• Äldre 25 Sep 20:36
    25867 visningar
    57 svar
    -1 +1
    57
    25867

    Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?

    Som rubriken lyder... Jag undrar vad ni som beviljats kejsarsnitt pga övergrepp svarar när andra frågar varför man ska föda med snitt?

    Jag tycker folk kan vara så obetänksamma, och inte förstå hur illa det kan vara att fråga. När jag pratar med andra om förlossning, och jag säger att det blev planerat snitt med första, och samma gäller nu, får jag i 99% frågan om varför. Ibland blir jag så irriterad, att jag spänner ögonen i personen, och svarar att det är för jag blivit våldtagen, så jag får se när hen blir obekväm... Men jag är så trött på att gravid innebär att jag "måste" prata om att jag utsatta för övergrepp, att jag "måste" förklara mig.

    Hur gör ni andra? Säger ni som det är, eller hittar ni på något annat svar? Och svarar ni olika beroende på vem som frågar; ex en närstående/en ytligt bekant/en kollega?

  • Svar på tråden Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?
  • Anonym (Mim)
    Wed 17 Mar 2021 10:58
    #33
    +1
    strumpor m hål skrev 2021-03-16 12:39:18 följande:

    Håller med.


    Om man, som du, verkar ha en empatiförmåga i paritet med en hungrig vithaj så är det säkert svårt att förstå. Misstänker dessutom starkt att det är samma person som skriver med eget nick samt anonym signatur i respons till sig själv.

    Det finns så mycket jag skulle vilja berätta, och förklara, men insiktsfullheten i kommentarerna visar bara att allt skulle gå rakt över huvudet på vederbörande och därmed vara ett slöseri med min tid.

    Fokusera du på ditt liv, det verkar behövas, och låt de som har en normal förståelse för människors känsloliv och erfarenheter ta hand om dessa frågor framöver. Gå väl!
  • Anonym (Ofatt­bart)
    Wed 17 Mar 2021 11:01
    #34
    Anonym (Största frågan) skrev 2021-03-17 10:42:16 följande:
    Om jag får gissa hejvilt (enligt statistiken så klart) så va kvinnorna som klipptes och fick använda verktyg runt 30 och inte runt 20 och då är kroppen inte längre gjord för att föda om man inte redan fött barn. Unga kvinnor har lättare att föda än äldre så är det bara då får kvinnorna som väntade helt enkelt lida. Kejsarsnitt är enbart till för medicinska fall när de är fara för barnets liv eller mammans liv inte för att man gått igenom ett övergrepp man valt att inte bearbeta innan man hade sex å blev gravid
    Det är möjligt! Men jag skulle inte vara så säker på det. Jag har inte tittat på åldrar dock. Det man vet är ju iaf att när klippen minskade, så ökade bristningar och rupturer. 

    Om kroppen, som du säger, inte längre är gjord för att föda barn när man är 30, då borde ju kejsarsnitt vara rimligt.

    Eller är du en sån som tycker att då ska man inte skaffa barn? Med tanke på att medelåldern för första barnet är bara månader ifrån 30 år så skulle ju födelsetalen börja minska väldigt snabbt. 
  • Anonym (Mim)
    Wed 17 Mar 2021 11:06
    #35

    Gäller även övriga kommentatorer såsom "största frågan" och ""


    Anonym (Mim) skrev 2021-03-17 10:58:39 följande:

    Om man, som du, verkar ha en empatiförmåga i paritet med en hungrig vithaj så är det säkert svårt att förstå. Misstänker dessutom starkt att det är samma person som skriver med eget nick samt anonym signatur i respons till sig själv.

    Det finns så mycket jag skulle vilja berätta, och förklara, men insiktsfullheten i kommentarerna visar bara att allt skulle gå rakt över huvudet på vederbörande och därmed vara ett slöseri med min tid.

    Fokusera du på ditt liv, det verkar behövas, och låt de som har en normal förståelse för människors känsloliv och erfarenheter ta hand om dessa frågor framöver. Gå väl!


    Detta gäller även andra kommentatorer såsom "största frågan" och "tyvärr".
  • Anonym (Mim)
    Wed 17 Mar 2021 11:06
    #36

    Gäller även övriga kommentatorer såsom "största frågan" och ""


    Anonym (Mim) skrev 2021-03-17 10:58:39 följande:

    Om man, som du, verkar ha en empatiförmåga i paritet med en hungrig vithaj så är det säkert svårt att förstå. Misstänker dessutom starkt att det är samma person som skriver med eget nick samt anonym signatur i respons till sig själv.

    Det finns så mycket jag skulle vilja berätta, och förklara, men insiktsfullheten i kommentarerna visar bara att allt skulle gå rakt över huvudet på vederbörande och därmed vara ett slöseri med min tid.

    Fokusera du på ditt liv, det verkar behövas, och låt de som har en normal förståelse för människors känsloliv och erfarenheter ta hand om dessa frågor framöver. Gå väl!


    Detta gäller även andra kommentatorer såsom "största frågan" och "tyvärr".
  • Anonym (Störs­ta frågan­)
    Wed 17 Mar 2021 11:11
    #37
    Anonym (Ofattbart) skrev 2021-03-17 11:01:23 följande:

    Det är möjligt! Men jag skulle inte vara så säker på det. Jag har inte tittat på åldrar dock. Det man vet är ju iaf att när klippen minskade, så ökade bristningar och rupturer. 

    Om kroppen, som du säger, inte längre är gjord för att föda barn när man är 30, då borde ju kejsarsnitt vara rimligt.

    Eller är du en sån som tycker att då ska man inte skaffa barn? Med tanke på att medelåldern för första barnet är bara månader ifrån 30 år så skulle ju födelsetalen börja minska väldigt snabbt. 


    Tycker man ska skaffa barn men att man ska göra det när kroppen kan och inte börja då kroppen inte längre kan då har man ju väntat för länge :) jag är ju ung å jag sprack ju knappt fick 6 ytliga stygn på en förlossning som tog en timme hade jag varit 30 så hade jag nog dött eller haft väldigt svårt att sitta nu pga av bristande ringmuskel å avhoppade muskelfästen å så vidare. Sen kan jag även berätta att dom flesta kvinnor spricker månaderna efter dom fött vad ska vi gör åt detta??? Kejsarsnitt kommer inte kunna lösa det (man spricker pga hormonbrist efter man fött) är inte det ett övergrepp då? Vem ska tjejerna klaga till då när dom får hormonbristningar?
  • Anonym (Ofatt­bart)
    Wed 17 Mar 2021 11:17
    #38
    +1
    Anonym (Största frågan) skrev 2021-03-17 11:11:12 följande:

    Tycker man ska skaffa barn men att man ska göra det när kroppen kan och inte börja då kroppen inte längre kan då har man ju väntat för länge :) jag är ju ung å jag sprack ju knappt fick 6 ytliga stygn på en förlossning som tog en timme hade jag varit 30 så hade jag nog dött eller haft väldigt svårt att sitta nu pga av bristande ringmuskel å avhoppade muskelfästen å så vidare. Sen kan jag även berätta att dom flesta kvinnor spricker månaderna efter dom fött vad ska vi gör åt detta??? Kejsarsnitt kommer inte kunna lösa det (man spricker pga hormonbrist efter man fött) är inte det ett övergrepp då? Vem ska tjejerna klaga till då när dom får hormonbristningar?


    Tror du folk väntar med vilje?

    Du har nog inte förstått. Det är inte det fysiska sprickandet som gör att man återupplever övergrepp. Läs på.

    Du kan inte tuta i mig att folk spricker så som vid en förlossning EFTERÅT. Bristningar är en sak. Herregud, det får jag av att bajsa ibland.
  • Anonym (Störs­ta frågan­)
    Wed 17 Mar 2021 12:15
    #39
    -2
    Anonym (Ofattbart) skrev 2021-03-17 11:17:52 följande:

    Tror du folk väntar med vilje?

    Du har nog inte förstått. Det är inte det fysiska sprickandet som gör att man återupplever övergrepp. Läs på.

    Du kan inte tuta i mig att folk spricker så som vid en förlossning EFTERÅT. Bristningar är en sak. Herregud, det får jag av att bajsa ibland.


    Jo om man är ung och frisk när man föder så är brstningarna efteråt precis samma som vid förlossningen :) dom flesta väntar ju faktiskt med flit tills dom har karriär,hus å allt sånt. Läs på vårt exakt? Har varit med om övergrepp å kan inte fatta hur en förlossning är likt? Så länge som inte blivit våldtagna av en medelålders kvinna som bara gör sitt jobb men så är det ju inte. Menar dom att det är ett övergrepp att en tant leder en till duschen efter man fött för att man inte kan gå? Eller att dom fångar bäbisen när den kommer ut? Som sagt denna övergrepp känsla folk får av verktyg och sån skit kommer bara för att dom är gamla och slitna när första barnet kommer å då får man faktiskt skylla sig själv att man valde karriär först
  • Anonym (Plane­rat snitt)
    Wed 17 Mar 2021 13:20
    #40
    +1

    Alltså fy vilka inställningar och tråkig ton några av er har i den här tråden. Hur kan ni uttala er om andras upplevelser på det här sättet?

    Jag har själv varit med om en våldtäkt, bearbetat det och vad jag trodde kommit över det helt. Jag har kunnat ha sex flera år utan minsta problem men något hände när jag blev gravid. Min kropp gick in i något sjukt försvar och jag kunde inte längre ha sex med min sambo. Vi försökte många, många gånger men inget hjälpte.

    Jag var ändå inställd på VF då jag inte känner att jag har någon direkt förlossningsrädsla, är inte alls rädd för smärtan eller för att spricka. Men en läkare som jag träffade rådde mig att vi skulle boka in ett kejsarsnitt. Enligt henne var det här en inte alltför ovanlig reaktion som är svår att påverka hur mycket man än vill. Om jag hade försökt mig på en VF fanns risken att kroppen omedvetet motarbetade det och att det ändå skulle sluta med ett akutsnitt och en ökad risk både för mig och bebis. Nu har jag medicinska orsaker som gör att jag inte kan föda vaginalt så jag slipper fatta ett beslut den här gången.

  • Anonym (Ofatt­bart)
    Wed 17 Mar 2021 14:24
    #41
    +1
    Anonym (Största frågan) skrev 2021-03-17 12:15:34 följande:
    Jo om man är ung och frisk när man föder så är brstningarna efteråt precis samma som vid förlossningen :) dom flesta väntar ju faktiskt med flit tills dom har karriär,hus å allt sånt. Läs på vårt exakt? Har varit med om övergrepp å kan inte fatta hur en förlossning är likt? Så länge som inte blivit våldtagna av en medelålders kvinna som bara gör sitt jobb men så är det ju inte. Menar dom att det är ett övergrepp att en tant leder en till duschen efter man fött för att man inte kan gå? Eller att dom fångar bäbisen när den kommer ut? Som sagt denna övergrepp känsla folk får av verktyg och sån skit kommer bara för att dom är gamla och slitna när första barnet kommer å då får man faktiskt skylla sig själv att man valde karriär först
    Bristningar ja. Inte samma som sprickor. Bristningar får man i vardagen också, av sex, svamp, torra slemhinnor osv. 

    Jag hoppas du bara spelar dum, för jag blir nästan mållös. Hur du inte kan förstå att att vara helt utan kontroll under en förlossning + smärta i underlivet kan påminna om en våldtäkt där man är, just det - utan kontroll och har smärta i underlivet. Kan tipsa dig om att kolla in tyst_jag_föder på Instagram för att läsa folks berättelser hur det kan gå till. Det är inte bara lull-lull. 

    Men dina katastrofala tankevurpor ("är det övergrepp att en tant leder en till duschen") visar att det är meningslöst att förklara, du kan helt enkelt inte tänka i mer abstrakta banor och det är okej, alla kan inte det. 
  • Wed 17 Mar 2021 15:35
    #41
    Anonym (Största frågan) skrev 2021-03-17 07:35:41 följande:
    Har upplevt rädsla och skräck många gånger speciellt vid min förlossning som tog en timme och där jag senare ?åg hela natten med Flashbacks å kallsvettades, är ändå inte rädd för varför skulle man vara rädd? 
    Varför man skulle vara rädd? Ja du, kanske för att man upplever det som skrämmande helt enkelt utan att riktigt veta varför, olika saker är ju olika mycket skrämmande för olika människor.

    Samt för att man är orolig för att förlossningen på något sätt ska påminna en om något traumatiskt som man varit med om tidigare i ens liv (alltså t ex om man varit med om sexuella övergrepp eller liknande), och därmed orsaka att man hamnar i en allvarlig stressreaktion. Kan bli så för en del människor som upplevt något traumatisk, att man kan må extremt akut dåligt om man utsätts för vissa saker som på något vis påminner en om det traumatiska, men behöver förstås inte vara likadant för alla (även om de kanske varit med om näst intill exakt likadana traumatiska saker) för människor kan reagera väldigt olika på att råka ut för traumatiska saker.
    Anonym (Största frågan) skrev 2021-03-17 07:35:41 följande:
    Det jag är rädd för är dock kejsarsnitt.. känns jättejobbigt att föda mitt nästa barn pga att jag blev rädd efter förra men kejsarsnitt skrämmer mig mer... förstår inte hur att födda normalt är mer skrämmande för folk än att dom skär upp äns mage...

    Kan hålla med dig där, tycker för min del också att det verkar mer skrämmande med kejsarsnitt, men sådant kan ju vara olika för alla, dvs människor kan ju uppleva saker väldigt, väldigt olika.
Svar på tråden Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?