• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Elcca
    authentic skrev 2019-01-20 17:19:42 följande:

    Beklagar verkligen att du blödde brunt mellan v7-10 men att läsa det just nu betyder mycket. Är så orolig nu igen, aldrig är det en lugn stund i denna ständiga fight till ett litet barn. Förra söndagen blödde jag ju färskt blod och allt såg ändå bra ut på VUL senare samma kväll. Även på tisdagen vid VUL igen såg allting finfint ut och fostret är rätt storlek och allt. Men nu imorse så kom det bruna flytningar när jag torkar mig och det känns som om någon stuckit hål med en nål på min tidigare ballongmage. Jag tittade i min app och såg att jag egentligen ska ha mens just nu så får hoppas att det är någon slags genombrottsblödning. 

    Vill så gärna få njuta av graviditeten någon gång och känna sig lugn men jag gissar att de är en dröm :p

    Vi har UL igen 1 februari och det känns som en evighet dit. Det är då UL för privat NIPT test och sen kort därefter blir det för KUBen, eller om det blir innan.

    Är det någon annan i tråden som haft två hinnsäckar varav en var tom som gjorde att man blödde? Det var ju både klinikens och gynakutens läkares gissning.


    Jag förstår verkligen din oro även om det inte hänt mig, men kan verkligen tänka mig in i hur påfrestande det måste vara att se det! Jag hoppas verkligen att du slipper det snart så att du får möjlighet att njuta av din graviditet! <3
  • Fröken Rabarber

    Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)

  • Ellencassandra
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

    Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)


    Jag har kört gravidyoga å pilates :) vi har ett litet gym hemma med cykel å så också. I första trimestern kan man ju köra typ vad som helst :) nu i andra trimestern har jag anpassat lite så det inte blir nån snebelastning.
  • gammelpysen
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

    Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)


    Har du gjort en färskinsättning? Min klinik var övertydlig med att inte träna förrän äggstockarna var återhämtade. Jag kom igång efter VUL v 9, då var det precis att det funkade med äggstockarna.

    Risken med att köra igång för tidigt är att de vrider sig och du skadar dem.

    Nu kör jag ganska mycket igen, simmar och går på skivstång och liknande. Däremot får jag anpassa en del (v 27) men är underbart att träna igen.

    Kan ju även nämna att jag tränar MYCKET i vanliga fall, dvs det handlade inte om att plöts?igt börja träna.

    Sedan vet jag att många tränar ändå men efter 7 insättningar är man extremt noggrann med att inte göra fel. Fick ett tidigt missfall gången innan och då tränade jag som vanligt. Vet inte om det påverkade men mådde dåligt över att eventuellt ha bidragit till det genom att inte ta det lugnt.
  • Inalina
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

    Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)


    Hej! Jag är en van löpare men har ändå inte sprungit då jag mådde riktigt kasst fram till v 12- och sen kände jag att ?studset? vid en löprunda blir för mkt så jag kör power Wallström och yoga vilket varit helt perfekt. Jag har nog vart lite nojig också då jag blödde lite i omgångar fram till v 12 så jag ville inte riskera fler blödningar även om de var helt oberoende på träning. Vissa tränar jättemkt och vissa inget alls- man gör som man vill :) nu går jag hos fysioterapeut och fått rygg och höft övningar so jag ska göra både där o hemma för att stärka ryggen- då gör jag åtminstone något. :)
  • Mjbo
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

    Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)


    Jag tränar mycket styrketräning "vanliga fall" när jag inte är gravid, men under IVF och nu i graviditet har jag inte tränat nånting. I början för att jag inte vågade riskera nånting, men nu oxå för att jag inte får för läkare då jag har fått en del komplikationer i graviditeten som återkommande smärtor och sammandragningar.. Men vissa tränar hela graviditeten så jag tror det är jätte individuellt beroende på hur man mår och vill. 

    Enklast är nog att lyssna på kroppen och utgå där ifrån :) Lycka till!
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-18 21:52:50 följande:

    Jaa haha det var exakt så jag kände och tönkte om min! Jag frågade tom om hon masserade eller om någon annan gjorde det där och hon sa nej:/! Hur gick det på ditt andra besök? Jag fick en övning, höftlyft vilket är den enda övningen jag redan gör...:/

    Ja såå kul med renovering! Nej ett lekrum faktiskt till min dotter, gjorde om mannens hemmakontor haha! Slängde ut honom och målade om och målat lite möbler, nya gardiner ja hela rummet är nytt:) Blev såå fint! Har fått lite panik här hemma och gjort om en del, har nästan blivit en stress att allt ska vara harmoniskt och perfekt! Har du några projekt på gång? Ja jag har hört så bra om den! Ska bara försöka sälja vår andra vagn nu haha:)


    Jag var så inställd på att byta fysioterapeut inför mitt andra besök- men då körde han triggerpunkt- massage så han är jättebra nu! :) jag är tacksam att jag är kvar och jag får 15 min triggerpunkt massage på höften (gör ont så man börjar gråta..- mitt problem sitter i muskeln inte i några fogar!) sen har han idag visat mig olika övningar för höft o rygg att göra hemma så det känns jättebra nu :)

    Hehe jag är rädd att den där paniken ska komma om jag inte börjar inhandla saker till lillan nu så försöker kolla efter begagnade sängar etc. vilken säng har ni tänkt?

    Jag tänker nog en sån där de bebisen ligger bredvid en de första 6 mån typ - babybay eller bedside crib tror jag de heter, och sen köpa en spjälsäng. Men kanske onödigt att köpa 2 sängar :/? Alternativet är en spjälsäng från början (enligt mig är de sjukt stora dock!!) med ett babynest i- men då måste man ju lyfta upp babyn istället för att bara enkelt kunna lägga handen på den typ bredvid sig...ja denna djungel.. hur tänker ni andra? Kram!!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-20 14:17:09 följande:
    Stort grattis till ditt plus!

    Jag va precis som du en riktig testare. Kunde inte sluta testa. Testade varje dag, och ibland 2ggr om dagen. Precis som jag läste ni skrivit så blir man lugn för stunden, men det är ju inget säkert kort för det såklart, men det vet man ju om.. jag tänker att mår du bra av att testa och det gör dig lugn, och du kan rent ekonomiskt, så testa på! :) så jobbigt allt detta man går igenom ändå, så får man en stunds lycka av att få se plus en gång till så varför inte :)

    Jag testade som sagt varje dag, fram till ca 2 veckor efter officiella testdagen. Sen va vi på ul nån vecka efter det. Och jag slutade nog inte kolla blod i toan/pappret fören ca vecka 14 kanske.. även efter kub alltså. Dit jag vill komma med detta är att går man igenom detta så hör det nog till.. Man ÄR orolig, hela tiden, dygnen runt. Känn dig inte onormal eller konstig för det :)

    Har fortfarande hjärtat i halsgropen ibland om det känns konstigt eller annorlunda, och då har vi ändå varit på både rul och kub och fått höra att allt ser perfekt ut. Är i vecka 22.. Men nu blir man lugnare när man känner henne i magen flera gånger om dagen <3

    Stort lycka till i din graviditet, och håll ut! <3 Kram.
    Jag känner så väl igen mig i detta - kunde ha skrivit det själv!

    jag är FORTFARANDE orolig över blod på pappret - har ju kommit till v 23 nu - så har man en eller flera gånger fått blödning under graviditeten är det svårt att till 100% 'glömma bort' eller slappna av. Dock skulle jag nog inte tänka att det är missfall bara för att man blöder - utan vi har väldigt känsliga slemhinnor etc i graviditeten.

    nu har jag börjat märka att jag får sammandragningar till och från - jag märker det dock endast på att magen blir stenhård och typ pekar åt ena hållet - men jag känner inget om jag inte känner på magen.. märkligt.. men så underbart att man känner henne sprattla/sparkas/boxas/stångas?? dagligen nuSolig

    Har du det bättre nu när du tar det lugnare? är du sjukskriven nåt eller jobbar du fullt?
  • Inalina
    authentic skrev 2019-01-20 17:19:42 följande:
    Beklagar verkligen att du blödde brunt mellan v7-10 men att läsa det just nu betyder mycket. Är så orolig nu igen, aldrig är det en lugn stund i denna ständiga fight till ett litet barn. Förra söndagen blödde jag ju färskt blod och allt såg ändå bra ut på VUL senare samma kväll. Även på tisdagen vid VUL igen såg allting finfint ut och fostret är rätt storlek och allt. Men nu imorse så kom det bruna flytningar när jag torkar mig och det känns som om någon stuckit hål med en nål på min tidigare ballongmage. Jag tittade i min app och såg att jag egentligen ska ha mens just nu så får hoppas att det är någon slags genombrottsblödning. 
    Vill så gärna få njuta av graviditeten någon gång och känna sig lugn men jag gissar att de är en dröm :p

    Vi har UL igen 1 februari och det känns som en evighet dit. Det är då UL för privat NIPT test och sen kort därefter blir det för KUBen, eller om det blir innan.

    Är det någon annan i tråden som haft två hinnsäckar varav en var tom som gjorde att man blödde? Det var ju både klinikens och gynakutens läkares gissning.
    Åh jag förstår precis hur du känner med att man aldrig 'får' slappna av... om du kan  - så försök vara så neutral det går och läs inte för mkt skräckscenarior på FL.

    Jag blödde minst 3-4 ggr innan v 12 - någon gång helt färskt så det droppade i toan, och några ggr bruna flytningar som var rätt rikliga men bebisen mådde bra.

    Jag satte in 2 frysta så visst kan det haft att göra med att en av dem försvann - men trots att ingen läkare eller barnmorska vill skriva/säga att det är 'normalt' med blödningar är vi många här i gruppen som haft det lite till och från. Så länge du inte får jätteont i magen i samband så försök att inte oroa ihjäl dig. Hjärta
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF