• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    120838 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    120838

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Nja)
    Fri 7 Jan 2022 09:49

    Nä, det anses inte illa att vara emot abort, det som anses illa är att aktivt försöka förstöra för folk som vill och behöver en abort.

    Personligen tycker jag det är bra att leva i ett land där man vanligtvis inte hittar övergivna spädbarn, eller där de flesta barn faktiskt överlever eftersom de får omsorg och vård.

    Det är inte lämpligt att personer som är emot abort faktiskt sitter på positioner där kvinnor som vill ha abort söker stöd. Det är det som jag är emot. Och att man sprider falsk "information" för att hindra aborter.

    Av någon outgrundlig anledning är dessa människor också ofta FÖR avhållsamhet och då också emot preventivmedel. Och i vissa fall också emot att ungdomar får information om sexualitet i olika former.

    Som ung var jag mer kritisk till abort, troligen p.g.a. att jag alltid haft en barnlängtan. Nu, två barn senare är jag 100% för att det faktiskt är ett fritt val. Det handlar inte om önskade barn, med goda förutsättningar som "försvinner", utan det handlar om att man faktiskt har makt och möjlighet att välja om man vill och orkar bli förälder. Och om man kan ge detta barn tillräckligt goda förutsättningar.

    I länder där abort är svårt finns en helt annan problematik. Men den problematiken ses inte som att det beror på oönskade barn som föds där det finns dåliga förutsättningar, utan mer som allmänna samhällsproblem. Och som brott.

    Själv ser jag ett tydligt samband mellan väldigt unga mödrar, barn som hittas övergivna, nergrävda barn i trädgården, eller styckade i frysen och att det faktiskt inte fungerar att få abort. Även konstiga självmord och farliga "lösningar" på oönskade graviditeter.

    Man får absolut tycka att abort är fel, men man måste också respektera att det är lagligt i Sverige och att man i Sverige har rätt att göra abort.

  • Anonym (XXX)
    Fri 7 Jan 2022 09:50
    Friger skrev 2022-01-06 20:03:49 följande:
    Det är min uppfattning utifrån vad jag läst.

    Signaturen forskning driver tesen att eftersom hjärnan inte växer ihopp med sinnesorganen före v24 kan barnet inte vara medveten innan dess. Men det vet man inte. Jävligt märkligt antagande att en hjärna inte kan vara medveten för att den inte kan se.

    Man vet ju inte ens vad ett medvetande är. Svårt att komma med tvärsäkra antaganden i gränslanden då.

    Allmänt känt att läkare inte är mattematiker. När en mattematiker säger att det är bevisat. Då är det bevisat. Många läkare är som historiker. Det är bevisat för att dom tror på saken.

    Jag anser 12 veckor vara en bra kompromiss.
    Ja, och det är ju dessutom den gräns som gäller i de flesta andra civiliserade länder, som våra grannländer och Tyskland. Det är Sverige som har en konstigt lång tid för fri abort, jag fattar det inte! Kanske att det var mer rimligt på 1970-talet när lagen kom, för då måste man fortfarande gå till en läkare eller barnmorska för att få graviditeten fastställd (om man inte vågade lita på kroppens egna tecken de första veckorna, d.v.s. utebliven mens, morgonillamående, trötthet, yrsel, cravings o.s.v.).

    Men idag när det bara är att köpa en sticka på närmaste apotek, bensinmack eller större livsmedelsaffär! Även en minderårig flicka får köpa, och man behöver inte visa leg heller. Man kan göra det redan från den dag mensen skulle ha kommit (men vänta gärna 2-3 dagar till för säkerhets skull). Då VET man. Finns ingen anledning att gå och vela med abortbeslutet i fyra månader. 
  • Anonym (Abort­er)
    Thu 13 Jan 2022 16:00
    -1

    Ofrivilig graviditet är inte som andra problem som man kan få problem med vanligen i vården. En graviditet är inte en sjukdom och något som går att bestämma över om man ville bli det i stort vanligen och är inte exempelvis som när någon oväntat får cancer.

    Dessutom är sex något som kvinnor brukar säga är ingen mänsklig rättighet och gäller då även när någon genomfört ett samlag.

  • Anonym (Abort­er)
    Thu 13 Jan 2022 16:01
    Anonym (Aborter) skrev 2022-01-13 16:00:45 följande:

    Ofrivilig graviditet är inte som andra problem som man kan få problem med vanligen i vården. En graviditet är inte en sjukdom och något som går att bestämma över om man ville bli det i stort vanligen och är inte exempelvis som när någon oväntat får cancer.

    Dessutom är sex något som kvinnor brukar säga är ingen mänsklig rättighet och gäller då även när någon genomfört ett samlag.


    Ofrivilig graviditet är inte som andra problem som man kan få hjälp med vanligen i vården......
  • Anonym (föräl­der till två)
    Thu 13 Jan 2022 17:01
    Anonym (Aborter) skrev 2022-01-13 16:01:35 följande:
    Ofrivilig graviditet är inte som andra problem som man kan få hjälp med vanligen i vården......
    Har inte riktigt förstått vart du står`?
    Är du för eller emot abort?
    Givetvis får du vara vilket du vill men har inte fått klart för mig vilket.

    Men sen undrar jag, tycker du att abort är ett problem bara för kvinnor?
    Män drabbas väl lika mycket om man inte får genomföra en abort?

    De flesta som gör abort lever i par så om barnet föds påverkar det ju kvinnan och mannen på samma sätt.

    Om man inte är ett par blir ju mannen lika mycket förälder som kvinnan.
    Män blir ju lika mycket pappor ofrivilligt som kvinnorna om inte abort kan göras.
    Vad har att sex inte är en mänsklig  rättighet med att göra abort?
    I de flesta fall är bägge med på samlaget så det har inget med rättighet att göra.
    Ofta tar man ett gemensamt beslut, dvs att göra abort eller att föda barnet och då är bägge föräldrar.
    Så männen förlorar ju lika mycket som kvinnorna om man inte får göra abort, dom blir föräldrar mot sin vilja.
    Det är ju inte bara kvinnorna som förlorar på om det inte gick att göra abort.
  • Anonym (XXX)
    Sat 15 Jan 2022 11:10
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-13 17:01:07 följande:
    Har inte riktigt förstått vart du står`?
    Är du för eller emot abort?
    Givetvis får du vara vilket du vill men har inte fått klart för mig vilket.

    Men sen undrar jag, tycker du att abort är ett problem bara för kvinnor?
    Män drabbas väl lika mycket om man inte får genomföra en abort?

    De flesta som gör abort lever i par så om barnet föds påverkar det ju kvinnan och mannen på samma sätt.

    Om man inte är ett par blir ju mannen lika mycket förälder som kvinnan.
    Män blir ju lika mycket pappor ofrivilligt som kvinnorna om inte abort kan göras.
    Vad har att sex inte är en mänsklig  rättighet med att göra abort?
    I de flesta fall är bägge med på samlaget så det har inget med rättighet att göra.
    Ofta tar man ett gemensamt beslut, dvs att göra abort eller att föda barnet och då är bägge föräldrar.
    Så männen förlorar ju lika mycket som kvinnorna om man inte får göra abort, dom blir föräldrar mot sin vilja.
    Det är ju inte bara kvinnorna som förlorar på om det inte gick att göra abort.
    "förlorar på"? :o Vilken fruktansvärd människo- och livssyn du har!

    För övrigt trodde jag att den allmänna åsikten i Sverige var, att kvinnor bestämmer över sin kropp. D.v.s. att det INTE är för männens skull de ska göra abort? Som det är idag så pressas tyvärr många kvinnor till abort av den blivande barnafadern, och det tycker jag är hemskt.

    Han kan t.ex. hota med att gå och inte ta något ansvar alls för barnet - utom det lagstadgade underhållet - och om hon då är rädd att inte kunna klara ett barn själv, så har hon inget annat val än att göra abort. Det är HEMSKT! Om abort däremot inte skulle finnas, så skulle det här inte hända. Då skulle även männen få finna sig, och i de allra flesta fallen skulle det gå bra - precis som det gjorde på 1950-talet, när de unga paren som inte kunnat vänta med sex, helt enkelt fick gifta sig. Och bli föräldrar. Och växa upp. Det blev även en motivation för den unge mannen att göra klart sina studier, skaffa sig ett jobb, bygga sig ett hus, göra karriär... 

    Jag tror faktiskt att ALLA förlorar på abortmöjligheten. 
  • Anonym (För)
    Sat 15 Jan 2022 12:12

    Jag själv har aldrig varit ?emot? abort förrän jag själv skaffade barn. Och med emot menar jag såklart för egen del.

    Det räcker att läsa lite trådar här på familjeliv om diverse relationsproblem och ickefungerande bonusfamiljer för att tycka abort borde vara självklart.

    Det finns hur många barn som helst som lever i misär, det är för mig många hundra gånger värre än att alla som vill gör abort om så så sent som vid gränsen.

    Det sker nog extremt få aborter där båda både vill ha barnet och har de förutsättningar som krävs för att ge barn en bra uppväxt.

    Sen tycker jag man ska göra det så snart som möjligt och inte dra ut på det, har själv aldrig behövt göra det valet så kan ju inte riktigt veta vad man går igenom för något inför ett sådant beslut.

  • Anonym (Smurf­)
    Sat 15 Jan 2022 12:20
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-15 11:10:56 följande:

    "förlorar på"? :o Vilken fruktansvärd människo- och livssyn du har!

    För övrigt trodde jag att den allmänna åsikten i Sverige var, att kvinnor bestämmer över sin kropp. D.v.s. att det INTE är för männens skull de ska göra abort? Som det är idag så pressas tyvärr många kvinnor till abort av den blivande barnafadern, och det tycker jag är hemskt.

    Han kan t.ex. hota med att gå och inte ta något ansvar alls för barnet - utom det lagstadgade underhållet - och om hon då är rädd att inte kunna klara ett barn själv, så har hon inget annat val än att göra abort. Det är HEMSKT! Om abort däremot inte skulle finnas, så skulle det här inte hända. Då skulle även männen få finna sig, och i de allra flesta fallen skulle det gå bra - precis som det gjorde på 1950-talet, när de unga paren som inte kunnat vänta med sex, helt enkelt fick gifta sig. Och bli föräldrar. Och växa upp. Det blev även en motivation för den unge mannen att göra klart sina studier, skaffa sig ett jobb, bygga sig ett hus, göra karriär... 

    Jag tror faktiskt att ALLA förlorar på abortmöjligheten. 


    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor dö i utomkvedshavandeskap.

    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor tvingas föda barn med tillstånd som inte är förenligt med liv. Akrani är ett exempel.
  • Anonym (XXX)
    Sat 15 Jan 2022 12:23
    Anonym (För) skrev 2022-01-15 12:12:34 följande:

    Jag själv har aldrig varit ?emot? abort förrän jag själv skaffade barn. Och med emot menar jag såklart för egen del.

    Det räcker att läsa lite trådar här på familjeliv om diverse relationsproblem och ickefungerande bonusfamiljer för att tycka abort borde vara självklart.

    Det finns hur många barn som helst som lever i misär, det är för mig många hundra gånger värre än att alla som vill gör abort om så så sent som vid gränsen.

    Det sker nog extremt få aborter där båda både vill ha barnet och har de förutsättningar som krävs för att ge barn en bra uppväxt.

    Sen tycker jag man ska göra det så snart som möjligt och inte dra ut på det, har själv aldrig behövt göra det valet så kan ju inte riktigt veta vad man går igenom för något inför ett sådant beslut.


    Ja, fast just styvfamiljsproblemen skulle inte försvinna för att aborterna försvann. De brukar bero på att folk önsketänker, flyttar ihop med en ny partner alldeles för tidigt - utan att ta hänsyn till hur barnen påverkas ("om mamman mår bra så mår barnen bra, och Larsa får mig att må bra"). Och sedan dessutom ofta - fullt medvetet - skaffar "det lilla gemensamma kärleksbarnet" som man tror ska "knyta ihop de två familjerna till en". Så funkar det inte. 

    ...vi har för övrigt haft fri abort i Sverige i nästan 50 år nu, så om bristen på fri abort skulle vara orsaken till alla familjeproblem, relationsproblem och barnrelaterade problem, så skulle det över huvudtaget inte finnas några sådana problem i dagens barnfamiljer. Och i generationen över den, skulle det inte ha funnits heller. Så enkelt var det inte! En attitydförändring mot mer ansvarstagande, mot äktenskap och kärnfamiljer, och en strängare syn på sexuella relationer överlag - är det enda som hjälper. 
  • Anonym (XXX)
    Sat 15 Jan 2022 12:34
    Anonym (Smurf) skrev 2022-01-15 12:20:06 följande:
    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor dö i utomkvedshavandeskap.

    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor tvingas föda barn med tillstånd som inte är förenligt med liv. Akrani är ett exempel.
    Vid utomkvedshavandeskap opererar man bort äggledaren. Det är inte en abort. Embryot skulle ju dö ändå, när äggledaren sprack.

    Jo, jag tycker också spontant att det känns onödigt att vänta in att ett barn, som inte kan leva utanför livmodern, ska födas. Just vid sådana tillfällen, tycker jag att man ska kunna få abort. Fast å andra sidan så är detta inte heller glasklart. Jag läste ett reportage ifrån Polen nyligen, där den nya stränga abortlagen gjort att kvinnor just måste vänta in den naturliga födelsen av sådana barn.

    På grund av detta har man inrättat särskilda "spädbarnshospice", där mamman föder barnet, hon (och även pappan om han är närvarande) får hålla det i famnen tills det dör (ibland lever det också några dagar), hon hinner få lite minnen ifrån det, hon får med sig en hårlock och ett hand- eller fotavtryck, barnet hinner nöddöpas vilket kan kännas väldigt bra om man är troende (som de flesta är i Polen, och det kan få en grav. Kvinnan blir också "mamma" vilket för en del kan kännas viktigt livet igenom, om de inte får några fler barn. 

    Faktum är att i alla fall kvinnorna de intervjuade i tidningen, sa att de inte hade velat vara utan det här, och att det var bättre än om de hade beviljats abort, vilket var vad de hade önskat förut. Förmodligen mår de bättre i längden också, när de har fått ett värdigt avslut med sina barn. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?