• Anonym (rädd)
    Äldre 16 Sep 21:53
    6403 visningar
    15 svar
    15
    6403

    Cellförändringar, oregelbunden mens (LÅNGT)

    Jag 39 (snart 40) och 2 barnsmor. Har sedan februari haft oregelbundna blödningar i min menscykel. Dagarna kan variera mellan 28- 45 dagar, och kan komma en blodblandad flytning när som helst Jag vet inte heller när jag har ägglossning. Har tidigare haft regelbunden. Har pratat med gynekolog ang detta och han skrev ut Terolut tabletter åt mig ( nåt som har med progesteron att göra) som jag ska ta på dag 15-24 i menscykeln i tre månader.

    Med tanke på min ålder så blev jag kallad till cellprov som jag gått på vart 5:e år sen jag fyllde 25!!

    Jag tog provet och fick vänta några veckor, och så i fredags kom brevet på posten där det stod: Ni har deltagit i en sållningsundersökning för att förebygga cancer i livmoderhalsen. I ert prov konstaterades inga förändringar som tyder på cancer eller förstadier till cancer utan enbart godartade avvikelser eller nedsatt bedömbarhet av cellprovet. 

    Och på andra sidan var resultatet på provet:  
    Provets avläsbarhet: tillräckligt
    Allmän klassificering: Atypiska epitelceller
    Skivepitelatypi: ASC-US
    Cylinderepitelatypi: betydelsen oklar
    Reaktiva förändringar: Regeneration
     Vad betyder nu detta!!??

    Nytt prov rekommenderas om 6 månader!

    Detta gör mig så otroligt orolig och rädd för att jag får cancer!!!

    Snälla nån där ute som varit med om detta. Jag har cellförändringar enligt provresltatet :(  Någon som kan lugna mig? 

    Och vad beror mina konstiga blödningar på/ mensen.

    Jag tänkte kontakta en privat gynekolog som får undersöka mig, jag tänker inte vänta i 6 månader!!!
     

  • Svar på tråden Cellförändringar, oregelbunden mens (LÅNGT)
  • Äldre 16 Sep 22:00
    #1

    Det är förmodligen ingen fara alls. Ascus är inte ens lätta cellförändringar. :)

    Jag hade också ascus. Gjorde en kolposkopi (tittade med mikroskop på tappen) och tog biopsi från tappen. Men både den biopsin och nästan cellprov var helt normalt.

    Ascus går oftas över av sig själv :)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 16 Sep 22:02
    #2

    Och det är alltså för att det ska få läka ut själv som man väntar 6 månader innan man tar om provet. Annars hinner det inte gå över innan Det nya provet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 22:07
    #3

    Det är mina onormala blödningar jag oroar mig mest för då sammankopplat med provresultatet. Om gynekologen menar att progeteron tablettarna ska reda upp min mens. För onormala blödningar som kommer när spm helst i en cykel får mig att tänka CANCER!!

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 22:28
    #4

    Någon mer som varit med om samma och kan tolka mina provsvar bättre. Jag ska som sagt kontakta en gyn men vill ha svar NU! Så gott det går.

  • Anonym (My)
    Äldre 16 Sep 23:29
    #5
    Anonym (rädd) skrev 2018-09-16 22:28:48 följande:

    Någon mer som varit med om samma och kan tolka mina provsvar bättre. Jag ska som sagt kontakta en gyn men vill ha svar NU! Så gott det går.


    Håller med Epicnurse. Det är så gott som alltid övergående med ASC-US.

    Blödningarna har förmodligen inte ens med det att göra utan är nog snarare hormonellt/pga stigande ålder.
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 09:39
    #6

    Är på dag 11 och det kom rosa på pappret när jag var på wc och gjorde nr 2. Nu blir jag orolig ska ju inte ha mens ännu. Vad händer med min kropp. Jag börjar bara mer och mer tro det är ngt allvarligt. Fattar ingenting just nu. Hela min värld rasar samman?

  • Anonym (My)
    Äldre 17 Sep 11:58
    #7
    Anonym (rädd) skrev 2018-09-17 09:39:51 följande:

    Är på dag 11 och det kom rosa på pappret när jag var på wc och gjorde nr 2. Nu blir jag orolig ska ju inte ha mens ännu. Vad händer med min kropp. Jag börjar bara mer och mer tro det är ngt allvarligt. Fattar ingenting just nu. Hela min värld rasar samman?


    Det vanligt med blödning vid ägglossning. Och sånt kan ändras med åren, så även om man inte haft det förr så kan man börja få det senare i livet.
  • Anonym (J)
    Äldre 17 Sep 13:24
    #8
    Anonym (rädd) skrev 2018-09-17 09:39:51 följande:

    Är på dag 11 och det kom rosa på pappret när jag var på wc och gjorde nr 2. Nu blir jag orolig ska ju inte ha mens ännu. Vad händer med min kropp. Jag börjar bara mer och mer tro det är ngt allvarligt. Fattar ingenting just nu. Hela min värld rasar samman?


    Men varför rasar den samman?? Ta det lugnt, du har ju precis fått ett provresultat som säger att du INTE har tecken på cancer eller ens förstadie till cancer. Så varför är du sååå orolig? Har du varit hos gyn och bett dem kolla på livmodertappen?
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 15:10
    #9

    Men klart man blir fundersam och orolig med sådana resultat. Jag vet att det stod ingen cancer mm i brevet. Är känslig som person så jag regerar alltid negativt och starkt på allt tyvärr och det känns skönt att få skriva av sig och höra fler särute som upplevt eller har erfarenhet av samma.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 17 Sep 15:10
    #10

    Men klart man blir fundersam och orolig med sådana resultat. Jag vet att det stod ingen cancer mm i brevet. Är känslig som person så jag regerar alltid negativt och starkt på allt tyvärr och det känns skönt att få skriva av sig och höra fler särute som upplevt eller har erfarenhet av samma.

  • Äldre 17 Sep 15:54
    #11

    Det finns ju inget att oroa sig för? Det framkommer hur tydligt som helst. Tänk på ngt annat nu

  • Anonym (J)
    Äldre 17 Sep 16:44
    #12
    Anonym (rädd) skrev 2018-09-17 15:10:27 följande:

    Men klart man blir fundersam och orolig med sådana resultat. Jag vet att det stod ingen cancer mm i brevet. Är känslig som person så jag regerar alltid negativt och starkt på allt tyvärr och det känns skönt att få skriva av sig och höra fler särute som upplevt eller har erfarenhet av samma.


    Nej, jag förstår inte riktigt vad som oroar dig i provresultatet. Inte ens lätta cellförändringar. Och cellförändringar får många, många någon gång i livet. Och visst kan man få cancer, men även då klarar man oftast av det. Cancer är inte likamed döden i de flesta fall. Du kan lika gärna drabbas på miljoner andra sätt, varför är du rädd för ett uppenbart bra provresultat.
  • Äldre 18 Sep 09:04
    #13

    Klimakteriet?

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 18 Sep 18:30
    #14

    Jag är också orolig av samma anledning. Blöder också hur som helst. Väntar stressat på mitt provsvar som jag tog för 4(!!!!!!) Månader sen. Men min bm tror jag måste vänta minst två månader till. De analyserar mars proven just nu. ( Svensk sjukvård i världsklass osv..)

    Men då jag är lika gammal som du så skyller jag och hoppas på ålder och förändrade hormoner. Jag äter även cerazette som mim bm skyller på. Men de har tidigare fungerat bättre utan blödningar.

    Men tycker ditt testresultat inte låter oroande.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 22:19
    #15

    Hej....

    Lite update....

    Nu har det gått ett år sedan jag tog cellprov sist, som var normalt. Jag fick en ny kallelse i slutet av september, och fick svaret lindriga cellförändringar. VA! Har dom kommit tillbaka......(Cylinderepitelatypi) eller vad det nu heter.......inget som tydde på cancer. Eller...

    Nojig som jag är kontaktade gyn, som jag var till förra veckan. Han kunde se en röd fläck på livmodertappen men inget att oroa sig för! VA, inte oroa mig? Ska jag inte? Klart jag gör.....

    Nästa steg är kolposkopi.......

    Håller på att bli tokig.... Nån som har erfarnhet av mitt fall. Va d betyder fläcken han såg, är det förändringarna han såg???

Svar på tråden Cellförändringar, oregelbunden mens (LÅNGT)