• Äldre 12 Sep 18:34
    225502 visningar
    3525 svar
    3525
    225502

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Tue 16 Apr 2019 14:14
    Ellencassandra skrev 2019-04-16 11:38:02 följande:
    Ja precis! Ska försöka vara mer aktiv här också :) där allting började!

    Ja alltså jag kan inte påstå att det är några hårda träningspass direkt.. man får ju inte göra så mycket när man har foglossning. Å så svårt å röra sig nu överhuvudtaget :P men ben å rygg iallafall :) har även börjat nu med pilatesboll å att träna andning å avslappning. Har du nån träning eller meditation du kör för förberedelse? :)

    Just det du hade väldigt nära. Måste kännas skönt å tryggt. Jag kan inte tänka mig att de har samma problem som Sverige med överfulla förlossningsavdelningar?

    Det oroar mig lite, att man inte ska få plats på nåt sjukhus här i Stockholm.. å helst vill jag ju föda på sös. Man får hoppas på det bästa :)

    2 juni har jag :) vilket datum har du?

    Åh att du fortfarande har så mycket sammandragningar.. va jobbigt. Skönt att dom inte gör ont. Är det bara å vila då som gäller? Så går de över? Skönt att du får regelbundna kontroller.

    Har ni några favoritnamn? :) för ni måste väl bestämma redan där å då på sjukhuset har jag för mig att du skrev.

    Oj vilket bra minne du har! Stämmer bra det :) vi har inte ändrat oss. Än så länge ;) men tror inte vi gör det faktiskt. Känns bra å rätt :) har väl hört sisådär 10 olika som skämtat om: tänk om hon kmr i maj då? Ska hon heta Maj då? XD
    jag hoppas vi får höra om någon fått sin lilla bebis i alla fall =) annars får du skvallra om du hör nåt i facebooktråden hihi!

    förstår såklart att du inte tränar hårt! har köpt en pilatesboll här hemma också som jag sitter på en hel del för att hålla ryggen rak i alla fall. kör vissa yogaövningar men kan inte påstå att jag kör yogapass direkt längre...

    nej överfullt ska det inte behöva bli på förlossningen här - och du får säkert plats på sös Glad.  du får visualisera att det är där du ska hamna :) å andra sidan ingen panik om du hamnar nån annanstans - bara hålla sig lugn så går allt bra är jag säker på. har du några bestämda tankar om förlossningen/skrivit något brev ännu?

    jag har 23 maj som bf, ska dock sluta med min medicin som lugnar sammandragningarna litegrann redan den 1 maj så jag blir förvånad om hon stannar så länge.

    jag får sammandragningar även om jag vilar - gör inte så stor skillnad faktiskt. men upplever att det blir ännu värre när jag är stressad så det låter jag bli ;) har inte så många måsten ändå - och ska jag lämna huset försöker jag ta god tid på mig. (går sådär när man är van att alltid kunna springa till bussen hehe) sen är det jobbigt när jag måste gå i trappor eller uppförsbackar...

    vi har 2 namn som vi gillar just nu, Leonora och Julia. Sen gillar jag lite fler namn som mannen inte är helt säker på - Nora, Ellen och Olivia bland annat. Jag tycker Juni är jättegulligt och ja kan tänka mig att det blir lite 'humor' kring det där men det är ju ganska oförargligt - folk tycker ju att de är lite finurliga ;)

    jag tycker att jag de senaste dagarna fått lite mer 'slemmiga' flytningar så vet inte om det är slemproppen som lossnar litegrann - eller så är det inte det hehe ;) lätt att man analyserar lite extra nu så här i slutet ;)
  • Sun 21 Apr 2019 09:36
    Ellencassandra skrev 2019-04-15 12:45:04 följande:

    Hej alla i tråden! Glömmer å skriva här då jag mest hänger i fb gruppen men ska bli bättre :)

    Hur mår ni? Det börjar närma sig nu!

    Själv är jag i v34. Foglossning från helvete så orkar inte göra så mycket om dagarna. Men tränar tre ggr i veckan iallafall å försöker hålla mig sysselsatt bäst jag kan :P har ju varit hemma på heltid sen början av februari. Ska i veckan börja packa BB väskan :D allt kommer jag nog inte kunna packa ner än men det mesta till bebisen iallafall :)

    Blev överraskad med babyshower i helgen vilket var otroligt roligt! Så nu fick ni en liten uppdatering av mig ;) ni får gärna berätta om ni packat BB väskan å om ni har nåt tips :)


    Hej! Jag mår bra och har inte några direkta krämpor. Huvudvärken som följt mig under lång tid verkar ha klingat av. Jag har mycket halsbränna dock och börjar känna mig lite stel och otymplig, men ändå inte så att det begränsar mig i vardagen. Vecka 23 nu.

    Fy vad jobbigt med foglossningen, men starkt att ändå träna så mycket! Mysigt med babyshower, hoppas att någon ordnar en till mig med!
  • Sun 21 Apr 2019 09:38
    gammelpysen skrev 2019-04-15 19:41:23 följande:

    Uppdatering härifrån med. V 38+0 idag men dessvärre inga tecken på bebis. Längtar ihjäl mig. Minipysen har vuxit till sig rejält och en aktiv bebis. Hoppas verkligen att det kommer igång snart, ju närmare förlossningen jag kommer desto mer nervös blir jag... Jag har känt mig taggad fram till nu, nu börjar jag liksom glömma att det ska komma en bebis snart... vet inte om det i sig kanske är ett tecken


    Har det hänt något hos dig än? :)
  • Sun 21 Apr 2019 17:54
    Akira Öken skrev 2019-04-21 09:38:29 följande:

    Har det hänt något hos dig än? :)


    Ingenting än! En vecka kvar till BF men har hela tiden tänkt att jag INTE ska gå över tiden. Minipysen verkar dock trivas där inne så börjar ställa in mig på att det kanske inte kommer förrän om en dryg vecka ändå. Lite mer sammandragningar senaste dagarna men inget som liknar att det skulle vara på gång.

    Och givetvis ser jag till att uppdatera er här inne så fort något händer!!
  • Fri 26 Apr 2019 20:37

    Hej tjejer.

    Tänkte att jag skickar en uppdatering jag också. :)

    37+6 här, 15 dagar kvar till BF. Lillan växer i sin takt och storleksskillnaden har minskat från -27% till -18%. Mår fortfarande väldigt illa, hemskt matt och väldigt ont i bäckenet. Men har haft några förmiddagar där jag kunnat byta sängen mot solstolen. Känt mig som en vanlig människa i några timmar för första gången på väldigt länge. Lite molande mensvärk då och då så kroppen förbereder väl sig. :) jag har haft lite brunt slem i trosan, kanske slemproppen. Men gjorde även en undersökning av tappen i tisdags och blödde en del då, så det kan vara det också.

    Det är väl det nya här. :)

    Hoppas ni andra mår bra, har läst igenom lite. :)

  • Fri 26 Apr 2019 22:33

    Har varit lite tyst här så hoppas det beror på att allt är bra med er!

    Här är det full fart. Lillen växer så det knakar. Nästan 7.5 kg visade vågen några dagar innan han blev tre månader. Han var 67 cm lång så det är en stor kille.

    Förutom att han är väldigt gasig och en del nästäppa så är allt bra.

    Imorgon är det dop så idag har varit fullt upp med förberedelser. Ska bli både jätteroligt och väldigt uttröttande.

    Vet att det skrivits en del om babysitter tidigare. Kan bara säga att det är en av de bästa sakerna vi har. Han gillade tidigt att sitta i den och han gillar det bara mer och mer. Nu har han lärt sig gunga den ordentligt och det är självklart väldigt roligt. Han brukar få börja dagen med att sitta i den medan vi gör och äter frukost. Varje gång man sätter honom där ler han stort och blir alldeles till sig. Utöver att han gillar det så är det otroligt skönt att kunna lägga ner honom lite, speciellt eftersom han är så tung. Sen finns det såklart tillfällen när han bara vill vara i famnen, men då orkar man ju det lite längre.

    Bärselen har dock varit svårare. Nu har han gått från att gallskrika bara jag försöker sätta honom i den till att acceptera den och han har till och med somnat i den. Vi har lyckats testa den utomhus när han tröttnade på att ligga i vagnen och bara ville upp. Superskönt när vi hade en bra bit kvar att gå hem.

    Vagnen som från början var ett säkert kort för att sova är inte alls lika poppis. Nu vill han ligga och titta på allt...

    Sammanfattningsvis så är ju barn olika och hinner ändra sig tusen gånger så räkna inte med att allt funkar enkelt från början och alla barn gillar inte allt, men det är värt att försöka och ibland flera gånger och kanske allt eftersom de blir större.

  • Sun 28 Apr 2019 10:21
    anina skrev 2019-04-26 20:37:23 följande:

    Hej tjejer.

    Tänkte att jag skickar en uppdatering jag också. :)

    37+6 här, 15 dagar kvar till BF. Lillan växer i sin takt och storleksskillnaden har minskat från -27% till -18%. Mår fortfarande väldigt illa, hemskt matt och väldigt ont i bäckenet. Men har haft några förmiddagar där jag kunnat byta sängen mot solstolen. Känt mig som en vanlig människa i några timmar för första gången på väldigt länge. Lite molande mensvärk då och då så kroppen förbereder väl sig. :) jag har haft lite brunt slem i trosan, kanske slemproppen. Men gjorde även en undersökning av tappen i tisdags och blödde en del då, så det kan vara det också.

    Det är väl det nya här. :)

    Hoppas ni andra mår bra, har läst igenom lite. :)


    Heej! så kul med uppdatering från dig!! så skönt att hon växer bättre nuHjärta och att du kan känna dig lite piggare vissa stunder. måste vart en mardrömsgraviditet.. - slutprodukten kommer ju vara värt det men inte schysst att vissa måste utstå så himla mktObestämd

    spännande att det verkligen närmar sig nu!! själv är jag i 36+3 idag - mannen är bortrest i helgen så jag försöker ta det så lugnt som möjligt och tar även hög dos medicin mot sammandragningar men ska sluta med dem på tisdag när han kommer hem. får se om det blir någon skillnad och om de kommer ÄNNU oftare då eller om medicinen egenltigen inte funkar. får sammandragningar typ varje 30 min hela dagarna - de gör inte ont men är obehagliga.

    be de andra på facebook o skriva update här ocksåTungan ute vill ju veta hur det går för bland annat Mjbo också!! Kram!
  • Sun 28 Apr 2019 10:29

    Hej alla,

    BF idag och pigg som en lärka. Minipysen kommer aldrig att komma ut känns det som... Och visst, jag förstår henne, 37 grader, vaggas runt, inga bekymmer, inga krav eller måsten, gratis mat och logi...

  • Sun 28 Apr 2019 11:21
    gammelpysen skrev 2019-04-28 10:29:22 följande:

    Hej alla,

    BF idag och pigg som en lärka. Minipysen kommer aldrig att komma ut känns det som... Och visst, jag förstår henne, 37 grader, vaggas runt, inga bekymmer, inga krav eller måsten, gratis mat och logi...


    Hej!! hehe jag har läst att bf-datum egentligen är ett mer 'gissa-datum' så man ska försöka att inte fixera sig vid det ;) men det är ju lättare sagt än gjort förstår jag!Kyss speciellt när man passerar det datumet. men snart är er lilla pys här! har ni något bm/läkarbesök inbokat i veckan? 
    skönt att du är pigg i alla fall - alla förutsättningar låter ju toppen för den lillaHjärta
  • Sun 28 Apr 2019 12:19

    Vi ska dit på torsdag. Förhoppningsvis behövs inte den tiden såklart men om det blir aktuellt ska jag be dem kolla hur det ser ut och fråga om hinnsvepning.

    Nu har jag precis legat en timme i badet, fixat och donat mig, och lagt mig i soffan med ansiktsmask, så perfekt tillfälle för vattnet att gå, hehehe. Annars har jag funderat på kombon köra igång tvättmaskin samt brödbak och långkok, låter också som ett gyllene tillfälle att åka till förlossningen.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF