• Äldre 1 Oct 21:47
    22834 visningar
    425 svar
    +1
    425
    22834

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • Anonym (Kvinn­a 35)
    Äldre 3 Oct 17:14
    sextiotalist skrev 2018-10-03 17:03:55 följande:

    Så jag som växte upp under den tiden vet inget men de som aldrig upplevt tiden vet massor. Ok, jag växte upp i Stockholm, i en storstad, medelklass. Så självklart kan jag inte svara för vad som gällde i småstäder och byar.

    Ja, det var mer jämlikt då, det var mindre stereotypt. Vi växte upp i efterdyningarna av 68-års-rörelsen. Under 80-talet och 90-talet började det sakta svänga tillbaka och man möter 40-talssyn och 50-talssyn på män och kvinnor bland många yngre, som inte fanns på det sättet


    Nej det var inte mer jämlikt då. Visst skilde ni er oftare, skaffade barn med olika personer och brydde er inte lika mycket om stabilitet. Det blev en motreaktion på detta hos era barn. 80talisterna var trötta på skilsmässor, varannanvecka boende osv. Därför gifter sig 80 talister oftare och fler barn växer upp i kärnfamiljer. Du tycker kanske det är en 40-50tals syn men samtidigt så utbildar sig fler kvinnor än män, föräldrar delar oftare lika på föräldraledighet och pappor vabbar oftare. Är det också en kvarleva från 40-50talet ;)
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:15
    sextiotalist skrev 2018-10-03 16:56:43 följande:
    Undrar varför fler än jag är undantagen. Levde du själv då?
    Och nu var det dags att spela ut ålderskortet. Jag är bara 46 år så nej. Det var dock en nyhet att det skulle vara mer jämställt för 40 år sedan än för 30 år sedan. Jag är uppväxt i ett heteronormativt "finare" villaområde i en av våra större städer. Där var det rosa för flickor och blått för pojkar som gällde. Wahlströms röda böcker för flickor och de gröna för pojkar.

    Jag kan inte direkt påstå att min generation har blivit särskilt jämställd med åren utan de gamla normerna lever kvar bland både kvinnor och män. Jobbar inom försäljning och rör mig därför mycket bland folk och är ofta ute och representerar och kan inte säga att jag ser någon större skillnad när jag är ute. Har ett stort umgänge privat och kan inte heller säga att jag ser några större attitydförändringar utan det är gamla normer som gäller.   
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:17
    sextiotalist skrev 2018-10-03 16:57:44 följande:
    Så dina erfarenheter är relevanta men inte mina?
    Jag noterar bara att dina åsikter avviker både från mina egna erfarenheter och det jag läst.
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:20
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 16:57:09 följande:
    Är den mer värd än Sextiotalists erfarenhet?

    Och antag att det är sant, vad är problemet? Vågar du inte ta första steget?
    Jag är gift och är inte direkt känd för att vara blyg. Frågan är snarare varför så många kvinnor är så hämmade och inte vågar?
  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 17:23
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 17:20:11 följande:

    Jag är gift och är inte direkt känd för att vara blyg. Frågan är snarare varför så många kvinnor är så hämmade och inte vågar?


    Du är gift och 46 år och din erfarenhet säger dig att få unga tjejer idag vågar ta första steget. Kan inte låta bli att undra hur du skaffat dig denna erfarenhet.

    Vem har sagt att kvinnorna inte vågar?
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:30
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 17:23:43 följande:
    Du är gift och 46 år och din erfarenhet säger dig att få unga tjejer idag vågar ta första steget. Kan inte låta bli att undra hur du skaffat dig denna erfarenhet.

    Vem har sagt att kvinnorna inte vågar?

    Det har säkert blivit bättre bland yngre men förställningen att det är mannen som uppvaktar verkar enligt min son (18år) och hans kompisar leva kvar i praktiken.


     

  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 17:32
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 17:30:57 följande:

    Det har säkert blivit bättre bland yngre men förställningen att det är mannen som uppvaktar verkar enligt min son (18år) och hans kompisar leva kvar i praktiken.

     


    Och igen, om så är, vad är problemet?
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:40
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 17:32:47 följande:
    Och igen, om så är, vad är problemet?

    Problemet är att de gällande könsnormerna samt skolans utformning missgynnar pojkar vilket leder till att de inte är lika motiverade att satsa på högre utbildning. I slutändan leder det till det som tråden handlar om nämligen att män med låg status väljs bort vilket inte gäller kvinnor i samma omfattning.


    För kvinnor är det tydligen lika svårt att förstå som för män att förstå vitsen med jämställdhet.

  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 17:42
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 17:40:21 följande:

    Problemet är att de gällande könsnormerna samt skolans utformning missgynnar pojkar vilket leder till att de inte är lika motiverade att satsa på högre utbildning. I slutändan leder det till det som tråden handlar om nämligen att män med låg status väljs bort vilket inte gäller kvinnor i samma omfattning.

    För kvinnor är det tydligen lika svårt att förstå som för män att förstå vitsen med jämställdhet.


    På vilket sätt motverkar skolans utformning samt könsnormerna killar från att satsa på utbildning?
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 17:48
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 17:42:17 följande:
    På vilket sätt motverkar skolans utformning samt könsnormerna killar från att satsa på utbildning?

    www.google.se/search&oq=pojkar+normer+skolan&aqs=chrome..69i57.5987j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8


    En enkel sökning på Google gav hundratals träffar...


    Dra upp huvudet ur sanden... ;)

Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt