• Äldre 12 Sep 18:34
    225419 visningar
    3525 svar
    3525
    225419

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Wed 11 Sep 2019 13:32
    Ellencassandra skrev 2019-09-11 12:26:54 följande:

    Känner igen det väl :) när min bästa kompis berätta att hon va gravid var min första tanke: nää fyfan vad orättvist, inte igen. Fastän jag själv var gravid i v 20 typ. Man e så van vid dessa tankar att det e svårt å koppla bort det. Förstår hur du känner å det tog ganska lång tid innan jag verkligen fattade att jag var gravid.

    Grattis förresten :)


    Tack, skönt att höra att man inte är ensam att ha lite konstiga tankar! Är du gravid nu eller har du fått din bebis?
  • Wed 11 Sep 2019 16:47
    LimeLime skrev 2019-09-09 20:01:16 följande:

    Skriver här då jag vill ventilera men samtidigt känner mig lite dum som känner som jag gör. Tänker att det kanske ändå finns någon här i tråden som kan relatera. Jag är gravid via ivf (hurra!). Men mitt huvud hänger inte riktigt med på något vis. Fick nyligen reda på att ett annat par i min närhet är gravida på mer eller mindre första försöket och min första känsla var att jag blev arg. Inte på dem såklart men på att det är så JÄVLA orättvist. Att vi har behövt kämpa, genomgå utredning, hundra läkarbesök och missfall. I mitt huvud är jag fortfarande ofrivilligt barnlös i ivf-processen på något vis. Jag tror inte att jag har lyckats ställa om till att jag faktiskt är gravid.

    Är det någon som känner igen sig? Går det över? Det är ju inte den reaktionen eller de känslorna man vill få när någon berättar att de väntar barn.


    Jag känner absolut igen mig! Tog lång tid för mig att släppa de där känslorna i första graviditeten. Vi hade också efter att först ha betraktats som ?oförklarligt barnlösa? vid insättningen av embryot som blev vår dotter fått svar på att vi nog aldrig skulle kunna få barn på naturligt vis utan behöva använda icsi. Så även om jag blev gravid och lyckan i det var jag sorgsen över beskedet att vi inte kunde få barn på naturligt sätt. Men från kanske mitten av graviditeten tänkte jag allt mindre på det och mot slutet inte alls! Sen kom alla känslor tillbaka när vi höll på med syskonförsök och inte lyckades och alla runtomkring fick två och tre barn på första försöket (som det kändes.) Nu är jag i slutet av min andra graviditet och fick nyss reda på att min bästa vän är gravid med sitt andra barn på kort tid, kände enbart glädje och det var sååå skönt! Hade verkligen inte gjort det för ett år sen. Så ja, det går över! :)
  • Wed 11 Sep 2019 18:13
    Etta skrev 2019-09-11 16:47:11 följande:

    Jag känner absolut igen mig! Tog lång tid för mig att släppa de där känslorna i första graviditeten. Vi hade också efter att först ha betraktats som ?oförklarligt barnlösa? vid insättningen av embryot som blev vår dotter fått svar på att vi nog aldrig skulle kunna få barn på naturligt vis utan behöva använda icsi. Så även om jag blev gravid och lyckan i det var jag sorgsen över beskedet att vi inte kunde få barn på naturligt sätt. Men från kanske mitten av graviditeten tänkte jag allt mindre på det och mot slutet inte alls! Sen kom alla känslor tillbaka när vi höll på med syskonförsök och inte lyckades och alla runtomkring fick två och tre barn på första försöket (som det kändes.) Nu är jag i slutet av min andra graviditet och fick nyss reda på att min bästa vän är gravid med sitt andra barn på kort tid, kände enbart glädje och det var sååå skönt! Hade verkligen inte gjort det för ett år sen. Så ja, det går över! :)


    Skönt att höra att man inte är ensam + att de känslorna kan gå över. Grattis till andra graviditeten!
  • Wed 11 Sep 2019 21:18
    LimeLime skrev 2019-09-11 13:32:57 följande:

    Tack, skönt att höra att man inte är ensam att ha lite konstiga tankar! Är du gravid nu eller har du fått din bebis?


    Min lilla tjej blev 3 månader idag :)

    Nä det e inga konstiga tankar! Kramar
  • Thu 12 Sep 2019 13:52
    Ellencassandra skrev 2019-09-11 21:18:10 följande:

    Min lilla tjej blev 3 månader idag :)

    Nä det e inga konstiga tankar! Kramar


    Åh vad mysigt, grattis! Ser så fram emot att få en egen liten!
  • Wed 18 Sep 2019 12:38

    Nu är min minitjej 2 v!! Helt sjukt vad tiden går!


    Hon är tyvärr inte den största ännu och hon har precis vänt från att gått NER i vikt...ammar och koppmatar som stöd med ersättning.


    Någon som haft samma problem med ett barn som inte går upp i vikt, eller som är svår att få att gå upp i vikt?


    Undrar också om nån av er ätit antibiotika medan ni ammat?? Hur funkade det isf?

  • Tue 24 Sep 2019 15:54
    tossaliten skrev 2019-09-18 12:38:03 följande:

    Nu är min minitjej 2 v!! Helt sjukt vad tiden går!


    Hon är tyvärr inte den största ännu och hon har precis vänt från att gått NER i vikt...ammar och koppmatar som stöd med ersättning.


    Någon som haft samma problem med ett barn som inte går upp i vikt, eller som är svår att få att gå upp i vikt?


    Undrar också om nån av er ätit antibiotika medan ni ammat?? Hur funkade det isf?


    hej!!! åh tänk va fort tiden går! min lilla tjej (nu stora dock...- fyllde 4 mån i veckan) gick inte upp de första 2 veckorna. hon kräktes väldigt mkt och gör fortfarande. min barnmorska rådde mig att ge lite ersättning efter 2 veckor så det gjorde vi ett par dagar och då gick hon upp MASSOR så jag slutade med det och sen har utvecklingen varit normal.

    det är lättare för dem att gå upp på ersätnning i början då det innehåller mer grejer än vad bröstmjölken gör. 

    Kram o lycka till!
  • Tue 24 Sep 2019 21:16
    Inalina skrev 2019-09-24 15:54:05 följande:

    hej!!! åh tänk va fort tiden går! min lilla tjej (nu stora dock...- fyllde 4 mån i veckan) gick inte upp de första 2 veckorna. hon kräktes väldigt mkt och gör fortfarande. min barnmorska rådde mig att ge lite ersättning efter 2 veckor så det gjorde vi ett par dagar och då gick hon upp MASSOR så jag slutade med det och sen har utvecklingen varit normal.

    det är lättare för dem att gå upp på ersätnning i början då det innehåller mer grejer än vad bröstmjölken gör. 

    Kram o lycka till!


    Nu är hon 3 v och har totalt sett, sedan lägsta vikten vid utskrivning från bb, gått upp 90 g... Trots att hon får ersättning 3-4 ggr/dag. Hade 1-2 dagar vi gav 7 ggr/dag...

    Vet inte om man ska härda ut med amningen eller inte
  • Wed 25 Sep 2019 23:32
    Inalina skrev 2019-09-11 10:59:06 följande:

    nej visst är det overkligt??? njut av din älskade bebis nu, tänk att det gick till slut, helt fantastiskt!!!  ibland  kan jag t.o.m glömma bort de jobbiga åren när man försökte och försökte, men jag är så otroligt tacksam att få ha henne nu

    hoppas första tiden med lillen har gått bra!!


    Första tiden har varit väldigt omvälvande, men allt har gått bra! Börjar komma in i något som kan liknas vid rutiner nu. :) För närvarande är han i en fas där han inte sover så mycket som han brukar och inte vill ligga själv. Det är mysigt men också lite jobbigt att "sitta fast" i så stor omfattning. Hur har ni det?
  • Tue 1 Oct 2019 19:19
    Akira Öken skrev 2019-09-25 23:32:37 följande:
    Första tiden har varit väldigt omvälvande, men allt har gått bra! Börjar komma in i något som kan liknas vid rutiner nu. :) För närvarande är han i en fas där han inte sover så mycket som han brukar och inte vill ligga själv. Det är mysigt men också lite jobbigt att "sitta fast" i så stor omfattning. Hur har ni det?
    ja och precis när man tycker att man hittat 'rutinerna' och man vet hur den lilla funkar så tvärvänder alltihopa igen haha! herregud jag vet inte hur många olika saker vi provade för att hon skulle bli lugn om kvällarna de första veckorna... och när något funkade ena dagen och man var så nöjd så gick det inte alls nästa ;) haha!

    min lilla tjej har lätt att bli övertrött och då bli rätt hysterisk en sväng innan hon somnar - innan kunde hon ju somna varsomhelst o närsomhelst men nu är hon lite mer brydd av sig och sover endast i selen eller i sin säng (och ibland i vagnen) så man får hålla koll på alla trötthetstecken så hon inte går vaken för länge.... 

    vi har det superbra och hon har nu börjat rulla runt från rygg till mage så man får hålla lite extra koll och inte lämna henne utan uppsyn - innan var hon ju rätt nöjd att bara ligga i sitt gym o leka men nu är det mycket mer spännande med rullandet ;) vi går på en del olika klasser - bland annat yoga en gång i veckan och på en lekklass en gång i veckan! 
    har ni redan vart och träffat andra bebisar på någonting?
    saker som babybjörn sittern och ergo baby selen har vart fantastiska så man får en lugn bebis Hjärta
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF