• Anonym (..)
    Äldre 13 Sep 16:38
    120870 visningar
    1215 svar
    -7 +6
    1215
    120870

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (XXX)
    Sat 2 Apr 2022 01:16
    Anonym (Ö) skrev 2022-04-01 21:04:58 följande:

    Personligen tycker jag abort är hemskt när det används för att fostret inte duger pga kön eller "perfektion" - när man väljer bort trots från början önskad graviditet. Att göra abort pga slarv känns för mig ledsamt samtidigt som det är tur att barn inte tvingas födas från början oönskade. Abort för mig borde endast användas efter våldtäkt, när preventivmedel inte fungerat eller när foster är svårt sjuk. 


    "när preventivmedel inte fungerat"? Det finns ju massor av fall där etablerade par använder preventivmedel, för att de vill glesa ut barnen så de inte kommer så tätt, eller för att de vill skjuta upp den första graviditeten så att de hinner uppleva lite partid på tu man hand först, eller bli klara med sina utbildningar, eller spara till insatsen på ett hus. Förnuftiga anledningar - MEN absolut inte orsaker att ta bort ett friskt, levande barn. Då får man prioritera om, och inse att det inte alltid blir som man tänkt sig - men att det kan bli bra ändå!
  • Anonym (Ö)
    Sat 2 Apr 2022 09:10

    När preventiv inte fungerar kan innebära mycket. Men jag anser att dom som skyddar sig gör det av en orsak och då tycker jag abort är helt ok. Sedan att man väljer att behålla ändå, är nog jättevanligt ffa om man lever i ett stabilt förhållande. 

  • Anonym (Abort­er)
    Sat 2 Apr 2022 12:20
    +1

    Aborter är inte som andra saker exempelvis cancer då kvinnor födds inte gravida utan krävs aktivt gärning oftast för att kunna bli det.
    Sex ska handla om befrukning och då borde kvinnor förstå att det gäller även om de blir gravida. 

  • Sat 2 Apr 2022 12:26
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-04-01 20:42:40 följande:

    I praktiken blir det ofta ändå det, för mannen har i många fall ett stort inflytande när det blir abort.. De flesta aborter görs mig veterligt inte pga våldtäkt eller misshandel. Sen tycker jag att väldigt många aborter görs "som preventivmedel" -eller sekundär-preventivmedel. Om man resonerar så här: (" Nu använder jag preventivmedel, men om det inte funkar så får det bli abort"), så har man på förhand kalkylerat med abort som en andra barriär, dvs vad jag kallar sekundärpreventivmedel.


    Jämför det med ett annat sätt att använda preventivmedel: "Nu använder jag preventivmedel, men om det inte funkar så blir det inte abort". Det är ett principiellt annat tänk.


    Vad är skillnaden på att rekommendera att inte göra abort och att rekommendera att inte äta kött/fisk/mejeriprodukter.? Jag inte bara rekommenderar. Jag talar starkt för det valet. Skulle du inte då lika gärna kunna säga att jag vill att köttätaren inte ska ha rätt till sin kropp ?


    Ja,men tycker du det är rätt att mannen ska ha inflytande över kvinnans kropp?
    Tycker du att även kvinnan ska ha inflytande över mannens kropp och t ex kräva att han ska sterilisera sig?

    Jag kanske har missförstått dig,men du verkar vara starkt emot abort,medans du rekommenderar folk att äta mindre kött.
    Det är ju en viss skillnad.
  • Anonym (konst­igt argume­nt)
    Sat 2 Apr 2022 13:17
    molly50 skrev 2022-04-02 12:26:43 följande:
    Ja,men tycker du det är rätt att mannen ska ha inflytande över kvinnans kropp?
    Tycker du att även kvinnan ska ha inflytande över mannens kropp och t ex kräva att han ska sterilisera sig?

    Jag kanske har missförstått dig,men du verkar vara starkt emot abort,medans du rekommenderar folk att äta mindre kött.
    Det är ju en viss skillnad.
    Men oavsett om det är rätt eller inte, så är det så det funkar. Mannen och kanske även hans föräldrar eller andra argumenterar till kvinnan hur hon ska göra ibland med hot och ultimatum försöker de få henne till något de inte har med att göra. Iallafall har de inte med det att göra om man ska använda sig av argumentet kvinnans kropp kvinnans beslut.
  • Anonym (konst­igt argume­nt)
    Sat 2 Apr 2022 13:20
    Anonym (konstigt argument) skrev 2022-04-02 13:17:35 följande:
    Men oavsett om det är rätt eller inte, så är det så det funkar. Mannen och kanske även hans föräldrar eller andra argumenterar till kvinnan hur hon ska göra ibland med hot och ultimatum försöker de få henne till något de inte har med att göra. Iallafall har de inte med det att göra om man ska använda sig av argumentet kvinnans kropp kvinnans beslut.
    så det förekommer
  • Anonym (Kanta­rell)
    Sat 2 Apr 2022 14:00
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-02 01:16:05 följande:
    "när preventivmedel inte fungerat"? Det finns ju massor av fall där etablerade par använder preventivmedel, för att de vill glesa ut barnen så de inte kommer så tätt, eller för att de vill skjuta upp den första graviditeten så att de hinner uppleva lite partid på tu man hand först, eller bli klara med sina utbildningar, eller spara till insatsen på ett hus. Förnuftiga anledningar - MEN absolut inte orsaker att ta bort ett friskt, levande barn. Då får man prioritera om, och inse att det inte alltid blir som man tänkt sig - men att det kan bli bra ändå!
    Det är inget barn. Det är ett foster.
    Och vad DU anser är inte vad "MAN" ska göra.

    Fri abort är fri abort och det ska vi vara förbannat tacksamma för.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Sat 2 Apr 2022 14:14
    molly50 skrev 2022-04-02 12:26:43 följande:
    Ja,men tycker du det är rätt att mannen ska ha inflytande över kvinnans kropp?
    Tycker du att även kvinnan ska ha inflytande över mannens kropp och t ex kräva att han ska sterilisera sig?

    Jag kanske har missförstått dig,men du verkar vara starkt emot abort,medans du rekommenderar folk att äta mindre kött.
    Det är ju en viss skillnad.

    Jag har inte skrivit något om att vare sig mäns eller kvinnors inflytande över den andre, utom att jag skrev att i ganska många fall är det mannen som först föreslår/ uppmanar till abort.


    Jag är starkt emot både aborter och köttproduktion/konsumtion. För mig handlar båda om icke våld/ icke blodsutgjutelse/. Jag är dock mer aktiv som djurrättsaktivist, sätter upp affischer, skriver insändare, deltar i demonstrationer (var i o f s ett tag sen) osv.

  • Sat 2 Apr 2022 16:08
    Anonym (konstigt argument) skrev 2022-04-02 13:17:35 följande:
    Men oavsett om det är rätt eller inte, så är det så det funkar. Mannen och kanske även hans föräldrar eller andra argumenterar till kvinnan hur hon ska göra ibland med hot och ultimatum försöker de få henne till något de inte har med att göra. Iallafall har de inte med det att göra om man ska använda sig av argumentet kvinnans kropp kvinnans beslut.
    Ja,och det är ju det som är så fel.
    Ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
    Det är vad jag menar.
  • Sat 2 Apr 2022 16:15
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-04-02 14:14:03 följande:

    Jag har inte skrivit något om att vare sig mäns eller kvinnors inflytande över den andre, utom att jag skrev att i ganska många fall är det mannen som först föreslår/ uppmanar till abort.


    Jag är starkt emot både aborter och köttproduktion/konsumtion. För mig handlar båda om icke våld/ icke blodsutgjutelse/. Jag är dock mer aktiv som djurrättsaktivist, sätter upp affischer, skriver insändare, deltar i demonstrationer (var i o f s ett tag sen) osv.


    Ja,men ofta så stannar det inte vid förslag utan många gånger så kan det vara rena krav.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?