• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-04-15 20:33:57 följande:

    Tycker tiden bara såsar sig iväg...går sååå långsamt känns det som, när man är mitt uppe i det, men när man tänker efter så går det ju ganska snabbt.

    är i v 19 nu och har alltså gått halva tiden (ska snittas så blir 1-2 v innan BF).

    Känner mig fortfarande lite orolig. RUL är om ca 1 v. Jag har känt svaga rörelser sedan v 15. Varit lite mindre av dom senaste veckan vilket gjort mig lite orolig men i dag har det satt igång igen och känt av bebisen flera gånger. Det gör mig lugnare. 

    Snart är det vår och allt som blir då, då brukar tiden gå snabbare, för att inte tala om sommaren.

    Efter RUL ska vi börja fundera på allt man behöver inhandla. Ska inte inhandla förrän efter v 25 men vill planera! :)

    Tiden går så mkt snabbare än man tror, speciellt i efterhand ;) eller vad säger ni andra som är i slutet nu?


    Hej! Hur gick ultraljudet? Hoppas att tiden efter könbsnlutw snabbare! Jag är inte i slutet än, men tycker definitivt att det går snabbare för varje vecka som passerar. :)
  • Akira Öken
    anina skrev 2019-04-26 20:37:23 följande:

    Hej tjejer.

    Tänkte att jag skickar en uppdatering jag också. :)

    37+6 här, 15 dagar kvar till BF. Lillan växer i sin takt och storleksskillnaden har minskat från -27% till -18%. Mår fortfarande väldigt illa, hemskt matt och väldigt ont i bäckenet. Men har haft några förmiddagar där jag kunnat byta sängen mot solstolen. Känt mig som en vanlig människa i några timmar för första gången på väldigt länge. Lite molande mensvärk då och då så kroppen förbereder väl sig. :) jag har haft lite brunt slem i trosan, kanske slemproppen. Men gjorde även en undersökning av tappen i tisdags och blödde en del då, så det kan vara det också.

    Det är väl det nya här. :)

    Hoppas ni andra mår bra, har läst igenom lite. :)


    Kul med uppdatering och jätteroligt att ni i Facebook-gruppen även skriver här ibland!

    Mindre än två veckor kvar för dig nu då! Hoppas verkligen att du blir av med alla krämpor och all smärta direkt efter förlossningen!
  • tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-05-02 19:36:46 följande:
    Hej! Hur gick ultraljudet? Hoppas att tiden efter könbsnlutw snabbare! Jag är inte i slutet än, men tycker definitivt att det går snabbare för varje vecka som passerar. :)

    Var på RUL för ca 1 v sedan och allt såg finfint ut! 


    jag har haft lite oro för att bebisen inte är lika fartfylld varje dag och att jag faktiskt vissa dagar inte tycker jag känner den alls, men är ju i v21 (snart 22) så kanske inte helt konstigt. Har även moderkakan i framvägg så känner den ju mest nedtill och på sidan fortfarande...


    Men känns bra och vi fick veta att det var en liten tjej vilket känns roligt då jag har 2 killar sedan tidigare.

  • Akira Öken
    BaKu skrev 2019-04-26 22:33:14 följande:

    Har varit lite tyst här så hoppas det beror på att allt är bra med er!

    Här är det full fart. Lillen växer så det knakar. Nästan 7.5 kg visade vågen några dagar innan han blev tre månader. Han var 67 cm lång så det är en stor kille.

    Förutom att han är väldigt gasig och en del nästäppa så är allt bra.

    Imorgon är det dop så idag har varit fullt upp med förberedelser. Ska bli både jätteroligt och väldigt uttröttande.

    Vet att det skrivits en del om babysitter tidigare. Kan bara säga att det är en av de bästa sakerna vi har. Han gillade tidigt att sitta i den och han gillar det bara mer och mer. Nu har han lärt sig gunga den ordentligt och det är självklart väldigt roligt. Han brukar få börja dagen med att sitta i den medan vi gör och äter frukost. Varje gång man sätter honom där ler han stort och blir alldeles till sig. Utöver att han gillar det så är det otroligt skönt att kunna lägga ner honom lite, speciellt eftersom han är så tung. Sen finns det såklart tillfällen när han bara vill vara i famnen, men då orkar man ju det lite längre.

    Bärselen har dock varit svårare. Nu har han gått från att gallskrika bara jag försöker sätta honom i den till att acceptera den och han har till och med somnat i den. Vi har lyckats testa den utomhus när han tröttnade på att ligga i vagnen och bara ville upp. Superskönt när vi hade en bra bit kvar att gå hem.

    Vagnen som från början var ett säkert kort för att sova är inte alls lika poppis. Nu vill han ligga och titta på allt...

    Sammanfattningsvis så är ju barn olika och hinner ändra sig tusen gånger så räkna inte med att allt funkar enkelt från början och alla barn gillar inte allt, men det är värt att försöka och ibland flera gånger och kanske allt eftersom de blir större.


    Tack för uppdateringen, så roligt att följa med er och få höra om hur lillen växer och utvecklas!

    Med mig är det bra, bortsett från att jag blivit förkyld (igen) och att jag börjar känna av värk i ryggen.
  • Akira Öken
    gammelpysen skrev 2019-04-28 12:19:13 följande:

    Vi ska dit på torsdag. Förhoppningsvis behövs inte den tiden såklart men om det blir aktuellt ska jag be dem kolla hur det ser ut och fråga om hinnsvepning.

    Nu har jag precis legat en timme i badet, fixat och donat mig, och lagt mig i soffan med ansiktsmask, så perfekt tillfälle för vattnet att gå, hehehe. Annars har jag funderat på kombon köra igång tvättmaskin samt brödbak och långkok, låter också som ett gyllene tillfälle att åka till förlossningen.


    Tycker den kombon låter som utmärkt idé! Hänt något än?
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-05-02 19:41:54 följande:

    Var på RUL för ca 1 v sedan och allt såg finfint ut! 

    jag har haft lite oro för att bebisen inte är lika fartfylld varje dag och att jag faktiskt vissa dagar inte tycker jag känner den alls, men är ju i v21 (snart 22) så kanske inte helt konstigt. Har även moderkakan i framvägg så känner den ju mest nedtill och på sidan fortfarande...

    Men känns bra och vi fick veta att det var en liten tjej vilket känns roligt då jag har 2 killar sedan tidigare.


    Vilka fina nyheter! Jag kände också tydliga rörelser rätt sent och har också moderkakan i framvägg. Nu, i vecka 25 sparkar bebisen som bara den. :)
  • tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-05-02 19:48:32 följande:
    Vilka fina nyheter! Jag kände också tydliga rörelser rätt sent och har också moderkakan i framvägg. Nu, i vecka 25 sparkar bebisen som bara den. :)
    Jag kände tidigt, redan i v 15 då jag visste att det var bebisen men det har ju inte varit riktigt så frekvent. nu känner jag den nog varje dag...men vissa dagar mer subtilt på nåt sätt :) man blir ju lite nojig haha
  • gammelpysen

    BF + 3 idag. Försök till hinnsvepning men inre modermunnen var sluten så det gick inte riktigt. Nu har jag tid för igångsättning 13 maj...

  • Fröken Rabarber
    gammelpysen skrev 2019-05-02 20:37:42 följande:

    BF + 3 idag. Försök till hinnsvepning men inre modermunnen var sluten så det gick inte riktigt. Nu har jag tid för igångsättning 13 maj...


    Men vad skönt att ha ett sista datum! Och bebis har ju tid att ändra sig fram tills dess. ;)
  • BaKu
    gammelpysen skrev 2019-05-02 20:37:42 följande:

    BF + 3 idag. Försök till hinnsvepning men inre modermunnen var sluten så det gick inte riktigt. Nu har jag tid för igångsättning 13 maj...


    Vi fick ju också tid för igångsättning och på nåt sätt kändes det lite lättare för det var ju ett slutdatum och vi ställde in oss på att bebisen inte skulle komma innan. Gick över 13 dagar, men blev förvånad när det väl satte igång. Hoppas dock du slipper vänta så länge :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF