• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    120781 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    120781

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 12:09
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 12:08:40 följande:
    Mer är Cattis? Och varför använde hon inte preventivmedel? I ett land som Sveige där det är så billigt och lätt att få tag i det?

    Nåja, i sådana fall kan man trösta sig lite med, att det hade blivit svårt för ett barn att växa upp i det hushållet. För en sådan kvinna hade antagligen fortsatt vara lika slarvig och oansvarig även efter att hon blivit mamma. Över hela linjen, när det gäller barnavård, mat, hygien, tvätt o städ, arbete o ekonomi, ständigt nya karlar som hon hade släpat hem...

    Dock skulle man kunna tänka sig ett system med fler inhemska adoptioner. Finns ju många barnlösa par som skulle vara glada över ett litet vitt, nyfött spädbarn.
    Det skulle stå "VEM är Cattis?"
  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 12:12
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:37:34 följande:
    Om man tycker att abort är bra preventivmedel ja.Och trevligt.
    Alltså, när man hör om sådana kvinnor som denna "Cattis" (är det någon kändis som jag borde känna till?), så kan jag förstå logiken bakom de nu så utskällda tvångssteriliseringarna runt mitten av 1900-talet. De tog bort både behovet av aborter, och hindrade att barn föddes till misär. Samt bröt det dåliga sociala arvet. 
  • Anonym (föräl­der till två)
    Thu 6 Jan 2022 12:12
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 10:16:57 följande:
    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör. Och detta sker flera hundra gånger om året i Sverige. Vi är inte längre ett civiliserat land. Ett slaktdjur bedövas med slaktpistol, det går på ett ögonblick. Det är inte medvetet om att det avblodas och dör, hinner inte känna någon ångest, behöver inte kämpa. Vi skulle aldrig tillåta att våra djur i Sverige behandlades lika illa som våra oönskade barn. 

    Men när du ändå tar upp ämnet, så är det faktiskt lite ologiskt att abortmotstånd och djurrätt har hamnat i olika åsiktspaket, för det handlar ju i båda fallen om empati med de svaga, med de som inte har någon egen röst.

    Jag har en god vän som är både abortmotståndare och djurrättsförespråkare (vegan), ganska extrem i sina åsikter i båda fallen. Men vissa kan inte acceptera att han har båda dom åsikterna. När han gick i en anti-abort-demonstration iklädd en djurrätts-tröja, blev han till och med mordhotad av en vänsterpartist som var där för att protestera mot anti-abort-demonstrationen. Vänsterpartisten skrek att han skulle döda min vän, om han någonsin mer visade sig på djurrättsorganisationens möten...
    Men snälla du nu drar du själv upp extrem fall. Så bara för att man tycker att abort ska finnas tycker de flesta självklart att det du beskriver i v 20-21 är hemskt.
    Ett fåtal aborter sker så sent och då är det ofta så att fostret är skadat och läkare rekommenderar att avbryta graviditeten eller att mamman är sjuk och inte klarar en graviditet. Det är inte vanligt med så sena aborter.
    Jag har följt 2 kvinnor här på fl som fått göra aborter sent pga fostret hade olika skador, och att göra det så sent är verkligen inte lätt, det tycker nog ingen oberoende av orsak, det är just det som de flesta sena aborter handlar om.

    Sen verkar du inte veta att 96 % av alla aborter i Sverige numer sker medicinskt dvs med tabletter och många av dom sker numer i hemmet.
    Så det du beskriver är inte vanligt utan vid särskilda omständigheter.

    Statistikför  år 2020.
    60 % av alla aborter sker före vecka 7.
    85 % av alla aborter sker för vecka 9.

    Mer exakt.

    79 % av alla aborter sker till och med v. 8
    14 % av alla aborter görs mellan v. 9-11
    6 % av alla aborter görs mellan v. 12-17
    1 % av alla aborter görs efter v. 18 och då behövs tillstånd.

    Så det alla flesta aborter sker väldigt tidigt i graviditeten och sker alltså på medicinskt sätt dvs 96 %.
  • Anonym (Elsa)
    Thu 6 Jan 2022 12:15
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 12:12:04 följande:

    Alltså, när man hör om sådana kvinnor som denna "Cattis" (är det någon kändis som jag borde känna till?), så kan jag förstå logiken bakom de nu så utskällda tvångssteriliseringarna runt mitten av 1900-talet. De tog bort både behovet av aborter, och hindrade att barn föddes till misär. Samt bröt det dåliga sociala arvet. 


    Jag undrar ochså,men folk tänker olika.Det som passar bra för en ,passar inte till den andra .Det finns folk till allt .
  • Anonym (X)
    Thu 6 Jan 2022 12:33
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:37:34 följande:

    Om man tycker att abort är bra preventivmedel ja.Och trevligt.


    Eftersom varken Cattis eller männen använder preventivmedel men inte vill ha barn så tycker jag det är ett jättebra alternativ.
  • Anonym (XXX)
    Thu 6 Jan 2022 13:03
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-06 12:12:42 följande:
    Men snälla du nu drar du själv upp extrem fall. Så bara för att man tycker att abort ska finnas tycker de flesta självklart att det du beskriver i v 20-21 är hemskt.
    Ett fåtal aborter sker så sent och då är det ofta så att fostret är skadat och läkare rekommenderar att avbryta graviditeten eller att mamman är sjuk och inte klarar en graviditet. Det är inte vanligt med så sena aborter.
    Jag har följt 2 kvinnor här på fl som fått göra aborter sent pga fostret hade olika skador, och att göra det så sent är verkligen inte lätt, det tycker nog ingen oberoende av orsak, det är just det som de flesta sena aborter handlar om.

    Sen verkar du inte veta att 96 % av alla aborter i Sverige numer sker medicinskt dvs med tabletter och många av dom sker numer i hemmet.
    Så det du beskriver är inte vanligt utan vid särskilda omständigheter.

    Statistikför  år 2020.
    60 % av alla aborter sker före vecka 7.
    85 % av alla aborter sker för vecka 9.

    Mer exakt.

    79 % av alla aborter sker till och med v. 8
    14 % av alla aborter görs mellan v. 9-11
    6 % av alla aborter görs mellan v. 12-17
    1 % av alla aborter görs efter v. 18 och då behövs tillstånd.

    Så det alla flesta aborter sker väldigt tidigt i graviditeten och sker alltså på medicinskt sätt dvs 96 %.
    Jomen eftersom vi har så fruktansvärt många aborter här i Sverige, så blir även den där procenten flera hundra stycken om året. Så illa är det tyvärr. Och det stämmer inte heller att det måste vara medicinska skäl för att få igenom en sen abort. 90 procent av alla ansökningar godkänns, och hundra procent av dom för medicinska skäl.

    Det är dessutom upp till föräldrarna att bestämma vad som ÄR ett medicinskt skäl, för dom. Det räcker med att barnet har läpp- och gomspalt (som går att operera så fint idag, att ärret inte syns när barnet blir vuxet), eller att det saknar en hand.

    Och som sociala skäl räcker det med "en kombination av orsaker". Det kan t.ex. vara att kvinnan bor i andra hand och pojkvännen har gjort slut. Att p-medlet inte fungerat är även det ett skäl, och det kan ingen ens kontrollera. Så säger man att "kondomen sprack och killen stack", så FÅR man abort - även i vecka 21. Som kan bli vecka 22 om ungen är envis och vägrar släppa taget om livet. 
  • Anonym (föräl­der till två)
    Thu 6 Jan 2022 13:20
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 13:03:54 följande:
    Jomen eftersom vi har så fruktansvärt många aborter här i Sverige, så blir även den där procenten flera hundra stycken om året. Så illa är det tyvärr. Och det stämmer inte heller att det måste vara medicinska skäl för att få igenom en sen abort. 90 procent av alla ansökningar godkänns, och hundra procent av dom för medicinska skäl.

    Det är dessutom upp till föräldrarna att bestämma vad som ÄR ett medicinskt skäl, för dom. Det räcker med att barnet har läpp- och gomspalt (som går att operera så fint idag, att ärret inte syns när barnet blir vuxet), eller att det saknar en hand.

    Och som sociala skäl räcker det med "en kombination av orsaker". Det kan t.ex. vara att kvinnan bor i andra hand och pojkvännen har gjort slut. Att p-medlet inte fungerat är även det ett skäl, och det kan ingen ens kontrollera. Så säger man att "kondomen sprack och killen stack", så FÅR man abort - även i vecka 21. Som kan bli vecka 22 om ungen är envis och vägrar släppa taget om livet. 
    Jag hoppas verkligen att du förstår att de flesta inte väntar till efter v. 20 för att p-medlet inte funkat, att man bor i andra hand osv. 1 % av alla aborter sker efter v. 18  och 85 % tom v. 9 så då är det självklart att de flesta som blir gravida och gör abort av dom skäl du skriver om gör då abort tidigt.

    Varför tror att folk med vilja gör en så sen abort? väldigt få gör abort lättvindigt så sent. Nej man får inte en abort beviljad så sent för att man bor i andra hand.
    De flesta som gör abort sen mår dåligt av det men det finns orsaker.
    Men nu är det ju inte bara den 1 % den handlar om utan aborter i stort och då sker dom tidigt 85 % innan det är ett foster.
    De flesta tom med v. 7 dvs så fort man får reda på graviditeten.
    De flesta vill självklart inte vänta flera månader med att göra abort.
  • Anonym (Elsa)
    Thu 6 Jan 2022 13:22

    Eller om det är fel kön man väntar?

  • Thu 6 Jan 2022 13:30
    +1
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-06 13:20:43 följande:

    Jag hoppas verkligen att du förstår att de flesta inte väntar till efter v. 20 för att p-medlet inte funkat, att man bor i andra hand osv. 1 % av alla aborter sker efter v. 18  och 85 % tom v. 9 så då är det självklart att de flesta som blir gravida och gör abort av dom skäl du skriver om gör då abort tidigt.

    Varför tror att folk med vilja gör en så sen abort? väldigt få gör abort lättvindigt så sent. Nej man får inte en abort beviljad så sent för att man bor i andra hand.

    De flesta som gör abort sen mår dåligt av det men det finns orsaker.

    Men nu är det ju inte bara den 1 % den handlar om utan aborter i stort och då sker dom tidigt 85 % innan det är ett foster.

    De flesta tom med v. 7 dvs så fort man får reda på graviditeten.

    De flesta vill självklart inte vänta flera månader med att göra abort.


    För mig är poängen när fostret blir människa med egna rättigheter. Vi avlivar inte människor för att dom är obekväma.

    Gränsen ska vara satt med viss marginal.

    Jag anser att fri abort till V12 och några veckor till för ömmande fall.
  • Anonym (föräl­der till två)
    Thu 6 Jan 2022 13:46
    Friger skrev 2022-01-06 13:30:57 följande:
    För mig är poängen när fostret blir människa med egna rättigheter. Vi avlivar inte människor för att dom är obekväma.

    Gränsen ska vara satt med viss marginal.

    Jag anser att fri abort till V12 och några veckor till för ömmande fall.
    Ja och det är ju det jag påpekar, de flesta aborter sker just innan v. 12. eller tom runt v. 7
    de flesta tycker inte att aborter ska ske sent i v. 20 utan just speciella skäl.
    Det var inte jag som drog om dom speciella fall som sker då utan visar just på statistik att det allra flest just gör abort tidigt.
    Jag är inte för sena aborter om inte speciella skäl finns, men att tro att många gör sen aborter bara för att är ju inte fakta därför visade jag statistik.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?