• Äldre 19 Sep 08:02
    3247 visningar
    3 svar
    3
    3247

    Regler kring extraarbete när man har a-kassa

    Jag har nyligen anmält mig som arbetslös då min föräldraledighet är slut. Nu har jag blivit erbjuden att jobba strödagar på mitt förra jobb. Detta är dock inget som kommer leda till en tillsvidareanställning.

    Jag undrar om någon vet, har hört förr om åren att det inte lönar sig att jobba mindre än tre dagar per vecka för då blir ersättningen från a-kassan lägre än om man stämplar på 100%.

    Ligger det något i detta? Jag kan absolut tänka mig att jobba lite men behöver även tid till att söka jobb så jag vill inte tacka ja till för mycket timmar och givetvis inte förlora på att jobba.

  • Svar på tråden Regler kring extraarbete när man har a-kassa
  • Anonym (Nja)
    Äldre 19 Sep 08:17
    #1

    Förut hade man ett visst antar dagar att ta vid deltidsarbete. Tror det var 75 st, så jobbade du 1 dag 1 vecka så togs 4 dagar ifrån dom 75. Vilket gjorde att dom tog slut ganska fort. (Va man helt arbetslös en vecka togs dagar ifrån dom vanliga).

    Nu har dom ändrat det, man kan arbeta extra och stämpla upp resten i 60 veckor nu. Sen får man inget dom veckorna man arbetar nått.

  • Äldre 19 Sep 09:52
    #2
    Anonym (Nja) skrev 2018-09-19 08:17:35 följande:

    Förut hade man ett visst antar dagar att ta vid deltidsarbete. Tror det var 75 st, så jobbade du 1 dag 1 vecka så togs 4 dagar ifrån dom 75. Vilket gjorde att dom tog slut ganska fort. (Va man helt arbetslös en vecka togs dagar ifrån dom vanliga).

    Nu har dom ändrat det, man kan arbeta extra och stämpla upp resten i 60 veckor nu. Sen får man inget dom veckorna man arbetar nått.


    Okej, så rent inkomstmässigt kommer jag tjäna på att jobba någon dag men om jag skulle vara arbetslös länge är det viktigt att inte ta på mig för mycket jobb varje vecka.
  • Anonym (Nja)
    Äldre 19 Sep 10:25
    #3
    Savasana skrev 2018-09-19 09:52:25 följande:

    Okej, så rent inkomstmässigt kommer jag tjäna på att jobba någon dag men om jag skulle vara arbetslös länge är det viktigt att inte ta på mig för mycket jobb varje vecka.


    Med dom nya reglerna så har du ju 60 veckor som du får arbeta deltid, det spelar alltså ingen roll om du arbetar 1 dag eller 4 dagar en av de veckorna. Men efter 60 veckor så får du ingen ersättningen de veckorna du arbetat nån dag.
Svar på tråden Regler kring extraarbete när man har a-kassa