• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo

    Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......

  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-13 15:34:10 följande:

    Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......


    Tycker inte alls du är larvig. Det är ju så mycket som förändras i kroppen nu och förstår dina känslor. Speciellt om du kämpat med vikten innan. Men det kanske inte är så bra att du börjar räkna kalorier å får sån ångest över vikten. Kan du kanske prata med din barnmorska? Så du kan få lite råd och stöd. Det här är ju väldigt vanliga tankar. Sen är det bra att du skriver här för det är ju det vi är till för :) du är inte ensam. Och det är okej att klaga trots att vi har gjort ivf. Vi om några borde få klaga :P

    Det jag får ångest över är hur sötsugen jag är och kan inte alls kontrollera det utan det blir choklad å lakrits varje dag typ. Inte bra.. men tänker så länge jag äter nyttigt resterande så är det lugnt :P

    Tycker din viktuppgång låter normal.

    Jag har gått upp 6-7 kg och går in i vecka 21 imorgon.
  • tossaliten

    [quote=79359032][quote-nick]Mjbo skrev 2019-01-13 15:34:10 följande:[/quote-nick]Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......[/

    En tröst jag givk upp allt första 25 v sedan inget mer!

  • Jilka
    Mjbo skrev 2019-01-13 15:34:10 följande:

    Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......


    Trogen läsare som nästan aldrig skriver här dock. Jag har också nojat över min vikt en del,men bm är inte orolig så jag försöker att inte vara det. Är i v. 38 och har gått upp nästan 25 kg (från 65 till 89!) har dock sedan v 14 följt min egen kurva vilket ska vara bra. För mig hjälpte det att prata med och höra att jag var "normal" :)
  • authentic

    Idag på eftermiddagen fick jag en blödning och paniken slog till något så fruktansvärt. Ringde 1177 som det står att man ska göra på Gynakuten hemsidan och fick till svar att det var inget att oroa sig över såhär i vecka 10 bara. Är det ett missfall går det inte att göra något åt det, och det vet jag ju men det var ju inte vad jag ville höra. Jag frågade om jag kunde gå upp till Gynakuten och få göra ett VUL för att se om det ens fanns ett foster kvar men icke då.
    Struntade i hennes ord och gick dit ändå och dom var såå gulliga och självklart så skulle jag få träffa en läkare då hon förstod min oro efter sju IVF försök.

    Efter 2 timmars väntetid så grävde läkaren runt i vad som kändes som 10 minuter och ändrade riktning på skärmen och tittade på den som om han vore närsynt flera gånger. Fällde en tår där för det tog sådan tid och för då förstod jag att det inte var som det skulle. Till slut tittar han på mig och säger "Det är inte två längre men det är en". Sååå himla fantastiskt det var, det var första gången vi fick se den lille och lyckan var total :) Den mätte så fint som 9+3 och min app säger att jag ska vara 9+4 så det är perfekt. Den vinkade och sprattlade för fullt i sin lilla hinnsäck. Den andra hinnsäcken var nu tom och förmodligen var det den som hade orsakat blödningen.

    Så glad över att jag gick till Gynakuten och satte mig, hade inte mått bra av att "vänta och se". Nu jäklar är jag med i karusellen på riktigt :)

  • Mjbo
    Jilka skrev 2019-01-13 20:27:38 följande:

    Trogen läsare som nästan aldrig skriver här dock. Jag har också nojat över min vikt en del,men bm är inte orolig så jag försöker att inte vara det. Är i v. 38 och har gått upp nästan 25 kg (från 65 till 89!) har dock sedan v 14 följt min egen kurva vilket ska vara bra. För mig hjälpte det att prata med och höra att jag var "normal" :)


    Tack snälla för ditt svar. Min bm har inte frågat om min vikt förutom på första träffen, antar att hon ska börja göra det vid nästa för att sedan följa kurvan, ska se till att va delaktig i den och se om det hjälper. Tack iaf för ditt svar!
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-13 17:29:07 följande:

    Tycker inte alls du är larvig. Det är ju så mycket som förändras i kroppen nu och förstår dina känslor. Speciellt om du kämpat med vikten innan. Men det kanske inte är så bra att du börjar räkna kalorier å får sån ångest över vikten. Kan du kanske prata med din barnmorska? Så du kan få lite råd och stöd. Det här är ju väldigt vanliga tankar. Sen är det bra att du skriver här för det är ju det vi är till för :) du är inte ensam. Och det är okej att klaga trots att vi har gjort ivf. Vi om några borde få klaga :P

    Det jag får ångest över är hur sötsugen jag är och kan inte alls kontrollera det utan det blir choklad å lakrits varje dag typ. Inte bra.. men tänker så länge jag äter nyttigt resterande så är det lugnt :P

    Tycker din viktuppgång låter normal.

    Jag har gått upp 6-7 kg och går in i vecka 21 imorgon.


    Jo det är väl så, men de blir lätt att man tänker att man bara ska acceptera allting nu eftersom man borde bara glad. Och SJÄLVKLART är vi det. Men ni förstår mig förhoppningsvis. Ska se om jag kan prata med bm om det på nästa möte om jag känner likadant. Tack <3
  • gammelpysen
    BaKu skrev 2019-01-12 22:38:47 följande:

    Tänkte uppdatera er lite. Ingen bebis ännu. Imorgon är en vecka över. Inga direkta tecken på att det är på gång heller. Haft lite småvärkar/sammandragningar vissa mornar, men gått över direkt...

    Börjar bli otålig. Inte så farligt att vänta som jag trodde. Mest jobbigt är sömnbristen (som ju inte lär bli bättre sen). Kan inte ligga bekvämt. Har kommit fram till att soffan funkar bättre än sängen för tillfället. Dock tråkigt att inte få sova bredvid mannen. Och han får svårt att somna när jag inte är där, men däremot sover han nog bättre när han väl somnat och jag inte väcker honom för nattens femtioelfte toalettbesök.

    Mest jobbigt är att vi så gärna vill träffa bebisen nu. Mannen pillar konstant på vagnen och undrar hur snabbt man kan gå ut på promenad. I väntan försöker han hänga med mitt syskonbarn så mycket som möjligt. Själv orkar jag inte riktigt det dessvärre.

    Mitt syskonbarn har dock förklarat för oss att bebisen inte vill komma ut. Oklart varför och hoppas det ändras snart :p


    hehe, bra att du skriver. Tänker på dig <3 ska bli så roligt med en bebis i gruppen!!!
  • gammelpysen
    Mjbo skrev 2019-01-13 15:34:10 följande:

    Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......


    Jag skriver gärna. Har gått upp skitmycket. Innan graviditet 63, nu 78, v 25+0 i morgon. Tränar jättemycket i vanliga fall och är en 36 i kläder. Kilona rasade in i början och jag är mest nöjd över att ökningen saktar ner nu.

    Nämnas bör att vi som sagt kämpade i 2 år med ivf men att läkarna faktiskt sa till mig att INTE bli smalare och faktiskt dämpa mig vad gäller träningen. Inte bra för kroppen att stressas så pass mycket.

    Här har kilona satt sig strategiskt: mage, bröst och höfter. Kommer fortfarande i mina gamla byxor upp till låren, sedan tar det stopp.

    Jag tränar än, men mest för att inte tappa för mycket muskler. Är inte en sån där snygg gravid med tjusig mage utan snarare barbamamma. Men jag skulle inte för något i världen byta ut vår lilla bebis mot min tidigare kropp...
  • gammelpysen
    authentic skrev 2019-01-13 20:40:53 följande:

    Idag på eftermiddagen fick jag en blödning och paniken slog till något så fruktansvärt. Ringde 1177 som det står att man ska göra på Gynakuten hemsidan och fick till svar att det var inget att oroa sig över såhär i vecka 10 bara. Är det ett missfall går det inte att göra något åt det, och det vet jag ju men det var ju inte vad jag ville höra. Jag frågade om jag kunde gå upp till Gynakuten och få göra ett VUL för att se om det ens fanns ett foster kvar men icke då.

    Struntade i hennes ord och gick dit ändå och dom var såå gulliga och självklart så skulle jag få träffa en läkare då hon förstod min oro efter sju IVF försök.

    Efter 2 timmars väntetid så grävde läkaren runt i vad som kändes som 10 minuter och ändrade riktning på skärmen och tittade på den som om han vore närsynt flera gånger. Fällde en tår där för det tog sådan tid och för då förstod jag att det inte var som det skulle. Till slut tittar han på mig och säger "Det är inte två längre men det är en". Sååå himla fantastiskt det var, det var första gången vi fick se den lille och lyckan var total :) Den mätte så fint som 9+3 och min app säger att jag ska vara 9+4 så det är perfekt. Den vinkade och sprattlade för fullt i sin lilla hinnsäck. Den andra hinnsäcken var nu tom och förmodligen var det den som hade orsakat blödningen.

    Så glad över att jag gick till Gynakuten och satte mig, hade inte mått bra av att "vänta och se". Nu jäklar är jag med i karusellen på riktigt :)


    Vad skönt att det såg bra ut! Och fantastiskt med att se den lille sprattla!

    Vi har alla varit igenom samma oro. Försök att slappna av och njuta nu. Vi har också 7 ivf i bagaget, varav ett tidigt missfall. Svårt att koppla bort rädslan men försök inse att det går vägen Nu!

    Kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF