• Äldre 22 Sep 15:47
    2679 visningar
    38 svar
    +1
    38
    2679

    Varför får endast kvinnor hata?

    Jag har varit runt en del både i verkligheten och såklart på nätet. Något jag funnit väldigt märkligt är det faktum att trots att feminism och genus ska stå för jämlikhet osv är det förbjudet att hata. Att uttrycka starkt kritiska åsikter mot nån grupp räknas som diskriminering och skulle man yppa ett ord om kvinnor är en man kvinnohatare.

    Varför tillåts kvinnor ta plats i medier och öppet uttrycka sitt förakt gentemot män? Då menar jag inte kritik gentemot normen osv utan jag menar krönikörer (oftast kvinnor) som tillåts skriva hatiska artiklar inte sällan rubricerade "jag avskyr män"?

    Den här orättvisan finner jag djupt hemskt eftersom det ger kvinnor som enda grupp rätt att måla ut sig som offer och peka förövare. En kvinna kan få samhällets stöd alldeles oavsett om hon gått vinnande ur en relation eller ej.

    Skulle en man uttrycka sig hälften så kritiskt skulle han med en gång bli stämplad kvinnohatare och hans argument skulle avfärdas oavsett sanningshalt.

    Kan nån feminist och genusmänniska ge mig ett informativt svar om varför det är så?

  • Svar på tråden Varför får endast kvinnor hata?
  • Anonym (***)
    Äldre 22 Sep 16:33
    #1

    Du verkar ha en mycket snäv bild av verkligheten. Hat riktas mot många olika grupper, och av många olika grupper.

    Annars kan du ju presentera fakta som  stöder din åsikt att bara kvinnor får hata?

  • Äldre 22 Sep 16:40
    #2

    Kan du hitta exempel på artiklar där män hatar kvinnor?

    Jag behöver bara googlesöka en redaktion som säg, nyheter24 så hittar jag en drös.

  • Anonym (***)
    Äldre 22 Sep 16:43
    #3
    Robert 832 skrev 2018-09-22 16:40:15 följande:

    Kan du hitta exempel på artiklar där män hatar kvinnor?

    Jag behöver bara googlesöka en redaktion som säg, nyheter24 så hittar jag en drös.


    Var hittar man informationen som säger att bara kvinnor får hata?
  • Äldre 22 Sep 17:04
    #4

    Åh nej inte en sådan här "kvinnohatar" tråd igen....

    Har du seriöst ingenting bättre för dig i livet? Gå ut och ta en promenad och få i dig lite vitaminer. Skaffa dug en annan hobby.

  • Äldre 22 Sep 17:04
    #5
    Anonym (***) skrev 2018-09-22 16:43:43 följande:

    Var hittar man informationen som säger att bara kvinnor får hata?


    Jag kan bara dra den slutsatsen eftersom sådana artiklar ändå skrivs. Försök yttra nått halvkritiskt om kvinnor offentligt och se vad som händer.
  • Anonym (***)
    Äldre 22 Sep 17:08
    #6
    Robert 832 skrev 2018-09-22 17:04:22 följande:
    Jag kan bara dra den slutsatsen eftersom sådana artiklar ändå skrivs. Försök yttra nått halvkritiskt om kvinnor offentligt och se vad som händer.
    Så din rubrik stämmer inte, du medger att alla får hata, men just du ser bara att det är kvinnor som får hata?

    Finns massor av trådar på FL där man är kritisk/hatiska mot kvinnor, förekommer även på andra siter, Flashback t ex. Samhällsnytt. 

    Men du är väl en av de män som bara läser det som bekräftar dina egna åsikter.
  • Äldre 22 Sep 17:14
    #7
    Anonym (***) skrev 2018-09-22 17:08:06 följande:

    Så din rubrik stämmer inte, du medger att alla får hata, men just du ser bara att det är kvinnor som får hata?

    Finns massor av trådar på FL där man är kritisk/hatiska mot kvinnor, förekommer även på andra siter, Flashback t ex. Samhällsnytt. 

    Men du är väl en av de män som bara läser det som bekräftar dina egna åsikter.


    Inte alls. Men sådana inlägg publiceras inte av nyhetsredaktioner men anmäls istället.

    Vore sjukt skönt om det fanns en publik motvikt.
  • Anonym (Lina)
    Äldre 22 Sep 23:32
    #8

    Problemet grundar sig i mäns våld mot kvinnor. Och män som står bredvid och tittar på och säger , men jag har inte gjorr något, istället för att ge sig in i kampen mot våldet och för att kvinnor ska känna sig trygga.

  • Äldre 3 Oct 23:18
    #9

    också märkt detta. jag får utstå mycket hat från kvinnor pga att jag är en ful ensam kille utan liv. fått utstå detta hela mitt liv. 

    får utstå mycket hat också när jag pratar om min depression, det är alltid kvinnor som hugger på mig då. fattar inte varför, jag skriver inget negativt om kvinnor och ändå så hoppar  de på mig. de avskyr män med psykiska problem helt enkelt.

    skulle någon visa avsky mot ensamma ful kvinna med depression så skulle sama personer som hoppar på mig skydda denna kvinna och ge henne stöd etc. hyckleriet är totalt.

  • Äldre 5 Oct 04:56
    #10
    Anonym (***) skrev 2018-09-22 16:33:27 följande:

    Du verkar ha en mycket snäv bild av verkligheten. Hat riktas mot många olika grupper, och av många olika grupper.

    Annars kan du ju presentera fakta som  stöder din åsikt att bara kvinnor får hata?


    Hur har man en en "snäv bild av verkligheten", när man uppmärksammat något man läser om ofta? Måste det stå i klartext "kvinnor får hata män"? För att man ska bli övertygad om att det existerar, eller kan man se mellan raderna att det faktiskt gör det?
    Och när en cool popsångerska skriker ut att hon "hatar alla män" så hamnar man på omslaget till en veckotidning för att man är en cool feminist och dessutom får jämställdhetspris! Det är mer socialt accepterat för kvinnor att säga att dom hatar män och tråden handlar väl kanske inte om det är rätt eller fel, (även om det är sinnesjukt fel), utan att det faktiskt händer utan att man behöver förklara sig eller be om ursäkt. Faktan du vill ha finns att hitta överallt av kända "feminister" och deras uttalanden om hur mycket män förpestar världen, men som samtidigt producerar deras låtar, så dom kan tjäna sina miljoner och sova gott! 
Svar på tråden Varför får endast kvinnor hata?