• Äldre 12 Sep 18:34
    225422 visningar
    3525 svar
    3525
    225422

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Sat 18 Jan 2020 09:35
    BaKu skrev 2020-01-16 19:59:45 följande:

    Nu har det snart gått ett år sen vårt mirakel kom till världen. Det känns helt sjukt. Han är inte längre en bebis utan en kille som springer runt och har världens personlighet.

    Som inalina skrev, det har varit värt allt! Och idag är jag tacksam för att det var just vår älskade unge vi fick vänta på.

    Börjar bli sugen på en till nu men det får vänta liiite till. Tänker försöka sälja in det till mannen och hoppas på att börja med ny behandling till hösten. Får se vad han säger :p tror han å ena sidan känner att det varit tufft, men å andra sidan vill han ju ha fler barn och vi vet ju att det kan ta sin lilla tid.

    Hur går det för er? Hur gick det att resa till Sverige inalina?


    Vad länge sen! :)

    Verkligen det är det värt! Shit tänk att din son snart är ett år! Vilket datum kom han nu igen? :)

    Vi är inte Riktigt där än, alltså ang syskon. Vi tänker att vi försöker hemma från å med nästa vinter, så får vi se. Vi har ingen brådska och njuter av Juni.

    Hon är 7 mån och väldigt sprallig busig tjej. Hon försöker lära sig krypa men det går inte än ;) hon har precis fått sin första tand. Nätterna är ganska jobbiga, hon vaknar ganska ofta just nu och kan typ inte sova ensam. Hon sover bredvid mig och jag tycker det e mysigt men just nu börjar jag inse att det inte funkar. Hon kan inte somna själv i säng heller. Men men vi kämpar på :) hur går allt för er?

    Vi på fb skriver regelbundet och några av oss har träffats också! Vi ska ses i vår också!
  • Vill bara tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet! På bloggen kan man läsa om tips, kunskap, pepp, erfarenheter, åsikter och tankar gällande allt kring barn och mammalivet! Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

  • Thu 23 Jan 2020 16:09
    BaKu skrev 2020-01-16 19:59:45 följande:

    Nu har det snart gått ett år sen vårt mirakel kom till världen. Det känns helt sjukt. Han är inte längre en bebis utan en kille som springer runt och har världens personlighet.

    Som inalina skrev, det har varit värt allt! Och idag är jag tacksam för att det var just vår älskade unge vi fick vänta på.

    Börjar bli sugen på en till nu men det får vänta liiite till. Tänker försöka sälja in det till mannen och hoppas på att börja med ny behandling till hösten. Får se vad han säger :p tror han å ena sidan känner att det varit tufft, men å andra sidan vill han ju ha fler barn och vi vet ju att det kan ta sin lilla tid.

    Hur går det för er? Hur gick det att resa till Sverige inalina?


    Ett år alltså! Tänk att det har gått så lång tid! Och att han har blivit så stor!

    Jag kan inte heller tänka mig något annat barn än just vår lille kille. Men så är det nog för de flesta gissar jag. :)

    Vi är redan inne på en till! Men har inte påbörjat något. Jag helammar och har inte fått tillbaka mensen samt att kroppen nog behöver lite mer tid för återhämtning. Vi har ett befruktat ägg i frysen och jag kan tänka mig att vi kanske återför det efter sommaren eller så. Sen kan man ju hoppas att det kanske, kanske kunde hända något naturligt. Men det är nog för mycket att hoppas på, då vi har manlig faktor. Men man vet aldrig. :)

    För övrigt njuter jag av föräldraledigheten och av att få hänga med min lille plutt hela dagarna. Dock fasar jag lite för att gå tillbaka till jobbet. Jag är så van att få vara med honom hela tiden. Han är fem månader nu och jag ska vara föräldraledig i cirka ett år, så än är det ju ett tag kvar.

    Vad spännande med eventuell ny behandling för er! Hoppas att mannen är positiv!
  • Mon 10 Feb 2020 10:46
    BaKu skrev 2020-01-16 19:59:45 följande:

    Nu har det snart gått ett år sen vårt mirakel kom till världen. Det känns helt sjukt. Han är inte längre en bebis utan en kille som springer runt och har världens personlighet.

    Som inalina skrev, det har varit värt allt! Och idag är jag tacksam för att det var just vår älskade unge vi fick vänta på.

    Börjar bli sugen på en till nu men det får vänta liiite till. Tänker försöka sälja in det till mannen och hoppas på att börja med ny behandling till hösten. Får se vad han säger :p tror han å ena sidan känner att det varit tufft, men å andra sidan vill han ju ha fler barn och vi vet ju att det kan ta sin lilla tid.

    Hur går det för er? Hur gick det att resa till Sverige inalina?


    heeej!!! alltså wow tänk att din lillkille är ett år!!! så häftigt! känns som att det var igår man satt här o skrev o peppade varann!! jag o min man är också så otroligt tacksamma att det blev JUST HON. det hade verkligen inte kunnat bli bättre och vi tycker fortfarande det är overkligt och att vi är så lyckligt lottade!

    Vi är också inne på att köra en till IVF i år, för trots att vi inte kan önska oss något mer egentligen så har vi båda haft så mkt nytta av att ha syskon så vi vil gärna ge henne det också. har kontaktat min klinik (har tyvärr inga ägg kvar i frysen så får börja om helt - men har för mig att ni har likadant?)

    Jag har inte heller fått tillbaka min mens (tror Akiraöken skrev det med) så jag antar att jag måste vänta på det. Min lilla är 9 månader nästa vecka, och jag ammar i princip inget alls längre förutom någon gång på natten så mjölken har ju sinat rejält, men det hade vart skönt om mensen kom tillbaka också...

    Sverigeresan gick toppenfint, har vart där ett par ggr redan och ska dit igen på onsdag med lillan, mannen sticker på golfresa dock.. ;) ganska kort flygning ändå så ingen fara egentligen att resa med henne själv.

    När börjar du jobba igen?
  • Mon 10 Feb 2020 10:53
    Akira Öken skrev 2019-12-28 23:33:05 följande:
    Jättelänge sen! Vi mår bara fint! Han växer och jag krymper. =) Han har precis passerat fyra månader och jag njuter av varje dag som jag får vara med honom! Börjar redan fasa för att gå tillbaka till arbetet och inte få vara med honom varje dag. Men var sak har sin tid och var tid sin tjusning, antar jag. Och mannen måste ju också få vara föräldraledig.

    Det var definitivt värt ALLT. Jag är så glad att vi kämpade och fortsatte kämpa trots motgång efter motgång.

    Sju månader! Helt sjukt vad fort tiden går! (Hur ofta får man inte höra det och "ta vara på tiden"? Men det är ju verkligen så!)

    Jag tror inte jag ska ta influensavaccin. Nog sent nu också. Hoppas verkligen jag (och lillen och mannen) inte drabbas.

    Vår lille älskling vägde strax över sju kilo och var 64 cm lång vid tremånaderskontrollen. Han är en stor liten kille.

    Hur har ni haft det under julen? Kram!
    hehe ja jag har krympt ganska mkt också, måste ta tag i träningen igen så jag kan få tillbaka lite styrka ;) har ju blviit typ undernärd av all amning hehe!

    men igår tog jag min första löprunda och det var HELT fantastsikt så nu är jag pepp på att komma tillbaka lite till 'mig själv' igen. Lillan är 9 mån snart och kryper o ställer sig o säger mammamamaamamama så hon är väldigt kul att vara med för varje dag tycker jag hon blir mer o mer vuxen!! lilla underverket.... ja de är ju underverk allihopaHjärta

    har precis skickat i väg en del frågor till min ivf klinik i prag men jag antar att man inte kan göra ivf innan man fått tillbaka mensen ännu... så jag får se vad de säger. tänk att vi kanske får liv i tråden här igen när folk börjar försöka igen.. jag o min man komer inte sätta någon press på nästa försök dock, vi är redan så glada för lillan så att det skulle ske ett mirakel till känns ju inte så troligt, men vi vill ändå försöka då jag tror det kan bli roligt för henne att ha ett syskon att lära allt hon kan ;)
    jag minns inte, gjorde ni privat försök till slut eller var det via landstinget?
  • Fri 26 Jun 2020 22:16

    Länge sen man hörde ifrån er! :) hur går det med era små?

    Juni fyllde 1 år den 11e juni :) tiden går så fort!! Hon går å springer.. väldans fart på henne :) hoppas allt e bra med er!

    Kram

  • Sat 27 Jun 2020 10:12
    Ellencassandra skrev 2020-06-26 22:16:18 följande:

    Länge sen man hörde ifrån er! :) hur går det med era små?

    Juni fyllde 1 år den 11e juni :) tiden går så fort!! Hon går å springer.. väldans fart på henne :) hoppas allt e bra med er!

    Kram


    Hejsan!!! vad härligt att höra med din lilla Hjärta!!! visst är de underbara när de tultar runt?? här går det också toppen, lillan utvecklas varje dag och det är så fantastiskt att se. man förstår fortfarande inte hur det kunde bli just hon, som är så perfekt och helt fantastisk ;)  

    planerar ni fler IVF försök eller tänker ni vänta lite med syskon /om ni nu vill ha syskon till henne såklart :)? det sista jag tänker göra är att stressa med det, och vi är så tacksamma över vår lilla tjej, men givetvis vore det en fantastisk bonus om hon får ett syskon en dag. 
    hade ni ägg i frysen?

    Kramar!! (till er alla, om någon går in o läser tråden mer nuförtiden hihi!)Hjärta
  • Sun 28 Jun 2020 14:50
    Inalina skrev 2020-06-27 10:12:11 följande:

    Hejsan!!! vad härligt att höra med din lilla !!! visst är de underbara när de tultar runt?? här går det också toppen, lillan utvecklas varje dag och det är så fantastiskt att se. man förstår fortfarande inte hur det kunde bli just hon, som är så perfekt och helt fantastisk ;)  

    planerar ni fler IVF försök eller tänker ni vänta lite med syskon /om ni nu vill ha syskon till henne såklart :)? det sista jag tänker göra är att stressa med det, och vi är så tacksamma över vår lilla tjej, men givetvis vore det en fantastisk bonus om hon får ett syskon en dag. 

    hade ni ägg i frysen?

    Kramar!! (till er alla, om någon går in o läser tråden mer nuförtiden hihi!)


    Inalina skrev 2020-06-27 10:12:11 följande:

    Hejsan!!! vad härligt att höra med din lilla !!! visst är de underbara när de tultar runt?? här går det också toppen, lillan utvecklas varje dag och det är så fantastiskt att se. man förstår fortfarande inte hur det kunde bli just hon, som är så perfekt och helt fantastisk ;)  

    planerar ni fler IVF försök eller tänker ni vänta lite med syskon /om ni nu vill ha syskon till henne såklart :)? det sista jag tänker göra är att stressa med det, och vi är så tacksamma över vår lilla tjej, men givetvis vore det en fantastisk bonus om hon får ett syskon en dag. 

    hade ni ägg i frysen?

    Kramar!! (till er alla, om någon går in o läser tråden mer nuförtiden hihi!)


    Ja visst e det roligt!! :) kul att det går bra :D när blev din lilla tjej 1 år? :) har ni haft det bra trots Corona å så?

    Vi har 2 ägg i frysen men vi håller på å funderar på vad vi vill göra.. känner som du, vill inte stressa över det. Vill iaf vänta några år innan jag tänker på nästa. Vill bara njuta nu.. har ni ägg i frysen? :)

    Vi skriver ju på Facebook fortfarande flera st :) nästan varje dag så det e kul. Några av dom väntar nr 2! :)

    Kram
  • Tue 30 Jun 2020 15:52
    Ellencassandra skrev 2020-06-28 14:50:27 följande:
    Inalina skrev 2020-06-27 10:12:11 följande:

    Hejsan!!! vad härligt att höra med din lilla !!! visst är de underbara när de tultar runt?? här går det också toppen, lillan utvecklas varje dag och det är så fantastiskt att se. man förstår fortfarande inte hur det kunde bli just hon, som är så perfekt och helt fantastisk ;)  

    planerar ni fler IVF försök eller tänker ni vänta lite med syskon /om ni nu vill ha syskon till henne såklart :)? det sista jag tänker göra är att stressa med det, och vi är så tacksamma över vår lilla tjej, men givetvis vore det en fantastisk bonus om hon får ett syskon en dag. 

    hade ni ägg i frysen?

    Kramar!! (till er alla, om någon går in o läser tråden mer nuförtiden hihi!)


    Ja visst e det roligt!! :) kul att det går bra :D när blev din lilla tjej 1 år? :) har ni haft det bra trots Corona å så?

    Vi har 2 ägg i frysen men vi håller på å funderar på vad vi vill göra.. känner som du, vill inte stressa över det. Vill iaf vänta några år innan jag tänker på nästa. Vill bara njuta nu.. har ni ägg i frysen? :)

    Vi skriver ju på Facebook fortfarande flera st :) nästan varje dag så det e kul. Några av dom väntar nr 2! :)

    Kram
    men så kul att vissa ska ha en liten till !!! :) hälsa så gott Hjärta

    toppen för er med ägg i frysen!!Solig vi har inga ägg kvar så det får bli hela tjilevippen en gång till om vi ska ha syster till lillan, 18 maj föddes fyllde hon ett!! =) men ja vi njuter också, blir bara bättre o bättre tycker jag! hon ska börja på dagis i augusti så det tror jag hon kommer tycka är roligt också! Blir ju tyvärr inte att man träffar så mkt folk/andra barn i dessa tider och facetime är väl inte hennes favoritintresse direkt ;) 

    schweiz har klarat sig hyfsat bra i coronatider och det är väldigt få fall här nu, även om det börjat öka liten igen sedan de 'låste upp' samhället i maj. men vi bilar till sverige om ett par veckor, var så otroligt längesen vi träffade våra familjer så det ska bli underbartHjärta är du fortfarande föräldraledig? Kram!
  • Wed 1 Jul 2020 06:13
    Inalina skrev 2020-06-30 15:52:35 följande:

    men så kul att vissa ska ha en liten till !!! :) hälsa så gott 

    toppen för er med ägg i frysen!! vi har inga ägg kvar så det får bli hela tjilevippen en gång till om vi ska ha syster till lillan, 18 maj föddes fyllde hon ett!! =) men ja vi njuter också, blir bara bättre o bättre tycker jag! hon ska börja på dagis i augusti så det tror jag hon kommer tycka är roligt också! Blir ju tyvärr inte att man träffar så mkt folk/andra barn i dessa tider och facetime är väl inte hennes favoritintresse direkt ;) 

    schweiz har klarat sig hyfsat bra i coronatider och det är väldigt få fall här nu, även om det börjat öka liten igen sedan de 'låste upp' samhället i maj. men vi bilar till sverige om ett par veckor, var så otroligt längesen vi träffade våra familjer så det ska bli underbart är du fortfarande föräldraledig? Kram!


    Det ska jag göra :)

    Ja okej jag förstår! Jo det e skönt å ha i frysen blir ju liiite billigare å göra frysåterföring än en ny ivf.. så jäkla dyrt :P men värt det såklart.

    Åh va roligt :) har din kille varit pappaledig nåt än? :)

    Tror Juni också kommer tycka om förskolan. Hon älskar barn å följer alltid efter dom om vi är i parken haha. Nä precis det blir ju inte så mycket umgänge med andra nu i dessa tider. Vilket e tråkigt men men :( Juni börjar förskolan i oktober så då börjar jag jobba :) just denna vecka jobbar jag! Hoppar in lite extra så killen är pappaledig :)

    Åh va härligt å få träffa familjen igen! När träffade du dom sist?

    Kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF