• Äldre 10 Oct 17:07
    5843 visningar
    9 svar
    9
    5843

    Hugg och värk v18, känner ni igen er?

    Hej alla erfarna. Väntar mitt första barn och just gått in i vecka 18. För fyra dagar sedan fick jag något som jag skulle jämföra med kraftig mensvärk som höll i sig hela dagen. Låg med veteluddar hela dagen och led. I två dagar kändes det lite bättre, mer molvärk som kom och gick. Men idag är det tillbaka. Det hugger i livmodern, känns som nån skär med kniv ibland. Och så mensvärkskänslan (x10). Nog för att livmodern växer mycket nu men ska det verkligen behöva göra ont?? Läst om sammandragningar också, men det låter mer som att det ska vara korta ?anfall? och sen gå över. Det här kan pågå hela dagen. Har ett fysiskt ansträngande jobb, kan jag ha tagit ut mig? Är det nått man bör kolla upp? Min BM är värdelös på att svara i telefon och känns lite väl att ringa sjukhuset, därför testar jag här :)

  • Svar på tråden Hugg och värk v18, känner ni igen er?
  • Anonym (A)
    Äldre 10 Oct 17:41
    #1

    Jag har fått väldigt ont i nedre delen av magen i samband med att jag har ansträngt mig och har då blivit tvungen till att gå och lägga mig och vila för att det ska gå över. Ditt låter som att det är ännu värre men jag tänker att det kanske kan ha med ditt jobb att göra. Det bästa är nog att försöka få tag på din BM, att det ska göra så ont som du beskriver låter inte helt rätt. Har du någon möjlighet att lämna meddelande via Mina vårdkontakter så brukar det vara ett bra sätt att få tag på sjukvårdspersonal. Jag är rekommenderad att vända mig dit om det är något.

  • Äldre 11 Oct 12:11
    #2
    Anonym (A) skrev 2018-10-10 17:41:02 följande:

    Jag har fått väldigt ont i nedre delen av magen i samband med att jag har ansträngt mig och har då blivit tvungen till att gå och lägga mig och vila för att det ska gå över. Ditt låter som att det är ännu värre men jag tänker att det kanske kan ha med ditt jobb att göra. Det bästa är nog att försöka få tag på din BM, att det ska göra så ont som du beskriver låter inte helt rätt. Har du någon möjlighet att lämna meddelande via Mina vårdkontakter så brukar det vara ett bra sätt att få tag på sjukvårdspersonal. Jag är rekommenderad att vända mig dit om det är något.


    Tog ditt råd och ringde BM som faktiskt svarade och hon tyckte det inte lät normalt och bokade in mig på en akuttid imorgon. Usch, så nu är man ju ännu mer nervös. När man googlar på det får man ju bara upp skräckhistorier :/ ska försöka slappna av och ta det lugnt resten av dagen, sjukskrev mig veckan ut så magen får vila. Hoppas det hjälper.
  • Finlan­darn
    Äldre 11 Oct 12:20
    #3

    Jag har en son på 8 månader och jag minns att det kom en period då jag hade mycket ondare än vanligt, nångång innan vecka 20 tror jag det var. Hann tänka att nu kommer h*n ut.. Det är ju så individuellt med smärtan, men det kommer iallafall någon växtspurt som det kan bero på. Lycka till och hoppas allt är bra med lill*n :)

  • Äldre 11 Oct 12:32
    #4
    Finlandarn skrev 2018-10-11 12:20:42 följande:

    Jag har en son på 8 månader och jag minns att det kom en period då jag hade mycket ondare än vanligt, nångång innan vecka 20 tror jag det var. Hann tänka att nu kommer h*n ut.. Det är ju så individuellt med smärtan, men det kommer iallafall någon växtspurt som det kan bero på. Lycka till och hoppas allt är bra med lill*n :)


    Skönt att höra att det inte behöver vara någon fara. Tack för att du tog dig tid att skriva. Ska försöks koppla bort oron. Och tjata lite på BM om tidigarelagt RUL. Har inte mitt förrän om två veckor nämligen.
  • Anonym (Emy)
    Äldre 11 Oct 12:34
    #5

    Försök få tag på din barnmorska och kräv en remiss så du får träffa en läkare så snart som möjligt, så att hen kan undersöka om din livmodertapp är påverkad. Till dess råder jag dig att vila. Sjuka dig hellre från jobbet än att gå runt och ha ont. Jag fick liknande problem efter halva graviditeten och jag fick gå ner till 50%. Det var aldrig någon fara, säkert inte för dig heller men man vill ju inte att det ska hända något.

    Ta hand om dig!

  • Äldre 11 Oct 14:09
    #6
    Anonym (Emy) skrev 2018-10-11 12:34:55 följande:

    Försök få tag på din barnmorska och kräv en remiss så du får träffa en läkare så snart som möjligt, så att hen kan undersöka om din livmodertapp är påverkad. Till dess råder jag dig att vila. Sjuka dig hellre från jobbet än att gå runt och ha ont. Jag fick liknande problem efter halva graviditeten och jag fick gå ner till 50%. Det var aldrig någon fara, säkert inte för dig heller men man vill ju inte att det ska hända något.

    Ta hand om dig!


    Tack för tips, aldrig hört talas om livmodertappen, så fått googla det lite nu. Ska definitivt fråga om det imorgon!!!
  • Anonym (Emy)
    Äldre 11 Oct 14:21
    #7
    Jessikkka skrev 2018-10-11 14:09:27 följande:

    Tack för tips, aldrig hört talas om livmodertappen, så fått googla det lite nu. Ska definitivt fråga om det imorgon!!!


    Ja, alltså vad som kan hända är att om man får tidiga kraftiga värkar som inte är normala så kan livmodertappen börja öppna sig, vilket inte är bra. Men det måste läkaren undersöka såklart. Det är säkert ingen fara alls, men värt att kolla upp!

    Jag håller tummarna för dig!
  • Anonym (A)
    Äldre 12 Oct 08:17
    #8
    Jessikkka skrev 2018-10-11 12:11:17 följande:
    Tog ditt råd och ringde BM som faktiskt svarade och hon tyckte det inte lät normalt och bokade in mig på en akuttid imorgon. Usch, så nu är man ju ännu mer nervös. När man googlar på det får man ju bara upp skräckhistorier :/ ska försöka slappna av och ta det lugnt resten av dagen, sjukskrev mig veckan ut så magen får vila. Hoppas det hjälper.
    Jag hoppas allt ser bra ut och att det räcker med vila. Skönt att BM verkar ta dig på allvar och att du fått en akuttid. Det är alltid bättre att kolla upp lite för mycket än att missa något som skulle kunna undvikas. {#emotions_dlg.flower}
    Lycka till!
  • Äldre 12 Oct 10:03
    #9
    +1
    Anonym (A) skrev 2018-10-12 08:17:03 följande:

    Jag hoppas allt ser bra ut och att det räcker med vila. Skönt att BM verkar ta dig på allvar och att du fått en akuttid. Det är alltid bättre att kolla upp lite för mycket än att missa något som skulle kunna undvikas. 

    Lycka till!


    BM trodde det var överansträngning och bad mig vara hemma från jobbet en vecka. Även kontakta sjukgymnast då jag har lite andra kramper. Skönt att prata med nån, lugnar en lite. Fick även höra hjärtat slå :) tack för alla råd och tips alla!
Svar på tråden Hugg och värk v18, känner ni igen er?