• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    120776 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    120776

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Äldre 13 Sep 19:21
    #21
    +1

    För att vi som är för fri abort inte försöker tvinga någon att genomföra en abort som inte vill det. Medan ni som motsätter er fri abort försöker förvägra de kvinnor som vill/behöver avsluta en graviditet rätten att bestämma över sin egen kropp!

    Därför!

  • Pripps Vichy
    Äldre 13 Sep 19:40
    #22
    oanonym skrev 2018-09-13 17:04:16 följande:
    Hur långt fängelsestraff ska det vara för abort?
    Samma som för mord, om rätt skulle vara rätt. Det där med "kvinnans rätt till sin egen kropp" - ska egoismen gå före ett barns liv? Mycket obehagligt.

  • Äldre 13 Sep 19:46
    #23
    Pripps Vichy skrev 2018-09-13 19:40:11 följande:

    Samma som för mord, om rätt skulle vara rätt. Det där med "kvinnans rätt till sin egen kropp" - ska egoismen gå före ett barns liv? Mycket obehagligt.


    Ok, tiotals år fängelse alltså.

    Missfall kan alltså bli Vållande till annans död, i vissa fall? Och även det borde då straffas?
  • Äldre 13 Sep 19:47
    #24
    Pripps Vichy skrev 2018-09-13 19:40:11 följande:

    Samma som för mord, om rätt skulle vara rätt. Det där med "kvinnans rätt till sin egen kropp" - ska egoismen gå före ett barns liv? Mycket obehagligt.


    Jag tycker det du föreslår är mycket obehagligt.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 13 Sep 19:56
    #25
    Pripps Vichy skrev 2018-09-13 19:40:11 följande:
    Samma som för mord, om rätt skulle vara rätt. Det där med "kvinnans rätt till sin egen kropp" - ska egoismen gå före ett barns liv? Mycket obehagligt.

    När kvinnor föder sina oönskade barn och lämnar förlossningsavdelningen så fort de klarar av det utan barnet vem ska då ta ansvar 
  • Anonym (val)
    Äldre 13 Sep 19:57
    #26
    Anonym (Kim) skrev 2018-09-13 16:50:16 följande:

    Nja, det som irriterar är nog mer attityden och hur man säger saker. Som att t ex skriva att "abort är mord" och liknande. Det är inte fakta utan en åsikt. Man får tycka som man vill men respektera att andra kan ha en annan uppfattning. Om du anser att abort är mot naturen så betyder inte det att det är fakta och bör inte framställas så.

    Jag tycker t ex att abort inte är något fel eller konstigt och det kanske hänger ihop med att jag inte heller ser embryot/fostret som en människa än. Om du anser annorlunda så respekterar jag det även om jag inte håller med.


    Just detta

    Jag respekterar valet att inte göra abort men sättet vissa agressivt nekar andra samma rätt att välja själv gör att jag tar avstånd från människor som gapar om mord osv
  • Äldre 13 Sep 19:59
    #27
    Scrootie skrev 2018-09-13 19:21:29 följande:

    För att vi som är för fri abort inte försöker tvinga någon att genomföra en abort som inte vill det. Medan ni som motsätter er fri abort försöker förvägra de kvinnor som vill/behöver avsluta en graviditet rätten att bestämma över sin egen kropp!

    Därför!


    Plus
  • Äldre 13 Sep 20:15
    #28
    +2

    Även i länder med totalt abortförbud förekommer det aborter. Kvinnor som får missfall sätts i fängelse deras äldre barn tas förhoppningsvis omhand av någon annan. Rika kvinnor åker utomlands och fixar problemet. Ex. Guatemala.

    Är det något att ta efter?

  • Äldre 13 Sep 20:32
    #29
    +2

    Som jag ser det så är rätten till fri abort ett nödvändigt ont. Det finns liksom inget annat vettigt alternativ.

    Men rent moraliskt så tycker jag att abort är förkastligt. Jag kan aldrig förstå hur man kan ge sig själv rätten att avsluta ett liv.

  • Anonym (Alice­)
    Äldre 13 Sep 20:34
    #30
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:

    Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker?


    Varför bryr du dig om vad andra gör med sina kroppar? Vill inte du göra ännu en abort så slipper du. Inte mer med det.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?