• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    123221 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    123221

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Ab)
    Thu 6 Jan 2022 13:47
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 18:07:37 följande:

    Hade gärna fått höra från andra att det va mord och ångrar att jag inte fick det. Fick bara höra att det bara va att göra men så fel dom hade! De som gör abort tar sig rätten att bestämma över det lilla livets kropp är inte det lika illa? Det kanske inte är ett barn än men det är ett LIV


    Snacka om dubbelmoral. Kan du inte tänka själ menar du? Du gjorde abort och det fanns väl en anledning? Man får göra abort om "inte någon sagt till en att det är mord" eller vad menar du? Eller skulle du få livstids fängelse för mord? Det är inte svårt att förstå varför abort är tillåtet. Bara att läsa på lite hur det varit genom historien och hur det är i länder där abort är förbjudet.
  • Anonym (Knöll­is)
    Thu 6 Jan 2022 13:54

    För att kvinnor ska få göra vad de vill med sina kroppar och barnen i magen och ha en fri sexualitet in absurdum

  • Anonym (K)
    Thu 6 Jan 2022 13:59
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 10:16:57 följande:

    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör. Och detta sker flera hundra gånger om året i Sverige. Vi är inte längre ett civiliserat land. Ett slaktdjur bedövas med slaktpistol, det går på ett ögonblick. Det är inte medvetet om att det avblodas och dör, hinner inte känna någon ångest, behöver inte kämpa. Vi skulle aldrig tillåta att våra djur i Sverige behandlades lika illa som våra oönskade barn. 

    Men när du ändå tar upp ämnet, så är det faktiskt lite ologiskt att abortmotstånd och djurrätt har hamnat i olika åsiktspaket, för det handlar ju i båda fallen om empati med de svaga, med de som inte har någon egen röst.

    Jag har en god vän som är både abortmotståndare och djurrättsförespråkare (vegan), ganska extrem i sina åsikter i båda fallen. Men vissa kan inte acceptera att han har båda dom åsikterna. När han gick i en anti-abort-demonstration iklädd en djurrätts-tröja, blev han till och med mordhotad av en vänsterpartist som var där för att protestera mot anti-abort-demonstrationen. Vänsterpartisten skrek att han skulle döda min vän, om han någonsin mer visade sig på djurrättsorganisationens möten...


    Dessa är ju nästan alltid fall där kvinnan inte klarat sig annars, eller barnet ändå dött. Eller kanske en våldtagen tonåring som levt i förnekelse.

    Jag tycker det är riktigt överjävligt hemskt att de inte dubbelkollar att barnet verkligen är dött innan det kommer ut. Måste vara den bästa döden, att somna in i varma sköna magen.
  • Thu 6 Jan 2022 17:08
    +1
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-06 13:46:55 följande:

    Ja och det är ju det jag påpekar, de flesta aborter sker just innan v. 12. eller tom runt v. 7

    de flesta tycker inte att aborter ska ske sent i v. 20 utan just speciella skäl.

    Det var inte jag som drog om dom speciella fall som sker då utan visar just på statistik att det allra flest just gör abort tidigt.

    Jag är inte för sena aborter om inte speciella skäl finns, men att tro att många gör sen aborter bara för att är ju inte fakta därför visade jag statistik.


    Tror på din statistik och acceptera den.

    Oavsett vilken gräns du har så kommer det alltid att vara folk som är för sena att söka av ena eller andra orsaken.

    Vi avlivar inte människor för att dom är resultatet av ett brott eller sjuka.

    12veckor fria abort + några veckor som ventil för ömmande fall anser jag fortfarande är rimligt.
  • Anonym (Forsk­ning)
    Thu 6 Jan 2022 17:43

    Ska vi titta lite på vad man vet om fostrets utveckling?

    1. Redan i vecka 10 börjar fostret reagera på beröring/smärta, men upplever inte beröringen/smärtan. Det är alltså reflexer/impulser utan att uppleva beröring/smärta.

    2. Upplevelse av smärta kommer först omkring vecka 25. Detta beror på att Thalamus inte är utveckla innan dess. Thalamus möjliggör att sinnesimpulser förs vidare till hjärnan. Så för tidigt födda kan reagera på smärta och andra sinnesintryck även om de inte upplever den. Det innebär att medvetande inte heller uppstår förrän Thalamus är utvecklad.

    Så vecka 18 är mycket bred marginal tills medvetande uppstår. Även i vecka 21 är det fortfarande bred marginal till detta. Det är skillnad på när foster reagerar och när de verkligen upplever något. Även om fostret kan överleva med vård i vecka 22 så upplever det fortfarande ingenting.

    Ja, det är väldigt obehagligt att se ett foster kämpa i vecka 21. Har tyvärr sett det och det är j-vligt obehagligt till och med. Tänk däremot på att fostret faktiskt inte känner något eftersom sinnesimpulserna inte kan nå hjärnan. Det är vi som tycker synd om fostret och upplever detta som fruktansvärt, men fostret upplever det inte. Så jag har lagt mina personliga upplevelser och tyckande åt sidan och lyssnar på vad vi verkligen vet. Och vi vet att foster inte upplever något före cirka vecka 25 när Thalamus är utvecklad.

    Med religiösa utgångspunkter skulle man kunna säga att det är då kroppen får en själ.

  • Thu 6 Jan 2022 18:09
    Anonym (Forskning) skrev 2022-01-06 17:43:16 följande:

    Ska vi titta lite på vad man vet om fostrets utveckling?

    1. Redan i vecka 10 börjar fostret reagera på beröring/smärta, men upplever inte beröringen/smärtan. Det är alltså reflexer/impulser utan att uppleva beröring/smärta.

    2. Upplevelse av smärta kommer först omkring vecka 25. Detta beror på att Thalamus inte är utveckla innan dess. Thalamus möjliggör att sinnesimpulser förs vidare till hjärnan. Så för tidigt födda kan reagera på smärta och andra sinnesintryck även om de inte upplever den. Det innebär att medvetande inte heller uppstår förrän Thalamus är utvecklad.

    Så vecka 18 är mycket bred marginal tills medvetande uppstår. Även i vecka 21 är det fortfarande bred marginal till detta. Det är skillnad på när foster reagerar och när de verkligen upplever något. Även om fostret kan överleva med vård i vecka 22 så upplever det fortfarande ingenting.

    Ja, det är väldigt obehagligt att se ett foster kämpa i vecka 21. Har tyvärr sett det och det är j-vligt obehagligt till och med. Tänk däremot på att fostret faktiskt inte känner något eftersom sinnesimpulserna inte kan nå hjärnan. Det är vi som tycker synd om fostret och upplever detta som fruktansvärt, men fostret upplever det inte. Så jag har lagt mina personliga upplevelser och tyckande åt sidan och lyssnar på vad vi verkligen vet. Och vi vet att foster inte upplever något före cirka vecka 25 när Thalamus är utvecklad.

    Med religiösa utgångspunkter skulle man kunna säga att det är då kroppen får en själ.


    Jag förodrar fortfarande vecka 12. Köper argumentet att nervsystemet växer fram men att det är svårt att veta när det "slås på".

    Du glömmer säga en viktig liten detalj. Det du skriver är vad man TROR. Det är inte bevisat. Man vet att fostret reagerar på stimulans och smärta från v10 ungefär.

    Vi begraver inte folk innan vi vet till 100% att dom är döda. Vi tror inte att dom är döda och begraver dom.

    Citat:

    "

    I slutet av artikeln förordar författarna Neena Modi och Vivette Glover bland annat att smärtlindring ges till foster vid medicinska/kirurgiska ingrepp från vecka tolv, eftersom det finns en möjlighet till smärtupplevelser från denna tidpunkt i graviditeten.

    De vetenskapliga avhandlingar de bygger sin text på visar att de delar av nervsystemet och hjärnan som är nödvändiga för att uppleva smärta börjar utvecklas från tionde graviditetsveckan och fullbordar sin utveckling under 24:e?28:e graviditetsveckan. Bland de aktiviteter som kan vara potentiellt smärtsamma eller stressande (painful and stressful) för fostret räknar de båda författarna upp sena aborter.

    "

    Källa

    data.riksdagen.se/dokument/GP02So323
  • Anonym (Forsk­ning)
    Thu 6 Jan 2022 18:53
    Friger skrev 2022-01-06 18:09:41 följande:

    Jag förodrar fortfarande vecka 12. Köper argumentet att nervsystemet växer fram men att det är svårt att veta när det "slås på".

    Du glömmer säga en viktig liten detalj. Det du skriver är vad man TROR. Det är inte bevisat. Man vet att fostret reagerar på stimulans och smärta från v10 ungefär.

    Vi begraver inte folk innan vi vet till 100% att dom är döda. Vi tror inte att dom är döda och begraver dom.

    Citat:

    "

    I slutet av artikeln förordar författarna Neena Modi och Vivette Glover bland annat att smärtlindring ges till foster vid medicinska/kirurgiska ingrepp från vecka tolv, eftersom det finns en möjlighet till smärtupplevelser från denna tidpunkt i graviditeten.

    De vetenskapliga avhandlingar de bygger sin text på visar att de delar av nervsystemet och hjärnan som är nödvändiga för att uppleva smärta börjar utvecklas från tionde graviditetsveckan och fullbordar sin utveckling under 24:e?28:e graviditetsveckan. Bland de aktiviteter som kan vara potentiellt smärtsamma eller stressande (painful and stressful) för fostret räknar de båda författarna upp sena aborter.

    "

    Källa

    data.riksdagen.se/dokument/GP02So323


    Så tar du en motion från abortmotståndare (jag vet inte om M-politikern är det) och deras källor? Kjell (KD-politikern) har gång på gång försökt försvåra för aborter med en mängd olika argument, även samvetsfrihet.

    De håller på med cherry-picking och väljer ut delar som passar deras syfte. Dessutom är det där från omkring år 2000 och då var forskarna mer oeniga om detta, men även då var det många forskare som argumenterade för att upplevelse av smärta kommer efter vecka 20. Senare forskning har fastslagit det jag skrev så:

    Jo, man VET att foster inte kan uppleva sinnesintryck förrän omkring vecka 25. Det är tidigast vad som är fysiskt möjligt. Detta VET vi. Vad som inte är klarlagt är när ett foster kan börja känna smärta. Omkring vecka 25 är allt på plats för detta, men bara för att allt finns på plats innebär det inte att systemet fungerar ännu. Högst troligt (men detta vet man inte säkert) kan fostret inte uppleva smärta ytterligare någon eller några veckor.

    Många reflexer sker i ryggraden och inte i hjärnan och därför ser det ut som att fostret upplever smärta, men det reagerar enbart - det upplever inte det. Hjärnan krävs för att kunna uppleva något, t.ex. smärta.

    Däremot kan smärtlindring ändå vara på sin plats för du vill inte att ett foster ska hålla på och röra sig vid t.ex. en operation inne i livmodern. Du behöver då t.ex. ryggmärgsbedövning för att undvika reflexrörelser.

    Så kortfattat: Jo, det är fastställt att smärta inte kan upplevas före ungefär vecka 25. Högst troligt krävs det ytterligare några veckors utveckling, men detta är inte fastställt.
  • Anonym (Mman)
    Thu 6 Jan 2022 19:14
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 10:16:57 följande:

    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör. Och detta sker flera hundra gånger om året i Sverige. Vi är inte längre ett civiliserat land. Ett slaktdjur bedövas med slaktpistol, det går på ett ögonblick. Det är inte medvetet om att det avblodas och dör, hinner inte känna någon ångest, behöver inte kämpa. Vi skulle aldrig tillåta att våra djur i Sverige behandlades lika illa som våra oönskade barn. 

    Men när du ändå tar upp ämnet, så är det faktiskt lite ologiskt att abortmotstånd och djurrätt har hamnat i olika åsiktspaket, för det handlar ju i båda fallen om empati med de svaga, med de som inte har någon egen röst.

    Jag har en god vän som är både abortmotståndare och djurrättsförespråkare (vegan), ganska extrem i sina åsikter i båda fallen. Men vissa kan inte acceptera att han har båda dom åsikterna. När han gick i en anti-abort-demonstration iklädd en djurrätts-tröja, blev han till och med mordhotad av en vänsterpartist som var där för att protestera mot anti-abort-demonstrationen. Vänsterpartisten skrek att han skulle döda min vän, om han någonsin mer visade sig på djurrättsorganisationens möten...


    Lite väl magstarkt att avliva nyfödda och nedsövda barn med slaktpistol anser jag. Fy på dig...

    Och vad förväntar du dig? Det är sådant som vänstern sysslar med....
  • Anonym (X)
    Thu 6 Jan 2022 19:14
    Friger skrev 2022-01-06 18:09:41 följande:

    Jag förodrar fortfarande vecka 12. Köper argumentet att nervsystemet växer fram men att det är svårt att veta när det "slås på".

    Du glömmer säga en viktig liten detalj. Det du skriver är vad man TROR. Det är inte bevisat. Man vet att fostret reagerar på stimulans och smärta från v10 ungefär.

    Vi begraver inte folk innan vi vet till 100% att dom är döda. Vi tror inte att dom är döda och begraver dom.

    Citat:

    "

    I slutet av artikeln förordar författarna Neena Modi och Vivette Glover bland annat att smärtlindring ges till foster vid medicinska/kirurgiska ingrepp från vecka tolv, eftersom det finns en möjlighet till smärtupplevelser från denna tidpunkt i graviditeten.

    De vetenskapliga avhandlingar de bygger sin text på visar att de delar av nervsystemet och hjärnan som är nödvändiga för att uppleva smärta börjar utvecklas från tionde graviditetsveckan och fullbordar sin utveckling under 24:e?28:e graviditetsveckan. Bland de aktiviteter som kan vara potentiellt smärtsamma eller stressande (painful and stressful) för fostret räknar de båda författarna upp sena aborter.

    "

    Källa

    data.riksdagen.se/dokument/GP02So323


    Vad baserar du v12 på?
  • Thu 6 Jan 2022 20:03
    Anonym (X) skrev 2022-01-06 19:14:13 följande:

    Vad baserar du v12 på?


    Det är min uppfattning utifrån vad jag läst.

    Signaturen forskning driver tesen att eftersom hjärnan inte växer ihopp med sinnesorganen före v24 kan barnet inte vara medveten innan dess. Men det vet man inte. Jävligt märkligt antagande att en hjärna inte kan vara medveten för att den inte kan se.

    Man vet ju inte ens vad ett medvetande är. Svårt att komma med tvärsäkra antaganden i gränslanden då.

    Allmänt känt att läkare inte är mattematiker. När en mattematiker säger att det är bevisat. Då är det bevisat. Många läkare är som historiker. Det är bevisat för att dom tror på saken.

    Jag anser 12 veckor vara en bra kompromiss.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?