• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Seb81
    jaktenpaflow skrev 2018-12-30 01:15:54 följande:

    Åh stort grattis till lyckat ultraljud!! Så underbart att få se dem! Vår lilla gäspade medan vi tittade på ansiktet, man smälter ju på en gång!! Min känns som en riktig latmask förutom att han är en nattuggla och håller igång lite på natten haha men så härligt att känna dem:) Vilken fin bild ni fick till! Har ni pratat namn? Jag har också moderkakan lite undertill, sa de något om hur stor risk det var för snitt till dig?


    God fortsättning :)

    Ja det är så underbart alltså!! Vår lilla han gossade med örat och smaskade typ hela tiden haha. Så gullligt!!

    Ja det är helt magiskt att känna hur det rör sig och buffar. Tycker han är vaken mest hela tiden, hela dagarna känner jag han. Men nätterna märker jag inte av. Han är väldigt känslig för ljud har jag märkt, varje morgon när jag vaknar och öppnar munnen så vaknar han med. :)

    Ja vi har pratat namn i massor, vi har två namn... men inget som är spikat. Man vill ju även se vilket namn han passar i när han kommer ut!

    Nej ingen risk. De sa att den kommer förmodligen flytta på sig. Men eftersom jag har blött så ska jag inom några veckor på ultraljud igen, läkaren ringde i förrgår och sa det. Dom vill ha koll på moderkakan. Vad sa dom till er? Risk för snitt? Vet ni könet? Namn? :)
  • Kallamakka

    God fortsättning allihop! :)

    Fick en tid för ultraljud, det blir den 17 januari. Kommer då att vara i vecka 9+1 om man utgår från app/sista mens.

    Lite senare än sist, då var vi inne vecka 7 nånting tror jag. Men förhoppningsvis får vi se en frisk och levande liten krabat då! Bara börja räkna ner dagarna. :)

  • authentic
    Kallamakka skrev 2019-01-02 09:10:53 följande:

    God fortsättning allihop! :)

    Fick en tid för ultraljud, det blir den 17 januari. Kommer då att vara i vecka 9+1 om man utgår från app/sista mens.

    Lite senare än sist, då var vi inne vecka 7 nånting tror jag. Men förhoppningsvis får vi se en frisk och levande liten krabat då! Bara börja räkna ner dagarna. :)


    Åhhh vad spännande :) jag har mitt 15 januari, känns ju som en evighet dit. Då kommer jag vara i 9+6 så vi ligger rätt lika.

    Sist hade vi i 7+6 så det här är ju verkligen senare men man får glädjas åt att fostret då kommer att vara lite större att kika på, inte som en ödla Hahaha.
  • Ellencassandra

    Vill bara tipsa er om att titta på Kenza zoutiens video på youtube. De har gått igenom ivf osv och jag tycker det är så bra när offentliga pratar om sånt här. Folk behöver bli upplysta. Jag satt i tvättstugan och grät igenom hela videon för man känner igen sig i allt. Har liksom förträngt den delen nu på senaste tiden men nu kom alla känslor tillbaka och jag är ganska förstörd. Men det var så fint också. Vi är jäkla superheroes. Super morsor kommer vi bli också. Kram på er.

  • Kallamakka
    authentic skrev 2019-01-02 10:11:19 följande:

    Åhhh vad spännande :) jag har mitt 15 januari, känns ju som en evighet dit. Då kommer jag vara i 9+6 så vi ligger rätt lika.

    Sist hade vi i 7+6 så det här är ju verkligen senare men man får glädjas åt att fostret då kommer att vara lite större att kika på, inte som en ödla Hahaha.


    Vad spännande att vi är så lika! Hoppas allt är tipp topp, och som du säger - denna gång kanske den har armar. Hehe!

    Om inte så har den allafall överlevt lite längre. :)

    Jag är mer åt det rädda hållet denna gången, nojar något kopiöst mellan varven. Sist levde den men dog tre dagar efter ultraljudet. Så jag kommer in i en negativ bubbla då och då, att det ska skita sig nu med.

    Sen känner jag inget nu heller, vilket såklart bygger på oron. (ursäkta negativiteten)

    Men jag påminner mig om att jag är gravid varje morgon, kanske hjälper det om man intalar sig det varje dag.
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-02 12:27:18 följande:

    Vill bara tipsa er om att titta på Kenza zoutiens video på youtube. De har gått igenom ivf osv och jag tycker det är så bra när offentliga pratar om sånt här. Folk behöver bli upplysta. Jag satt i tvättstugan och grät igenom hela videon för man känner igen sig i allt. Har liksom förträngt den delen nu på senaste tiden men nu kom alla känslor tillbaka och jag är ganska förstörd. Men det var så fint också. Vi är jäkla superheroes. Super morsor kommer vi bli också. Kram på er.


    Den ska jag defnitivt kolla på. Så viktigt at detta lyfts. Det är sånt hyshande om ivf och barnlöshet över huvud taget.. jag själv håller tyst om det med, så egentligen ska man inte uttala sig kanske, men jag beundrar folk som gör detta öppet. Inte berättar efteråt när man väl lyckats utan berättar när man är mitt i allting. det är jävligt starkt gjort.

    Håller med, vi är superheroes!!

    Imorgon är det äntligen dags för rul!! Då himla nervös, inte kännt av bebisen på ca en vecka så man är ju nojig. Men ja vet att de kan dröja mellan gångerna man känner när de är så tidigt, så jag försöker intala mig det. Men man kan inte låta bli att bli nervös ändå. Vecka 20 imorgon oxå. Sjukt !

    Stor kram!
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-02 15:24:24 följande:

    Den ska jag defnitivt kolla på. Så viktigt at detta lyfts. Det är sånt hyshande om ivf och barnlöshet över huvud taget.. jag själv håller tyst om det med, så egentligen ska man inte uttala sig kanske, men jag beundrar folk som gör detta öppet. Inte berättar efteråt när man väl lyckats utan berättar när man är mitt i allting. det är jävligt starkt gjort.

    Håller med, vi är superheroes!!

    Imorgon är det äntligen dags för rul!! Då himla nervös, inte kännt av bebisen på ca en vecka så man är ju nojig. Men ja vet att de kan dröja mellan gångerna man känner när de är så tidigt, så jag försöker intala mig det. Men man kan inte låta bli att bli nervös ändå. Vecka 20 imorgon oxå. Sjukt !

    Stor kram!


    Verkligen! Och när det är offentliga personer som har mycket följare, det når ut till så många. Jag är rätt öppen med ivf å så, men min kille vill hålla det så privat som möjligt så försöker respektera det men har iallafall en del vänner som jag fått berätta för. Skulle lätt kunna skriva om ivf resan när vi går ut på Facebook å så med bebisen men det vill inte killen så hoppar det såklart :)

    Åh va spännande! Det kommer säkert gå jättebra. Men jag förstår dig. Nu när man väl börjat känna rörelser å så vill man se nåt varje dag. Jag känner å ser bara när jag ligger ner på rygg. Så ville så gärna känna bebisen för jag saknade det så så la mig på köksgolvet hos en pensionär hahah. Soffan var upptagen. Snacka om besatt :P

    Men har läst att det är normalt som du säger att man inte känner varje dag att det är helt normalt. Så det tror jag! Det kommer gå toppen :)

    Jag ska dit på måndag.. pirrigt!

    Kramar!!
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-02 17:13:44 följande:

    Verkligen! Och när det är offentliga personer som har mycket följare, det når ut till så många. Jag är rätt öppen med ivf å så, men min kille vill hålla det så privat som möjligt så försöker respektera det men har iallafall en del vänner som jag fått berätta för. Skulle lätt kunna skriva om ivf resan när vi går ut på Facebook å så med bebisen men det vill inte killen så hoppar det såklart :)

    Åh va spännande! Det kommer säkert gå jättebra. Men jag förstår dig. Nu när man väl börjat känna rörelser å så vill man se nåt varje dag. Jag känner å ser bara när jag ligger ner på rygg. Så ville så gärna känna bebisen för jag saknade det så så la mig på köksgolvet hos en pensionär hahah. Soffan var upptagen. Snacka om besatt :P

    Men har läst att det är normalt som du säger att man inte känner varje dag att det är helt normalt. Så det tror jag! Det kommer gå toppen :)

    Jag ska dit på måndag.. pirrigt!

    Kramar!!


    Har oxå läst det, så jag försöker att tänka att de är helt normalt. Men Men.. imorgon får vi se va de är för kön oxå, ska efter ultraljudet tillsammans åka och köpa de första klädesplaggen! Längtar så! :D

    Hehe va sa pensionären då?! Blev lite paff kanske?! :)
  • nuaerdetmintur

    God fortsättning allihopa :)

    Idag fick vi äntligen tid för RUL, 24e Januari, kommer då vara i v18+6, har inte sett pärlan sedan VUL 12/11 v8+3 och jag längtar så mycket! Jag har mått bra hela tiden, lyckos mig? Men jag är så orolig, känner dock till och från en mindre växtvärk och tyckte mig idag känna ett litet fladder, men man vet ju såklart inte, det är det som gör mig orolig, men jag har inte blött något eller så, så jag får lugna mig med det. Jag såg kenzas video precis och hon är så otroligt stark som berättar om allt detta som offentlig person, tusen tummar uppför henne! Ps jag grät också igenom hela videon ! Kram på er alla!

  • authentic
    Kallamakka skrev 2019-01-02 15:08:19 följande:
    Vad spännande att vi är så lika! Hoppas allt är tipp topp, och som du säger - denna gång kanske den har armar. Hehe!

    Om inte så har den allafall överlevt lite längre. :)

    Jag är mer åt det rädda hållet denna gången, nojar något kopiöst mellan varven. Sist levde den men dog tre dagar efter ultraljudet. Så jag kommer in i en negativ bubbla då och då, att det ska skita sig nu med.

    Sen känner jag inget nu heller, vilket såklart bygger på oron. (ursäkta negativiteten)

    Men jag påminner mig om att jag är gravid varje morgon, kanske hjälper det om man intalar sig det varje dag.
    Jag har också börjat bli lite rädd nu när veckorna andå tickar på. Sist vi blev gravida så slutade det med MA i slutet av vecka 14, fostret hade förmodligen dött i v.10 redan.

    Den gången hade jag inga direkta gravid-känningar alls förutom att lite ömma bröst och att jag inte gillade min mans parfym.

    Den här gången så är jag väldigt illamående hela tiden(spyr dock inte), trött som bara den, avsmak på kaffe som jag annars älskar och nu sedan två dagar så har jag fått ont i svanken, höger höft och så strålar det ner som väldigt smärtsamma blixtar på insidan av låret då och då. Kan väl inte vara möjligt att få foglossning såhär tidigt som 8+0?

    Tittade även jag på Kenzas video och blev väldigt känslosam och rörd av hennes berättelse. Så otroligt starkt av henne att gå ut så öppet med deras resa. Hos oss är det ingen förutom jag och min man som vet.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF