• Äldre 1 Oct 21:47
    22823 visningar
    425 svar
    +1
    425
    22823

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 17:52
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 17:48:58 följande:

    www.google.se/search&oq=pojkar+normer+skolan&aqs=chrome..69i57.5987j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    En enkel sökning på Google gav hundratals träffar...

    Dra upp huvudet ur sanden... ;)


    Varken jag eller någon av mina söner upplevde/upplever detta i skolan så min erfarenhet är helt annorlunda än dina ospecificerade Google träffar. Kan du länka till en sida baserad på en välgjord vetenskaplig undersökning?
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 18:06
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 17:52:27 följande:
    Varken jag eller någon av mina söner upplevde/upplever detta i skolan så min erfarenhet är helt annorlunda än dina ospecificerade Google träffar. Kan du länka till en sida baserad på en välgjord vetenskaplig undersökning?

    Vill man så kan man... varsågod!


    www.genus.se/kunskap-om-genus/fordjupning-skola/skolprestationer/

  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 18:24
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 18:06:36 följande:

    Vill man så kan man... varsågod!

    www.genus.se/kunskap-om-genus/fordjupning-skola/skolprestationer/


    Nu är jag ofta extremt misstänksam mot genustänk men det framgår i alla fall att de håller med om att det är väldigt spekulativt vad som ligger bakom skillnader i prestation. Ja, det finns skillnader men jag tvivlar på att skolans utformning har det minsta med det att göra. Däremot tror jag olika grader förväntningar och uppmuntran hemifrån spelar stor roll. Men det är föräldrar och inte skola som klickar där.
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 18:40
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 18:24:01 följande:
    Nu är jag ofta extremt misstänksam mot genustänk men det framgår i alla fall att de håller med om att det är väldigt spekulativt vad som ligger bakom skillnader i prestation. Ja, det finns skillnader men jag tvivlar på att skolans utformning har det minsta med det att göra. Däremot tror jag olika grader förväntningar och uppmuntran hemifrån spelar stor roll. Men det är föräldrar och inte skola som klickar där.
    Inget fel på självförtroendet hör jag. Du vet bättre än de som forskar. Du framstår som en person som hellre äter upp sitt ena ben än erkänner ett fel ;)
  • Anonym (G)
    Äldre 3 Oct 18:59
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 18:40:47 följande:

    Inget fel på självförtroendet hör jag. Du vet bättre än de som forskar. Du framstår som en person som hellre äter upp sitt ena ben än erkänner ett fel ;)


    1. De erkänner själva att de spekulerar.

    2. Du verkar tro oväntat mycket på genusforskning för att vara antifeminist.
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 19:12
    Anonym (G) skrev 2018-10-03 18:59:20 följande:
    1. De erkänner själva att de spekulerar.

    2. Du verkar tro oväntat mycket på genusforskning för att vara antifeminist.

    Två av mina bästa vänner är lärare åk 7-9 sedan ca 20 år. De säger att de ser en mycket tydlig trend bland sina elever som överensstämmer med forskningen inom området.


    Du baserar din uppfattning på dig och dina söner.


    Jag väljer att tro på dem.


    Jag är för jämställdhet och hade ansett att det vore lika illa om det förhöll sig tvärtom. Stödjer detta i handling då jag är månadsgivare till en organisation som hjälper flickor i bl a Afghanistan gå i skolan. 

  • HerrMu­min
    Äldre 3 Oct 21:46
    Anonym (Kvinnoforum) skrev 2018-10-03 19:12:38 följande:

    Jag är för jämställdhet och hade ansett att det vore lika illa om det förhöll sig tvärtom. Stödjer detta i handling då jag är månadsgivare till en organisation som hjälper flickor i bl a Afghanistan gå i skolan. 


    Vilken organisation(er) donerar du till månadsvis?
  • Äldre 3 Oct 21:56

    Det klart att andelen lågutbildade och lågavlönade män som får barn sjunker. Kvinnor väljer - precis som män - det bästa de kan få. Utseende och pengar är inte allt, men ingen man skulle gå hem med en ful kvinna om han kunde få en snygg. Har aldrig hänt. Någonsin. Så varför förväntas kvinnor vara Moder Teresa? Idag har vi ett betydande mansöverskott i yngre åldersgrupper, främst till följd av de senaste årens stora invandring. Vi har alltså fått en skev könsfördelning. Dessutom kan kvinnor försörja sig själva idag, t om skaffa barn själva om de vill. Därmed väljs mindre eftertraktade män bort.

  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 22:05
    HerrMumin skrev 2018-10-03 21:46:50 följande:
    Vilken organisation(er) donerar du till månadsvis?
    Röda korset
  • Anonym (Kvinn­oforum­)
    Äldre 3 Oct 22:07
    fornminne skrev 2018-10-03 21:56:36 följande:

    Det klart att andelen lågutbildade och lågavlönade män som får barn sjunker. Kvinnor väljer - precis som män - det bästa de kan få. Utseende och pengar är inte allt, men ingen man skulle gå hem med en ful kvinna om han kunde få en snygg. Har aldrig hänt. Någonsin. Så varför förväntas kvinnor vara Moder Teresa? Idag har vi ett betydande mansöverskott i yngre åldersgrupper, främst till följd av de senaste årens stora invandring. Vi har alltså fått en skev könsfördelning. Dessutom kan kvinnor försörja sig själva idag, t om skaffa barn själva om de vill. Därmed väljs mindre eftertraktade män bort.


    Även attraktiva män väljs ju bort och förväntas hålla tillgodo med mindre attraktiva kvinnor.
Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt