• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    gammelpysen skrev 2019-02-27 07:15:41 följande:

    Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Vi har BF 27/28 april så exakt två månader kvar. Kom på igår att minipysen faktiskt kan komma redan om 5-6 veckor...!!! Galet!

    Hur sover Du? Tycker det är riktigt svårt med nattsömnen nu. Ligger på vänster sida (annat vågar man ju inte), känner dels att höftkulan på vänster sida ömmar, lungorna och brösten hasar ner, höger arm är tung.. Har försökt sitta och sova men det går verkligen inte. Skaffade en jättestor gravidkudde förra veckan som kanske hjälper lite.

    Testade lergigan i början av graviditeten men tyckte att jag fick hjärtklappning. Funderar på att ta till det igen, står lite mellan pest och kolera nu...

    Kram!!


    Just det vi var ju så nära jag har ju BF 21 april, 53 dagar kvar idag!! Blir ju lite lurad av att februari är en kortare månad:) Så fantastik, längtar så mkt efter honom nu... Tänker du prova några huskurer för att få igång förlossning kring BF eller veckan innan?

    Jag sover helt okej tack vare min gravidkudde så hoppas det kan hjälpa dig med! Har du fått hem din? Jag sover också endast på vänster sida med armen och hela höger ben även vad och fot på kudden. Annars får jag så ont i fogarna:( ibland sover jag även med huvudet på kudden:)
  • Inalina
    anina skrev 2019-02-26 17:00:27 följande:

    Hej.

    Var längesen jag var inne här nu. Hur är det med er som man inte ser på Facebook?

    Grattis till en pojke akira. :)

    Här är det som tidigare, mår fortfarande lika dåligt. Kan lägga till graviditetsdiabetes på listan också nu. Lillan växer mindre och mindre och ligger nu på -27% i storlek, vilket innebär att vi nu får göra ultraljud varje vecka. Rummet är i stort sett klart. :) ska försöka åka med mamma och pappa till Ullared på torsdag, de lånar ut rullstolar. Förra veckan kunde jag inte stiga upp men nu kan jag iaf sitta i soffan så hoppas jag orkar. Tänkte köpa lite prematurkläder och packa förlossningsväskan sen. Tror inte jag går tiden ut. Tänk att vi har kommit så här långt. :)

    Kram på er


    Hej! Har tänkt på dig och tänkte fråga hur det går för dig egentligen, inte så bra hör jag Gråter

    jag trodde bebisarna växte mer när man hade gravid-diabetes - men det kanske kan vara åt båda hållen.. finns det något man kan äta etc för att de ska lägga på sig lite mer? är det din gyn/bm som sagt att de inte tror du går tiden ut? usch tänker på dig!

    skönt om rummet är färdigt i alla fall - bra jobbatHjärta!
  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-02-27 07:15:41 följande:
    Ja, nu närmar det sig med stormsteg!! Vi har BF 27/28 april så exakt två månader kvar. Kom på igår att minipysen faktiskt kan komma redan om 5-6 veckor...!!! Galet!

    Hur sover Du? Tycker det är riktigt svårt med nattsömnen nu. Ligger på vänster sida (annat vågar man ju inte), känner dels att höftkulan på vänster sida ömmar, lungorna och brösten hasar ner, höger arm är tung.. Har försökt sitta och sova men det går verkligen inte. Skaffade en jättestor gravidkudde förra veckan som kanske hjälper lite.

    Testade lergigan i början av graviditeten men tyckte att jag fick hjärtklappning. Funderar på att ta till det igen, står lite mellan pest och kolera nu...

    Kram!!
    lägger mig i lite här :) - men ja gud så svårt det är att ligga bekvämt!

    min höft somnar också på nätterna och jag vaknar typ med kramp då jag endast ligger på vänster sida. har fortfarande inte beställt någon gravidkudde utan bular upp med täcket under magen och kuddar lite här o var. och lättare blir det nog inte ;) 
    mysigt med minipysen i alla fall - visst är det härligt att känna att om de skulle komma för tidigt har de stor chans att klara sig nuHjärta!!
  • gammelpysen
    jaktenpaflow skrev 2019-02-27 10:14:29 följande:

    Just det vi var ju så nära jag har ju BF 21 april, 53 dagar kvar idag!! Blir ju lite lurad av att februari är en kortare månad:) Så fantastik, längtar så mkt efter honom nu... Tänker du prova några huskurer för att få igång förlossning kring BF eller veckan innan?

    Jag sover helt okej tack vare min gravidkudde så hoppas det kan hjälpa dig med! Har du fått hem din? Jag sover också endast på vänster sida med armen och hela höger ben även vad och fot på kudden. Annars får jag så ont i fogarna:( ibland sover jag även med huvudet på kudden:)


    Jag köpte min på blocket så har haft den i en vecka. Har testat att ligga på hela kudden, och bulla upp kuddar under huvudet, samt ligger som Du, dvs kramar om den.

    Funderar på att gå en profylaxkurs... var dock hos BM idag och minipysen ligger med rumpan ner, så hoppas att hon vänder sig. På sätt och vis känns det "säkert" med snitt men man har läst om alla nackdelar det kan medföra för både mamma och barn, så ser nog gärna att hon vänder på sig. Nästa besök hos BM om 3 veckor, antar att de tar beslut för vändning då.

    Veckan innan förlossningen är påsk. Vore lite roligt med en påskbebis och skönt att slippa gå över tiden. Blir det inte påsk så är ju inte valborg ett osannolikt datum.

    Har ni några huskurer på G?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-27 08:48:06 följande:

    Jag med, min mage är riktigt stor nu.. Och det känns! haha.. Är inte tungandad som vissa verkar bli, men känner att enkla saker är såå jobbigt nu, bara som att plocka ur diskmaskinen, ja stonkar och stönar och kommer på mig själv ibland att men gud hur ja låter redan, hur ska ja låta om 10 veckor! haha :P 


    Just det, det kanske tar lite längre tid att få sakerna skickade till dig. Hur som helst så blir du nog nöjd ;) Ska den stå i vardagsrummet? :) 


    Åh va roligt att du fått hem allting nu! För nu är du hemma igen va?? Hur va vistelsen i Sverige annars? Kul att träffa familj och vänner förstår jag.. och att du nu får hem alla saker du beställt oxå, visst känns det mer verkligt? 


    Du är i vecka 28 nu va? Jag går in i vecka 28 imorgon, ska till barnmorskan idag på besök.. Ska bli spännande att se hur mycket magen växt sedan ja va där sist för tre veckor sedan.. :P 


     


    Angående barnvarg så va jag till butiken igår som vi skall beställa den från, de sa att de tar MAX 3 veckor från beställningsdatum. så de kändes ju skönt iallafall att det inte va flera månader, va lite orolig för det. Vi bor ju som sagt inte direkt centralt, så man vet ju aldrig hur postgången är :P Men nu har vi fått svar på det iallafall och ska beställa vagnen om någon vecka :) 
    Hur har ni gjort med bilbarnstol? Har ni köpt någon sådan? i sådant fall vilken? :) 

    Muslinfiltar har jag tyvärr ingen koll på, måste googla ;) 


     


    ja att böja sig ner och knyta skorna eller dra på sig stövlar är ingen hit. inte heller att klämma på sig världens tajtaste stödstrumpor varje dag - det är rekommendationerna man får här dock - och det känns bra när de väl är på så jag tänkte fortsätta med det tills det blir för varmt att ha under jeansen ;)

    ja fåtöljen hade fastnat i tullen som vi trodde haha - ska försöka få loss den därifrån nu ;) och den ska stå i vardagsrummet nu innan lillan är här i alla fall - så kanske den får flytta in i sovrummet sen med amning etc. men beror på hur min man o jag ska sova när hon kommit. han vaknar väldigt lätt (till skillnad från mig) så kanske är det schysstast om hon ska ammas sittande att jag lämnar rummet.. 

    alltså herregud - min mamma o jag fick sätta oss på väskan för att få igen den igår - men nu är allt hemma Hjärtakänns jättekul och myspölen var fantastiskt fin!!! det var härligt att träffa mamma o syster och lite vänner - blir ju inget mer innan vi är 3 nu =)

    ja jag går in i v 29 på fredag - overkligt!!! Var och träffade en barnmorska första gången idag :) var lite mysigt och hon frågade om jag hade några funderingar etc men jag känner mig ganska lugn för tillfället. jag läser 'Föda utan rädsla' och gillar verkligen den - köpte även en bok som hette Calm birth method som jag inte börjat på ännu.

    och i helgen ska vi på föräldrakurs!! så kul =)!! här får man besök upp till 16(!!) ggr av en barnmorska efter att bebisen kommit. (de flesta behöver såklart inte så många besök haha - men det är vad försäkringen betalar) så hon rådde mig att hitta en barnmorska nu innan som sedan kommer på hembesök och väger bebis, kollar och hjälper till med amning och lite annat misstänker jag... så det är väl ett litet mission jag har nu =)

    hur gick det på ditt bm-besök? jag fick lyssna på hjärtljuden i alla fall idag - lite mysigt -hon sa också att det är viktigt att man känner bebisen ungefär 10ggr om dagen. och det gör jag nog - ibland sparkar hon så mkt neråt att man vill få henne att sluta Förvånad

    vi köper en bilbarnstol som skickas till sveirge inför vår sverige-rea i sommar. vi har ingen bil här i schweiz och orkar inte släpa en fram o tillbaka - men då vi hyrt bil i sverige så blir det bra att börja använda den där tänker vi.. Har ni köpt/bestämt vilken ni ska köpa? tipsa gärna! skönt att barnvagnen går fort också - vet inte om det kommit nåt nytt sortiment nu här under våren...

    ja det var en väninna som sa att det är bra med muslin-filtar till både amning, kräk och lite annat så ska kolla vad som finns... snart får vi väl själva inte plats i sovrummet med alla saker lillan ska ha Drömmer!! oj så långt detta blev - hoppas inte du somnade!

     
  • jaktenpaflow
    gammelpysen skrev 2019-02-27 15:53:06 följande:

    Jag köpte min på blocket så har haft den i en vecka. Har testat att ligga på hela kudden, och bulla upp kuddar under huvudet, samt ligger som Du, dvs kramar om den.

    Funderar på att gå en profylaxkurs... var dock hos BM idag och minipysen ligger med rumpan ner, så hoppas att hon vänder sig. På sätt och vis känns det "säkert" med snitt men man har läst om alla nackdelar det kan medföra för både mamma och barn, så ser nog gärna att hon vänder på sig. Nästa besök hos BM om 3 veckor, antar att de tar beslut för vändning då.

    Veckan innan förlossningen är påsk. Vore lite roligt med en påskbebis och skönt att slippa gå över tiden. Blir det inte påsk så är ju inte valborg ett osannolikt datum.

    Har ni några huskurer på G?


    Åh blocket är ju sjukt bra! Gillar du den? Ja profylax kan ju vara bra:) har ni gått föräldrakursen? Eller förlossningskursen eller vad den nu heter haha:) Åh typiskt!! Hur ställer du dig till vändningsförsök och eventuellt snitt? Jag fick reda på idag har jag till 90% måste snittas pga min moderkaka och att han ligger i tvärläge. Världens jobbigaste läge fy vad jobbigt det känns i magen:( Förmodligen gör han det pga moderkakan. Han vände på sig med huvudet ner för några dagar sedan men nu är han tillbaka... Ska på ett vaginalt ultraljud nästa vecka hos en läkare som ska säga exakt hur det blir...

    Tänkte börja dricka hallonbladste och sen blir det nog en hel del färdknappar hahaha! Funkar med dottern! :))
  • Inalina

    Någon som hört något från Seb81?

    Hon var väldigt aktiv här i början men nu var det flera månader sedan.. tänkte om hon kanske var med i Facebookgruppen eller så?
    Kram

  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-25 18:19:11 följande:
    Bättre och sämre. Lite dålig stämning här hemma efter att mannen betett sig illa. Men har bett om ursäkt och lovat att han ska skärpa till sig. Tack för grattis! Jag har hela tiden tänkt mig en flicka, så blev lite förvånad. Har tagit ett par järntabletter och magen är ok. Så tänker att jag fortsätter med några i veckan.

    Härligt att blutsaften funkar för dig och att du mår bra! Inte känt något än, men längtar efter lite aktivitet och tänker att det kanske inte dröjer så länge till. 23 maj, det är snart! Läst en del om dina förberedelser inför bebisens ankomst. Låter så mysigt!
    Ajdå, man önskar ju gärna att allt annat kan vara lite mindre krisigt när man är gravid - men livet verkar ju inte funka så tyvärrObestämd hoppas ni redde ut det i alla fall! 
    vilken vecka är du i nu? jag kände nog inte bebisen så mkt innan v 19-20! tror inte jag kände något på RUL heller men sen någon vecka efter blev det tydligt :) 
  • gammelpysen
    jaktenpaflow skrev 2019-02-27 19:29:07 följande:

    Åh blocket är ju sjukt bra! Gillar du den? Ja profylax kan ju vara bra:) har ni gått föräldrakursen? Eller förlossningskursen eller vad den nu heter haha:) Åh typiskt!! Hur ställer du dig till vändningsförsök och eventuellt snitt? Jag fick reda på idag har jag till 90% måste snittas pga min moderkaka och att han ligger i tvärläge. Världens jobbigaste läge fy vad jobbigt det känns i magen:( Förmodligen gör han det pga moderkakan. Han vände på sig med huvudet ner för några dagar sedan men nu är han tillbaka... Ska på ett vaginalt ultraljud nästa vecka hos en läkare som ska säga exakt hur det blir...

    Tänkte börja dricka hallonbladste och sen blir det nog en hel del färdknappar hahaha! Funkar med dottern! :))


    Hej igen!

    Ja, visst är det bra med blocket? Vi kommer att satsa på ny bilbarnstol, andningslarm och har redan köpt ny spjälsäng, sen blir det nog en del blocket.

    Läste på om vändning igår och hoppas att hon vänder på sig. Tydligen går det bra att föda vaginalt med sätesbjudning ganska ofta men tror faktiskt inte att jag vill ta den risken. Med tanke på hur lång väg vi har bakom oss är jag jätterädd för att något ska gå fel mot slutet. Har ju en son sedan tidigare och det var en utdragen förlossning. Föder man vaginalt med sätesbjudning kan tex inte BM hjälpa till på samma sätt och man måste ha kraftiga värkar, annars finns det risk att huvudet fastnar osv. Alltså: ligger hon kvar i sätesbjudning och det inte går att vända så vill jag nog snittas.
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-02-28 09:09:58 följande:

    Någon som hört något från Seb81?

    Hon var väldigt aktiv här i början men nu var det flera månader sedan.. tänkte om hon kanske var med i Facebookgruppen eller så?

    Kram


    Nej faktiskt inte hört någonting och hon är inte heller med i FB gruppen:/ Hoppas allt är bra<3
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF