• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    123150 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    123150

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (qwert­y)
    Wed 5 Jan 2022 19:14
    +2

    Försöker man stoppa kvinnors rätt till deras egna kroppar och lagstifta något som kommer leda till så oerhört mycket trauma och skada för kvinnor förtjänar man allt hat i världen. 

    Är du emot abort fine, gör ingen abort själv. Ge fan i att lägga dig i vad andra kvinnor gör med sina kroppar.

  • Anonym (Smurf­)
    Wed 5 Jan 2022 19:23
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-05 18:25:09 följande:

    Det är alltid dessa extremfall som dras upp, men i verkligheten utgör de bara någon promille av alla fall där abort utförs. Och då tycker jag att de ska få aborten om graviditeten inte har gått för långt. 

    Det viktiga är, att varje fall prövas. För idag gör kvinnor abort av de mest triviala skäl, fast de låg med mannen HELT frivilligt och mycket väl skulle klara av att ta hand om barnet, bara de ryckte upp sig litet. 

    Vidare är prövningen viktig, för att den som prövar (t.ex. en läkare, men kan även vara en psykolog eller kurator) ska kunna lyssna in vad kvinnan egentligen SJÄLV vill (ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv), och erbjuda henne det stöd hon behöver för att våga fortsätta graviditeten. 


    Så det du egentligen förespråkar är sexuell avhållsamhet för kvinnor som inte vill ha barn. Den här typen av dolt kvinnohat och förakt bubblar alltid upp i aborttrådar.

    För det är alltid kvinnan som låg "HELT frivilligt" (underförstått, vilken slampa) och de är förtryckta, viljelösa offer eftersom "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    Enligt ditt resonemang är alltså kvinnor slampor om de har sex och innerst inne vill de egentligen vara bullmammor som njuter av att släppa allt annat än föräldraskapet.

    Jag har ett exempel på en väl genomtänkt abort: kvinna läser till läkare eller civilingenjör, blir kär, eller kåt på en manlig studiekamrat. De har sex och allt är så trevligt man kan tänka sig. För att göra scenariot så begränsat som möjligt har de självklart testat sig för sexuellt överförbara sjukdomar innan de hoppade i säng.

    Kvinnan använder hormonella preventivmedel och det visar sig sedan att de inte funkar så bra för henne och hon blir gravid.

    Ska hon då avbryta sina studier och bli förälder? Hon vill inte ha barn, utan drömmer om att forska inom sitt område.

    Eller ska hon straffas eftersom hon låg "HELT frivilligt" och tydligen har hon ingen självinsikt heller eftersom kvinnor enligt dig
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-05 18:25:09 följande:

    Det är alltid dessa extremfall som dras upp, men i verkligheten utgör de bara någon promille av alla fall där abort utförs. Och då tycker jag att de ska få aborten om graviditeten inte har gått för långt. 

    Det viktiga är, att varje fall prövas. För idag gör kvinnor abort av de mest triviala skäl, fast de låg med mannen HELT frivilligt och mycket väl skulle klara av att ta hand om barnet, bara de ryckte upp sig litet. 

    Vidare är prövningen viktig, för att den som prövar (t.ex. en läkare, men kan även vara en psykolog eller kurator) ska kunna lyssna in vad kvinnan egentligen SJÄLV vill (ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv), och erbjuda henne det stöd hon behöver för att våga fortsätta graviditeten. 


    Så enligt ditt resonemang ska kvinnor idka sexuell avhållsamhet, och mellan raderna verkar du tycka att de är slampor om de har sex "HELT frivilligt".

    Dessutom viljelösa offer som helst vill vara bullmammor för "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    I ditt inlägg lyser ett kvinnoförakt igenom som, tro't eller ej, var en av grunderna till kvinnors sexuella frigörelse då p-pillret kom ut på marknaden.

    Låt mig skriva om ditt inlägg, så förstår du kanske vad du egentligen vill säga:

    "En fin flicka har inte sex före äktenskapet. En riktig kvinna vill ha barn.

    En riktig kvinna vill inte ha abort.

    En kvinna som gärna har sex är det något fel på."
  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 07:24
    Anonym (Smurf) skrev 2022-01-05 19:23:44 följande:
    Så det du egentligen förespråkar är sexuell avhållsamhet för kvinnor som inte vill ha barn. Den här typen av dolt kvinnohat och förakt bubblar alltid upp i aborttrådar.

    För det är alltid kvinnan som låg "HELT frivilligt" (underförstått, vilken slampa) och de är förtryckta, viljelösa offer eftersom "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    Enligt ditt resonemang är alltså kvinnor slampor om de har sex och innerst inne vill de egentligen vara bullmammor som njuter av att släppa allt annat än föräldraskapet.

    Jag har ett exempel på en väl genomtänkt abort: kvinna läser till läkare eller civilingenjör, blir kär, eller kåt på en manlig studiekamrat. De har sex och allt är så trevligt man kan tänka sig. För att göra scenariot så begränsat som möjligt har de självklart testat sig för sexuellt överförbara sjukdomar innan de hoppade i säng.

    Kvinnan använder hormonella preventivmedel och det visar sig sedan att de inte funkar så bra för henne och hon blir gravid.

    Ska hon då avbryta sina studier och bli förälder? Hon vill inte ha barn, utan drömmer om att forska inom sitt område.

    Eller ska hon straffas eftersom hon låg "HELT frivilligt" och tydligen har hon ingen självinsikt heller eftersom kvinnor enligt dig
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-05 18:25:09 följande:

    Det är alltid dessa extremfall som dras upp, men i verkligheten utgör de bara någon promille av alla fall där abort utförs. Och då tycker jag att de ska få aborten om graviditeten inte har gått för långt. 

    Det viktiga är, att varje fall prövas. För idag gör kvinnor abort av de mest triviala skäl, fast de låg med mannen HELT frivilligt och mycket väl skulle klara av att ta hand om barnet, bara de ryckte upp sig litet. 

    Vidare är prövningen viktig, för att den som prövar (t.ex. en läkare, men kan även vara en psykolog eller kurator) ska kunna lyssna in vad kvinnan egentligen SJÄLV vill (ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv), och erbjuda henne det stöd hon behöver för att våga fortsätta graviditeten. 


    Så enligt ditt resonemang ska kvinnor idka sexuell avhållsamhet, och mellan raderna verkar du tycka att de är slampor om de har sex "HELT frivilligt".

    Dessutom viljelösa offer som helst vill vara bullmammor för "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    I ditt inlägg lyser ett kvinnoförakt igenom som, tro't eller ej, var en av grunderna till kvinnors sexuella frigörelse då p-pillret kom ut på marknaden.

    Låt mig skriva om ditt inlägg, så förstår du kanske vad du egentligen vill säga:

    "En fin flicka har inte sex före äktenskapet. En riktig kvinna vill ha barn.

    En riktig kvinna vill inte ha abort.

    En kvinna som gärna har sex är det något fel på."
    Jag är kvinna och har två barn själv, varav en dotter. Hon är 19 år också pro-Life.

    Nu la du en massa ord i min mun. Det ENDA jag sa, var att det blir skevt och falskt när pro-Choice-sidan alltid ska dra upp de där extremfallen (13-årig flicka som våldtagits av sin styvfar, typ), fastän dessa bara utgör någon promille av alla fall där abort görs. Och nästan ingen abortmotståndare är så hard core att de skulle neka den flickan abort (jo några finns det; det handlar då oftast om djupt troende som menar att livet börjar vid befruktningen, jag hör dock inte till dessa men respekterar dem).

    Om ni tycker att fullt fungerande, friska, fullvuxna, intelligenta universitetsstuderande kvinnor ska få göra abort, så SÄG det då (som du gjorde nu). Så blir det en ärlig debatt. 

    Dessutom känner jag kvinnor som har fått både ett och flera barn under en universitetsutbildning, och blivit klara med sin utbildning. Då har de också fördelen, att de inte "behöver" skaffa barn sedan, när det kanske är ännu mer olämpligt. Typ mitt i ett forskningsprojekt, som inte kan pausas bara för att en av forskarna ska vara mammaledig i nio månader. Någonstans måste den tiden tas. Det kan till och med vara en fördel att ha småbarnsåren bakom sig, när man inleder karriären. 
  • Anonym (K)
    Thu 6 Jan 2022 08:13

    Det är väl just den dåliga attityden vissa har, och att de tänker väldigt svartvitt.

    Hmmm, abortmotståndare borde väl ändå vara vegetarianer? Att döda djur är väl också mord? Djur har t.o.m. känslor, kan känna stress och smärta etc. Det gör inte ett embryo.

  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 10:16
    Anonym (K) skrev 2022-01-06 08:13:56 följande:

    Det är väl just den dåliga attityden vissa har, och att de tänker väldigt svartvitt.

    Hmmm, abortmotståndare borde väl ändå vara vegetarianer? Att döda djur är väl också mord? Djur har t.o.m. känslor, kan känna stress och smärta etc. Det gör inte ett embryo.


    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör. Och detta sker flera hundra gånger om året i Sverige. Vi är inte längre ett civiliserat land. Ett slaktdjur bedövas med slaktpistol, det går på ett ögonblick. Det är inte medvetet om att det avblodas och dör, hinner inte känna någon ångest, behöver inte kämpa. Vi skulle aldrig tillåta att våra djur i Sverige behandlades lika illa som våra oönskade barn. 

    Men när du ändå tar upp ämnet, så är det faktiskt lite ologiskt att abortmotstånd och djurrätt har hamnat i olika åsiktspaket, för det handlar ju i båda fallen om empati med de svaga, med de som inte har någon egen röst.

    Jag har en god vän som är både abortmotståndare och djurrättsförespråkare (vegan), ganska extrem i sina åsikter i båda fallen. Men vissa kan inte acceptera att han har båda dom åsikterna. När han gick i en anti-abort-demonstration iklädd en djurrätts-tröja, blev han till och med mordhotad av en vänsterpartist som var där för att protestera mot anti-abort-demonstrationen. Vänsterpartisten skrek att han skulle döda min vän, om han någonsin mer visade sig på djurrättsorganisationens möten...
  • Anonym (X)
    Thu 6 Jan 2022 10:22
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 10:16:57 följande:

    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör.


    Hur var det med att dra upp extremfallen? Aha, det var nåt du fick säga åt andra att inte göra men fick göra själv så dubbelmoralen är tydlig.

    Got it.
  • Anonym (Elsa)
    Thu 6 Jan 2022 11:31

    Cattis gjorde abort första gången för att hon och hennes sambo hade dålig ekonomi.Andra gången för att hon hade massa oskyddat sex med en ny date.Tredje gången:oskyddat sex,men en man som var noll intresserad av någonting.Finns säkert många flera såna fall.

  • Anonym (X)
    Thu 6 Jan 2022 11:35
    +1
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:31:48 följande:

    Cattis gjorde abort första gången för att hon och hennes sambo hade dålig ekonomi.Andra gången för att hon hade massa oskyddat sex med en ny date.Tredje gången:oskyddat sex,men en man som var noll intresserad av någonting.Finns säkert många flera såna fall.


    Betydligt bättre med 3 aborter än 3 barn de inte ville ha.
  • Anonym (Elsa)
    Thu 6 Jan 2022 11:37
    +1
    Anonym (X) skrev 2022-01-06 11:35:42 följande:

    Betydligt bättre med 3 aborter än 3 barn de inte ville ha.


    Om man tycker att abort är bra preventivmedel ja.Och trevligt.
  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 12:08
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:31:48 följande:

    Cattis gjorde abort första gången för att hon och hennes sambo hade dålig ekonomi.Andra gången för att hon hade massa oskyddat sex med en ny date.Tredje gången:oskyddat sex,men en man som var noll intresserad av någonting.Finns säkert många flera såna fall.


    Mer är Cattis? Och varför använde hon inte preventivmedel? I ett land som Sveige där det är så billigt och lätt att få tag i det?

    Nåja, i sådana fall kan man trösta sig lite med, att det hade blivit svårt för ett barn att växa upp i det hushållet. För en sådan kvinna hade antagligen fortsatt vara lika slarvig och oansvarig även efter att hon blivit mamma. Över hela linjen, när det gäller barnavård, mat, hygien, tvätt o städ, arbete o ekonomi, ständigt nya karlar som hon hade släpat hem...

    Dock skulle man kunna tänka sig ett system med fler inhemska adoptioner. Finns ju många barnlösa par som skulle vara glada över ett litet vitt, nyfött spädbarn.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?