• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    120795 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    120795

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Äldre 13 Sep 16:47
    #1

    De allra flesta av anser nog att en abort är ett misslyckande. Man lyckades inte skydda sig mot en graviditet, ens livssituation gör det omöjligt att ta hand om ett barn, ens hälsosituation gör det olämpligt att föda ett barn.

    Men att göra det svårare att få abort kommer inte att göra att aborterna minskar och att dessa barn kommer att födas.

    Det som händer är att vi får kvinnor som söker sig till källarabortörer, kvinnor som beställer medel för medicinsk abort via nätet med tveksamt innehåll. Allt utan eftervård, rädsla hos kvinnorna att söka vård på grund av att de gjort en illegal abort.

    Allt detta gäller naturligtvis kvinnor utan kontakter och fattiga kvinnor. Kvinnor med pengar och kontakter kan alltid lösa sitt problem.

  • Anonym (Kim)
    Äldre 13 Sep 16:50
    #2
    +1

    Nja, det som irriterar är nog mer attityden och hur man säger saker. Som att t ex skriva att "abort är mord" och liknande. Det är inte fakta utan en åsikt. Man får tycka som man vill men respektera att andra kan ha en annan uppfattning. Om du anser att abort är mot naturen så betyder inte det att det är fakta och bör inte framställas så.

    Jag tycker t ex att abort inte är något fel eller konstigt och det kanske hänger ihop med att jag inte heller ser embryot/fostret som en människa än. Om du anser annorlunda så respekterar jag det även om jag inte håller med.

  • Äldre 13 Sep 16:53
    #3
    +4
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort


    Anser du att du borde sitta i fängelse nu, för mord?

    Vi går även emot naturen när vi opererar folk och räddar liv. Vi gör hemskt mycket som går emot naturen.
  • Anonym (Bakåt­sträva­re)
    Äldre 13 Sep 16:56
    #4
    +2

    Det är tabubelagt i sverige att anse att abort är mord... Då är man bakåtsträvare,fanatiker( religös) ,man vill förneka kvinnans rätt till sin egen kropp. Etc etc... Jag tror att en anledning är att man inte vill kännas vid hur psykiskt dåligt man kan må efter att ha genomfört en abort oavsett anledning, att säga att man inte ska få göra abort är enligt många ett sätt att neka kvinnor sin sexuellafrigörelse...eftersom risken alltid finns att bli gravid trots att man skyddar sig ( att sedan 99% av alla ofrivilliga graviditeter blir till när man Inte skyddar sig/skarvar med skyddet får man inte nämna högt) Skolundervisningen är sponsrad av RFSU och går ut på i stora drag ( baserat på vad mina nu tonåringar fick lära sig och det material de kom hem med)att ungdomarna ( barnen) får lära sig att " prova allt..gör det som känns rätt för dig.. Ligg med flera olika..man kan ha sex bara för att det är skönt för stunden...ha en kk...) Att det bästa sättet att skydda sig mot könssjukdomar och oönskade graviditeter är avhållsamhet,att vara sellektiv med vem man ligger med- att man ska vänta tills man är säker på att man både känner och älskar den här personen Innan man har sex med den, att använda kondom Och p-piller/spiral... Att det OM man blir gravid som tonåring istället för att direkt fråga om man vill ta bort " det" fanns ett annat allternativ.. Att man kunde ge bort sitt barn till adoption ..så som tex i USA där man också har en heldel sk " öppna adoptioner" där den biologiska mamman ( och ev pappan) får brev / får lov att skicka brev eller t.om får lov att hälsa på .

  • Anonym (Hm)
    Äldre 13 Sep 16:58
    #5
    Anonym (Kim) skrev 2018-09-13 16:50:16 följande:
    Nja, det som irriterar är nog mer attityden och hur man säger saker. Som att t ex skriva att "abort är mord" och liknande. Det är inte fakta utan en åsikt. Man får tycka som man vill men respektera att andra kan ha en annan uppfattning. Om du anser att abort är mot naturen så betyder inte det att det är fakta och bör inte framställas så.

    Jag tycker t ex att abort inte är något fel eller konstigt och det kanske hänger ihop med att jag inte heller ser embryot/fostret som en människa än. Om du anser annorlunda så respekterar jag det även om jag inte håller med.
    Håller med
  • Pripps Vichy
    Äldre 13 Sep 16:59
    #6
    -1 +4

    Det undrar jag med. Samma personer som förespråkar den självklara rätten till abort är också ofta feminist-vänster som är för "allas lika värde". Men de anser tydligen inte att deras egna barn är värda att födas. Motsägelsefullt. Det handlar ju om människoliv, ett ofött barn. I min värld är det lika med mord.

  • Äldre 13 Sep 17:04
    #7
    Pripps Vichy skrev 2018-09-13 16:59:25 följande:

    Det undrar jag med. Samma personer som förespråkar den självklara rätten till abort är också ofta feminist-vänster som är för "allas lika värde". Men de anser tydligen inte att deras egna barn är värda att födas. Motsägelsefullt. Det handlar ju om människoliv, ett ofött barn. I min värld är det lika med mord.


    Hur långt fängelsestraff ska det vara för abort?
  • Anonym (irrit­)
    Äldre 13 Sep 17:07
    #8
    +4
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort


    Förmodligen därför att de som är emot abort är det av nåt slags luddiga känslomässiga skäl som att det är ett litet liv och att kan bli något av det. Men de struntar i konsekvenserna av att en kvinna tvingas bära och föda ett oönskat barn och konsekvenserna av att ett barn ska tvingas leva oönskad av sina föräldrar.

    Det är helt okej för mig att någon personligen är emot abort och inte vill göra abort. Men att därifrån gå till att vara emot abort generellt och att andra inte ska få tillgång till abort är något helt annat och det stör mig väldigt mycket. Du får alltså tycka vad du vill så länge dina åsikter inte inkräktar på min frihet. 

    Det är också så att kvinnor inte alltid kan undvika att bli gravida, p-medel fallerar, kvinnan kan bli våldtagen eller på annat sätt inte får eller kan råda över sin egen kropp. Fri abort i ett civiliserat samhälle gör det i alla fall möjligt att slippa föda barnet. Abort kommer dessutom att ske även om det är förbjudet men då på et osäkert sätt som riskerar kvinnans liv och hälsa.

    Naturen är i så många avseenden satt ur spel i vårt samhälle idag - eller är du även emot sjukvård och livräddande insatser? Ur samhällssynpunkt finns det inga goda skäl alls att det ska födas oönskade barn som riskerar att leva ett ovärdigt liv. 
  • Anonym (irrit­)
    Äldre 13 Sep 17:11
    #9
    +1
    Anonym (Bakåtsträvare) skrev 2018-09-13 16:56:42 följande:

    Det är tabubelagt i sverige att anse att abort är mord... Då är man bakåtsträvare,fanatiker( religös) ,man vill förneka kvinnans rätt till sin egen kropp. Etc etc... Jag tror att en anledning är att man inte vill kännas vid hur psykiskt dåligt man kan må efter att ha genomfört en abort oavsett anledning, att säga att man inte ska få göra abort är enligt många ett sätt att neka kvinnor sin sexuellafrigörelse...eftersom risken alltid finns att bli gravid trots att man skyddar sig ( att sedan 99% av alla ofrivilliga graviditeter blir till när man Inte skyddar sig/skarvar med skyddet får man inte nämna högt) Skolundervisningen är sponsrad av RFSU och går ut på i stora drag ( baserat på vad mina nu tonåringar fick lära sig och det material de kom hem med)att ungdomarna ( barnen) får lära sig att " prova allt..gör det som känns rätt för dig.. Ligg med flera olika..man kan ha sex bara för att det är skönt för stunden...ha en kk...) Att det bästa sättet att skydda sig mot könssjukdomar och oönskade graviditeter är avhållsamhet,att vara sellektiv med vem man ligger med- att man ska vänta tills man är säker på att man både känner och älskar den här personen Innan man har sex med den, att använda kondom Och p-piller/spiral... Att det OM man blir gravid som tonåring istället för att direkt fråga om man vill ta bort " det" fanns ett annat allternativ.. Att man kunde ge bort sitt barn till adoption ..så som tex i USA där man också har en heldel sk " öppna adoptioner" där den biologiska mamman ( och ev pappan) får brev / får lov att skicka brev eller t.om får lov att hälsa på .


    Risken att bli gravid i ett dåligt äktenskap då? Eller vid övergrepp? Om kvinnan försöker vara avhållsam men mannen tvingar sig på?  Mannens ansvar vid oönskade graviditeter?

    Adoption är inte någon lätt åtgärd, det är inte bara att flytta ett barn från en familj till en annan, en sån åtgärd får alltid konsekvenser och de kan vara långt värre känslomässigt än en abort. Ett barn som blivit aborterat vet inte av att det nekats ett liv, men ett barn som adopterats bort kommer att leva med vetskapen att de biologiska föräldrarna inte ville eller kunde ta hand om det. 
  • Anonym (För att det är så svårt att försva­ra)
    Äldre 13 Sep 17:13
    #10

    Jag är för abort. Trot eller ej, men diskuterar man ämnet mot någon som är duktig debattör, så är abortmotståndet ganska svårt att försvara. Jag vill inte hamna i den sitsen. Mitt resonemang är ganska lätt att skjuta hål på, men jag anser helt enkelt att kvinnor skall få abortera. Detta även om jag inte kan försvara det.

    Jag värderar helt enkelt ett ofött barn lägre än en kvinnas rätt till att få bestämma över sin egna kropp. För det är det det är, en värderingsfråga.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?