• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-31 15:27:14 följande:
    Va skönt att det är bättre. Hoppas det fortsätter så!

    Nja jag är inte av med magsmärtorna, men sammandragningarna gör inte ont längre, det är skönt.. Däremot har jag magsmärtor ofta fortfarande. Va soffliggandes senast för två dagar sedan med magont, och det ändå som hjälper är att lägga mig ner. Jätte konstigt. Men ingen som vet vad det är för nått eller vart det kommer ifrån, så ingen mening att åka in när ja får ont heller.

    Ska in och kolla på hemsidan! :D tack för tips!
    hmm va jobbigt - men tror du inte det beror på att magen växer så mkt nu? eller är det mer som menssmärtor? så himla svårt att veta vad som är 'normalt' .. har du tagit odling för UVI?
  • Ellencassandra

    Hej på er! Har sedan i måndags haft mycket smärta när jag går.. eller ja när jag rör mig överhuvudtaget. Hugg/skärande i ljumskarna å underlivet. Tog urinprov för å utesluta urinvägsinfektion. Det var inget sånt utan min foglossning har förvärrats. Var hos läkaren idag och blev helt sjukskriven nu. Känns jätte konstigt. Var inte beredd på att det skulle gå så fort. Känns jobbigt å va hemma så pass länge, men det går verkligen inte å jobba. Även om det är halvtid. Så måste tänka på mig själv å bebis nu :)

    Igår fick vi hem barnvagnen :) overkligt!

  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-01-31 16:05:59 följande:

    Hej på er! Har sedan i måndags haft mycket smärta när jag går.. eller ja när jag rör mig överhuvudtaget. Hugg/skärande i ljumskarna å underlivet. Tog urinprov för å utesluta urinvägsinfektion. Det var inget sånt utan min foglossning har förvärrats. Var hos läkaren idag och blev helt sjukskriven nu. Känns jätte konstigt. Var inte beredd på att det skulle gå så fort. Känns jobbigt å va hemma så pass länge, men det går verkligen inte å jobba. Även om det är halvtid. Så måste tänka på mig själv å bebis nu :)

    Igår fick vi hem barnvagnen :) overkligt!


    ajdå din stackare =( så jobbigt! förstår att man hamnar i chock över att bli sjukskriven men finns ju tyvärr inte så mkt att göra - man får ju knappast äta en massa starka mediciner heller!!

    roligt med barnvagnen - kanske kan du hitta någon mer hobby du kan göra hemifrån soffan istället? eller lära dig att sticka, virka o sånt där Drömmer? Kram!
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-31 15:51:53 följande:

    hmm va jobbigt - men tror du inte det beror på att magen växer så mkt nu? eller är det mer som menssmärtor? så himla svårt att veta vad som är 'normalt' .. har du tagit odling för UVI?


    Nej det är samma smärtor jag haft hela tiden. Ingen som vet vad det är. Blir värre om jag rör mig osv som de alltid varit. Tagit alla odlingar som finns, inget fel. Inte menssmärtor utan mer "ont i hela magen" smärtor. Svårt att förklara. Gör även ont när man trycker under naveln och neråt.

    Det senaste dom va lite inne på var om det kan trycka på nånting där inne, livmodern är lixom lite sne tydligen, lutar lite åt ena hållet eller vad man ska säga, så om den trycker på nånting eller så, men de känns lite långsökt eftersom problemen började redan i v 18 när magen inte va så stor. Men men.. märker ju att det blir bättre när jag ligger ner, så när jag känner att de kommer så åker jag hem och lägger mig i soffan :)
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-31 16:05:59 följande:

    Hej på er! Har sedan i måndags haft mycket smärta när jag går.. eller ja när jag rör mig överhuvudtaget. Hugg/skärande i ljumskarna å underlivet. Tog urinprov för å utesluta urinvägsinfektion. Det var inget sånt utan min foglossning har förvärrats. Var hos läkaren idag och blev helt sjukskriven nu. Känns jätte konstigt. Var inte beredd på att det skulle gå så fort. Känns jobbigt å va hemma så pass länge, men det går verkligen inte å jobba. Även om det är halvtid. Så måste tänka på mig själv å bebis nu :)

    Igår fick vi hem barnvagnen :) overkligt!


    Jobbigt med sjukskrivningen men ändå bra att de tar dig på allvar såklart.

    Och såå kul med barnvagnen!! Längtar jag med :D
  • S91
    Inalina skrev 2019-01-30 08:53:09 följande:

    grattis till fint resultat på kub!! vad härligt att allt gick bra och visst är det en stor tröst i illamåendet när man får se den lilla krabaten leva runt där inne  jag håller med att det är jättehäftigt att se alla de där detaljerna på bebisen! vi var också på väldigt bra humör efter KUB men jag har också vänner som fått väldigt dåliga resultat som de precis fick reda på så sörjer med dem också. när man får se en frisk bebis/låg risk för avvikelser så har man mkt att vara tacksam för märker man

    jag tyckte också det var så mkt roligare när man äntligen kunde berätta för folk! då börjar även magen växa när bebisen äntligen vågar visa sig hehe!!

    Går in i v 25 på fredag - och lillan lever rövare inne i magen =) det är jättehäftigt när man börjar känna rörelser som man inte kan missta för tarmrörelser längre ;) hoppas ditt illamående försvinner nu också!


    Ja det var underbart. Förstår att de som får hög risk blir väldigt ledsna och oroliga. Tur att nipt finns så man slipper fostervattensproverna det allra första.

    Ja det kanske är så med magen, tycker inte det syns något mer än att jag lagt på mig lite kring magen hehe.

    Såg att du fått bakteriell vaginos. Har haft det flera gånger men inte nu under graviditeten. Har blivit frisk supersnabbt på behandling. Har inte hört några skräckhistorier :). Bra att du fått behandling, då blir du bättre snabbt! Förstår din oro men be gyn kolla nästa vecka! :) stor kram
  • gammelpysen
    Inalina skrev 2019-01-31 09:23:57 följande:

    Hej på er!

    Jag var ju på en undersökning hos gyn förra veckan pga sammandragningar och allt verkade frid o fröjd när jag var där. hon tog dock lite prover för att säkerställa att jag inte hade uvi eller annan infektion. igår fick jag hem ett BREV från gyn där det sod att de hittat en 'ofarlig' infektion och bifogat låg ett recept på medicin som skulle hämtas ut. 

    jag hade haft en middag hemma så öppnade inte brevet förrän kl 22 och började googla på 'bakteriell vaginos' som jag tydligen hade. hittade då givetvis en massa statsitik och undersökningar om att just BV kan leda till för tidig födsel 

    som tur e har vi ett nattöppet apotek i stan så jag fixade tabletterna direkt och tog första igår innan jag la mig. Men känner mig fortfarande orolig (trots att jag inte kan göra nåt åt detta nu) och irriterad på min gyn att de inte ringde och berättade detta så fort de fick svaren istället. (kollar inte brevlådan varje dag).

    någon annan som hört om/haft bakteriell vaginos? skräckhistorierna kan ni kanske hålla för er själva...men så 'ofarlig' känns den här infektonen absolut inte...kram på er!


    Här är en med erfarenhet! Dock inte haft det som gravid.

    Jag skulle inte oroa mig. Är det något akut ringer de. Jag hade gbs innan jul, blev uppringd fredag eftermiddag men detta var ju precis innan julledigheten så de insåg väl att det inte gick att posta några svar.

    Ingen fara så länge du behandlar alltså, men jag förstår att man blir nervös!

    Kram!
  • Inalina
    S91 skrev 2019-02-01 06:03:47 följande:
    Ja det var underbart. Förstår att de som får hög risk blir väldigt ledsna och oroliga. Tur att nipt finns så man slipper fostervattensproverna det allra första.

    Ja det kanske är så med magen, tycker inte det syns något mer än att jag lagt på mig lite kring magen hehe.

    Såg att du fått bakteriell vaginos. Har haft det flera gånger men inte nu under graviditeten. Har blivit frisk supersnabbt på behandling. Har inte hört några skräckhistorier :). Bra att du fått behandling, då blir du bättre snabbt! Förstår din oro men be gyn kolla nästa vecka! :) stor kram
    ja jag gjorde mitt nipt väldigt tidigt så fick mina provsvar samma dag som jag gjorde kub =) Men får man väldigt dåligt på kub verkar läkarna ändå rekommendera att gå direkt på moderkaksprov - det fick min väninnan göra och hon fick svar att bebisen hade Downs i veckan. annars hade väntan på NIPTproverna (som ändå inte är 100%) tagit för lång tid för processen för dem. 

    tack för att du delar med dig ang bv, känner mig lite lugnare nu och märker ju inte själv något av det. men tabletten jag ska sätta in varje kväll är ENORM och dessutom en 'torr' variant - det där kunde de ju tänkt på när de tillverkade den...Förvånad mår du lite bättre nu? Hjärta 
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-02-01 07:12:08 följande:
    Här är en med erfarenhet! Dock inte haft det som gravid.

    Jag skulle inte oroa mig. Är det något akut ringer de. Jag hade gbs innan jul, blev uppringd fredag eftermiddag men detta var ju precis innan julledigheten så de insåg väl att det inte gick att posta några svar.

    Ingen fara så länge du behandlar alltså, men jag förstår att man blir nervös!

    Kram!
    Tack snälla för pepp!Glad känner mig inte lika orolig längre, måste sluta googla om det nu bara... Ni som ligger lite före här - har du köpt 'klart' saker till bebisen nu?Baby
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-31 17:19:20 följande:
    Nej det är samma smärtor jag haft hela tiden. Ingen som vet vad det är. Blir värre om jag rör mig osv som de alltid varit. Tagit alla odlingar som finns, inget fel. Inte menssmärtor utan mer "ont i hela magen" smärtor. Svårt att förklara. Gör även ont när man trycker under naveln och neråt.

    Det senaste dom va lite inne på var om det kan trycka på nånting där inne, livmodern är lixom lite sne tydligen, lutar lite åt ena hållet eller vad man ska säga, så om den trycker på nånting eller så, men de känns lite långsökt eftersom problemen började redan i v 18 när magen inte va så stor. Men men.. märker ju att det blir bättre när jag ligger ner, så när jag känner att de kommer så åker jag hem och lägger mig i soffan :)
    ok jag förstår, låter ju troligt ändå att något knycklas ihop där inne när livmodern tränger undan tarmarna etc. hade för mig att du vart rätt hård i magen också - låter ju som att det kan finnas et samband kanske. (men jag e ju ingen expert!Drömmer)

    Nu känns det roligt att titta sig i spegeln och se en riktig bebiskula även på morgonen tycker jagSkrattande man kan bli lite fundersam dock hur 'stor' man ska bli då det fortfarande är typ 4 mån kvar... undrar om magen stannar av lite snart... försöker alltig ligga och säga godmorgon och känna lillan innan jag sticger upp ur sängen varje dag - bättre än meditation juHjärta
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF