• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Maya84
    Anonym (Liv) skrev 2022-03-27 06:33:01 följande:

    Jag håller med dig. Jag har själv tvingats till abort, vilket var fruktansvärt. Har även igenom missfall. 
    Kan tänka att missfallet kunde jag inte göra något åt. Men abort-barnet kunde kanske levt idag.
    Jag har fått en helt ny syn på abort och tycker att det görs alldeles för lättvindigt idag till följd av folks dåliga livsstil.
    Jag tycker synd om barnmorskor som tvingas göra abort.


    Så, vad är alternavivet då isåfall? Man ska neka människor med "dålig livsstil" abort?

    Och hur är det bäst för ett barn då, att föräldrarna tvingat till att föda ett barn de inte är redo för, och låta den växa upp i en dålig/trasig miljö?
  • Anonym (Hm)
    Maya84 skrev 2022-03-27 17:06:20 följande:
    Du anser ju det är tragist att fostret inte har någon talan? Om det nu skulle vara så, att ett foster kunde tala (vilket är absurt), skulle då fostrets "talan" väga mer än kvinnans då?

    Alla som anser att abort är djävulens påfund kan ju faktiskt förklara då, om dom anser att kvinnan inte har någon rätt att föra sin talan?

    man värderar alltså en vuxen kvinnans vilja7rättigheter och framtidsplaner lögre än ett embryo som inte vet att det existerar. Fint!
    Väl talat
  • Maya84

    Därför att ni inte har tänkt igenom saker, ni andvänder er av personliga känslomässiga åsikter och tror det skall duga som sakliga argument.

    T ex: Vill ni att abort skall förbjudas helt? Det är väl en av mina många frågor.

  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 20:02:10 följande:
    Fast hon HAR ju en talan - innan hon går i säng med mannen. När det är gjort, så ÄR det gjort, och då kan det bli en graviditet. Kvinnan har gjort sitt val. Fostret däremot hade däremot ALDRIG någon talan. 

    Undantaget är vid våldtäkt förstås, och få abortmotståndare vill gå så långt som till att förbjuda abort vid våldtäkt - såvida graviditeten inte har gått jättelångt. 
    Självklart har man ett val som både kvinna och man.
    Man kan välja att avstå från att ha sex eller skydda sig.
    Men nu är det ju inte det tråden handlar om.
    Jag syftade jag mer på när graviditeten är ett faktum.
    För du vet att det kan hända oplanerat också,även fast man skyddat sig.
    Att vara emot abort är ju att indirekt anse att kvinnan inte ska ha någon talan när det gäller hennes egen kropp.

    Precis som du skriver så är ju våldtäkt en bra anledning till att göra abort om man skulle råka bli gravid,
    Men hur tänker du när det kommer till kvinnor som blir gravida med t ex misshandlande eller missbrukande män?
    Är det en bra miljö att låta ett barn växa upp i,tycker du?
    Eller kan en abort vara bättre då?
    Eller är det fortfarande embryot som ska få bestämma det?
  • Anonym (X)

    Jag fattar inte.
    Ni tycker embryon borde ha lika mycket rättigheter som mamman, att abort är mord -men vid våldtäkt går det bra. Hur får ni ihop det?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 22:07:34 följande:

    Jag fattar inte.
    Ni tycker embryon borde ha lika mycket rättigheter som mamman, att abort är mord -men vid våldtäkt går det bra. Hur får ni ihop det?


    Så är det väl alltid, att man har mer förståelse om människor gör saker, som egentligen är olagliga, fula eller hemska, om de gör det p.g.a. mycket svåra omständigheter. Jag kan t.ex. förstå att svältande människor i Ukraina har plundrat butiker och övergivna hem i jakt på mat. Men jag kan inte acceptera om någon jag känner i rika Sverige gör det - här kan vi ju alltid gå till soc och få åtminstone akut-matkuponger. 

    Jag kan också förstå människor som äter människokött i tider av yttersta svält. Men inte dom som gör det som en "häftig" ritual i en svart mässa eller liknande. 

    På samma sätt kan jag förstå att en kvinna inte vill föda sin våldtäktsmans barn, och ju värre omständigheterna var kring våldtäkten, desto svårare skulle det vara att ta barnet till sig, naturligvis. Tänk en överfallsvåldtäkt t.ex., flera främmande gärningsmän som drar in dig i en bil, eller bryter sig in i ditt hem om natten...

    Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att separera barnet som individ, ifrån den biologiska fadern, särskilt om barnet blev likt honom. I vårt knasiga land är lagarna dessutom så, att våldtäktsmannen skulle kunna få umgängesrätt med barnet, kunna hänga sig kvar i landet och slippa utvisning "för att barnet har rätt till sin far", man skulle bli tvungen att samarbeta med honom o.s.v..

    Jämför detta med "nu har min man och jag redan bokat en sol-och-bad-resa, och den skulle bli förstörd om jag skulle vara gravid då. Jag vill vara slank och fin i bikinin. Så det får bli abort". 
  • Anonym (X)

    Fast era argument faller ju.
    Är det mord är det lika mycket mord efter en våldtäkt.
    Lider embryot gör det ju det lika mycket oavsett anledning till varför det aborteras.

    Känslo- eller s.k. moralargument fungerar inte. Det finns ingen gemensam linje att följa där, så bättre att hålla oss till forakning och vetenskap istället.


    Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 22:34:22 följande:
    Så är det väl alltid, att man har mer förståelse om människor gör saker, som egentligen är olagliga, fula eller hemska, om de gör det p.g.a. mycket svåra omständigheter. Jag kan t.ex. förstå att svältande människor i Ukraina har plundrat butiker och övergivna hem i jakt på mat. Men jag kan inte acceptera om någon jag känner i rika Sverige gör det - här kan vi ju alltid gå till soc och få åtminstone akut-matkuponger. 

    Jag kan också förstå människor som äter människokött i tider av yttersta svält. Men inte dom som gör det som en "häftig" ritual i en svart mässa eller liknande. 

    På samma sätt kan jag förstå att en kvinna inte vill föda sin våldtäktsmans barn, och ju värre omständigheterna var kring våldtäkten, desto svårare skulle det vara att ta barnet till sig, naturligvis. Tänk en överfallsvåldtäkt t.ex., flera främmande gärningsmän som drar in dig i en bil, eller bryter sig in i ditt hem om natten...

    Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att separera barnet som individ, ifrån den biologiska fadern, särskilt om barnet blev likt honom. I vårt knasiga land är lagarna dessutom så, att våldtäktsmannen skulle kunna få umgängesrätt med barnet, kunna hänga sig kvar i landet och slippa utvisning "för att barnet har rätt till sin far", man skulle bli tvungen att samarbeta med honom o.s.v..

    Jämför detta med "nu har min man och jag redan bokat en sol-och-bad-resa, och den skulle bli förstörd om jag skulle vara gravid då. Jag vill vara slank och fin i bikinin. Så det får bli abort". 
  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 22:42:02 följande:
    Fast era argument faller ju.
    Är det mord är det lika mycket mord efter en våldtäkt.
    Lider embryot gör det ju det lika mycket oavsett anledning till varför det aborteras.

    Känslo- eller s.k. moralargument fungerar inte. Det finns ingen gemensam linje att följa där, så bättre att hålla oss till forakning och vetenskap istället.
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 22:42:02 följande:

    Fast era argument faller ju.
    Är det mord är det lika mycket mord efter en våldtäkt.
    Lider embryot gör det ju det lika mycket oavsett anledning till varför det aborteras.

    Känslo- eller s.k. moralargument fungerar inte. Det finns ingen gemensam linje att följa där, så bättre att hålla oss till forakning och vetenskap istället.


    Fast även om man har dödat en född individ, så vägs ju förmildande omständigheter in.

    En flicka från hederskultur, som riskerar att bli mördad av sin far och sina bröder om de upptäcker att hon blivit gravid, som lyckas snöra in magen och dölja den hela graviditeten, och sedan går ut i skogen när hon känner värkarna, föder barnet, stryper det och gömmer kroppen - skulle dömas för brottet "barnadråp", vilket officiellt ger fängelse men oftast ändras till samhällstjänst och övervakning om kvinnan är tidigare ostraffad. Detta p.g.a. att hon handlat "i svårt trångmål".

    En svensk kvinna däremot, som gjorde samma sak för att hon bara inte ville ha barn just nu, skulle dömas för mord till ett minst 12-årigt fängelsestraff.
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 23:00:48 följande:
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.

    Om det där var till mig, så har jag aldrig gjort en abort. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 23:18:18 följande:
    Fast även om man har dödat en född individ, så vägs ju förmildande omständigheter in.

    En flicka från hederskultur, som riskerar att bli mördad av sin far och sina bröder om de upptäcker att hon blivit gravid, som lyckas snöra in magen och dölja den hela graviditeten, och sedan går ut i skogen när hon känner värkarna, föder barnet, stryper det och gömmer kroppen - skulle dömas för brottet "barnadråp", vilket officiellt ger fängelse men oftast ändras till samhällstjänst och övervakning om kvinnan är tidigare ostraffad. Detta p.g.a. att hon handlat "i svårt trångmål".

    En svensk kvinna däremot, som gjorde samma sak för att hon bara inte ville ha barn just nu, skulle dömas för mord till ett minst 12-årigt fängelsestraff.
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 23:00:48 följande:
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.

    Om det där var till mig, så har jag aldrig gjort en abort. 
    Alltså: även brottsrubriceringarna blir olika, inte bara straffet. "barnadråp" respektive "mord".
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?