• Äldre 12 Sep 18:34
    225470 visningar
    3525 svar
    3525
    225470

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Äldre 5 Mar 09:39
    jaktenpaflow skrev 2019-03-04 21:42:02 följande:
    Ja vissa sammandragningar är verkligen inte roliga, men det är ändå skönt att veta att det är helt normalt och så länge tappen inte är påverkad så är det säker lugnt:) Haha Nää svårt att veta på nätterna:)) Om de kommer så är de väl förmodligen svaga, annars skulle man ju vakna!:) Nej precis jag får inte välja om det är så att moderkakan fortfarande ligger för födselkanalen eller vad det heter:) Och det skulle ju innebära extrem stor risk så självklart vill jag inte det... Han ligger i tvärläge förmodligen pga moderkakan och eftersom moderkakan är ivögen så gör de inget vändningsförsök eller ens föreslår naturlig födsel. Jag kommer känna mig bekväm och tacksam oavsett vad det blir så länge det är det säkraste sättet. Är bara livrädd för omständigheterna vid ks haha, kateter och sprutan får mig att bli svimfärdig!:)

    Men ok vaf lyxigt, vet man vilken läkare som ska förlösa en?! Vad anses vara ett för stort barn i Schweiz? Universitetssjukhus låter tryggt och bra tycker jag:) Vi har ju fritt vårdval här så vi får välja förlossning i mån av plats. När flyttade du från Sverige?:) Ja i Sverige föds det en del i säte, finns speciella sätes team har jag förstått det som:) Jag personligen skulle dock aldrig våga haha!
    nä igår hade jag ingen rolig dag med minst 20 smdr under dagen - även i viloläge. jag proppade i mig magnesium, och någon annan 'medicin' jag fått här som är lite örtbaserad eller nåt, samt la en blöt varm handduk sprayad med lavendelolja på magen när jag kom hem. Först då började allting avta. och idag känner jag ingenting alls - underbart!! (sov ut en halvtimme längre också och tog det lugnt på min väg till tåget).

    min kollega hade berättat för min chef hur jag mådde igår och idag kom han och sa att herregud du får ju sjukskriva dig om du har för mkt stress eller ont etc. Känns bra att ha stödet därifrån i alla fall - men hoppas inte jag ska behöva sjukskriva mig alls såklart.

    ja men ligger moderkakan fel så förstår jag - då går det ju inte att göra något åt det. Och jag tycker inte kejsarsnitt verkar så farligt alls, du kan ju be om att inte behöva se någon spruta - och kateter har du ju så kort tid så det kommer du inte tänka på senGlad I schweiz anses barn på 4kg stora - men jag är ganska lång själv så det ska nog inte vara någon fara. de har sagt att lillan följer sin kurva som hon ska hittills i alla fall så inte fått några förslag om ks ännu...
    flyttade från sverige för 9 år sedan - men har ju ett stort kontaktnät och all familj där så känns nästan som att man bor där ibland ändå ;)

    hehe man stannar 4 dagar på sjukhus om bebisen föds efter kl 14 och 3 dagar om den föds innan kl 14. får man kejsarsnitt är det vanligt upp till en vecka.
    Jättefina namn ni har tänkt er! vi måste ta tag i det där - men vi var liksom båda överens att vi ville se henne först men måste skaffa en topp tre lista nu snarast känner jag så vi kan komma överens på sjukhuset!
    Ja jag köpte föda utan rädsla-boken i sverige förra veckan - den var så liten och behändig ändå :) har redan läst den som e-bok men vill kunna märka vissa avsnitt och tror några avsnitt var för partnern också! jag gillade den!!
  • Äldre 5 Mar 09:41

    Är det fler än jag som får sjukt ont/kramp i vänstra höften flera gånger per natt när ni sover?

    eftersom de rekommenderar att man ligger på vänster sida blir det ju liksom väldigt mycket tryck.. funderar på om jag måste köpa en bäddmadrass för att göra sängen mjukare eller om det kan räcka att köpa en gravidkudde... har ont flera timmar efter jag vaknat ocksåGråter

  • Äldre 5 Mar 12:00
    Inalina skrev 2019-03-05 09:39:50 följande:

    nä igår hade jag ingen rolig dag med minst 20 smdr under dagen - även i viloläge. jag proppade i mig magnesium, och någon annan 'medicin' jag fått här som är lite örtbaserad eller nåt, samt la en blöt varm handduk sprayad med lavendelolja på magen när jag kom hem. Först då började allting avta. och idag känner jag ingenting alls - underbart!! (sov ut en halvtimme längre också och tog det lugnt på min väg till tåget).

    min kollega hade berättat för min chef hur jag mådde igår och idag kom han och sa att herregud du får ju sjukskriva dig om du har för mkt stress eller ont etc. Känns bra att ha stödet därifrån i alla fall - men hoppas inte jag ska behöva sjukskriva mig alls såklart.

    ja men ligger moderkakan fel så förstår jag - då går det ju inte att göra något åt det. Och jag tycker inte kejsarsnitt verkar så farligt alls, du kan ju be om att inte behöva se någon spruta - och kateter har du ju så kort tid så det kommer du inte tänka på sen I schweiz anses barn på 4kg stora - men jag är ganska lång själv så det ska nog inte vara någon fara. de har sagt att lillan följer sin kurva som hon ska hittills i alla fall så inte fått några förslag om ks ännu...

    flyttade från sverige för 9 år sedan - men har ju ett stort kontaktnät och all familj där så känns nästan som att man bor där ibland ändå ;)

    hehe man stannar 4 dagar på sjukhus om bebisen föds efter kl 14 och 3 dagar om den föds innan kl 14. får man kejsarsnitt är det vanligt upp till en vecka.

    Jättefina namn ni har tänkt er! vi måste ta tag i det där - men vi var liksom båda överens att vi ville se henne först men måste skaffa en topp tre lista nu snarast känner jag så vi kan komma överens på sjukhuset!

    Ja jag köpte föda utan rädsla-boken i sverige förra veckan - den var så liten och behändig ändå :) har redan läst den som e-bok men vill kunna märka vissa avsnitt och tror några avsnitt var för partnern också! jag gillade den!!


    Min bebis vägde 4200 och var 55 cm. Jag är kort och inte särskilt stor. Födde med väldigt liten bristning och det var inga problem att han var stor. Tänker att huvudet är ju ändå det som är tufft att få ut och bara för att han var lång och tung betyder ju inte att huvudet är enormt mycket större :p sen är det klart att en onormalt stor bebis kan bli problem.

    Tror mer att det är ens egna kropps utformning som kan påverka. Exempelvis om man har ett trångt bäcken. Dessutom kan ju förlossningens tid göra mycket. En utdragen förlossning är ju självklart jobbigare där och då, men kan ju minska risken för bristningar eftersom kroppen hinner med. Lyssnar man på barnmorskan under tiden (skitsvårt när det gör ont och kroppen kanske vill något annat) så går det oftast bra.
  • Äldre 5 Mar 12:41
    Inalina skrev 2019-03-05 09:26:51 följande:
    härligt att ha många grejer klara :) och du ligger väl en månad före mig tror jag :) hade du fått någon specifik amningspump rekommenderad?  jag blev väldigt positiv till amning på min babykurs i helgen (har aldrig funderat på pump innan...) men kanske kan vara en bra grej så pappan kan mata också eller andra! :) 
    Jag tror också att det kan vara bra för bara för att man vill amma betyder ju inte det att det funkar. Jag kunde inte amma med nån av mina barn fast jag ville. Pumpen var en livlina för mig då!
  • Äldre 5 Mar 12:58
    tossaliten skrev 2019-03-05 12:41:23 följande:
    Jag tror också att det kan vara bra för bara för att man vill amma betyder ju inte det att det funkar. Jag kunde inte amma med nån av mina barn fast jag ville. Pumpen var en livlina för mig då!
    Ja men då kanske jag får investera i en sån också då :) känner att hela lägenheten är belamrad av babygrejer snart ;)
  • Äldre 5 Mar 13:13
    BaKu skrev 2019-03-05 12:00:31 följande:
    Min bebis vägde 4200 och var 55 cm. Jag är kort och inte särskilt stor. Födde med väldigt liten bristning och det var inga problem att han var stor. Tänker att huvudet är ju ändå det som är tufft att få ut och bara för att han var lång och tung betyder ju inte att huvudet är enormt mycket större :p sen är det klart att en onormalt stor bebis kan bli problem.

    Tror mer att det är ens egna kropps utformning som kan påverka. Exempelvis om man har ett trångt bäcken. Dessutom kan ju förlossningens tid göra mycket. En utdragen förlossning är ju självklart jobbigare där och då, men kan ju minska risken för bristningar eftersom kroppen hinner med. Lyssnar man på barnmorskan under tiden (skitsvårt när det gör ont och kroppen kanske vill något annat) så går det oftast bra.
    ja hur gammal är din lille guldklimp nu? och vad har han för stl i kläder? jag har inte köpt något i stl 50 då jag tror bebisen kommer vara större redan från början... men svårt att veta hur snabbt de växer i början...Flört
  • Äldre 5 Mar 15:12
    Inalina skrev 2019-03-05 09:41:40 följande:

    Är det fler än jag som får sjukt ont/kramp i vänstra höften flera gånger per natt när ni sover?

    eftersom de rekommenderar att man ligger på vänster sida blir det ju liksom väldigt mycket tryck.. funderar på om jag måste köpa en bäddmadrass för att göra sängen mjukare eller om det kan räcka att köpa en gravidkudde... har ont flera timmar efter jag vaknat också


    Mmm, jag. Nu har jag börjat försöka sova i sittställning i stället. Det har hänt att jag snurrat över på rygg eller höger sida på natten och sedan vaknat jätterädd för att jag skulle ha orsakat något...
  • Äldre 5 Mar 15:14
    Inalina skrev 2019-03-05 09:26:51 följande:

    härligt att ha många grejer klara :) och du ligger väl en månad före mig tror jag :) hade du fått någon specifik amningspump rekommenderad?  jag blev väldigt positiv till amning på min babykurs i helgen (har aldrig funderat på pump innan...) men kanske kan vara en bra grej så pappan kan mata också eller andra! :) 


    Vi köpte ett märke som heter medela. 400 kr och den är manuell och innehöll tydligen allt man behöver från start.
  • Äldre 5 Mar 21:49
    Inalina skrev 2019-03-05 13:13:42 följande:

    ja hur gammal är din lille guldklimp nu? och vad har han för stl i kläder? jag har inte köpt något i stl 50 då jag tror bebisen kommer vara större redan från början... men svårt att veta hur snabbt de växer i början...


    Nu är han drygt 6 veckor och växer som en tok. Var på BVC igår och var då drygt 61 cm och vägde 5,5 kg. Han är väldigt stor för sin ålder, framför allt på längden. Så nu är vi på storlek 62-68 som är närmre 3 månaders ålder i storlek :p

    De växer ju snabbt i början. Ungefär en cm i veckan tydligen.
    Inalina skrev 2019-03-05 13:13:42 följande:

    ja hur gammal är din lille guldklimp nu? och vad har han för stl i kläder? jag har inte köpt något i stl 50 då jag tror bebisen kommer vara större redan från början... men svårt att veta hur snabbt de växer i början...


    Nu är han drygt 6 veckor och växer som en tok. Han är nu drygt 61 cm och väger 5.5 kg. Så han är stor för sin ålder. Nu är vi på storlek 62 och använder även 68. Vi kände det knappt var lönt att köpa i 62 för han kommer ju växa ur det snart. Storlek 50 gick knappt när han var nyfödd. De växer cirka 1 cm i veckan i början så det går undan :)
  • Äldre 5 Mar 21:50
    BaKu skrev 2019-03-05 21:49:59 följande:

    Nu är han drygt 6 veckor och växer som en tok. Var på BVC igår och var då drygt 61 cm och vägde 5,5 kg. Han är väldigt stor för sin ålder, framför allt på längden. Så nu är vi på storlek 62-68 som är närmre 3 månaders ålder i storlek :p

    De växer ju snabbt i början. Ungefär en cm i veckan tydligen.Nu är han drygt 6 veckor och växer som en tok. Han är nu drygt 61 cm och väger 5.5 kg. Så han är stor för sin ålder. Nu är vi på storlek 62 och använder även 68. Vi kände det knappt var lönt att köpa i 62 för han kommer ju växa ur det snart. Storlek 50 gick knappt när han var nyfödd. De växer cirka 1 cm i veckan i början så det går undan :)


    Trodde mitt första meddelande försvann så fick skriva om, men blev visst dubbelt :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF