, har vissa dagar som är sämre.

    Har köpt lite kläder till bebis, och fick även av mina föräldrar i julstrumpan.

    Har halkat och trillat på sidan 2 gånger så har varit lite orolig för bebis men har googlat lite så jag är lugn igen. :)

    Jag skulle bara skriva god jul tänkte jag och inte en hel novell. :) har läst det ni skriver. Är såå glad för er nya och nygamla i gruppen.

    Stor kram på er


    Jag tror inte någon här uppfattar andra som bittra eller otacksamma. Vi måste ju få prata av oss också. Jag är så otroligt glad åt att vara gravid, samtidigt som jag också kan känna sorg över att det kanske inte blir några fler barn sedan samt en viss bitterhet över att aldrig ha fått gå den "vanliga" vägen där barn blir till på några månader. Å andra sidan njuter man kanske desto mer nu. Jag har flaggat för att gå ner i tid så tidigt som möjligt så jag får en eftermiddag ledig samt börja senare en morgon i veckan. Den tiden tänkte jag ta till att njuta av graviditeten, gå och simma (märker att jag blivit tyngre och börjar få ont i bäckenet) och läsa böcker. Typ. Sedan räknade jag dagarna och upptäckte att det kanske inte är så dumt att gå ner ytterligare så vi får se

    Sen är jag så glad över att ha er i den här gruppen vilket år vi haft... i vårt fall inleddes det ju dessutom med missfall men avslutas med en liten bebis i magen. Men det är så värdefullt att kunna skriva av sig. Alla vi har gått igenom ett litet helvete, visserligen ingenting mot vad andra får som har allvarliga sjukdomar; men jag tror inte någon som inte varit igenom den här svängen fattar hur barnlösheten påverkar en. Jag är även tacksam över att vi kan få hjälp, att vårt landsting erbjuder tre försök (det var 2 för inte så länge sedan) eftersom vårt mirakel kom till på 3e färskförsöket och att icsi öht finns (annars hade vi nog heller inte varit hör idag).
  • Äldre 31 Dec 12:35

    Gott nytt år! Är så tacksam att jag är gravid och har tråden att dela upplevelser och oro med er :)

    Igår mådde jag så dåligt, har fått extrem halsbränna. Kunde inte ligga plant för magsaft kom upp i halsen och smärtor i övre delen av magen. Köpte gaviscon som faktiskt hjälpte. Så skönt. Har haft det länge men inte förstått va det var. Inte kunnat äta så mycket för går bara och rapar och får uppstötningar :/

    Lillan i magen som troligtvis ska heta Astrid lever rövare som bara den och härjar runt så fort jag lägger mig ner. Mest kvällsaktiv ändå skulle jag tro :) det är så mysigt med lite tecken på liv. Hoppas ni får ett gott nytt år! <3


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Äldre 31 Dec 18:02
    gammelpysen skrev 2018-12-31 11:30:35 följande:

    Oj! Då är det kanske något på gång?

    Åk in om du är orolig. Hellre en gång för mycket än för lite.

    Tänk om det blir en nyårsbebis kram!!!


    Kände mig bättre fram på morgonen och tror inte jag har havandeskapsförgiftning. Jag tror bara att kroppen försöker förbereda sig. Jag vet ju sen innan att jag ofta reagerar fysiskt på olika hormoner och det blir ju lite nytt så här mot slutet.

    Jag stannar dock hemma idag. Mannen åker iväg en sväng för att överlämna en födelsedagspresent och äta lite samt hämta mat till mig. Vi skulle varit hos föräldrarna som bor ett par minuter härifrån så känns tryggt även om han är borta en sväng.

    Tyvärr känns det inte som bebis är på väg ut, men jag hade gärna sett att den tittar ut redan imorgon. Det är löjligt spännande nu och man längtar efter att få träffa bebisen nu. Men det är också nervöst.

    Ska dock bli skönt att slippa det tråkiga med en graviditet.

    Ser att ni skrivit lite om att gnälla och känna sig otacksam. Jag tror att det blir extra känsligt för oss som fått kämpa så. Jag tror jag säkert gnällt mer och inte "skämts" för det om vi lyckats själva snabbt. Nu känns det hela tiden som man måste vara så tacksam hela tiden. Och det är jag verkligen och jag tröstar mig ofta med att allt är värt det. Men nu mot slutet börjat det kännas jobbigare och även om jag hade gjort om det utan att tveka så känns det som att det ibland är svårt att våga vara ärlig med hur jobbigt det är. Framför allt mot mig själv.

    Det är skönt att ha er alla som förstår alla känslor och som fattar att allt inte är svart eller vitt.

    Gott nytt år till alla!
  • Äldre 31 Dec 20:37
    BaKu skrev 2018-12-31 18:02:46 följande:

    Kände mig bättre fram på morgonen och tror inte jag har havandeskapsförgiftning. Jag tror bara att kroppen försöker förbereda sig. Jag vet ju sen innan att jag ofta reagerar fysiskt på olika hormoner och det blir ju lite nytt så här mot slutet.

    Jag stannar dock hemma idag. Mannen åker iväg en sväng för att överlämna en födelsedagspresent och äta lite samt hämta mat till mig. Vi skulle varit hos föräldrarna som bor ett par minuter härifrån så känns tryggt även om han är borta en sväng.

    Tyvärr känns det inte som bebis är på väg ut, men jag hade gärna sett att den tittar ut redan imorgon. Det är löjligt spännande nu och man längtar efter att få träffa bebisen nu. Men det är också nervöst.

    Ska dock bli skönt att slippa det tråkiga med en graviditet.

    Ser att ni skrivit lite om att gnälla och känna sig otacksam. Jag tror att det blir extra känsligt för oss som fått kämpa så. Jag tror jag säkert gnällt mer och inte "skämts" för det om vi lyckats själva snabbt. Nu känns det hela tiden som man måste vara så tacksam hela tiden. Och det är jag verkligen och jag tröstar mig ofta med att allt är värt det. Men nu mot slutet börjat det kännas jobbigare och även om jag hade gjort om det utan att tveka så känns det som att det ibland är svårt att våga vara ärlig med hur jobbigt det är. Framför allt mot mig själv.

    Det är skönt att ha er alla som förstår alla känslor och som fattar att allt inte är svart eller vitt.

    Gott nytt år till alla!


    Tråkigt att du mått lite dåligt men som du säger kroppen förbereder sig nog inför det som komma skall! Helt otroligt att det snart är dags! Är så spänd för din skull:) Tänk så mysigt att få ha bebis på utsidan! <3
  • Äldre 31 Dec 20:41
    Ellencassandra skrev 2018-12-30 09:05:28 följande:

    Ja det såg så konstigt ut men underbart :D

    Imorgon går jag in i v 19 :) vilken v e du i nu?


    Helt otroligt... kommer ihåg när vi alla var i v 7-8! Och nu har många gjort RUL och de flesta andra inom några dagar! Jag gick in i v 25 idag! Hur är det med din foglossning och smärta? Visst gick du hos sjukgymnast?
  • Äldre 31 Dec 20:44

    Gott nytt år till er alla, önskar er ett underbart 2019! Tänk vad vi gått igenom tillsammans, har delat saker mer er som ingen annan i min omgivning kunnat förstå! Tack för det och allt ert stöd, ser fram emot att fortsätta resan mot bebis under kommande år!

    För ett år sedan så grät jag och var så ledsen över ännu en mens, hade BIM mellan jul och nyår! Nu ligger jag ner och känner min bebis i magen! Grymma vi!

  • Äldre 1 Jan 02:02

    Gott nytt år allihopa!! Instämmer med föregående talare, tack för allt stöd! Jag är inne i vecka 24 och tiden springer iväg. Ska bli ett magiskt år för oss!

    Maken fick frågan om nyårslöfte.. Han svarade att han ska sova mer... både killen som frågade och jag undrade om det verkligen är rätt år att lova detta!

  • Äldre 1 Jan 08:05
    gammelpysen skrev 2018-12-31 11:38:17 följande:

    Hur mår du Nu?

    Jag hade sammandragningar veckan innan jul och fick lämna urinprov för säkerhets skull. BM ringde upp på fredagen. GBS så fick antibiotika. Jag tyckte heller inte att det gav med sig utan åkte in på julafton till prenatal, ingen fara.

    Har de kollat GBS för dig? En tredjedel av alla kvinnor har det och man behandlar endast vid besvär men har man haft besvär under graviditeten sätter de in en antibiotikakur innan förlossningen för att undvika smitta till bebisen.

    Kram!


    Vet inte om de kollat detta, ska kika upp det, tack för tips!

    Jag mår rätt bra! Men kan inte ut och gå löngre promenader eller vara för aktiv så träningen är bara att glömma ett tag.. Men Men, hoppas det ger sig snart så man kan röra på dig lite:)

    Hur mår du?
  • Äldre 1 Jan 09:14
    jaktenpaflow skrev 2018-12-31 20:41:41 följande:

    Helt otroligt... kommer ihåg när vi alla var i v 7-8! Och nu har många gjort RUL och de flesta andra inom några dagar! Jag gick in i v 25 idag! Hur är det med din foglossning och smärta? Visst gick du hos sjukgymnast?


    Men verkligen! Tiden har verkligen svischat förbi :)

    Wow v25! Härligt :D nu när jag varit ledig har ryggen känts bättre. Men känner av i ljumskar å rumpan ganska mycket nu. Ska till sjukgymnasten igen nästa vecka! Ska även då på sån där information för förstföderskor :)

    Hur mår du själv i kroppen? :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF