• Äldre 12 Sep 18:34
    225384 visningar
    3525 svar
    3525
    225384

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Tue 7 May 2019 13:04
    BaKu skrev 2019-05-06 22:43:54 följande:

    Så roligt att höra att allt går bra, även om det är lite jobbigt ibland. Men det är som du säger, något nytt händer och allt det jobbiga försvinner.

    Imorgon är det ett år sedan vi fick plus på stickan. Vårt första och det känns som igår. Kommer aldrig glömma den känslan...

    Nu är han 3.5 månader. Det är galet!

    Låter fint med en tradition för att fira en sån sak!

    Hos oss går det mesta bra. Just nu har det varit en lite gnälligare period. Inte så jättefarligt. Vi är dessutom ovana eftersom han så sällan gnäller. Så får påminna mig själv om att det inte är så hemskt.

    Däremot är nätterna lite jobbigare. Han har sovit bra sen han var nån vecka bara. Vi har till och med haft nätter där han sovit typ 7 timmar på raken. Oftast har han vaknat en gång på natten och sen ätit på morgonen igen för att sedan somna om. Nu vaknar han som vanligt på natten, men efter det snurrar han runt som en tok och sprattlar massor. Han sover, men jag kan inte sova när han väsnas så. Sen vaknar han ytterligare en gång på natten och sen vill han äta två gånger på morgonen. Tänker att det är en övergångsperiod, men vill ju inte vänja honom vid att vakna oftare.

    Inatt bytte vi dock hans bedside crib mot hans riktiga spjälsäng. Han är ju väldigt stor så han hade nästan vuxit ur det och tänker att han kanske sover bättre i den stora sängen plus att det kanske inte låter lika mycket när han bökar runt. Första natten gick bra. Lite jobbigt att behöva lyfta ur honom då han väger så mycket, men är nog värt det i slutändan. Lite spännande var dock att när han vaknade inatt försökte han under en lång stund att vända sig på mage. Han lyckades inte helt, men inte långt kvar så sker nog vilken dag som helst.

    Vi lämnade faktiskt bort honom för första gången idag. Vi skulle på HLR utbildning så mina föräldrar hade honom i drygt tre timmar. Det var jobbigt att vara ifrån honom, men gick bra. Hade pumpat. Har bara testat flaskan en gång innan så var osäker på hur det skulle gå. Första gången de försökte blev han bara ledsen. Andra gången gick bättre. Så det var skönt. Dock fick han inte i sig tillräckligt så han hade lite svårt att ta bröstet efteråt för han blev så ivrig.

    Det var första gången jag var ifrån honom så länge och det var tufft för mig. Men så otroligt härligt när han skrattade av glädje när han insåg att jag var tillbaka. Han klamrade sig fast vid mig och det var så skönt att få hålla honom igen.


    Haha min lille är exakt likadan på natten. Brukar sova 6-8 timmar i sträck första halvan av natten (sen sover han kanske 2 timmar, sen en timma). Men nu flaxar han som en tok. Jag kan dock halvsova och klappa lite på honom, så det går rätt bra ändå. Spännande med spjälsängen. krabaten här sover i en sleep Carrier i min säng just nu, och tänkte nog att han ska få samsova helt när han lärt sig vända sig. Han har vänt sig från mage rygg massa gånger, men det känns fortfarande mer som att det råkar hända än att han har koll på hur han ska göra. Men det är nog inte långt kvar. I spjälsängen sover han ibland på dagen om han är riktigt trött, men annars är det vagnen i rullning eller p mig han sover dagtid, vaknar så fort man försöker lägga ner honom/stanna. :)
  • Tue 7 May 2019 13:05
    Inalina skrev 2019-05-07 08:54:02 följande:

    Tack =) nej då jag är glad att hon rör sig - själv känner man ju sig mer stressad när man rör sig så mkt men skönt om bebisen är mindre stressad när hon håller på med sina kickboxing-fighter...

    svårt att förstå att man kommit hit nu, har inga besök hos läkare/bm förrän bf veckan nu den 20 maj! har slutat med all min medicin nu och har ju väldigt mkt sammandragningar men inte som gör särskilt ont ännu. ska bli spännande att träffa henne och att gå igenom en förlossning.

    Idag ska jag på en gravidmassage!! =)

    tänk att din bebis redan blivit så stor  läste att du hade lämnat från dig honom nu några timmar för första gången, starkt jobbat och förstår att det var ett kärt återseende. har svårt att föreställa mig det där själv, vi sk aju som sagt vara i sverige 1 mån när hon förmodligen är mellan 2-3 mån i sommar och jag vet inte om svärmor förväntar sig att hon ska bli lämnad ensam med bebisen nägra timmar men det kanske hon inte gör när jag ammar.. jaja vi måste få göra vad som känns rätt för oss i alla fall, har börjat känna mig nervös och orolig över hygienen omkring bebisen med folk som ej tvättar händer etc, måste ha en plan för hur jag ska förbereda folk innan vi gör entré känner jag, börjat noja mig väldigt mkt för att folk ska pussas och ta på henne med baciller  ska försöka prata med mannen om det där, kanske kan det hjälpa.

    Kram!!


    Ett tips är att läsa "praktika för blivande föräldrar", den lugnade mig mycket vad gäller hygienen!
  • Tue 7 May 2019 13:07
    Inalina skrev 2019-05-07 09:11:49 följande:

    åh så kul att höra från dig! tänk att det gått 4 mån sen lillen kom - helt overkligt! skönt att höra att han var aktiv hela tiden innan förlossningen och att det var ett gott tecken :)

    ja vi är ju rätt många som ska få bebis nu i princip inom en månad, jag hoppas de andra tjejerna postar här med när det är dags

    jobbigt att han inte tar flaskan men skönt att du kan amma även om han bråkar lite ibland ;) blir han ledsen när han inte kan ta bröstet eller bara lite ointresserad? kan tro att det händer väldigt mkt nu i den där åldern!! kör du sittdelen eller liggdelen i vagnen? häftigt med årsdagen!!är väldigt imponerad av dig som tar hand om en bebis själv


    Han blir antingen arg på bröstet av oklar anledning eller superintresserad av exakt allt förutom bröstet :P men idag är det lite lättare, jag har fått ändra lite rutiner bara :)
  • Tue 7 May 2019 13:07
    Inalina skrev 2019-05-07 09:11:49 följande:

    åh så kul att höra från dig! tänk att det gått 4 mån sen lillen kom - helt overkligt! skönt att höra att han var aktiv hela tiden innan förlossningen och att det var ett gott tecken :)

    ja vi är ju rätt många som ska få bebis nu i princip inom en månad, jag hoppas de andra tjejerna postar här med när det är dags

    jobbigt att han inte tar flaskan men skönt att du kan amma även om han bråkar lite ibland ;) blir han ledsen när han inte kan ta bröstet eller bara lite ointresserad? kan tro att det händer väldigt mkt nu i den där åldern!! kör du sittdelen eller liggdelen i vagnen? häftigt med årsdagen!!är väldigt imponerad av dig som tar hand om en bebis själv


    Han blir antingen arg på bröstet av oklar anledning eller superintresserad av exakt allt förutom bröstet :P men idag är det lite lättare, jag har fått ändra lite rutiner bara :)
  • Tue 7 May 2019 13:21
    Jilka skrev 2019-05-07 13:05:34 följande:
    Ett tips är att läsa "praktika för blivande föräldrar", den lugnade mig mycket vad gäller hygienen!
    tack den har jag faktiskt hemma!! =)
  • Tue 7 May 2019 16:42

    Hej på er :) här är det 26 dagar kvar till BF. Det känns så sjukt. Egentligen kan hon ju komma när som. Men det känns som det säkert går över tiden ;)

    Det börjar bli riktigt tungt och jag har svinont. Tänk att man haft foglossningen redan från v 17 typ. Varit hemma sen v 24. Men tiden har gått snabbt ändå.

    De i fb gruppen vill ju fortfarande gärna att ni som inte är med skulle ansluta er :p men inte som anonyma då. Men förstår som sagt om ni inte vill men tänkte bara nämna det ;)

    Det börjar verkligen närma sig för oss alla. Ihhh så spännande! Igår skrev jag klart mitt förlossningsbrev :) BB väskan är packad. Känns som jag e ganska redo fast hon får gärna komma om några veckor!

    Läser iaf allt ni skriver :)

    Inalina, förstår det där med hygienen. Jag kommer ha framme en handsprit flaska i hallen där alla ska använda den xD kommer också va noga. Men tror de flesta är förstående ändå! Å man kan ju tyvärr inte skydda bebis mot allt..

    Kram på er!

  • Tue 7 May 2019 16:59
    Ellencassandra skrev 2019-05-07 16:42:02 följande:

    Hej på er :) här är det 26 dagar kvar till BF. Det känns så sjukt. Egentligen kan hon ju komma när som. Men det känns som det säkert går över tiden ;)

    Det börjar bli riktigt tungt och jag har svinont. Tänk att man haft foglossningen redan från v 17 typ. Varit hemma sen v 24. Men tiden har gått snabbt ändå.

    De i fb gruppen vill ju fortfarande gärna att ni som inte är med skulle ansluta er :p men inte som anonyma då. Men förstår som sagt om ni inte vill men tänkte bara nämna det ;)

    Det börjar verkligen närma sig för oss alla. Ihhh så spännande! Igår skrev jag klart mitt förlossningsbrev :) BB väskan är packad. Känns som jag e ganska redo fast hon får gärna komma om några veckor!

    Läser iaf allt ni skriver :)

    Inalina, förstår det där med hygienen. Jag kommer ha framme en handsprit flaska i hallen där alla ska använda den xD kommer också va noga. Men tror de flesta är förstående ändå! Å man kan ju tyvärr inte skydda bebis mot allt..

    Kram på er!


    jag har också skrivit mitt förlossningsbrev :) och packat väskan även om jag knappt har någon aning vad jag lagt i /tagit ur de senaste veckorna haha! ingen i tråden verkar ha fött särskilt tidigt vilket ju är skönt att höra. jag har en annan väninna som precis fick sin son 8v för tidigt i helgen :/ hon fick havandeskapsförgiftning så de hade inget val. men är jätteglad att vi i tråden klarat oss bra från sånt hittills!! 

    tack för tips om handsprit, ja här hemma kommer jag ju också ha det- mitt problem är när vi kommer bo hos andra i sommar, kommer nog köpa handsprit/gel och placera ut i de olika hemmen helt enkelt! 

    ska bli så spännande nu att se vem som är på tur =)
    kram!
  • Tue 7 May 2019 18:01
    Inalina skrev 2019-05-07 16:59:45 följande:

    jag har också skrivit mitt förlossningsbrev :) och packat väskan även om jag knappt har någon aning vad jag lagt i /tagit ur de senaste veckorna haha! ingen i tråden verkar ha fött särskilt tidigt vilket ju är skönt att höra. jag har en annan väninna som precis fick sin son 8v för tidigt i helgen :/ hon fick havandeskapsförgiftning så de hade inget val. men är jätteglad att vi i tråden klarat oss bra från sånt hittills!! 

    tack för tips om handsprit, ja här hemma kommer jag ju också ha det- mitt problem är när vi kommer bo hos andra i sommar, kommer nog köpa handsprit/gel och placera ut i de olika hemmen helt enkelt! 

    ska bli så spännande nu att se vem som är på tur =)

    kram!


    Vem som står på tur hoppas jag verkligen är jag 10 dagar över tiden i morgon!!
  • Tue 7 May 2019 19:55
    gammelpysen skrev 2019-05-07 18:01:23 följande:
    Vem som står på tur hoppas jag verkligen är jag 10 dagar över tiden i morgon!!
    hahaha ja det vet jag ju ;) klart du är på tur - sen är vi några stycken som har typ samma vecka så jag tänkte nog på det. men det är absolut DIN tur för bebisHjärtaBaby
    hur känns det?
  • Wed 8 May 2019 06:51
    Inalina skrev 2019-05-07 19:55:55 följande:

    hahaha ja det vet jag ju ;) klart du är på tur - sen är vi några stycken som har typ samma vecka så jag tänkte nog på det. men det är absolut DIN tur för bebis

    hur känns det?


    Det känns faktiskt riktigt jobbigt och tråkigt att det gått så här länge utan bebis. Inga tecken på att något händer heller så nu är jag inställd på igångsättning på måndag. Ska till BM idag för ett sista försök till hinnsvepning. Hoppas att jag är mer mogen än senast annars kan igångsättningen bli en långdragen historia... fick information om att det kan ta 2 till 3 dagar om man måste mjuka upp livmoderhalsen också!!!

    Försöker tänka att det förmodligen är mina sista dagar någonsin som gravid. Här har man längtat i många år så vem är man att klaga... men det är givetvis otroligt tungt att ha behövt gå igenom så mycket hittills.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF