• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-04-06 20:22:09 följande:

    Tack snälla du:) Allt går supersmidigt än sä länge. Jag har inte blött så mycket ca 8 dl under snittet och 1,5 första timmarna efter det. Sen har blödningarna minskat och nu är det ett ganska sparsamt avslag tycker jag. Först var han inte alls intresserad av amning, tydligen kan det ta längre tid för bebisar som fött med snitt men nu är han helt tokig haha! Han blir frustrerad för att mjölken inte runnit till än... pickar, suger på handen och är arg. Hans värden är superfina och mitt snitt könns bra än så länge så vi åker nog hem imorgon.. Ska bli skönt men skrämmande att åka hem och plötsligt ha två barn att ta hand om?! Samtdigt som jag är rätt rörelseförhindrad pga snittet... Hur mår ni?:)


    Va skönt att det gått bra! Haha, ja de blir ju lätt frustrerade de små liven!

    Kan tänka mig det. Är ju sugen på att försöka få syskon relativt tätt, men är ju samtidigt fundersam på hur man tar hand om två. Är helt slut efter en dag med brorsdottern och då är vi många vuxna som hjälps åt. Men även så rädd att hon ska känna sig åsidosatt nu när bebisen kommit. Och då är hon ju inte ens mitt barn.

    Det går bra. Vi hade ju en jobbig förra vecka med magbesvär och 7-8 bajsblöjor (många diarré) och magont som gjorde att vi hamnade på akuten två dagar på raken. Antagligen nån form av magsjuka. Nu är bajset tillbaka på normal mängd och konsistens och inget magont heller. Men lite efterdyningar i form av pruttar som luktar som en gammal gubbes och bajs som är grönt och luktar illa. Förhoppningsvis återgår det till normalt snart också.

    Nätterna är så smidiga. Han sover länge, nu är vi uppe på pass på 6-7 timmar. Så pass att jag fått gå upp och pumpa ur mjölk för jag trott brösten ska explodera. Inatt fick jag väcka honom. Eftersom han växer som en tok (bajsblöjorna till trots, han gick upp drygt 100 g på ett halvt dygn trots typ 4 diarréfyllda blöjor) så tycker bvc att vi ska njuta av sömnen och inte oroa oss för att han sover så länge utan att äta. Enda är ju att jag vaknar numer men inte han och så ligger jag där vaken :p

    Enda är att det ibland är svårt att få honom att somna för natten. Han är ofta antingen pigg eller övertrött. Innan kunde jag amma honom till sömns, men nu somnar han inte alltid när han ätit så har fått börja natta honom på riktigt eller vad man ska säga. Går olika bra, men igår var en sån milstolpe där jag lyckades natta honom utan att amma, bära eller rulla vagn. La honom i sängen, lekte tills han började se trött ut,sjöng en vaggvisa (femtioelva gånger) och så somnade han utan gråt och sov över fem timmar. Gissa om jag somnade gott sen.

    Vi har även testat babysim. Så roligt. Var lite orolig för han har hatat bada hemma det sista. Innan gillade han det. Men han tyckte det var roligt. Så det blir roligt att fortsätta med.

    Mannen börjar komma in i papparollen och njuta av den. Han är så förälskad i sonen och tar för sig mer och mer. Nu har både han och sonen blivit mer bekväma med varandra och det tycker mannen är så roligt. Han kanske också trösta (om det inte är mat) och han kan läsa av vad som behövs. Så roligt att se. Sen är han glad att kunna avlasta mig mer. Han har ju varit en klippa vad gäller markservice, men han känner ju att jag fått dra det tunga lasset och han är glad att äntligen kunna göra nytta även där. Samtidigt tycker jag det är skönt att hinna hjälpa till med tvätten eller så nån gång ibland.

    Lilleman är grymt social och pladdrar på hela dagarna. Hittills har han varit tidig med det mesta vad gäller utveckling. Fick höra att det är ganska vanligt eftersom jag gick över två veckor. Han är ju två veckor äldre egentligen. Vi får se hur länge om det håller i sig. Oftast planar det ut med åldern. Men hans kusin, som är född i tid har också varit tidig med allt. Så kanske kan fortsätta.

    Hur tar storebror (visst är det en kille du har sen innan) det nu när lillen kommit? Har ni bestämt namn?
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-04-06 20:22:09 följande:

    Tack snälla du:) Allt går supersmidigt än sä länge. Jag har inte blött så mycket ca 8 dl under snittet och 1,5 första timmarna efter det. Sen har blödningarna minskat och nu är det ett ganska sparsamt avslag tycker jag. Först var han inte alls intresserad av amning, tydligen kan det ta längre tid för bebisar som fött med snitt men nu är han helt tokig haha! Han blir frustrerad för att mjölken inte runnit till än... pickar, suger på handen och är arg. Hans värden är superfina och mitt snitt könns bra än så länge så vi åker nog hem imorgon.. Ska bli skönt men skrämmande att åka hem och plötsligt ha två barn att ta hand om?! Samtdigt som jag är rätt rörelseförhindrad pga snittet... Hur mår ni?:)


    Just det...Tänkte påminna, om du har en gravidförsäkring (betalvariant) så glöm inte att anmäla dit. Akuta snitt brukar ge lite ersättning...
  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2019-04-06 20:16:30 följande:

    Hej igen! Jag fick missfall förra veckan och lämnar därför tråden. Hoppas på att snart vara tillbaka här hos er. Lycka till alla!


    Det var tråkigt att höra. :( Hoppas, precis som Baku att du snart är tillbaka här igen! Stor kram
  • gammelpysen
    Hoppomliv skrev 2019-04-06 20:16:30 följande:

    Hej igen! Jag fick missfall förra veckan och lämnar därför tråden. Hoppas på att snart vara tillbaka här hos er. Lycka till alla!


    Beklagar verkligen det inträffade. Hände oss också innan vi lyckades. Hoppas att du snart hittar hit igen. Ta hand om er.
  • gammelpysen
    tossaliten skrev 2019-04-05 08:32:24 följande:

    Hur mycket gick/har ni gått upp i v 17-18?

    Jag går in i v 18 nu och jag har gått upp 0.5-1 kg. Det kan vara att jag står stilla också för jag kan skifta lite normalt sett också, nåt kilo upp och ner från dag till dag beroende på hur mkt jag druckit osv dagarna innan.

    Är det normalt eller bör jag inte ha börjat gå upp ännu?


    Jag hade nog gått upp närmare 12 kg. Gissar nu men vet att jag gått upp 8 kg vid inskrivningen, sen har det inte varit lika snabb viktuppgång. Ligger på 20 kg plus just nu så har gått upp mycket ändå.

    Det där är nog väldigt individuellt. Tränar väldigt mycket i vanliga fall så blev från 100 till 0 när vi gjorde sista behandlingen.
  • gammelpysen

    Hej alla, en liten uppdatering härifrån.

    Prick 3 veckor kvar och börjar kännas rätt mysigt med magen även om jag längtar som en galning efter minipysen.

    Gick ifrån min sista jobbdag i torsdags lunch, planerade en lugn och mysig eftermiddag. Hade tid hos BM vid 12.30 för att göra v37-kollen. Maken har följt med varje gång, nu var det dessutom under lunchen så han tänkte att det här blir lugnt, tillbaka på jobbet ca 13.15.

    Kommer dit. Då ligger lillan i säte! Snabb koll med litet UL och samtal till förlossningen. Därefter gick allt rasande fort. 13.45 hade vi tid för UL (man gör endast vändningsförsök om allt ser bra ut med moderkakan och flödet och bebisen får inte ha fötterna nedåt), 14.30 tid för vändning.

    Själva vändningen gick bra Även om det var grymt jobbigt. Började kallsvettas och mådde illa och slutade med att jag spydde när de äntligen lyckats få henne på plats. Tydligen brukar man inte spy utan de trodde att det kunde vara nervositeten.

    Så i fredags kände jag hur sparkarna ändrat sida. Maken hörde tydliga hjärtljud på vänster, efter vändningen var de på höger. Hade haft molande mensvärk under dagen och började få sammandragningar igen, så snabbt samtal till förlossningen och sedan dags för nytt UL. BM som tog emot oss kände efter och trodde även hon att hon roterat igen, så vi hann få fundera på hur vi skulle gå vidare. Som tur var visade UL att vi alla haft fel. Minipysen ligger kvar som tidigare.

    Nu vill jag inte behöva åka upp förrän det är dags. Samtidigt är vi galna av längtan. Känns otroligt att hon snart är här.

  • Inalina
    gammelpysen skrev 2019-04-07 08:33:17 följande:

    Hej alla, en liten uppdatering härifrån.

    Prick 3 veckor kvar och börjar kännas rätt mysigt med magen även om jag längtar som en galning efter minipysen.

    Gick ifrån min sista jobbdag i torsdags lunch, planerade en lugn och mysig eftermiddag. Hade tid hos BM vid 12.30 för att göra v37-kollen. Maken har följt med varje gång, nu var det dessutom under lunchen så han tänkte att det här blir lugnt, tillbaka på jobbet ca 13.15.

    Kommer dit. Då ligger lillan i säte! Snabb koll med litet UL och samtal till förlossningen. Därefter gick allt rasande fort. 13.45 hade vi tid för UL (man gör endast vändningsförsök om allt ser bra ut med moderkakan och flödet och bebisen får inte ha fötterna nedåt), 14.30 tid för vändning.

    Själva vändningen gick bra Även om det var grymt jobbigt. Började kallsvettas och mådde illa och slutade med att jag spydde när de äntligen lyckats få henne på plats. Tydligen brukar man inte spy utan de trodde att det kunde vara nervositeten.

    Så i fredags kände jag hur sparkarna ändrat sida. Maken hörde tydliga hjärtljud på vänster, efter vändningen var de på höger. Hade haft molande mensvärk under dagen och började få sammandragningar igen, så snabbt samtal till förlossningen och sedan dags för nytt UL. BM som tog emot oss kände efter och trodde även hon att hon roterat igen, så vi hann få fundera på hur vi skulle gå vidare. Som tur var visade UL att vi alla haft fel. Minipysen ligger kvar som tidigare.

    Nu vill jag inte behöva åka upp förrän det är dags. Samtidigt är vi galna av längtan. Känns otroligt att hon snart är här.


    Oj vilket drama- hoppas ni får det lugnt hädanefter :) skönt minipysen ligger på rätt håll nu ialla fall!! Nervöst när man tror att hon hunnit snurra runt igen förstår jag.

    Så härligt att du trivs med din mage! Har du haft mensvärk tidigare under grav eller bara nu efter vändningen?

    Kram!
  • Inalina
    Hoppomliv skrev 2019-04-06 20:16:30 följande:

    Hej igen! Jag fick missfall förra veckan och lämnar därför tråden. Hoppas på att snart vara tillbaka här hos er. Lycka till alla!


    Så ledsen för din skull- tyvärr väldigt vanligt och jag och flera har råkat ut för det i tråden när man äntligen fått sitt första plus. Ser fram emot att se dig i tråden snart igen. Stor kram.
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-04-06 20:22:09 följande:

    Tack snälla du:) Allt går supersmidigt än sä länge. Jag har inte blött så mycket ca 8 dl under snittet och 1,5 första timmarna efter det. Sen har blödningarna minskat och nu är det ett ganska sparsamt avslag tycker jag. Först var han inte alls intresserad av amning, tydligen kan det ta längre tid för bebisar som fött med snitt men nu är han helt tokig haha! Han blir frustrerad för att mjölken inte runnit till än... pickar, suger på handen och är arg. Hans värden är superfina och mitt snitt könns bra än så länge så vi åker nog hem imorgon.. Ska bli skönt men skrämmande att åka hem och plötsligt ha två barn att ta hand om?! Samtdigt som jag är rätt rörelseförhindrad pga snittet... Hur mår ni?:)


    Härligt att allt går så fint:) har ni bestämt namn på lillkillen ännu :)?

    Blir nog mysigt att komma hem ändå i det lugna livet utan sjukhuskänsla! Stor kram!
  • Ellencassandra
    Hoppomliv skrev 2019-04-06 20:16:30 följande:

    Hej igen! Jag fick missfall förra veckan och lämnar därför tråden. Hoppas på att snart vara tillbaka här hos er. Lycka till alla!


    Åh jag beklagar verkligen. Jag vet hur det känns :( jag hoppas å tror verkligen att vi kommer ses här snart igen! Lycka till å kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF