• Sandraberg

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Charles) skrev 2018-10-02 17:54:32 följande:
    Här kan du läsa lite om vad jag menar.

    www.expressen.se/debatt/nobbade-man-ar-en-tickande-bomb/
    När det gäller att välja partner ratar nämligen kvinnor män som har lägre utbildning än de själva eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan. Och män blir inte tillsammans med kvinnor som har högre utbildning än de själva eller som befinner sig ovanför dem i social status.
    För att det säger en del om kvinnors människosyn.
    ???
  • Sandraberg

    Tycker det här är ett bra citat från artikeln:

    Vad ska då en ung man tänka på för att inte bli ratad? Marianne Sundström är tydlig:


    ? Skaffa en bra utbildning och ett bra jobb, säger hon. Undvik kriminalitet och för mycket alkohol. Du behöver nog inte vara så snygg, men du bör vara presentabel, för att använda ett gammeldags uttryck.

    Måste vara skönt för de som är ofrivilligt barnlösa att det finns saker som man kan påverka.  Allt snack om att det ska vara "bad-boys" verkar vara helt fel.


  • Anonym (Tja)

    En tanke: ja matematiskt blir en del män över, men det är ju inte så att det finns noll kvinnor som är singlar och man är ofta ihop med mer än en person under sitt liv.

  • Sandraberg
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-03 10:07:01 följande:

    En tanke: ja matematiskt blir en del män över, men det är ju inte så att det finns noll kvinnor som är singlar och man är ofta ihop med mer än en person under sitt liv.


    Det stämmer men artikeln handlar om vilka som blir pappor inte vilka som är tillsammans med en tjej.
  • Anonym (Tja)
    Sandraberg skrev 2018-10-03 10:32:48 följande:
    Det stämmer men artikeln handlar om vilka som blir pappor inte vilka som är tillsammans med en tjej.
    Det är väl så att det inte är meningen att dessa män ska föröka sig. Rent krasst.
  • Anonym (...)
    Anonym (Massinvandringen) skrev 2018-10-02 01:31:23 följande:

    Tänker på ALLA lågutbildade människor som kommit hit med massinvandringen. Inget arbete, ingen utbildning och många av dem har livslångt bidragsberoende.Den här gruppen föder okontrollerat många barn. Finns en 10 - barnsfamilj i mitt kvarter. Och många flrrbarnfamiljer.


    Fast nu handlar inte tråden om stora familjer med invandringsbakgrund. Det handlar om män som INTE blivit pappor.

    Men jag förstår att det är svårt för dig och många andra att låta bli att förarga sig över invandringen. Viktigt att få skriva av sig överallt där det är möjligt!
  • Anonym (Ovlov)

    Man kan undra hur många av dessa som egentligen vill bli pappor överhuvudtaget. Jag är själv relativt välutbildad, på väg att bli högutbildad (Masterexamen). Har själv dock inget intresse alls av att ha några barn. Jag är inte heller intresserad av att umgås med någon kvinna som bara umgås med mig för min status skull, då tar jag hellre en lågutbildad kvinna, som gillar mig för den jag är, alla dagar i veckan.

  • Anonym (Tja)
    Anonym (Ovlov) skrev 2018-10-03 12:22:37 följande:

    Man kan undra hur många av dessa som egentligen vill bli pappor överhuvudtaget. Jag är själv relativt välutbildad, på väg att bli högutbildad (Masterexamen). Har själv dock inget intresse alls av att ha några barn. Jag är inte heller intresserad av att umgås med någon kvinna som bara umgås med mig för min status skull, då tar jag hellre en lågutbildad kvinna, som gillar mig för den jag är, alla dagar i veckan.


    Om du får välja mellan en lågutbildad snygg kvinna som tar dig för pengarna eller en kvinna som är ännu mer välutbildad (typ professor), inte supervacker, men som verkligen älskar dig, vad väljer du då? De allra flesta män hade valt kvinna nummer 1.
  • Anonym (Ovlov)
    Anonym (Tja) skrev 2018-10-03 12:32:41 följande:
    Om du får välja mellan en lågutbildad snygg kvinna som tar dig för pengarna eller en kvinna som är ännu mer välutbildad (typ professor), inte supervacker, men som verkligen älskar dig, vad väljer du då? De allra flesta män hade valt kvinna nummer 1.
    Då hade jag valt nummer två, visst är yta trevligt, men jag vill inte bygga ett förhållande på det.
Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt