• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Fröken Rabarber skrev 2019-02-11 22:25:29 följande:

    Funderar på det här med sovställning i sängen. Har hört att det ska vara bäst för bebisen att jag ska sova på sidan (helst vänster pga kroppspulsådern). Men hur sover ni? Brukar ni sova på sidan även utan graviditet så det kanske inte är något problem? Eller har ni lyckats övertala era kroppar att sova på sidan? Min är lite övertalad...


    Ja man bör sova på väster sida. Finns tydligen nån forskning på att höger sida ger något ökad risk för att barnet dör. Något med hur navelsträngen hamnar har jag för mig. Vågar inte garantera någon sanningshalt i detta. Ligga på rygg blir bara svårt ju större man blir. Det är något större blodkärl som kommer i kläm och man får då svårt att andas. Du märker ju av det själv, men mycket jobbigt. Dessutom blir det tungt ju mer magen växer.

    Jag sover oftast på sidan ändå så var inga större problem, förutom att jag mot slutet hade väldigt ont i vänster axel och skuldra.

    Men fanns inga andra alternativ för mig heller i och med den otroliga halsbrännan jag led av. Halsbränna kan lindras av att ligga på vänster sida och blir oftast värre på höger. Det ska ha nåt med magsäckens form att göra. Svårare för magsyran att tränga upp.

    Och på tal om halsbränna. Om någon lider av det och känner att vanliga huskurer eller medicin, som exempelvis novalucol, inte funkar så vill jag tipsa om omeprazol. Det var min räddning. Jag har ofta halsbränna som icke gravid, men under graviditeten blev det så otroligt mycket värre. Omeprazol hjälper oftast inte direkt, men tar man det regelbundet så ger det mycket lindring. Var dock tvungen att ta det ungefär samma tid varje dag. Gick det för långt emellan fick jag "börja om" mad några dagar utan verkan. Jag såg till att få det på recept eftersom jag då fick det gratis. Hade ju redan kommit upp i högkostnadsskyddet. Det finns dock receptfritt.

    Sen bebis kom har jag dock varit halsbrännefri vilket varit så skönt!
  • BaKu

    Kom på ett litet tips som kanske kan vara lite udda. Vet inte om jag nämnt det innan. Men mellan krystvärkarna åt jag glass. Päronsplit närmare bestämt. Det var så sjukt gott. Var törstig och hade ju knappt ätit på ett dygn. Det var svårt att lyckas dricka så en glass som smälte i munnen och gav både svalka och lite socker var perfekt. Också något att fokusera på mellan värkarna. Blir det fler barn för oss kommer jag definitivt se till att få glass under nästa förlossning också! Isglass är nog det bästa för situationen.

  • Ellencassandra
    Fröken Rabarber skrev 2019-02-11 22:25:29 följande:

    Funderar på det här med sovställning i sängen. Har hört att det ska vara bäst för bebisen att jag ska sova på sidan (helst vänster pga kroppspulsådern). Men hur sover ni? Brukar ni sova på sidan även utan graviditet så det kanske inte är något problem? Eller har ni lyckats övertala era kroppar att sova på sidan? Min är lite övertalad...


    Det är på rygg man ska undvika, men senare i graviditeten. Från å med v 28 typ. MEN egentligen gäller det bara om du själv mår dåligt när du ligger på rygg. Blir du yr å illamående av det så är det troligt att flödet inte är så bra för bebis heller. Höger sida ger också sämre blodflöde men inte som på rygg. Min bm sa att när man väl blir så stor så vill man inte ligga på rygg ändå :) har läst så mycket för blev skit rädd när jag läste om att barnet kunde dö. Men det är lite överdrivet. Det är inte farligt om man skulle vakna på natten å ligga på rygg, då vänder man bara på sig till sidan igen :) man känner av det där själv hur man mår.
  • gammelpysen
    Ellencassandra skrev 2019-02-12 06:08:39 följande:

    Det är på rygg man ska undvika, men senare i graviditeten. Från å med v 28 typ. MEN egentligen gäller det bara om du själv mår dåligt när du ligger på rygg. Blir du yr å illamående av det så är det troligt att flödet inte är så bra för bebis heller. Höger sida ger också sämre blodflöde men inte som på rygg. Min bm sa att när man väl blir så stor så vill man inte ligga på rygg ändå :) har läst så mycket för blev skit rädd när jag läste om att barnet kunde dö. Men det är lite överdrivet. Det är inte farligt om man skulle vakna på natten å ligga på rygg, då vänder man bara på sig till sidan igen :) man känner av det där själv hur man mår.


    Jag somnar ofta på vänster sida. Någon enstaka gång har jag vaknat av att jag ligger på rygg, men det är knappt jag gör det ändå eftersom det kan vara svårt att få över hela kroppen nu i v 30 gillar att sova på rygg i vanliga fall men som du skriver så är det inget man vill göra nu ändå.
  • gammelpysen

    Hej alla!

    Uppdatering från vår sida. Efter ytterligare en urinvägsinfektion, den 4e sedan augusti (!!!) Med gbs (streptokocker) har jag nu fått en längre kur antibiotika. Inte full dos men fram till en vecka efter förlossningen!!!

    Kan rekommendera alla som är oroliga att faktiskt söka, även om det känns som om man stör. Sista gången trodde jag att det var foglossning som gjorde att jag kände av magen och rygg. Var inne och fick göra ett ctg (perfekt för övrigt <3 ) och någon klok person tyckte att jag skulle lämna urinprov ändå, trots att senaste kuren var i december. Ny infektion! Blir galen! Men som sagt, är ni oroliga så sök. Hellre en gång för mycket än för lite. Minns att det tidigare varit en diskussion om sammandragningar, det är ett tecken på urinvägsinfektion - jag har i princip aldrig haft de typiska ont-när-jag-kissar-symptomen utan snarare reagerat på sammandragningar.

  • Ellencassandra
    gammelpysen skrev 2019-02-12 07:22:35 följande:

    Hej alla!

    Uppdatering från vår sida. Efter ytterligare en urinvägsinfektion, den 4e sedan augusti (!!!) Med gbs (streptokocker) har jag nu fått en längre kur antibiotika. Inte full dos men fram till en vecka efter förlossningen!!!

    Kan rekommendera alla som är oroliga att faktiskt söka, även om det känns som om man stör. Sista gången trodde jag att det var foglossning som gjorde att jag kände av magen och rygg. Var inne och fick göra ett ctg (perfekt för övrigt <3 ) och någon klok person tyckte att jag skulle lämna urinprov ändå, trots att senaste kuren var i december. Ny infektion! Blir galen! Men som sagt, är ni oroliga så sök. Hellre en gång för mycket än för lite. Minns att det tidigare varit en diskussion om sammandragningar, det är ett tecken på urinvägsinfektion - jag har i princip aldrig haft de typiska ont-när-jag-kissar-symptomen utan snarare reagerat på sammandragningar.


    Precis! Man vill nog inte ens ligga på rygg sen ändå :)

    Men usch va jobbigt med återkommande urinvägsinfektion :( har du haft lätt innan å få det eller? Jo det är bra å va uppmärksam å lämna prov en gång för mycket. Jag lämnade nyligen urinprov, var osäker på om det var det jag det jag fått eller foglossning. Men det var foglossningen som spökade.
  • gammelpysen
    Ellencassandra skrev 2019-02-12 08:01:10 följande:

    Precis! Man vill nog inte ens ligga på rygg sen ändå :)

    Men usch va jobbigt med återkommande urinvägsinfektion :( har du haft lätt innan å få det eller? Jo det är bra å va uppmärksam å lämna prov en gång för mycket. Jag lämnade nyligen urinprov, var osäker på om det var det jag det jag fått eller foglossning. Men det var foglossningen som spökade.


    Nej, kan inte minnas att det varit så innan, eller också har man aldrig tänkt på det. Gbs finns ju hos var tredje kvinna och i vanliga fall brukar det inte bli några bekymmer. Var riktigt orolig förra gången men känns bra att få behandling.

    Jobbigt med foglossning. Har du fått hjälp av sjukgymnast?
  • Ellencassandra
    gammelpysen skrev 2019-02-12 08:36:56 följande:

    Nej, kan inte minnas att det varit så innan, eller också har man aldrig tänkt på det. Gbs finns ju hos var tredje kvinna och i vanliga fall brukar det inte bli några bekymmer. Var riktigt orolig förra gången men känns bra att få behandling.

    Jobbigt med foglossning. Har du fått hjälp av sjukgymnast?


    Okej! Ja det e ju väldigt vanligt att gravida får det. Man borde nästan få ta regelbundna urinprover. I och med att man kan gå utan symtom.

    Men du måste alltså ta antibiotika ända fram till förlossning?

    Ja jag träffar sjukgymnasten en gång i veckan å tränar lite varje dag :) har en spinning cykel hemma så kör 10-15 min varje dag. Just eftersom jag är hemma sjukskriven, är ju inte bra å bara ligga å slappa heller :P har du fått nån foglossning?
  • Mjbo
    gammelpysen skrev 2019-02-12 07:22:35 följande:

    Hej alla!

    Uppdatering från vår sida. Efter ytterligare en urinvägsinfektion, den 4e sedan augusti (!!!) Med gbs (streptokocker) har jag nu fått en längre kur antibiotika. Inte full dos men fram till en vecka efter förlossningen!!!

    Kan rekommendera alla som är oroliga att faktiskt söka, även om det känns som om man stör. Sista gången trodde jag att det var foglossning som gjorde att jag kände av magen och rygg. Var inne och fick göra ett ctg (perfekt för övrigt <3 ) och någon klok person tyckte att jag skulle lämna urinprov ändå, trots att senaste kuren var i december. Ny infektion! Blir galen! Men som sagt, är ni oroliga så sök. Hellre en gång för mycket än för lite. Minns att det tidigare varit en diskussion om sammandragningar, det är ett tecken på urinvägsinfektion - jag har i princip aldrig haft de typiska ont-när-jag-kissar-symptomen utan snarare reagerat på sammandragningar.


     


    Tur att du sökte ändå! Skönt att få reda på varför man mår konstigt, eller inte som vanligt iallafall.. 


    Hoppas det blir din sista kur nudå :) Vilken vecka är du i nu?

  • Lenaia

    Hej!

    Jag hoppar in här!

    Vi påbörjade vår IVF resa i augusti. Korta protokollet, ett uttag och tot 3 insättningar - idag gravid v6.

    Ultraljud bokat till slutet av februari där vi hoppas få se vårt lilla stjärnskott igen! BF beräknat Oktober :)

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF