• Äldre 8 Oct 09:46
    6342 visningar
    7 svar
    +1
    7
    6342

    Graviditetsgingivit

    Hej!

    Har troligtvis drabbats av inflammerat tandkött vilket jag efter lite research förstått kan bero på hormoner under graviditet. Är i vecka 18.

    Sköljer med Corsodyl, använder tandtråd osv men det har hittills endast förvärrats. Är lite orolig över att behöva ha det såhär ända tills förlossningen eller ännu värre, att föda för tidigt.

    Min fråga till er som haft liknande erfarenheter eller kanske är utbildade inom ämnet är hur gick det för er? Gick det över så småningom eller fick ni dras med inflammationen till förlossningen?

    Är det möjligt att behandla med antibiotika/penicillin om orsaken nu är hormoner?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Graviditetsgingivit
  • Äldre 8 Oct 11:31
    #1

    Jag har inflammation och har fått penicillin. Är i vecka 25

  • Äldre 8 Oct 20:22
    #2

    Tack för svaret!

    Ja, det är inget roligt detta med inflammerat tandkött. Svarar du på behandlingen? Hur länge avvaktade du innan du påbörjade penicillin?

    Man undrar ju varför det står att vissa får dras med inflammationen t o m förlossningen om det fungerar med penicillin. Men det kanske inte är alla det biter på!?

  • Äldre 8 Oct 21:53
    #3

    Jag gick 3 veckor och försökte själv. Är halvvägs in på behandlingen, än så länge verkar det lovande :) beror nog både på hur det ser ut och vem tandläkaren är. Jag skulle rekommendera dig att gå till tandläkaren och se vad dom säger.

  • Äldre 8 Oct 22:05
    #4

    Drabbades av det mitt i gravididteten, gick till tandläkaren för kontroll.
    Jag vile inte ha penicillinbehandling då jag var gravid, fick då tipset att byta till en barntandkräm (Jack & Jill) och skölja med Zendium (som är munvatten utan alkohol) det försvann inte helt men lade sig märkbart så jag kunde gå klart graviditeten. 
    Inga problem alls och fiska tänder nu.

  • Äldre 10 Oct 15:36
    #5

    Jag är lite nyfiken, får man gratis tandläkarbesök under graviditeten i Sverige just för att motbygga tandköttsproblem, eller är det något man själv får betala för?

  • Äldre 12 Oct 13:19
    #6
    Mikeybe skrev 2018-10-08 21:53:53 följande:

    Jag gick 3 veckor och försökte själv. Är halvvägs in på behandlingen, än så länge verkar det lovande :) beror nog både på hur det ser ut och vem tandläkaren är. Jag skulle rekommendera dig att gå till tandläkaren och se vad dom säger.


    Vad skönt att det verkar ge med sig!

    Jag har nu gett det en vecka med egenvård i form av Corsodyl 2 ggr/dag, noggrann tandborstning med mjuk tandborste och tandtråd och peppar, peppar så är det betydligt bättre nu. Det trodde jag aldrig! Var så redo att gå till tandläkare för att få snabb hjälp men ser nu ljuset i tunneln.

    Starkt av dig som stod ut i tre veckor innan du sökte hjälp. ;)
  • Äldre 12 Oct 13:21
    #7
    Kirax skrev 2018-10-08 22:05:50 följande:

    Drabbades av det mitt i gravididteten, gick till tandläkaren för kontroll.

    Jag vile inte ha penicillinbehandling då jag var gravid, fick då tipset att byta till en barntandkräm (Jack & Jill) och skölja med Zendium (som är munvatten utan alkohol) det försvann inte helt men lade sig märkbart så jag kunde gå klart graviditeten. 

    Inga problem alls och fiska tänder nu.


    Samma här, nu har det lugnat ner sig ordentligt. Så pass att man vågar sig på att äta mat med lite mer tuggmotstånd i än soppa. :) Kanske ska använda sonens barntandkräm med!?
Svar på tråden Graviditetsgingivit