• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-08 12:41:46 följande:

    Ja verkligen, så tycker vi med, blir lixom en människa när man säger hon. Så mysigt!

    Idag fick jag hem ett paket med mammatröjor .. har förnekat mammakläderna länge nog nu då jag tyckt att jag har för liten mage, men nu går de inte längre.. tröjorna blir för korta framtill allihopa. Köpte ett tröj-paket begagnat faktiskt. Känner att jag inte vill lägga massa pengar på kläder jag kommer ha i 4 månader bara.. då lägger jag hellre dom pengarna på lillans rum som vi renoverar för fullt :)

    Fina kläder och satt bra allihopa, alla gick nedanför magen ;) så skönt! :) byxor dock kör jag på vanliga ännu.

    Har du börjat använda mammakläder?


    Aa verkligen :)

    Åh samma här! Fick hem ett paket igår :) ja det behövs ju när ens tröjor blir som en magtröja haha! Försökte ändå köpa sånt som jag säkert kan ha efter graviditeten också. Lär ju ändå va lite större om magen ett tag efter :) behövde köpa byxor å så för flera veckor sen. Har varit stor sen v 14 typ. Så har leggings å typ som mjukisbyxor. Det är ju väldigt skönt å ha dom där byxorna som går upp å värmer över magen :)

    Åh vill också börja renovera barnrummet! Har fått det i uppdrag å sköta. Killen gör ett gym av det andra rummet vi har å jag får barnrummet. Ska bli så kul. Håller på å funderar vilka färger jag vill ha! Har vita väggar å vit byrå så blir vitt med en eller två färger ;) antingen vitt å beige eller vitt, grått å rosa :D finns så mycket fina bilder på pintarest! Har du kikat där? :D
  • Inalina
    anina skrev 2019-01-08 11:11:51 följande:
    Vad roligt att din kompis ska ha, men typiskt att ni bor så långt ifrån varandra. Märkligt att inte ha ett enda symptom. =) Har du mycket vänner i Schweiz? Har ni bott där länge?

    Haha ja alla är vi olika. Det är bara jag som googlar och letar grejer också. Häromdagen var han med och beställde lite kläder dock som jag hade hittat. 
    Man har ju levt med barnlöshet och ivf-världen i flera år, och googlat och hållit på. Så det är väl inte så konstigt att vi nu lever i en babybubbla och googlar allt möjligt om det, nu när vi äntligen kan. Min sambo tycker nog det är lite tidigt för att köpa kläder, han ska göra det när hon är född säger han.
    Mjbo skrev 2019-01-07 19:41:58 följande:
    Hade hemska smärtor, låg ihop i fosterställning i sängen . Fick oxå sammandragningar och magen blev stenhård. Blev livrädd såklart då det kändes som att bebisen va på väg ut. Inget blod eller liknande.

    Sen någon vecka efter hade jag ont men lite mildare. Under naveln typ, och neråt. Kom som i intervaller var 30 minut ungefär.. jätte läskigt med tanke på att de va så intensivt men nu har jag tagit det lugnt ett tag och känner inte av det. Så jag får lyssna på barnmorskan antar jag :D
    Usch så otäckt. 


    hehe ja jättemärklgt utan några symptom alls, hon bor i australien - jag funderar på om klimatet kan påevrka det där med hur man mår...

    vi har en hel del vänner här nu, bott här i 4,5 år, och i Australien innan dess :) så längesen man bodde i sverige nu men jag är där ganska ofta så känns ändå ganska mkt som hemma :).

    många av mina svenska vänner köper alla sina och bebisarnas grejer på webben - men här har vi inte riktigt kommit dit. vi har för vana att shoppa när vi är utanför schweiz då det är så dyrt här hehe!

    har du fler vänner som bor nära som också är gravida som du kommer kunna vara föräldraledig med?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-07 19:50:56 följande:
    Ja det är mysigt med hundar, men mycket jobb och så med såklart. Men jag växte upp med hundar och alltid själv haft hundar i vuxen ålder så kan inte tänka mig ett liv utan dem, trotts att de löper ner golvet (och möbler) en gång om året, ska ut och gå flera ggr och dagen, river ner tapeter och lister som valp, och skäller varje gång det kommer någon och hälsar på (jobbar intensivt på detta tills bebis kommer så dom inte ska väcka henne) haha ;)

    Va skönt de låter med yoga varje dag! Kör du hemma?

    Jag äter inte mycket mat, precis som vanligt. Äter ett extra mellanmål ibland om ja blir hungrig men annars precis som innan graviditeten. Äter enligt mig bra, tänker på vad jag äter och får i mig allt jag ska och behöver. Är dock mer sötsugen och med handen på hjärtat äter jag nog för mycket sötsaker, speciellt choklad..

    Men äter mycket grönsaker och frukt för övrigt så ja hoppas det jämnar ut sig haha :D

    Va mysigt att du fått mage! Hur känner du för det? :)
    jag tror det är bra att ha husdjur och barn tillsammans - tror det skapar ett lugn, en respekt och vänner för livet :) men ja klart jag har en romantiserad bild av det när jag inte har en egen ;)

    ja jag kör hemma framför TVn - försöker prova lite olika pass o se om jag fastnar för något särskilt.vissa är mer som vanliga stretchningspass- och vissa lite mer power i :)

    jag gillar min mage =) jag köper inga nya fina kläder direkt utan letar mest efter längre koftor att ha till tajts eller jeans. har köpt 2 gravidtajts och 2 gravidjeans jag skiftar mellan. kan inte tänka mig att ta på mig något annat just nu =) HMs grejer har funkat perfekt. Finns inte så många andra roliga butiker (typ Lindex o så) här i Schweiz så jag kommer nog inte direkt spendera något på kläder närmsta halvåret ;)

    har börjat fråga runt lite vad folk köpt för vagn och så bland vänner - det är ju en djungel där ute och plötsligt är det kanske ett stressmoment så jag tänkte vi kunde lika gärna bestämma oss nu. har du någon aning ännu? vi kommer ju åka till sveirge när bebisen är typ 2 månader så måste planera lite för hur vi ska resa etc - känns inte som det smidigaste direkt då mannen prompt ska ha med sig golfväskan ocksåTungan ute
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-08 12:30:23 följande:
    Vi har träffat barnmorskan v 25, 29,32,35, 37 och 39. Vi har ett möte till inbokat nästa vecka om det inte kommit någon bebis ännu då.

    Jag har faktiskt inte skrivit något förlossningsbrev. På ett av de senare mötena med barnmorskan gick vi kort igenom om man hade några tankar eller saker man vill att förlossningen ska veta. Detta skickas till förlossningen så de har redan detta. Förlossningsbrev kände jag var överflödigt för man vet aldrig vad som händer. Jag tänker försöka ta det som det kommer så mycket som möjligt. Man har ju dessutom barnmorskorna där som kan det här och som kan guida en.

    Hade inte heller jättekoll innan vi var på kurs, men det var precis lagom med information för min del. Inga detaljer utan mer vad som händer i de olika faserna och mycket att man inte kan veta alls hur den specifika förlossningen kommer gå till. En del behöver säkert veta mer och då finns ju mängder med böcker att läsa.

    Vi har väldigt nära till sjukhuset, vilket känns skönt. Nu är det dessutom "lågsäsong" och risken för att behöva åka någon annanstans är ganska liten. Om det är fullt är närmsta andra sjukhus 6 mil bort så det hoppas jag slippa. Nu har vi typ 5 minuter med bil.

    Taxi är väl ett tips om ni inte har bil :) oftast är det ju inte så dramatiskt som på film så det brukar ju gå att lösa.
    anina skrev 2019-01-08 11:16:36 följande:

    Ja det är jobbigt. Men har börjat acceptera att jag kommer må dåligt fram till förlossningen, så känns lite mer ok då. Sambon har varit lite tjurig över att jag inte gör så mycket hemma, så är lite orolig för det. Men vi får ta ett samtal så han förstår att jag inte kan. 

    Åh vad häftigt att se en fot. Ser man avtrycket på magen då? Har alltid undrat om det syns så tydligt. =) Ja tänk, nu har ni snart bebisen i famnen, som ni har längtat efter i flera år. Kan förstå att det känns overkligt. 

    Kan tänka mig att det är tungt nu. Jag har redan börjat tycka det är jobbigt att böja mig med magen (vecka 23), så det måste vara väldigt tungt och jobbigt senare.

    Hoppas bebisen vill komma ut snart. Ni har inte kollat kön va? Och hoppas på en smidig förlossning. =) 

    Stor kram


    idag ringde jag min gyn som skulle skicka remiss till fysioterapi/massage så det ser jag fram emot nu. Jag är sjukt stel - så tänkte säga till fysion att bara massage går bra bara =) 

    nä förlossningsbrev behövs säkerligen inte, du verkar så lugn och sansad så allt kommer ju gå toppen Glad spännande att du skrev att slemproppen börjat lossna - såna saker har jag liksom ingen aning om vad det innebär men det får man väl lära sig på kursen hoppas jagFlört

    skönt med både närhet till sjukhuset och att det är 'lågsäsong' ;)  vi bor egentligen 200m från ett sjukhus men jag väljer ett annat då det andra verkar 'lugnare' och fler pratar engelska.
    sedan är sjukhuset här bredvid ett universitetssjukhus och jag är inte så sugen på att ha en massa studenter springandes hela tiden. Låter säkert märkligt - men så känner jag när jag ändå får välja...är ju väldigt bortskämt - men så funkar det i schweiz. det andra sjukhuset är 15 med bil så inte hela världen =)
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-08 13:08:18 följande:
    Aa verkligen :)

    Åh samma här! Fick hem ett paket igår :) ja det behövs ju när ens tröjor blir som en magtröja haha! Försökte ändå köpa sånt som jag säkert kan ha efter graviditeten också. Lär ju ändå va lite större om magen ett tag efter :) behövde köpa byxor å så för flera veckor sen. Har varit stor sen v 14 typ. Så har leggings å typ som mjukisbyxor. Det är ju väldigt skönt å ha dom där byxorna som går upp å värmer över magen :)

    Åh vill också börja renovera barnrummet! Har fått det i uppdrag å sköta. Killen gör ett gym av det andra rummet vi har å jag får barnrummet. Ska bli så kul. Håller på å funderar vilka färger jag vill ha! Har vita väggar å vit byrå så blir vitt med en eller två färger ;) antingen vitt å beige eller vitt, grått å rosa :D finns så mycket fina bilder på pintarest! Har du kikat där? :D

    haha jaa precis! magtröjor va rätta ordet! känns som alla tröjor blivit det på senare veckor! haha :D 

    jag ska ha mörkgrå och vitt, med inslag av gammelrosa.. Sååå fint, älskar den kombinationen! möblerna ska va vita och gråa, sen ska jag ha detaljer som är gammelrosa, tex sänghimmel och kudde och nån hylla oså. Vet i huvudet hur jag vill att de ska se ut, bara hoppas de blir lika bra när de väl är klart ;) 
    åååh printerest.. jaa.. love it!! har massor av sparade pins där på olika barnrum som jag har som inspiration. sååå fint! :D 

  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-08 16:29:54 följande:
    jag tror det är bra att ha husdjur och barn tillsammans - tror det skapar ett lugn, en respekt och vänner för livet :) men ja klart jag har en romantiserad bild av det när jag inte har en egen ;)

    ja jag kör hemma framför TVn - försöker prova lite olika pass o se om jag fastnar för något särskilt.vissa är mer som vanliga stretchningspass- och vissa lite mer power i :)

    jag gillar min mage =) jag köper inga nya fina kläder direkt utan letar mest efter längre koftor att ha till tajts eller jeans. har köpt 2 gravidtajts och 2 gravidjeans jag skiftar mellan. kan inte tänka mig att ta på mig något annat just nu =) HMs grejer har funkat perfekt. Finns inte så många andra roliga butiker (typ Lindex o så) här i Schweiz så jag kommer nog inte direkt spendera något på kläder närmsta halvåret ;)

    har börjat fråga runt lite vad folk köpt för vagn och så bland vänner - det är ju en djungel där ute och plötsligt är det kanske ett stressmoment så jag tänkte vi kunde lika gärna bestämma oss nu. har du någon aning ännu? vi kommer ju åka till sveirge när bebisen är typ 2 månader så måste planera lite för hur vi ska resa etc - känns inte som det smidigaste direkt då mannen prompt ska ha med sig golfväskan ocksåTungan ute
    Skrev precis ett låååångt inlägg så försvann allt när ja skulle skicka. typiskt. Så fattar mig lite kort nu :P

    Låter behagligt att köra framför tvn! kör du youtube eller färdiga dvd pass?

    Jag känner oxå lika gällande gravidkläderna, dock byxor är inget jag köpt gravidbyxa ännu men däremot tröjor då alla jag äger börjar bli magtröjor pga magen :P Skönt att äntligen ha nått som går över magen hela vägen ner och inte sticker rätt ut ;) 

    Gällande vagn så de krav jag har är att den går bra i snö, är lätt, och att den ska gå att växla mellan bilstol/vanlig vagn enkelt.. har kollat mycket på bugaboo's nya modell FOX, men aldrig kört en så vet inte riktigt, men de ser så bra ut tycker jag.. :)
    jag och mannen ska sen som jag kanske sagt förut åka iväg på barnvagnsletande och prova massor av olika vagnar modeller och märken. tror man lär provköra innan man vet vad man gillar :)
    har ni något speciellt som ni söker gällande vagn?
  • 170909

    Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

    Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.
    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

    Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

    Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång

  • LillaAw
    170909 skrev 2019-01-08 20:48:29 följande:

    Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

    Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.

    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

    Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

    Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång


    Jag hade samma känsla som du. Skrev om det förra veckan i den här tråden :) jag kommer göra ett nytt privat ultraljud. Antagligen i 3D i vecka 26-32 någon gång. Det känns värt det pengarna för mig. Vi kanske bara kommer kunna få ett barn efter denna långa kamp med Ivf så det tänker jag kosta på mig. Kram!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • gammelpysen
    170909 skrev 2019-01-08 20:48:29 följande:

    Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

    Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.

    Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

    Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

    Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång


    På vårt möte tittade de på inte organ i första hand samt mätte längden på bebisen. Kollade även kön eftersom vi önskade det.

    Sedan gick de igenom en lista med rutor över viktiga organ som de alltså kryssade av, dvs ua som i utan anmärkning.

    När har du tid hos barnmorskan nästa gång? Kan du lyfta det med henne?

    Kram!
  • gammelpysen
    BaKu skrev 2019-01-08 12:30:23 följande:

    Vi har träffat barnmorskan v 25, 29,32,35, 37 och 39. Vi har ett möte till inbokat nästa vecka om det inte kommit någon bebis ännu då.

    Jag har faktiskt inte skrivit något förlossningsbrev. På ett av de senare mötena med barnmorskan gick vi kort igenom om man hade några tankar eller saker man vill att förlossningen ska veta. Detta skickas till förlossningen så de har redan detta. Förlossningsbrev kände jag var överflödigt för man vet aldrig vad som händer. Jag tänker försöka ta det som det kommer så mycket som möjligt. Man har ju dessutom barnmorskorna där som kan det här och som kan guida en.

    Hade inte heller jättekoll innan vi var på kurs, men det var precis lagom med information för min del. Inga detaljer utan mer vad som händer i de olika faserna och mycket att man inte kan veta alls hur den specifika förlossningen kommer gå till. En del behöver säkert veta mer och då finns ju mängder med böcker att läsa.

    Vi har väldigt nära till sjukhuset, vilket känns skönt. Nu är det dessutom "lågsäsong" och risken för att behöva åka någon annanstans är ganska liten. Om det är fullt är närmsta andra sjukhus 6 mil bort så det hoppas jag slippa. Nu har vi typ 5 minuter med bil.

    Taxi är väl ett tips om ni inte har bil :) oftast är det ju inte så dramatiskt som på film så det brukar ju gå att lösa.Ja det är ju jätteviktigt att han förstår det. Jag hade svårt att förstå (även om jag rent intellektuellt fattade) hur tungt det verkligen kan vara att vara gravid. Sen har så många av mina vänner och kollegor haft relativt lätta graviditeter där de knappt känt något.

    Mannen här är jätteförstående. Vid nåt tillfälle när jag sa att jag kände mig jobbig som körde med honom så sa han bara att det är det minsta han kan göra för jag bär ju trots allt vårt barn och det är säkert jobbigare. Det är klart han tycker det ska bli skönt när jag orkar göra lite mer här hemma igen, men han klagar inte. Dessutom tycker han jag varit lugn och inte alls hemsk som man lätt kan bli med alla hormoner.

    Jag har aldrig sett fotavtryck just, men nu vet jag ju hur bebis ligger så kan lista ut att det är en fot :) men har ju sett bilder på magar där man verkligen ser fotavtryck och det är ju så häftigt.

    Nä, vi vet inte kön så börjar bli väldigt nyfiken.

    Idag började slemproppen lossna så förhoppningsvis är det dags snart. Men det kan ju dröja länge även efter den lossnat.


    Ååååh, spännande! Håll oss uppdaterade!!! Kram!!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF