• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-16 20:28:38 följande:

    Hejhej, nu tar jag mod till mig och skriver i tråden. Är bara i v. 8 än så länge och har inte vågat skriva för tidigt med massa dumma tankar på missfall. Inga tecken på det men orolig likväl. Har fått se det lilla livet på ultraljud. Vilka fina magbilder ni har! Jag tycker redan jag har mage trots tidig vecka. När började ni få mage? Är mitt första barn, är 32 år och hade tur att lyckas på första IVF-försöket. Är så tacksam för möjligheten till IVF.


    Hej och välkommen! Stort grattis till plus och vad skönt att det gick så smidigt! Hur länge hade ni försökt? Fick ni några till frysen? Ja orolig är man fortfarande, är i v 27 nu och är orolig såfort bebis är lugn. Får ångest av bara

    tanken att börja om med insättning och de första veckorna.. Men bara försöka njuta av de milstolpar som kommer längst vägen:) Jag fick mage tidigt typ v 12 sem vid v 20 stannade det av och de senaste veckorna har det som tur är lugnat ner sig lite haha:)
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-01-17 09:22:41 följande:

    Oljan har jag hört fler nu som lovprisar (så kanske inte bara var apotekstjejen som ville kränga prylar haha!) jag använde den även lite i ansiktet igår och inget konstigt hade hänt i morse när jag vaknade haha! här är en länk om någon vill veta:

    www.bio-oil.com/se/se-sv

    Brukar ni få sammandragningar när ni gör något speciellt? typ går fort, anstränger er på nåt sätt eller äter mkt? är det att magen blir hård som är sammandragningen? alltså konstant hård..? försöker utröna lite vad som är vad..

    jag har hela graviditeten vart lite orolig att jag har för kort livmoderhals då jag gjort en konisering för 10 år sedan då de tar bort en bit av den delen i en operation. då kan man tydligen ha större risk för att föda för tidigt eller få sena missfall. Som vanligt är det många läkare som dementerar att konisering ska kunna utlösa det - men det är ju klart att hela läkarkåren aldrig kan vara överens. Som jag förstått det så 'mäter' man liksom inte livmoderhalsen hur som helst heller - antar att man måste göra en gynundersökning för att gör det - och jag har hört att man helst inte gör såna i onödan när man kommit så långt i graviditetetn. Någon annan som har någon åsikt/upplevelse/hört något om det jag svamlar om....? 


    Ja jag får lätt sammandragningar om jag går fort eller överanstränger mig även om min blåsa är full då får jag också ont haha:) En sammandragning gör livmodern hård men inom någon minut ska det släppa:) Åh ska genast klicka hen oljan!!
  • jaktenpaflow

    A

    Men


    BaKu skrev 2019-01-17 13:03:41 följande:

    Ingen bebis här ännu, men lite mer slempropp som gått och lite mer förvärkar så får se om det händer något innan måndag (då vi har tid för igångsättning).

    Min mage började synas tidigt och jag fick snabbt gå över till gravidbyxor. Men för er där magen inte syns så tänk på att i början är det ju inte bebisen som syns utan svullna tarmar mm. Så misströsta inte ;)

    Vi har ju köpt britax smile 2. Att den upplevs ranglig av vissa tror jag mest beror på att den är väldigt lättrullad och man måste faktiskt vänja sig lite vid det i början. Mitt syskonbarn har rullats runt i en sån och minns att första gångerna jag körde vagnen var det nästan lite obehagligt för att den rullade så lätt. När man väl vant sig var det bara bekvämt :)

    Jag har länge fått sammandragningar när jag gått och stått. Magen blir hård, men släpper efter ett tag. Gör inte direkt ont, men känns lite obehagligt. Läs på 1177. Finns ganska bra info om hur sammandragningar, förvärkar och värkar känns :) är inne och läser varje dag nu för att se om det kanske är något på gång :p


    Åhh spännnade!!! Hoppas på gruppens första bebis nu till helgen!! Vore ju så skönt att slippa igångsättning!! Håll oss uppdaterade!!
  • jaktenpaflow

    Så bra ide med en BF lista. Tror det är smidigast att jag börjar sen kan ni alla kopiera listan och lägga till ert namn och den info ni vill ha med sen lägger jag in den i presentationen. Helt ny på detta så kom gärna med andra förslag och idéer:) Jag är på att hoppa med i en FB grupp sen om folk vill:)

    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3

  • Fröken Rabarber
    jaktenpaflow skrev 2019-01-17 18:07:58 följande:

    Hej och välkommen! Stort grattis till plus och vad skönt att det gick så smidigt! Hur länge hade ni försökt? Fick ni några till frysen? Ja orolig är man fortfarande, är i v 27 nu och är orolig såfort bebis är lugn. Får ångest av bara

    tanken att börja om med insättning och de första veckorna.. Men bara försöka njuta av de milstolpar som kommer längst vägen:) Jag fick mage tidigt typ v 12 sem vid v 20 stannade det av och de senaste veckorna har det som tur är lugnat ner sig lite haha:)


    Tack! Vi försökte det obligatoriska året och sen tog utredning och IVF ytterligare ett år, så försökt två år totalt. Jo, vi fick tre blastocyster till frysen. :) bf 29 augusti är planen. :)
  • gammelpysen
    jaktenpaflow skrev 2019-01-17 18:22:20 följande:

    Så bra ide med en BF lista. Tror det är smidigast att jag börjar sen kan ni alla kopiera listan och lägga till ert namn och den info ni vill ha med sen lägger jag in den i presentationen. Helt ny på detta så kom gärna med andra förslag och idéer:) Jag är på att hoppa med i en FB grupp sen om folk vill:)

    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3


    Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april.
  • Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-01-17 17:49:07 följande:

    Men åhh vilken dröm!!! Henne vill jag gärna prova!! Jag går på en klinik på biblioteksgatan :/ vad betalar du per gång? Tar gärna hennes uppgifter:) åh bra ide! Jag fixar:)


    Ja men det tycker jag! :) www.fysiopraktiken.se där finns telefonnr å telefontider :) säg bara att du e gravid så är det hon man får träffa :) Ann-Charlotte heter hon :) 200 kr per besök aa tills man kommer upp till frikort :) Jag har varit där ca 45-50 min varje gång :)

    Nä magbilden är från v 20 ^^
  • Ellencassandra

    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3

    Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april

    Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)

  • Kallamakka

    BF lista:

    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke.

    Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april.

    Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti.

  • tossaliten

    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3

    Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april

    Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)


    Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september 

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF