• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-23 09:46:35 följande:
    Faktiskt har det varit bättre de senaste dagarna! Jag har känt mig både piggare och haft mindre ont i huvudet. Barnmorskan bokade en läkartid åt mig om en och en halv vecka, men vi bestämde att jag avbokar den om det blir bättre. Hon kunde inte se något konstigt, sockret var bra, hb:t hade sjunkit lite och blodtrycket var lite högre än sist, men ändå helt ok. Hon sa att det inte borde behövas, men att jag kunde ta några järntabletter i veckan, typ varannan dag.

    Hur känns det nu och hur mår du? När beräknas bebisen komma? (Visst väntar du en flicka?)
    vad skönt att du mår bättre!! och grattis till lille pojkenHjärta!! jag fixade inte järntabletter utan fick superont i magen och uppblåst - så jag dricker blutsaft varje dag istället. känns så mkt bättre!!!

    jag mår jättebra, och lillan rör sig som en galning inne i magen - speciellt när jag lägg mig på sidan så är det ibland helt sjukt mkt aktivitet på alla möjliga ställen där inne! och när jag sitter i soffan så far magen åt alla möjliga håll hihi :) har du börjat känna några rörelser ännu? Hon är beräknad 23 maj!
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-02-23 09:41:06 följande:

    Vi har inte berättat det får någon och kommer nog att hålla det för oss själv ett tag. :) Men ni kan få veta: det blir en pojke!

    Näää, förstår att det måste ha varit hemskt! Hur mår du nu? Vilken dag ska ni på ultraljud?


    Åh vilken ära att få ta del av de nyheterna och grattis igen!! Välkommen till pojklistan!:) Denna tråd är rätt så överrepresenterad av små tjejer verkar det som! Inte för att könet spelar någon roll men för mig har det varit enklare att känna ännu starkare koppling till bebis. Längtar så mycket nu! Har ni börjat prata namn än eller för tidigt?

    Jag mår bättre, är sjukskriven så har mycket tid att vila och får då inte sammandragningar på samma sätt. Dock så har jag tappat allt förtroende och förståelse för min kropp vilket jag tycker är jättejobbigt. Litar inte på den alls och det gör att jag ifråsätter en förlossning och att bebis ska stanna till april... Så jobbig känsla... Vet lixom inte var gränserna går och vågar inte riktigt ta reda på det heller.

    Hur mår du?:) När är RUL?
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-02-25 10:32:04 följande:

    vad skönt att du mår bättre!! och grattis till lille pojken!! jag fixade inte järntabletter utan fick superont i magen och uppblåst - så jag dricker blutsaft varje dag istället. känns så mkt bättre!!!

    jag mår jättebra, och lillan rör sig som en galning inne i magen - speciellt när jag lägg mig på sidan så är det ibland helt sjukt mkt aktivitet på alla möjliga ställen där inne! och när jag sitter i soffan så far magen åt alla möjliga håll hihi :) har du börjat känna några rörelser ännu? Hon är beräknad 23 maj!


    Bättre och sämre. Lite dålig stämning här hemma efter att mannen betett sig illa. Men har bett om ursäkt och lovat att han ska skärpa till sig. Tack för grattis! Jag har hela tiden tänkt mig en flicka, så blev lite förvånad. Har tagit ett par järntabletter och magen är ok. Så tänker att jag fortsätter med några i veckan.

    Härligt att blutsaften funkar för dig och att du mår bra! Inte känt något än, men längtar efter lite aktivitet och tänker att det kanske inte dröjer så länge till. 23 maj, det är snart! Läst en del om dina förberedelser inför bebisens ankomst. Låter så mysigt!
  • Akira Öken
    jaktenpaflow skrev 2019-02-25 10:32:15 följande:

    Åh vilken ära att få ta del av de nyheterna och grattis igen!! Välkommen till pojklistan!:) Denna tråd är rätt så överrepresenterad av små tjejer verkar det som! Inte för att könet spelar någon roll men för mig har det varit enklare att känna ännu starkare koppling till bebis. Längtar så mycket nu! Har ni börjat prata namn än eller för tidigt?

    Jag mår bättre, är sjukskriven så har mycket tid att vila och får då inte sammandragningar på samma sätt. Dock så har jag tappat allt förtroende och förståelse för min kropp vilket jag tycker är jättejobbigt. Litar inte på den alls och det gör att jag ifråsätter en förlossning och att bebis ska stanna till april... Så jobbig känsla... Vet lixom inte var gränserna går och vågar inte riktigt ta reda på det heller.

    Hur mår du?:) När är RUL?


    Eller hur! ;) Tack! Längtar också och tänker att det inte dröjer så länge till, samtidigt som det är aslångt till 20 augusti! Vi har pratat lite löst, men mannen fånar sig mest om att bebisen ska heta *hans namn* plus junior eller liknande, så vi har inte riktigt kunnat ha något vettigt samtal kring namn. Jag har ett favoritnamn som jag hoppas att vi enas om, men jag är även öppen för hans idéer och förslag. Har ni bestämt/funderat på namn?

    Usch vad trist när det känns som om kroppen sviker! Samtidigt tänker jag att den ju gör ett fantastiskt jobb som klarar att bära ett barn! Har du pratat med barnmorskan om oron och besvikelsen? Kan du vila och ta det lugnt? Har du någon som stöttar och hjälper hemma?
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-02-25 18:27:33 följande:

    Eller hur! ;) Tack! Längtar också och tänker att det inte dröjer så länge till, samtidigt som det är aslångt till 20 augusti! Vi har pratat lite löst, men mannen fånar sig mest om att bebisen ska heta *hans namn* plus junior eller liknande, så vi har inte riktigt kunnat ha något vettigt samtal kring namn. Jag har ett favoritnamn som jag hoppas att vi enas om, men jag är även öppen för hans idéer och förslag. Har ni bestämt/funderat på namn?

    Usch vad trist när det känns som om kroppen sviker! Samtidigt tänker jag att den ju gör ett fantastiskt jobb som klarar att bära ett barn! Har du pratat med barnmorskan om oron och besvikelsen? Kan du vila och ta det lugnt? Har du någon som stöttar och hjälper hemma?


    Haha roligt med en liten JR!;) Vad tycker han om ditt namnförslag? Ja vi har nog bestämt oss faktiskt... vi hade en del gemensamma som vi gillade men dem är borta nu. Sen hade jag ett namn som han vägrade och så tvärt om. Men jag började kalla lillen i magen mitt favoritnamn men kändes aldrig riktigt rätt. Sen när jag låg på sjukhuset var det som att jag fick en uppenbarelse vad han skulle heta och då var det min mans favoritnamn som jag dissat hela tiden haha. Så nu känner jag att det verkligen är en sån i Magen:) Vilken typ av namn gillar ni?

    Tiden går ju så fort, snart är sommaren här och du kan bara njuta av sommaren och vips så är han här:)

    Ja det känns märkligt för jag har alltid annars känt min kropp väldigt bra. Ja det har jag och hon säger att det är helt naturligt men att jag bara ska ta det lugnt och testa mig fram lite grann utan att gå på för hårt... Hon är sjukt bra! Bytte i v 25 och är så glad för det.. Ja absolut min man är väldigt stöttande samt hans och min familj. Nästan lite för mycket som att jag är superskör haha, kanske därför jag känner mig svag:)
  • anina

    Hej.

    Var längesen jag var inne här nu. Hur är det med er som man inte ser på Facebook?

    Grattis till en pojke akira. :)

    Här är det som tidigare, mår fortfarande lika dåligt. Kan lägga till graviditetsdiabetes på listan också nu. Lillan växer mindre och mindre och ligger nu på -27% i storlek, vilket innebär att vi nu får göra ultraljud varje vecka. Rummet är i stort sett klart. :) ska försöka åka med mamma och pappa till Ullared på torsdag, de lånar ut rullstolar. Förra veckan kunde jag inte stiga upp men nu kan jag iaf sitta i soffan så hoppas jag orkar. Tänkte köpa lite prematurkläder och packa förlossningsväskan sen. Tror inte jag går tiden ut. Tänk att vi har kommit så här långt. :)

    Kram på er

  • gammelpysen

    Oj!!! Låter som om du har det riktigt tufft nu! vilken vecka är du i?

    Vi ska till BM i morgon. Kommer att vara sjukskriven fram till förlossningen pga foglossning, 50%. Bra. Har fått betydligt mer besvär på sista veckan bara, var vaken halva natten så riktigt tråkigt att dra sig till jobbet idag. Har aldrig varit sjukskriven så får lära mig rutinerna nu...

  • jaktenpaflow
    gammelpysen skrev 2019-02-26 18:51:23 följande:

    Oj!!! Låter som om du har det riktigt tufft nu! vilken vecka är du i?

    Vi ska till BM i morgon. Kommer att vara sjukskriven fram till förlossningen pga foglossning, 50%. Bra. Har fått betydligt mer besvär på sista veckan bara, var vaken halva natten så riktigt tråkigt att dra sig till jobbet idag. Har aldrig varit sjukskriven så får lära mig rutinerna nu...


    Usch jobbigt med foglossning! Börjat verkligen närma sig för oss nu!!:))) Så himla spännande! Hur känner du inför förlossningen? När hade du BF? Satt och läste i min gravidapp om de olika veckorna som kommer och helt plötsligt var den v 40. Helt galet <3
  • gammelpysen
    jaktenpaflow skrev 2019-02-26 22:15:07 följande:

    Usch jobbigt med foglossning! Börjat verkligen närma sig för oss nu!!:))) Så himla spännande! Hur känner du inför förlossningen? När hade du BF? Satt och läste i min gravidapp om de olika veckorna som kommer och helt plötsligt var den v 40. Helt galet <3


    Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Vi har BF 27/28 april så exakt två månader kvar. Kom på igår att minipysen faktiskt kan komma redan om 5-6 veckor...!!! Galet!

    Hur sover Du? Tycker det är riktigt svårt med nattsömnen nu. Ligger på vänster sida (annat vågar man ju inte), känner dels att höftkulan på vänster sida ömmar, lungorna och brösten hasar ner, höger arm är tung.. Har försökt sitta och sova men det går verkligen inte. Skaffade en jättestor gravidkudde förra veckan som kanske hjälper lite.

    Testade lergigan i början av graviditeten men tyckte att jag fick hjärtklappning. Funderar på att ta till det igen, står lite mellan pest och kolera nu...

    Kram!!
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-25 10:29:01 följande:
    hoppas ni haft en härlig helg! nu börjar jag VERKLIGEN se gravid ut på riktigt - härligt tycker jag =)!

    nej fåtöljen har jag inte sett skymten av haha - tror den är i tullen nånstans och gås igenom ;) men längtar tills den kommer - inom ett par veckor hoppas jag! 

    nä precis - nu kan det ju vara dags att beställa barnvagnen - hört att det kan ta några veckor  - och ni visste väl redan vilken ni ville ha? vissa grejer är ju skönt att inte behöva vänta till sista minuten med. min väska är TOKPACKAD nu inför hemfärd i morgon - den där myspölen tog JÄTTESTOR plats och bara tur att den precis får plats när jag klämmer i den i väskan haha! sen har lillan fått en helt ny garderob med kläder också - så henne kommer det inte gå någon nöd på ;) hittade en Newbie-butik igår där jag kunde gå o klämma o känna på sakerna - köpte några såna där dreglisar och några hårband - sååå fina!! kul med lite 'assocearer' tycker jag! (skulle ju aldrig ta hål i öronen eller nåt sånt på lillan - men de där hårbanden med rosett som är mjuka älskar jag!) och hoppas hon gör det med hehe!

    jag har hört att det är jättebra att köpa såna där små 'filtar' av muslin-tyg - någon härinne som vet vart jag kan få tag i det??? tydligen bra vid amning och kräkning etc... lätt o tvätta o torka upp från golvet o sådär med också...

    Jag med, min mage är riktigt stor nu.. Och det känns! haha.. Är inte tungandad som vissa verkar bli, men känner att enkla saker är såå jobbigt nu, bara som att plocka ur diskmaskinen, ja stonkar och stönar och kommer på mig själv ibland att men gud hur ja låter redan, hur ska ja låta om 10 veckor! haha :P 


    Just det, det kanske tar lite längre tid att få sakerna skickade till dig. Hur som helst så blir du nog nöjd ;) Ska den stå i vardagsrummet? :) 


    Åh va roligt att du fått hem allting nu! För nu är du hemma igen va?? Hur va vistelsen i Sverige annars? Kul att träffa familj och vänner förstår jag.. och att du nu får hem alla saker du beställt oxå, visst känns det mer verkligt? 


    Du är i vecka 28 nu va? Jag går in i vecka 28 imorgon, ska till barnmorskan idag på besök.. Ska bli spännande att se hur mycket magen växt sedan ja va där sist för tre veckor sedan.. :P 


     


    Angående barnvarg så va jag till butiken igår som vi skall beställa den från, de sa att de tar MAX 3 veckor från beställningsdatum. så de kändes ju skönt iallafall att det inte va flera månader, va lite orolig för det. Vi bor ju som sagt inte direkt centralt, så man vet ju aldrig hur postgången är :P Men nu har vi fått svar på det iallafall och ska beställa vagnen om någon vecka :) 
    Hur har ni gjort med bilbarnstol? Har ni köpt någon sådan? i sådant fall vilken? :) 

    Muslinfiltar har jag tyvärr ingen koll på, måste googla ;) 


     

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF