• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Jilka
    Inalina skrev 2019-02-12 14:51:00 följande:

    Tack för tips! ska kolla om de finns här och vad de jag har fått är för nåt - de är illrosa som jag har nu - bara det är ju en varningssignal liksom...

    tänker om det är så farligt egentligen att ligga lite lågt med järnet - eller om det också kan bli farligt för bebisen... ?

    köpte vanliga järntabletter på svenska apoteket för några mån sen som jag tagit lite sporadiskt  (typ sån där vitaminburk det står JÄRN på)- och inte haft några som helst problem med heller - men uppenbarligen verkar de heller inte hjälpt med tanke på att värdet förra veckan låg för lågt.. 


    Det är väl bland annat så att det kan vara farligt för dig då det är stor risk att man förlorar en hel del blod vid förlossningen. Plus att man kan bli sjukt trött. Jag beställde sideral-en från en hemsida så förhoppningsvis levererar de utomlands. Hoppas du hittar nåt som fungerar. Jag hittade tyvärr sideral-en först en månad innan förlossningen, önskar att bm hade tipsat om dem tidigare. Men hon sa att de inte gör de då den kostar så mkt (tror jag betalade 600 för 60 tabletter, man tar normalt en om dagen).
  • authentic

    I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

    Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.

  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-02-12 13:27:52 följande:

    Ja precis - som att man inte har tillräckligt att oroa sig för ! jag är lite nere - men måste ju tänka positivt och att allt borde vara borta efter nästa operation.

    Jag vet mer på måndag när det är dags för nästa op, graden jag har kan tydligen ta sig ner i blodkärlen och då finns det ju risk för spridning så vill bara få bort allt nu och lägga mig under täcket och aldrig tänka på det igen ungefär. De flesta blir ju friska genom endast op så jag tänkte vara en av dem!

    Tack fina för kramen!


    Förstår att det gör dig nere! Hoppas att du har någon som är bra att prata med. Klart det kommer att gå bra och att det räcker med operation, du är en av dem! Och jag håller alla tummar för att det blir just så. Kram
  • Fröken Rabarber
    Ellencassandra skrev 2019-02-12 06:08:39 följande:

    Det är på rygg man ska undvika, men senare i graviditeten. Från å med v 28 typ. MEN egentligen gäller det bara om du själv mår dåligt när du ligger på rygg. Blir du yr å illamående av det så är det troligt att flödet inte är så bra för bebis heller. Höger sida ger också sämre blodflöde men inte som på rygg. Min bm sa att när man väl blir så stor så vill man inte ligga på rygg ändå :) har läst så mycket för blev skit rädd när jag läste om att barnet kunde dö. Men det är lite överdrivet. Det är inte farligt om man skulle vakna på natten å ligga på rygg, då vänder man bara på sig till sidan igen :) man känner av det där själv hur man mår.


    Tack för lugnande ord. :) ska börja öva mig på sidosovande inför att jag blir större. Kom på att det gick bättre om jag inte drog upp benen för mycket utan ligger mer utsträckt. :)
  • Ellencassandra
    Fröken Rabarber skrev 2019-02-13 06:36:03 följande:

    Tack för lugnande ord. :) ska börja öva mig på sidosovande inför att jag blir större. Kom på att det gick bättre om jag inte drog upp benen för mycket utan ligger mer utsträckt. :)


    Det låter bra :) jag har börjat få svårt å röra mig, är ganska stor nu så å bara vända sig om i sängen är ett stort projekt haha. Men sen om du blir orolig att du ska rulla över på rygg kan man lägga kuddar bakom ryggen som stöd så man ligger kvar på sidan :)
  • gammelpysen
    Inalina skrev 2019-02-12 10:18:16 följande:

    men åh din stackare!!! skönt ni fick reda på att det var uvi så ni kunde börja behandla direkt! jag tar urinprov varje gång jag är hos gyn/bm så det har varit en gång i månaden. verkar vara så i schweiz - men tydligen inte i sverige.

    mina sammandragningar tror jag berott på fysisk stress/tunga lyft och även lite psykisk stress på det. (hade ju även bakteriell vaginos som jag fick behandling mot)

    fick reda på häromdagen att ett födelsemärke som jag haft ett litet tag och som blev ganska mörk tydligen var malignt melanom. :(

    så nu måste jag göra en större operation. Så vill även säga till er här inne att bara för att det är 'normalt' att få lite fler födelsemärken som gravid - så kolla ändå noga att de inte är mörka eller ojämna!! hormonerna i kroppen ställer till med en del saker - men jag har nog mest haft otur. men som sagt - den stressen gör mig lite extra känslig nu också så försöker vila mer än vanligt. kram!


    Oj!!! Stackare!! Förstår att det känns tufft. Som BaKu skriver har man ju annat att oroa sig för ändå... skönt att du verkar få vård snabbt. Säkert ingen fara men tråkigt att behöva ta itu med sånt mitt i allt annat.

    Kram!
  • gammelpysen
    authentic skrev 2019-02-12 20:05:37 följande:

    I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

    Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.


    Grattis! Vad skönt! Hur var det, fick ni försöka länge?

    Vad gäller smärtor har jag för mig att jag haft en del tidigare. Kan inte minnas om det var just vid slidväggen men varenda gång jag frågat har jag fått svaret att det är mycket som händer och mycket som växer.
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-02-13 07:20:09 följande:
    Det låter bra :) jag har börjat få svårt å röra mig, är ganska stor nu så å bara vända sig om i sängen är ett stort projekt haha. Men sen om du blir orolig att du ska rulla över på rygg kan man lägga kuddar bakom ryggen som stöd så man ligger kvar på sidan :)
    det låter som att man inte är den enda som känner sig som en valross redan nu i sjätte månaden ;) bara att knyta skorna, ta på sig strumpor, resa sig ur soffan är ju ett STORT projekt - kan inte förstå hur det ska bli med 3 månader kvar!!

    hur känns det att vara hemma nu? har du kommit in i rutiner som funkar?

    jag blir alldeles knäpp på att jag behöver kissa precis HELA tiden. I alla fall när jag är ute o går - kanske är det kylan som bidrar också - men om jag kissar och sen efter 5 min kommer utanför dörren känner jag direkt att jag måste hitta närmaste toa igen - tycker det blir lite stressande.. lämnar ju urinprov titt som tätt som inte visat något - tror bara bebisen ligger PÅ blåsan eller nåtFörvånad
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-02-13 08:55:10 följande:

    det låter som att man inte är den enda som känner sig som en valross redan nu i sjätte månaden ;) bara att knyta skorna, ta på sig strumpor, resa sig ur soffan är ju ett STORT projekt - kan inte förstå hur det ska bli med 3 månader kvar!!

    hur känns det att vara hemma nu? har du kommit in i rutiner som funkar?

    jag blir alldeles knäpp på att jag behöver kissa precis HELA tiden. I alla fall när jag är ute o går - kanske är det kylan som bidrar också - men om jag kissar och sen efter 5 min kommer utanför dörren känner jag direkt att jag måste hitta närmaste toa igen - tycker det blir lite stressande.. lämnar ju urinprov titt som tätt som inte visat något - tror bara bebisen ligger PÅ blåsan eller nåt


    Hahah nä då du är inte ensam! Är också som en valross. Min kille får putta på mig ibland när jag ska sätta mig upp haha! Ja håller med. Detta är ju bara början haha! :) man behöver ju lite extra tid för å sätta på skor å så! XD

    Det fungerar bra :) går alltid upp samtidigt som min kille så jag inte ligger å sover för länge. Å försöker träna lite varje dag eller ta en promenad :) idag ska jag ta mig till stan tänkte jag å kika lite i butiker :)

    Hur går det för dig? Dina sammandragningar hade minskat en del va :)

    Haha åh jag förstår dig precis! Har samma problem. Tror definitivt bebisen trycker på blåsan haha. Det jobbiga är ju att det där trycket bara kommer på en gång. Som att man hållit sig i flera flera timmar! Fast det bara gått typ 10 min sen sist :P
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF